Gå til innhold

Kjønnspoeng?


Anbefalte innlegg

Når man i dag velger utdanningslinjer kan man motta kjønnspoeng for noen av retningene. Gutter har ferre valg en jenter, de mottar dette i de kvinnedominerende yrkene, som dyrepleier. Mens jenter får poeng for å velge ingeinør eller teknologi utdannelse eller landbruk. Disse 2 poengene gir dem en fordel når de skal søke, jeg mener dette er urettferdig iforholde til linjene gutter får poeng for og linjene jenter får. Man skal ikke ha forskjellsbehandling i studeisammenheng på samme måte som resten av samfunnet.

 

poengene er jo e fin måte å skaffe mer utjevning men da burde antall linjer og valg mellom kjønnene være likt, ellers trenger man ikke ha de og kan heller prøve motivere flk til å velge disse linjene av andre grunner enn ekstra poeng eller forskjellsbehandling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktisk syns jeg det er en uting at samfunnet prøver presse folk inn i yrker dem gjerne ikke har interesse av.

Status har mye å si for valg av utdannelse/yrke, tror jeg. Det er jo selvsagt ikke helt bra. Det er endel som velger feil utdannelse. Det er bedre om de med mest interesse får førsterett. Nærnest faktiske ferdigheter eller mulighet for ferdigheter over karakterer fra VGS (som vi vet inkluderer alt fra kroppsøving og matematikk til religion).

 

Men hvordan få til dette... det er spørsmålet... :p

Lenke til kommentar

Kvinner får kjønnspoeng for batchelorutdanninger i ingeniørfag, bortsett fra kjemi. Kjønnspoeng gjelder også enkelte studier ved noen skoler, for eksempel NTNU (teknologi og ingeniørfag) og flere maritime fag på andre skoler rundt i landet.

Som mann får du for dyrepleierutdanningen samt veterinærutdanningen, ingenting annet.

 

 

Så der har du det. På videregående og i grunnskolen er menn stort sett taperne når alt kommer til alt. Det er svært ensidige vedtak det er snakk om her, ettersom at de utdannelsene som har en knusende overvekt av kvinner forblir uberørt.

Lenke til kommentar

Vaginapoeng for yrkesvalg X blir ikke mer riktig av å lage penispoeng for yrkesvalg Z. Man avvikler ikke kjønnsdiskriminering ved å lage mer kjønnsdiskriminering.

 

Hvorfor tvinge folk nærmere 50% kjønnsfordeling om de ikke ville valgt det selv av fri vilje, kunnskaper, evner og ønsker? Det fører bare til at godt kvalifiserte personer med en drøm innen det kjønnsdominerte yrket skvises ut til fordel for mindre kvalifiserte personer med en vagere drøm eller ingen drøm om det samme yrket.

 

For å illustrere: I en ungdomskoleklasse med 10 gutter og 10 jenter vil 90% av guttene bli bilmekanikere, mens 90% av jentene vil bli frisører. Kjønnskvotering fører til at bilmekanikerlinja ender opp med 5 av disse guttene og 5 av disse jentene. Tilsvarende for frisørlinja. Ja, det vil føre til "riktig" tvangskjønnsfordeling, men er det bra for yrkeslivet, produktivitet og motivasjon at 40% av arbeidstakerne ble tvunget inn i noe de egentlig ikke ønsket?

 

Samme med styreverv, hjelpepleie, ingeniør, politikk osv. At mange av de mannsdominerte yrkene er mer etterspurt og dermed har høyere lønnsnivå (for alle kjønn i det yrket) er det vist mange som synes er bittert senere i livet. Det burde de tenkt på tidligere, eventuelt fått mer opplysning rundt det før man velger yrkesvei. Lønnsnivå har så mye å si for levestandarden senere i livet at mange burde vektlegge det høyere når de vurderer yrke. Trivsel med arbeidsinnholdet er ikke alt her i verden. Man vil da leve godt og trives utenom jobb også. Lønn har mye å si for hvilke bosted og bolig man kan bo i senere og det kan igjen ha mye å si for barnas oppvekstvilkår.

 

Likestilling burde blitt erstattet med likebehandling og likeverdig respekt for yrkesønske for lenge siden, men neida, noen har fortsatt det for seg at man bør stilles likt, på tross av personlige ønsker.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Poeng er en uting.

 

Faktisk syns jeg det er en uting at samfunnet prøver presse folk inn i yrker dem gjerne ikke har interesse av.

 

Stiller samtlige med likt grunnlag vil flest mulig ende opp med et yrke dem trives i.

jeg er litt enig med dette, hvorfor pressefolk inn i yrker. Det og hvis de skal jøre dette burde begge kjønn få muligheter på samme nivå og ihvertfall like mange studier de kan få det fra. Men selvsagt forstår jeg at det er mangel av kandidater av et kjønn i noen og da er dette en god måte å motivere på.

Lenke til kommentar

Jeg kom på en annen vinkling:

 

- Hvis du trengte en dyktig kirurg til en vanskelig operasjon på deg selv eller dine barn, ville du følt deg like trygg med en som var kvotert inn med vaginapoeng, som en som ikke var det?

