Gå til innhold

Fungerer Haswell og Mist?


Anbefalte innlegg

Vurderer i disse dager å oppgradere, og sitter med 2 PSU'er: 1 stk 1000W Mist og 1 rundt 650(?)W Mist.

Overaskelsen var stor da jeg leste at nå må man også ha korrekt PSU hvis man skal ha Haswell.

 

Så, er det noen med Mist som vet at dette funker? Hvis ikke, sleng inn en anbefaling med PSU som funker, og som er minst like fantastisk som det Mist er :)

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har Mist Psue'ene vært kontinuerlig i drift siden du kjøpte dem?

Nå har jeg ikke selv testet et Haswell oppsett og en Mist psu, men så lenge du har de tilkoblingene du trenger og de overgangene du trenger (Er vel hovedsakelig IDE tilkoblingene i Mist'en) så kan det jo være verdt forsøket.

 

Den aller siste Rev. av Mist psu'ene hadde helt kurrante komponenter , dessverre så var mange av de tidligere psu'ene til Mist laget av det kjipeste av CAPS som man kunne kjøpe for en billig penge og dette fikk følger i form av ustabile strømforsyninger som i verste fall kunne ta knekken på hele datamaskinen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den på 600-700w har stått i pc'en de siste 5-6 år og i daglig drift. Den på 1000W er nesten ikke brukt. Den ble tatt ut og byttet med den andre i sin tid i forbindelse med feilsøking - viste seg at problemet ikke var der, og ble aldri satt inn igjen :)

 

Har ikke satt meg inn i komponenter de siste år - og er noe man må fordype seg på nytt i hver gang man oppgraderer - så aner ikke om kablene fortsatt er i henhold. Det er koblet til et Asus P5Q SE2 hovedkort nå, hvis det er til hjelp...

Lenke til kommentar

I tråden "Anbefalinger av strømforsyning" står det:

 

Noen av strømforsyningene vil kanskje ikke fungere 100% når du har en Haswell CPU, dette pga strømsparingsstyring i cpu. For at systemet ditt skal fungere 100% må du inn i bios under CMOS innstillingene og disable c6 og c7.

 

 

Så da er problemet løst da eller?

Lenke til kommentar

Har funnet ut at jeg har en Mist 800W (test: http://www.tek.no/artikler/mist_800_w/70790) og den synes å være av den typen uten jalla-kondensatorer. Ergo bør den ved å skru av c6/c7 kunne funke bra...hvis jeg ser bort i fra alderen og at det kan ha noe å si "snart".

 

Selv om jeg knapt har brukt Mist 1000W'eren jeg har, så er den av eldre produksjonsdato og tar derfor ikke sjansen på den (Mist har hatt masse problemer med eldre PSU'er).

Lenke til kommentar

Kvaliteten på kondensatorene, og spørsmålet om den vil fungere med nyere Intel CPU-er har ikke noe med hverandre å gjøre. Problemstillingen er at ved strømsparingmodus bruker CPU-ene lite strøm, og noen PSU-er klarer ikke levere så lite kontinuerlig.

 

Og strømsparing er ikke kun for å spare penger. For min del går det på at mer strømtrekk gir høyere varmeutvikling, som krever mer kjøling for å ikke bli for varm. Mer kjøling gir enten mye større fysisk størrelse, eller mer bråk. Begge deler er negativt for min del.

Lenke til kommentar

Er klar over at kondensatorene ikke har noe med haswell å gjøre, men det har blitt tatt opp som et problem at hvis kondensatorene på Mist ryker kan de ta med seg resten av systemet også. Mist hadde problemer med sine kondensatorer produsert frem til rundt 2006-07, derfor funderte jeg på om jeg kunne stole på mine Mist. Den på 800W jeg har er produsert senere og skal være av mye bedre kvalitet.

Lenke til kommentar

Jeg personlig ville ikke tatt sjansen på 1000Watteren din.

 

 

Skal du ha deg en ny, men billig strømforsyning så vil jeg anbefale Evga SuperNOVA 750 og 850W.

Selges billig på netonnet.no

 

 

Ellers er det bare å gå inn i BIOS og slå av strømsparingen :)

 

Da jeg sko gjøre dette i en PC, var det litt vanskelig å finne fram, var vel innom alle menyene i bios og fant til slutt. Men er du godt kjent i din egen bios så finner du dette ganske lett.

 

PCen jeg gjor dette på funket fint å alt uten å gjør det helt til den gikk i dvalemodus. Da ville den ikke starte igjen, om det var PSUen som gjor det eller noe annet vet jeg ikke, men gikk i bios å fiksa der med c6 og c7 og voila, PC funka fint som fjell :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...