Gå til innhold

Framtidsrettet IT-utdanning


Fredelig

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går da 2. året med realfag på videregående, og må for alvor begynne å tenke på hva jeg ønsker å studere etter videregående.

 

Jeg har helt siden ungdomsskolen hatt et mål om å studere Datateknikk på NTNU (nå datateknologi), men sett i lys av at det visstnok er nedgangstider i IT-bransjen, lurer jeg da på om dette er en fremtidsrettet vei å gå.

 

Jeg vet at det er IT jeg ønsker å jobbe med, men jeg lurte på hvilken retning innenfor IT som er mest fremtidsrettet. Bør jeg satse på f.eks. systemutvikling, kunstig intelligens eller noe annet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

IT-sikkerhet er ganske safe.

 

Ellers er skybasert integrasjon litt i vinden. Flere og flere vil bevege seg over i type Microsoft sitt Azure, mens man får mindre og mindre bruk for konsulenter som implementerer "on-premise" løsninger. SaaS (Software as a Service) er i samme område, og også noe jeg ville vurdert om jeg var deg.

Lenke til kommentar

Nedgangstider og nedgangstider. Grunnen til at det er færre stillinger og flere arbeidsløse IT-folk enn før er nok mer sammensatt enn at det nødvendigvis er nedgangstider. Etterspørselen etter diverse typer arbeidskraft innen IT har alltid, og vil alltid variere i takt med den teknologiske utviklingen. Du skal gjøre det ganske så dårlig på skolen for å utdanne deg til arbeidsløshet i IT-bransjen med de studietilbudene som er i dag. Så fremfor å velge studie etter hva som er hot or not bør du heller finne ut hva du egentlig vil drive med. Å ta en IT-utdannelse er ikke som å bli elektriker der du kan jobbe i omtrent hvilket som helst firma. IT-utdannelser er gjerne veldig spesifikke (dog man får som regel kompetanse nok til å kunne velge i en del forskjellig) så når du først velger retning bør du være noenlunde sikker på at det er dit du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merk at hvis han velger høyere utdanning så er han ferdig om 4-6 år.

 

Det er litt nedgangskonjunktur nå innen visse felt i IT men det er vanskelig å si hvordan det vil være når han er ferdig utdannet.

 

Å være en generalist innen programmering / systemutvikling vil være aktuelt de neste 50 årene. I tillegg til spesialisering som realiserer/forvalter produkter og tjenester som UX, sikkerhet og prosjektledelse.

 

Ville ihvertfall ikke satset på spesifikke teknologier / løsninger som er hotte nå, det er ikke gitt at de vil være aktuelle eller i det hele tatt eksistere om noen år.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Tar opp denne litt jeg. Jeg går for tiden førsteåret på NITH/Westerdals, og har hatt en plan om å gå programmeringslinja frem til nå.

Men lurer på om det er smartere å spesialisere seg i noe som sikkerhet feks? Da måtte jeg ha begynt på nytt, eller tatt master i det.

Ser også at skolen min har E-business, som inneholder business intelligence, ERP og CRM systemer osv, hvordan er dette for tiden/fremtiden?

Hva tror dere om e-business eller begynne på nytt med it sikkerhet, istedet for en ren programmeringslinje?

Takk :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

Programmering er jo alltid aktuelt. Trengs alltid folk til å lage nye programmer, lage en måte å implementere skyløsninger med tradisjonelle løsninger, nettsider, interne systemer osv.

 

IT-Sikkerhet er nok, som nevnt tidligere her, også et veldig sikkert (he he) valg.

Lenke til kommentar

Hva tror dere om e-business eller begynne på nytt med it sikkerhet, istedet for en ren programmeringslinje?

 

Hvis du skal velge trygt dropper du IT-sikkerhet. Det er mye snakk og prat om det, men foreløpig er det en svært liten nisje i arbeidsmarkedet og det er få stillinger tilgjengelig samt at de ofte krever enormt med kompetanse og/eller erfaring.

 

Både programmering og E-business er høyaktuelt og det er lassevis med stillinger ute i markedet. Snakk med en foreleser/veileder på skolen om hva som skiller linjene og hvilke forskjellige arbeidsmuligheter du får når du er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...