 

- Hvilke andre viktige yrker ville du vært like komfortabel med en som var kvotert inn pga kjønn, som en som ikke var det?

Lenke til kommentar

Saken er jo at kjønnspoeng er feil. Og ikke bare er det feil, det er feilfordelt på steder hvor kjønn og arbeid er mer urelevant i forhold til jobben.

 

Som mange vet er nå for øyeblikket 9 av 10 medisinstudenter jenter, og andelen gutter som studerer medisin fortsetter å krympe. Hva skjer med kjønnspoeng der da hvis man absolutt skal handicappe ingeniørstudiene med slikt? I legeyrket er det vel viktigere å ha både mannlige og kvinnelige leger?

 

Og kjønnspoeng er jo heller ikke nødvendig i noen som helst sammenheng heller. Jenter gjør det generelt bedre på skolen i alle fag, hvorfor skal man dele ut gratispoeng til dem da?

Lenke til kommentar

Vi befinner oss i et kulturelt klima hvor kvinnedominans anses som positivt, mens mannsdominans betraktes som negativt (og alltid et "åpenbart" resultat av strukturell diskriminering).

 

Som daværende utdanningsminister Tora Aasland uttalte i 2010: "Dette er en ønsket utvikling, og en viktig del av likestillingsprosessen". http://www.nettavisen.no/nyheter/2825413.html

 

Jo flere kvinner, desto mer likestilling. Eksempler på liknende logikk fra Sverige: http://www.susannavaris.com/blogg/2013/11/referensinlagg-ju-fler-kvinnor-desto-battre-jamstalldhet/

Endret av Dorris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det absurde her er at dette ikke er et tema som får mer oppmerksomhet. Det er en overveldende kvinnedominans ved UiO, samtidig som store midler og ekstrapoeng settes av for å rekruttere flere kvinner. Om kvotering og ekstrapoeng ikke var tåpelig nok fra før så har det nå bikket over i det latterlige. "samfunnets vaktbikkje" sover likevel godt uten å grave nevneverdig i problematikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor er det negativt med kjønnsdominerende arbeidsplasser?

Det er ikke negativt. Det er bare noe sosialist feminismen har skapt. Slik at det har blitt en sannhet. Det beste er arbeidsplasser der det stort sett er menn. Jeg snakker av erfaring etter 25 år i helsevesenet, der det domineres av kvinner. Kvinner skaper så mye konflikter og bråk, det er helt fantastisk og oppleve. Steder der det domineres av menn, er det langt mer rolig og jobben blir utført bedre.

Lenke til kommentar

Poeng er en uting.

 

Faktisk syns jeg det er en uting at samfunnet prøver presse folk inn i yrker dem gjerne ikke har interesse av.

 

Stiller samtlige med likt grunnlag vil flest mulig ende opp med et yrke dem trives i.

 

Blir vel noe flisespikkeri, og beklager det, men enhver person har forskjellig grunnlag som en annen. Men jeg ser hva du mener. Alle skal ha i prinsipp lik mulighet som alle andre til å velge fag. Det om man har forutsetning nok i form av kompetanse må vurderes av arbeidsgiver.

 

Er som mange andre i tråden veldig nysgjerrig på tankegangen bak, og slik jeg kan tolke det litt å skyte seg selv i foten. Det må da tåke til jobbsøkingsprosessen? Altså, hvis jeg var en arbeidsgiver med viten om at en kandidat var "kvotert" inn ville jeg jo sett på dette som mer betenkelig enn positivt, type "se denne kandidaten har noe lavere kompetanse, men det er greit for vedkommende har interne kjønnsorganer og brystvorter som gir mening".

 

Er dette en del av kvinnesaken? Ja. Er det en del av likestillingssaken? Absolutt ikke. Moderne feminisme er blitt så gjennomsyret av tilnærmet giftige holdninger til kjønn og den naturlige forskjellen de to kjønn faktisk har. Oppegående kvinner som nekter å kalle seg feminist, i frykt av å bli sammenlignet med resten av hurven. Det å kalle det feminisme var vel i utgangspunktet feil i et likestillingsperspektiv, men de historiske feministene kjempet da i hvert fall for like rettigheter hos kvinner som hos menn. Moderne feminisme vil ikke dette. Det er en "jeg er kvinne, og jeg SKAL HA alt det gjennomsnittsmannen får, åkke som"-mentalitet.

 

Tilsvarende lønn for tilsvarende arbeid er en bra filosofi. Tilsvarende muligheter på forskjellige forutsetninger er ikke en bra filosofi.

Lenke til kommentar

For at poengene skal komme til nytte må man jo søke på utdanningen. Poengene vil kanskje være en liten motivasjon for enkelte, men i det store og hele er det jo fremdeles stor overvekt av gutter på enkelte linjer, og av jenter på andre. Ergo; kjønnskvotene endrer i liten grad aspirantenes søkemønster og bør derfor betraktes som sosialistnorges unnskyldning. "Vi prøver å gjøre noe med det. Vi har jo innført kjønnskvotesystem".

Om det blir benyttet og har en effekt? minimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...