Gå til innhold

[Løst] Data som takler 4K i nyare spel, er det verdt det?


Anbefalte innlegg

Hei

Eg har tenkt å kjøpa meg ny data ein gong iløpet av dei neste 2 månadane (må væra klar til witcher 3 og gta V). I den forbindelse lurte eg på om det er verdt å satsa på ein 4K skjerm, og bygga ein data som kan kjøyra spel i 4K.

Dersom dataen ikkje koster så mykje meir enn 10 000kr så kan det væra interresant.

Dersom eg må opp i 20 000 kr er det ikkje aktuelt, då kan eg heller kjøpa ny data om eit par år J

Eg har lest «sticky» tråden som har datamaskinanbefalingar på dette forument. Der er det eit oppsett til 15 000kr.

http://www.prisjakt.no/list.php?l=132190&view=b

Vil dette oppsettet kunna «dra» eit nyare spel i 4K oppløysning? Eg har lest andre plasser at ein gjerne må opp i nærmare 30 000kr for å kunna dra nyare spel i 4K.

 

Så er det nåken som har erfaringar med å spela i 4K oppløysning? Er det stor forskjell? Ser det mykje betre ut? Og er det verdt prisen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil jo selfølgelig se bedre ut med 4K, men du får ikke noen PC til 10000 som takler den oppløsningen med akseptabel fps.

Mitt råd vil være å vente noen år til 4K er litt mere mainstream. Du må nok ut med 10000 bare i skjermkort for å klare spill i 4K, å selv da blir du nok nødt til å skru ned litt grafikk for å spille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4K med bare ett skjermkort kan du glemme. 3-way SLI GTX970/GTX980 (minst) er ett must hvis du skal kjøre nyere spill i 4K uten å måtte dra ned alt på low. Spiller du med en 120hz/144hz skjerm kan du bare glemme 4K. Som de andre har sagt er det nok beste å vente noen år til.

 

Hvis du absolutt må spille i høyere oppløsning enn 1080p kan jeg anbefale 1440p, men da trenger du 2-way SLI GTX970/GTX980.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

 

Då ser det ut som at eg får kjøpa ein billigare data nå og heller venta eit par år før eg prøver meg på 4K. Var det svaret eg trudde eg kom til å få, men eg kan alltid håpa :)

Nja, skru ned grafikken til lav eller medium, så burde det gå greit

 

Skrur ein ned grafikken så mykje så forsvinner heile poenget med høgare oppløysning også :)

Lenke til kommentar

 

 

Då ser det ut som at eg får kjøpa ein billigare data nå og heller venta eit par år før eg prøver meg på 4K. Var det svaret eg trudde eg kom til å få, men eg kan alltid håpa :)

Nja, skru ned grafikken til lav eller medium, så burde det gå greit

 

Skrur ein ned grafikken så mykje så forsvinner heile poenget med høgare oppløysning også :)

 

Spiller for tiden Dragon age på High/Ultra 1080p(70-90fps) og Medium 4k(40-60fps). Vil helt klart si at 4k medium trumfer 1080p rent grafisk :)

Spillopplevelsen på en 65" i 4K med 4m avstand kontra 24" og 0,5m blir noe annet for min del :p

Lenke til kommentar

 

Hvis du absolutt må spille i høyere oppløsning enn 1080p kan jeg anbefale 1440p, men da trenger du 2-way SLI GTX970/GTX980.

Det kommer vel litt an på hva en skal spille vel? Jeg har bare ett GtX970 og det drar alle de 4 spillene jeg har testet på høyeste innstillinger i 1440p uten problemer. Men nå spiller ikke jeg fps-spill, da er det nok behov for sli

Lenke til kommentar

 

 

Då ser det ut som at eg får kjøpa ein billigare data nå og heller venta eit par år før eg prøver meg på 4K. Var det svaret eg trudde eg kom til å få, men eg kan alltid håpa :)

Nja, skru ned grafikken til lav eller medium, så burde det gå greit

 

Skrur ein ned grafikken så mykje så forsvinner heile poenget med høgare oppløysning også :)

 

Nja, men høyere oppløsning, så anti aliasing kan skrues ned, da det er en del av poenget med 4K (dvs at det er mer detaljert)

Lenke til kommentar

Det er ikke sånn at man spille i 4K oppløsning selvom man har 4K skjerm.

Det er fint mulig å spille krevende spill i full hd, samt de mindre krevende i 4K. Selv 1 stk GTX 970 klarer mange spill i 4K hvis man skrur av AA, som man forøvrig har svært lite behov for når man spiller i 4K. 4K oppløsning byr på en fantastisk opplevelse i mange spill, men i spill som f.eks BF4 der flyten er alpha omega er det vanskelig å bruke en 60hz 4K skjerm etter man har spilt i 120hz.

Lenke til kommentar

Enig med MrL. Og du vil jo få nytte for en kraftig PC i tunge spill som kommer. Man må jo ikke kjøre i 4K. Selv om man f.eks med de fleste dagens spill kan det. :)

 

Dog, man kan jo gå en gylden middelvei. Kjøre på med 1440p (256x1440), og f.eks 120 Hz.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...