Gå til innhold

fra win8 til win7


Anbefalte innlegg

hvordan går en fra win 8 til win 7?

 

har kjøpt meg en gaming pc med win8.

den heter HP ENVY Phoenix 810-201no

 

 

å øsker ikke å ha den lengere.

 

har hørt det ikke eer så lett og installere win7 på en maskin som har win 8

 

men det må vel være noe en kan gjøre??

 

hjelp mottas med stor takknemmelighet

 

trenger virkelig hjelp fra dere proffe.

 

takk.takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For nedgradering, trenger du en pro-versjon av Windows 8, samt en pro versjon av Windows 7 som du nedgraderer til, hvis ikke må du reinstallere fra scratch.

Microsoft har ikke gitt ut nedgraderingsrettigheter til hjemme-versjoner da dette er for det meste tiltenkt jobbmarkedet.

 

Det er selvfølgelig helt din sak, men er bare nysgjerrig. Er det noen grunn til at du ønsker dette når Microsoft har avsluttet mainstream support for Windows 7 og Windows 10 (som gir deg litt av Windows 7-følelsen tilbake) er rett rundt hjørne, meget mulig som gratis oppgradering?

 

Uansett, skal du legge inn Windows 7, så bør du sjekke om maskinen din har støtte og drivere for OSet.

Du kan blandt annet sjekke med dette programmet: http://www.microsoft.com/nb-no/download/details.aspx?id=20

Men bør i første omgang sjekke med produsentens nettsider.

Endret av pijano
Lenke til kommentar

jeg hater windows 8. det er sykt tungvint . helt jævlig spør du meg.

så jeg tror jeg blir prøve win 7.satser på at det går.

 

så hvis jeg tar en clean install så trenger jeg ikke å ha win8 pro først?

kan bare installere en hvilken som helst win7`?

 

 

men da må en vel starte installeringen fra oppstart for å få formattert hdd?

har sett litt den hp.biosen. ser ut som om det er.

men hvordan får jeg valg der slik at jeg får kjørt fra fra dvd rom? med windows

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis PC-en din støtter Windows 7, så kan du installerer hvilken som helst versjon. Du starter da med å boote opp DVD-en med operativsystemet du skal installere, så velger å slette partisjonen Windows 8 ligger på under installasjon. Hvis ikke du får valget å trykke en tast for å starte opp fra CD/DVD, så må du velge et tastevalg på PC-en for oppstartsvalg, eller starte opp i BIOS og sette CD-ROM som første oppstartsvalg.

 

En ting du muligens må ta hensyn til først. Har du UEFI og ikke tradisjonell BIOS på denne maskinen, må du sannsynligvis deaktivere secure boot før installeringen.

Endret av pijano
Lenke til kommentar

jeg hater windows 8. det er sykt tungvint . helt jævlig spør du meg.

så jeg tror jeg blir prøve win 7.satser på at det går.

 

så hvis jeg tar en clean install så trenger jeg ikke å ha win8 pro først?

kan bare installere en hvilken som helst win7`?

 

 

men da må en vel starte installeringen fra oppstart for å få formattert hdd?

har sett litt den hp.biosen. ser ut som om det er.

men hvordan får jeg valg der slik at jeg får kjørt fra fra dvd rom? med windows

 

Goto post #3

 

Har du prøvd noen av de....

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Start8 siden jeg oppgraderte til Windows 8, og du trenger aldri åpne "metro"-startsiden uansett, det er som en servicepack-oppdatering av Windows 7.

Forskjellen er at man normalt sett logger seg inn med Microsoft-konto, selv om du ikke behøver det.

Det er dog fordeler med det hvis du bruker OneDrive.

 

Fra en "gaming-point-of-view", så skal Windows 8.1 også yte bedre enn Windows 7.

,systemet har også støtte for directx 12, noe 7 ikke har.

Lenke til kommentar

takker

 

nei jeg er ikke akkurat kjempe inne i dette med pc.

 

men uansett så kommer jeg til og installere win7 . som sagt så makter jeg ikke win8.

 

men uasett jeg prøvde win 7 upgrade advisor tool. og der fikk jeg kun opp to ting som jeg burde ta tak i

hvis jeg skulle bruke win 7. å det kan vel ikke være så mye.

husker ikke akkurat hva det var nå..

skal få lagt det ut til dere i morgen.

 

 

men når det gjelder dette,med at det er mange maskiner.som har win 8.

så lønner det seg ikke installere win 7 . som det er med min.

men selv om det ikke skal gjøres.så trenger jo ikke å bety at en må

få problemer med dataen nå eller i fremtiden??

 

for det er da mange som sier at de ikke opplever noen problemer.

 

for jeg kan vel ha flaks med installasjonen av win7 og alt går bra?

Lenke til kommentar

hvordan går en fra win 8 til win 7?

 

har kjøpt meg en gaming pc med win8.

den heter HP ENVY Phoenix 810-201no

 

 

å øsker ikke å ha den lengere.

 

har hørt det ikke eer så lett og installere win7 på en maskin som har win 8

 

men det må vel være noe en kan gjøre??

 

hjelp mottas med stor takknemmelighet

 

trenger virkelig hjelp fra dere proffe.

 

takk.takk

 

Hadde holdt meg til Windows 8 hvis jeg var deg, installer Classic Shell på http://ninite.com

 

Kan bli problematisk å finne alle drivere hvis du installerer windows 7. Spesielt med tanke på at modellen du linker der så leverer ikke HP drivere til windows 7, men du finner helt sikkert drivere om du googler litt rundt. Hadde selv engang problem på jobben med en Asus laptop hvor jeg skulle installere windows7 men endte med windows8 da det var håpløst å finne drivere.

