Gå til innhold

Hva stopper meg fra å nå høyere CPU speed?


Anbefalte innlegg

Eller spilling, fungerer jo fint det.

 

Jeg sitter under load ca high 40`s, low 50`s med en 4.5Ghz Oc på 5820K. Vcore er 1.220V. Dipper ned til 1.217V under load.

 

Dog, jeg har da en custom ek loop.

 

Enkelt for å teste avg på chip. X99 er muligens litt anderledes enn Z97.

 

4.4Ghz 1.3V, Under avg.

 

4.5Ghz 1.3V avg.

 

4.6Ghz 1.3V over avg.

 

Jeg sitter på enten 4.625Ghz 1.270V noe som er ganske bra synes jeg, ellers så sitter jeg på 4.75Ghz 1.330V, også er ganske fint.

 

Det dog nesten 20¤C forskjell fra Oc settings 4.5Ghz til 4.75Ghz kun med den ``lille`` voltøkningen på 0.110.

 

(Jeg har 4.625Mhz, 4.75Ghz osv pga 125 i bclk/strap, du har nok 100)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Ja godt mulig, har egentlig bare brukt gode gamle prime.

Ikke bruk Prime til å teste en Haswell CPU. Det er noen som har fått prosessoren sin ødelagt pga dette.

Hold deg til AIDA 64, Realbench, Cinebench ...

Jeg sitter med en 2500k som blei kjøpt i 2012 og før det så var det gode gamle socket 775, men fortell mer om hvorfor eller hvordan de har blitt ødelagt pga bruk av prime95?

Lenke til kommentar

 

 

Ja godt mulig, har egentlig bare brukt gode gamle prime.

Ikke bruk Prime til å teste en Haswell CPU. Det er noen som har fått prosessoren sin ødelagt pga dette.

Hold deg til AIDA 64, Realbench, Cinebench ...

Jeg sitter med en 2500k som blei kjøpt i 2012 og før det så var det gode gamle socket 775, men fortell mer om hvorfor eller hvordan de har blitt ødelagt pga bruk av prime95?

 

De får Cpu`en til å trekke så utrolig mye strøm. De kan få en 5960X til å trekke 400watt..

Lenke til kommentar

 

 

Ja godt mulig, har egentlig bare brukt gode gamle prime.

Ikke bruk Prime til å teste en Haswell CPU. Det er noen som har fått prosessoren sin ødelagt pga dette.

Hold deg til AIDA 64, Realbench, Cinebench ...

Jeg sitter med en 2500k som blei kjøpt i 2012 og før det så var det gode gamle socket 775, men fortell mer om hvorfor eller hvordan de har blitt ødelagt pga bruk av prime95?

 

 

Du som har 2500K kan trygt bruke Prime95, bare hold temps under 80 grader på kjernene. Det er folk som har nyere utgaver som 4770K, 4790K, 5960X osv (Haswell) som ikke bør bruke Prime95. Grunnen er at AVX og AVX2 instruksjonene får CPU til å trekke sinnsykt mye strøm under last, mye mer enn ved normal bruk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

du må kjøpe med ulåst multiplier. etter min erfaring er høyere fsb ram lavere multiplier raskest minne . som avgjør bilder sekund i spill. setter på max feks låst intel dårligere ytelse pga lavere ram mhz hadde begynt med amd du kan sette minnehastighet timing skru multiplier litt lavere øk fsb får du bedre minne fm2 er 2600mhz oc kun 2 brikker

Endret av Marius123456
Lenke til kommentar

du må kjøpe med ulåst multiplier. etter min erfaring er høyere fsb ram lavere multiplier raskest minne . som avgjør bilder sekund i spill. setter på max feks låst intel dårligere ytelse pga lavere ram mhz hadde begynt med amd du kan sette minnehastighet timing skru multiplier litt lavere øk fsb får du bedre minne fm2 er 2600mhz oc kun 2 brikke

 

Det du sier der var tilbake da Core 2 Duo og Core 2 Quad var...som er noen år siden nå :p

Man har ikke FSB på Core i3, i5 eller i7 seriene, men har baseclock (blck) og man tjener ikke noe å øke den annet enn hvis man skal få RAM høyere. Her er det overklokking av Core, uncore/cache og RAM som betyr noe, og i den rekkefølgen.

 

På X99 platformen så tjener man kun 3-10% på å overklokke RAM. DDR4 2666 ved så lave timings som mulig er mer enn nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...