Gå til innhold

Hva stopper meg fra å nå høyere CPU speed?


Anbefalte innlegg

Hei. Kan begynne med å liste hva jeg har:

 

Mobo: ASUS Z97 PRO Gamer

 

CPU: Intel i5 4690K 3.5Ghz

 

CPU-kjøler: Noctua NH-U12P SE2

 

RAM: HyperX 1600Mhz 8Gb x 2

 

GPU: Gainward GTX 760 2GB PhysX Cuda

 

PSU: 6 År gammel Corsair 750W 80 Plus Bronze Cert.

 

1 x SSD, 1 x HDD

 

Jeg satt meg ned for å overclocke CPU'en som jeg nylig kjøpte, men kunne ikke nå høyere enn 4.5Ghz, hvor max temeperaturen ikke ble høyere enn 45C under stresstest. Er selvfølgelig ikke misfornøyd med 4.5, men skulle gjerne skvist litt mer ut av den om mulig.

 

Noen som med sikkerhet kan si hvor problemet ligger?

Endret av Manken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye vcore har du?

 

PS: Og hva slags kjøler har du? 45°C under stresstest høres rart ut (throttle?). Åssen stresstest? Hva har du gjort i BIOS?

 

Er nybegynner når det gjelder overclocking, så jeg brukte like så godt Asus sin AI suite 3, ettersom jeg tenkte at den gjør en bedre jobb enn det gjør. Den setter opp hastigheten litt etter litt og kjører en liten stresstest for hver hastighet den prøver. Vcore er på 1.275, så vidt jeg vet...

Endret av Manken
Lenke til kommentar

Skal ta å kjøre RealBench før jeg legger meg, så kan jeg komme med resultatet i morgen. Litt Off-Topic, men føler det kanskje er på tide å kjøpe ny PSU uansett, ettersom den er nesten 6 år. Har allerede bestilt GTX 970 også. Ville det uansett vært lurt å kjøpe ny PSU mtp. alder?

Lenke til kommentar

4.7 - 4.8 burde ikke by på mye problemer.

5.0 så begynner det å dra seg til ..

 

Alt avhenger av kjøling noe høyere.

Om det du sier stemmer, så virker det rart at AI suite ikke klarte mer. Folk har snakket varmt om det, og Tek Syndicate sa selv at AI Suite klarte å oppnå nesten presis samme OC som han selv gjorde i BIOS på samme system. Er selvfølgelig forskjellig fra system til system, men om du sier at 4.7-4.8 burde gå fint, så er muligens problemet ikke hos AI Suite? Bare slenger ideer ut i lufta her... :)

Lenke til kommentar

Skal se om jeg får til noe mer i morgen, og sier ifra hva jeg får til. Men, om jeg fortsetter å få BSODs straks jeg øker vcore, vil problemet da være min aldrene PSU?

Det kan jo også være CPU'en. De profesjonelle overklokkerne får jo CPU'er håndplukket fordi de skal være så perfekt som mulig. Så da kan jo eksemplaret ditt gjøre at det stopper der.

Lenke til kommentar

Tok nettopp og kjørte RealBench i to timer. Klarte seg fint og fikk Passed, temepratur på max load var på ca. 80. Vet ikke hvorfor AI Suite ikke fikk mer enn 45.

 

Asus AI Suite 3 har jeg testet, og for å få mest ut av det må du finstille ting der. Da kan du like gjerne bruke BIOS... Så bruk BIOS du. Så mener jeg at AI Suite leser bare av CPU temp og ikke Core temp. Bruk heller AIDA64 eller Core Temp 1.0 RC7 til å lese av temps. Hold core temps under 80 grader. Rundt 70-75 max går bra.

 

Ikke sikkert du trenger 1.275v for 4.5 GHz. Har du satt load line calibration på 8-9 i BIOS?

 

Angående PSU. Hvis din er av god kvalitet skal den holde til din CPU + GTX 970. Hvis ikke kan jeg anbefale deg Corsair AX750 eller bedre i serien.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Nå veit ikke jeg hvor lenge denne ai suite stresstester cpuen mellom hver gang, men kan det være at cpuen ikke oppnår særlig temp om den bare tester i sånn under 5min, den skal vel oppnå godt oppmot maks temp på mindre enn 5min, men kanskje derfor?

Men litt høye temps i stresstesting er jo ikke så farlig, ett spill eller andre ting er sjelden så hard mot en cpu som en stress/tortur test, nå veit ikke jeg hvordan realbench oppfører seg riktignok, men så klart det er overhode ikke feil å være forsiktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...