Gå til innhold

Vurderer bil lån.


Tmz

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig litt frem i tid, men er bare nyskjerrig så lurer på hva som er sansynelig at jeg har råd til.

 

Jeg har et lån på 1,9 mill på bolig. Rundt 15 000 i faste utgifter hver eneste måned. Jeg har ca 30 000 utbetalt hver måned.

 

Saken er at jeg vurderer bil lån. Desverre har jeg ikke særlig med egenkapital men vurderer å spare enn rundt 100 000 når jeg skal kjøpe. Jeg må si det frister å kjøpe en fin bil til mellom 350-500 000. Men er det i det hele tatt realistisk? Jeg skal jo kunne leve ved siden av også, og det er litt kjedelig hvis regnestykke blir alt for stygt. Tenker å kjøpe en som kanskje er 2 eller 3 år gammel for å slippe alt for mye verdi tap.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verditapet er størst de første 3 årene, så ville isåfall kjøpt en som var minimum tre år. Videre hørtes budsjettet overkommelig ut dersom du sitter igjen med 15000/mnd etter alle faste utgifter er betalt. Vet ikke hvordan belåningsgraden din er på boliglånet, men du kan vel bake billån inn i boliglånet. Du kan enkelt låne opp igjen til pantebeløpet banken satt da du tok opp lån.

Edit: Månedlige lånekostnader estimerer jeg vil gå fra omlag 9400-ish som du kanskje har idag, opp til 12000 dersom du låner opp 500K til på boligen.

Endret av joneug
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du lurer på om du skal kjøpe førstegangsbil til 500.000? o.O

Jaja. Det viktigste for deg er å tenke på alle utgiftene. Det er ikke bare lånet som tikker..

Tar utgangspunkt i 500.000 under (månedlige utgifter ca)

  • Forsikring: 1000ish
  • Lån: 1250ish
  • Service: 400ish
  • Årsavgift: 250
  • Drivstoff: Alt etter bruk 600ish
  • Nye dekk: Annenhvert år ca 300ish
  • Uforutsette utgifter ?
  • Verditap ?

Blir ca 4.000.

Har vært hyggelig med lånerente (3.5%) og forsikring tror jeg.

Så kommer uforutsette utgifter (stol på meg, de kommer :thumbup:) og verditap i tillegg.

 

Det er ikke alle banker som lar deg bake inn et billån i boliglånet heller.

Jeg fikk ikke det, og jeg hadde kun 200.000 igjen på lånet på en leilighet til 2.5mill..

Lenke til kommentar

Eier ikke bolig, men kjøpte bil til 450k som 24 åring uten problemer, så ikke hør på jantelovkommentarene vedrørende dyr "førstegangsbil". Et tips skal du dog få: Sjekk nøye hvilke banker som er billigst, for til forandring på boliglån og billån så kan ikke panten på en bil flyttes (det kan gjøres, men ingen banker orker byrokratiet det tar å flytte pantsettelsen slik de lett gjør på bolig).

Lenke til kommentar

Ikke hør på de korttenkte tullingene over her, om en "baker" bilen inn i boliglånet og betaler "normalt" ned på lånet så blir det en sykt dyr bil etter 18-30år når boliglånet er nedbetalt. Om en får muligheten til å "bake" inn bør en betale samme sum i måneden som billånet kostet, da betaler man den fortere ned også(pga lavere rente).

 

Kan komme med mine erfaringer rundt det, kjøpte en bil til ca 450 000,- i fjor. Betaler nå ca 6000,- pr måned i lån og mer når jeg har ekstra høye lønninger osv. Har selv rundt 10 000 i faste utgifter(sett bort i fra bilen som kanskje er det samme om man regner med alt) og hadde i 2014 snitt 36 000 utbetalt.

 

Så selv om jeg "sløser" MYE penger på bil har jeg det romslig økonomisk og har mulighet til å spare gode slanter hver måned.

 

Så med tanke på at du har en god del mer i faste utgifter og noe lavere lønn ville jeg nok ha sett på en billigere bil, men så liker jeg å ha mulighet til å spare mye og ha en "trygg" økonomi også :)

Lenke til kommentar

Hvor mye egenkapital hadde du da? 6000 i måneden føles litt mye skal jeg være ærlig, selv om jeg sikkert hadde klart å håndtere det.

 

Jeg gikk ikke inn med egenkaptial denne gangen da jeg heller betaler det inn "underveis" med å betale ekstra i måneden. Ja det er mye penger, men i min situasjon er det greit selv om det er ett stort sløseri men jeg har 80km t/r til jobb så da trenger jeg en bil med god komfort for å holde humøret oppe :)

Lenke til kommentar

Ikke hør på de korttenkte tullingene over her, om en "baker" bilen inn i boliglånet og betaler "normalt" ned på lånet så blir det en sykt dyr bil etter 18-30år når boliglånet er nedbetalt. Om en får muligheten til å "bake" inn bør en betale samme sum i måneden som billånet kostet, da betaler man den fortere ned også(pga lavere rente).