 

>

Din PC:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?cc=us&lc=en&product=7265596

Lenke til kommentar

takker

 

men jeg skal prøve win7 i allefall. for og se hvordan den fungerer.

for det er jo faktisk flere som ikke opplevere problemer.når de gjør det jeg har tenkt å gjøre.

så som jeg sa så kan jeg vel ha flaks.??

 

je har kjøpt powersuite. som jeg bruker til og finne drivere til dataer.

 

og på alle dataer jeg har. .så bruker jeg altid denne når jeg har installert windows på nytt.

 

og når det det gjelder den nye dataen. så er det vel kansje noe usikkert om je finner drivere gjennom powersuite. etter jeg har fått win7 på dataen?.

men jeg skal prøve

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

 

 

Dersom du har en Windows 7 disk er det jo bare å sitte disken inn, boote, og formatere, så har du det. Men det er dog verd å vente litt, da Windows 10 kommer om ikke alt for lenge, og du da kan oppgradere gratis. :)

 

Dog forstår jeg frustrasjonen det må være å bruke WIN8.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

*Host kremt*

 

Om du ikke liker Windows 8 i utgangspunktet vil du trolig ikke like Windows 7 heller.

Den store forskjellen er at om du trykker på windows ikonen nedre i venstre hjørne på skrivebordet får du opp en meny som nå snart kommer tilbake i Windows 10 i et mer moderne oppsett , du har også litt bedre muligheter til å tilpasse fonts , Aero effekter , gjennomsiktighet på vinduer osv i Windows 7 men taper mange av de finessene som Windows 8.1 nå har.

 

Man er også mer utsatt for skadevare i Windows 7 nå , må sørge for å oppdatere grundig operativsystemet og legge til et bra antivirus, samt har dårlige kompabilitet med eldre spill enn det W8 har ( litt pluss minus faktisk , noen eldre spill som ikke fungerte før gjør det nå mens spill som fungerte i 7 kanskje ikke gjør det nå).

 

Men er du bombesikker på at du vil over til W7 og trenger steg for steg hjelp så er det bare å sørge for å få tak i en gyldig W7 lissens og si ifra til oss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare innstallere Classic Shell da? Det er drit lett, da er det ingen overgang lengre, og du er kvitt Mordern UI (Metro) i samme slengen. :)

Jeg har sett bilder av Win8 i Win 95-drakt faktisk, så mye er mulig.

 

Et annet problem er at mange programmer ikke fungerer i Win8, Classicshell hjelper neppe der. Jeg er mer eller mindre i samme båt som TS, jeg hater hvordan Win8 ser ut men det verste er at så mange programmer ikke fungerer. Jeg har brukt mange dager på å få enkelte program til å virke, noen virker delvis og andre er bare å gi opp.

 

Jeg har ikke operativsystemet for operativsystemets skyld, jeg har det for å ha en plattform å kjøre programmer på. Programmene er viktigere enn OS-et. I valget mellom Windows 98SE og Windows 8 er jeg ikke sikker på hva jeg ville valgt. Det er bare Windows 3 og 95 jeg har dårligere erfaring med. Hvis jeg kunne valgt XP ville valget vært lett.

 

 

*Host kremt*

 

Om du ikke liker Windows 8 i utgangspunktet vil du trolig ikke like Windows 7 heller.

Den store forskjellen er at om du trykker på windows ikonen nedre i venstre hjørne på skrivebordet får du opp en meny som nå snart kommer tilbake i Windows 10 i et mer moderne oppsett , du har også litt bedre muligheter til å tilpasse fonts , Aero effekter , gjennomsiktighet på vinduer osv i Windows 7 men taper mange av de finessene som Windows 8.1 nå har.

 

Man er også mer utsatt for skadevare i Windows 7 nå , må sørge for å oppdatere grundig operativsystemet og legge til et bra antivirus, samt har dårlige kompabilitet med eldre spill enn det W8 har ( litt pluss minus faktisk , noen eldre spill som ikke fungerte før gjør det nå mens spill som fungerte i 7 kanskje ikke gjør det nå).

 

Men er du bombesikker på at du vil over til W7 og trenger steg for steg hjelp så er det bare å sørge for å få tak i en gyldig W7 lissens og si ifra til oss.

Jeg har prøvd Win 7. Jeg likte det ikke like godt som XP men det er en smaksak. Jeg tror Win7 er det beste som er laget så langt, selv om jeg bare delvis liker hvordan det ser ut og fungerer. F.eks var det litt frustrerende å ikke få lov til å endre eller slette mapper.

 

Jeg har bare brukt Win7 i en begrenset periode for en tid tilbake, men mitt inntrykk er at kompatibilitet er et mindre problem enn med Win8.

 

I spillkretser har også Win8 et dårlig rykte med tanke på hvordan det (ikke) kjører en del spill. Det har jeg ikke hørt om Win7.

 

Man er sikkert mer utsatt for skadevare i Win7 enn i Win8, men neppe mye. Win7 får oppdateringer frem til 2020. Jeg bruker ennå XP på min hovedmaskin og den har aldri vært infisert. I tillegg til å bruke hodet har jeg herdet XP med tilleggsprogrammer (utenom antivirus) og egne systemjusteringer.

 

Jeg fikk 2-3 virus på min oppdaterte Win8.1-PC første uken jeg hadde den (nå i julen). Jeg bruker samme antivirus på begge maskinene.

Lenke til kommentar

Hva er virus for deg?

Virus er sjeldne nå, det er kode som reproduserer seg selv. Det jeg fikk var ikke virus, men jeg husker ikke hva det var og bruker derfor denne ukorrekte betegnelsen "virus". Du kan søke mer informasjon selv hvis du er interessert. Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...