Selvfølgelig lønner det seg å låne penger til bil i boliglånet. Renten der er billigere. Hvor fort du betaler ned er opp til hver enkelt. Lavest mulig rente og kortest mulig nedbetalingstid er "the key to success". Ergo TS burde lånet opp på boliglånet da det er lavere rente enn billån, men så klart betale ned så mye som mulig på lånet til enhver tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke særlig med egenkapital å hente i boligen... Hvis restlån er på 1,9 og boligen er verdt 2,4 er belåningsgraden 79%. Er ingen banker som gir lån høyere enn 85%, dvs at det kun er 100'000 å hente på boliglånet. Noen banker øker tilogmed renta dersom belåningsgrad er over 75%.

Så det kan bli en ganske saftig rente hvis du skal kjøpe bil til 500'000, og kun har omtrentlig 100K i egenkapital.

 

Endel banker har også maksimal nedbetalingstid på bil 10 år, altså at billån skal stå i null det året bilen fyller 10 år. Kjøper man da en 3 år gammel bil til 500k, skal det betales tilbake 6000kr/mnd pluss renter de siste 7 årene.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

 

Ikke hør på de korttenkte tullingene over her, om en "baker" bilen inn i boliglånet og betaler "normalt" ned på lånet så blir det en sykt dyr bil etter 18-30år når boliglånet er nedbetalt. Om en får muligheten til å "bake" inn bør en betale samme sum i måneden som billånet kostet, da betaler man den fortere ned også(pga lavere rente).

 

Selvfølgelig lønner det seg å låne penger til bil i boliglånet. Renten der er billigere. Hvor fort du betaler ned er opp til hver enkelt. Lavest mulig rente og kortest mulig nedbetalingstid er "the key to success". Ergo TS burde lånet opp på boliglånet da det er lavere rente enn billån, men så klart betale ned så mye som mulig på lånet til enhver tid.

Nei... Prøv å åpne en billån kalkulator og en boliglån kalkulator og legg inn 500 000. Velg så to "normale" nedbetalingsplaner(si 8 år på billånet og 25 på boliglånet). Legg så sammen total kost og vips så ble bilen plutselig 150 000ish dyrere....

 

Betaler man boliglånet ned på samme tid har leksa en helt annen tone som jeg også forklarte. Men ut i fra ditt eksempel skulle ts betale over samme tid som planlagt altså en mye dyrere måte å gjør opp bilen på..

Lenke til kommentar

 

Men ut i fra ditt eksempel skulle ts betale over samme tid som planlagt altså en mye dyrere måte å gjør opp bilen på..

 

Neida. Det sa jeg ikke. Så du mener, helt seriøst, at å beholde boliglånet på 1,9 og ta opp et billån på 8 år ved siden av er den beste løsningen?

Mot å bake det inn i ett huslån som skal betales ned over 25år? Ja.

Om en betaler samme avdrag inn på huslånet som en ville ha gjort på billånet? Nei og dette forklarte jeg allerede i første post...

 

Og du sa det ikke, men ift hvordan du justerte opp lånet antydet du det.

Lenke til kommentar

Ok, mulig jeg ikke klarte å forstå hva du mente gjennom formuleringene dine. Da er vi jo enige da; TS bør, om mulig, lånet opp på boligen og betale ned så mye som mulig hver måned.

 

Likevel, når det fremkommer at TS har en bolig til en verdi av 2,4 millioner med 1,9 millioner i lån er nok ikke dette en mulighet banken vil være med på, i alle fall ikke uten sikkerhet i både bolig og bil, spesielt når belåningsgraden vil bli 100% av boligens verdi. Dette igjen kan bety høyere rente.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Huslån 1,9 mill, 2,99% effektiv rente, 20 år: 10490kr/mnd

Billån 500K, 7,20% effektiv rente, 5 år: 9923kr

(totalsum når alt er betalt: 2 517 567+595 400kr= 3112967

 

Huslån inkl. bil 2,4 mill, 2,99% effektiv rente, 20 år: 13250kr/mnd.

Totalsum når alt er betalt: 3 180 084

 

Ja, totalsum for bil isolert sett blir høyere når du baker det inn i huslånet iogmed at billån vil løpe i 20 år kontra 5 år. Men på en annen side, dersom man har 10490+9923kr tilgjengelig til å betjene lån, vil definitivt lånet bli billigst dersom man slår lånene sammen. Samme kan man si om boliglån: betaler du det ned raskere enn nedbetalingsplanen tilsier blir det billigere.

 

Og betaler man ned innbakt huslån+billån med 19811kr/mnd er man ferdig på 12 år, og alt har kostet samlet 2'852'729kr totalt.

 

Renter og eksempler hentet fra Skandiabankens nettside

Endret av newman221
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...