Gå til innhold

Hvem er best av Elkjøp, Lefdal og Expert?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lefdal og Elkjøp er eid og styrt av de samme menneskene så de to er i praksis ganske så like. Personlig har jeg begynt å like Expert mer og mer i det siste, spesielt da i fysiske butikker. Føler Elkjøp/Lefdal prøver å appellere mer og mer til kjøkken/hjem, til den grad hvor den lokale sjappas gulvareal nå er 30%-40% kjøkkenløsninger.

Lenke til kommentar

Syntes kundeservicen hos Elkjøp har vært bra når noe har vært galt. No questions asked, ny vare eller pengene tilbake.

Jeg opplever Elkjip som vanskelige. Til og med på en under et år gammel ødelagt iPhone-ladekabel til under en hundrelapp kverrulerte de så mye at jeg tok hatten min og gikk. Tv-en jeg hadde planer om å kjøpe dro jeg til en konkurrent og handlet. Det Elkjøp er gode på er lave priser og stort utvalg, service er de ikke gode på. Har inntrykk av at de er et av disse firmaene som bruker service som et lokkemiddel men når det kommer til stykket så er de vanskelige å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg opplever Elkjip som vanskelige. Til og med på en under et år gammel ødelagt iPhone-ladekabel til under en hundrelapp kverrulerte de så mye at jeg tok hatten min og gikk. Tv-en jeg hadde planer om å kjøpe dro jeg til en konkurrent og handlet. Det Elkjøp er gode på er lave priser og stort utvalg, service er de ikke gode på. Har inntrykk av at de er et av disse firmaene som bruker service som et lokkemiddel men når det kommer til stykket så er de vanskelige å ha med å gjøre.

 

Om du ikke hadde med kvittering har du ingenting på returavdelingen å gjøre. Om du hadde kvittering så greit nok, men på en iPhone-kabel burde du ha tunga ganske rett i munn for å få den byttet/returnert den. Det er ekstremt lett å ødelegge en kabel, og veldig vanskelig å vite at du er "uskyldig". Ett for hardt rykk er nok, og det er da også din feil. Det er ikke spesielt hardføre saker. Og koster også bare en hundrings. Merk at jeg ikke egentlig mener du har gjort noe galt her, det er bare utrolig vanskelig for Elkjøp å kunne vite hva som har skjedd eller om du forteller noe som er i nærheten av sannheten.

 

Nå kjøper ikke jeg spesielt mye på Elkjøp, men har en stefar som stadig får avslag i prisen når han snakker med selgerne der. De to siste var begge innen de siste to årene. Første var til jul i fjor, eller året før - husker ikke helt. Jeg hadde hvertfall gjort research på hva slags TV han burde kjøpe som julegave til småsøsknene mine (you know, because I is nerds) og det viste seg at Elkjøp hadde den på lager på butikken her nede. Vi dro bort og etter en prat med selgeren fikk han to TVer som hver for seg kostet rett under 6500 kr for 10000kr. 3000kr spart. 1900 kr billigere enn billigste nettbutikken jeg hadde sett i, enda billigere om man hadde regnet inn frakten en nettbutikk ville tatt. Samme historien om igjen da både han og jeg trengte ny vaskemaskin. Vi dro ned, han pratet med dem og vi gikk ut igjen med to vaskemaskiner til et par tusen kroner billigere enn "vanlig".

 

Så enten er servicen på Elkjøp slettes ikke så dårlig, eller så er stefaren min en eller annen mafiaboss. Det kan virkelig være hvilken som helst av dem.

 

(Eller, mer sannsynlig, er service ikke bare knyttet opp mot butikknavn, men også opp mot hvem i butikkene du snakker med)

 

EDIT: Har også en historie fra Elkjøp hvor jeg hadde fått en MP3-spiller i julegave (da MP3-spillere med størst mulig harddisk var all the rage). Den ble ødelagt, jeg dro tilbake med kvittering og de erstattet den. Det samme skjedde noen måneder senere og de byttet den igjen, null problem. I en nyere modell denne gangen, siden de ikke lengre hadde den samme som jeg opprinnelig hadde. En siste gang døde MP3-spilleren min og jeg fikk en tilgodelapp jeg brukte til å skaffe meg en Xbox 360. Så alt i alt, ikje dårlig.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Hadde selvsagt kvittering og laderen har ligget på

samme sted siden jeg tok den i bruk, det er rett og slett for dårlig kvalitet på de. Dette vet Elkjøp og det vet Apple. Men de spekulerer i at kunder gir seg. Hvem gidder å krangle om en hundrings liksom? Slik er, for meg, elendig kundeservice og sier mye om strategiene til et firma.

 

Elkjøp er bra hvis du vil ha billige varer. Vil du ha god kundeservice, gå et annet sted.

Lenke til kommentar

Det er veldig forskjellig fra sted til sted hvor bra servicen er. Folk/ansatte er forskjellige.

 

Jobber selv i support avdelingen på et slikt sted og har opplevd folk som sier "Skal aldri handle på lefdal/elkjøp/expert/<insert name> mer", men jeg mistenker dette er folk som ofte har alt for høye krav til butikken(e) når de får problem med en vare. Gjerne når det også er tydelig at det er de selv som forårsaket problemet.

Har opplevd flere som tror at det er bare å bytte laptop/mobil/nettbrett for det minste problemet.

De som tror at en laptop som kunden selv har rent i senk med virus (eller annen brukerfeil) dekkes av garantien.

Sier vi at dette (trolig) ikke dekket av garanti/reklamasjon eller at varen må sendes på verksted (kan ikke fikses/byttes på stedet) blir enkelte helt oppblåst og "har aldri hørt maken"... Det går ofte ikke lang tid før de lirer av seg "skal aldri handle her mer".

 

Vi har kanskje de beste rettighetene i verden som forbrukere, men likevel er det folk som oppfører seg som dritt og forlanger enda mer (mega egoister?).

Endret av PantZman
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok, bare for å ha det på det rene, jeg er overhodet ikke slik. Men jeg irriterer meg kraftig når jeg vet jeg har rett, helt normalt det vil jeg tro.

 

Uansett; det er jo ingen spesiell forskjell på disse tre kjedene, det er som Pantzmann sier helt avhengig av butikk/hvem du møter på.

 

Det som derimot er tilfelle er at Elkjøp har en strategi som er lik kjeder som f.eks XXL: billigst mulig og flest mulig varer. Det er klart at servicenivået i en slik stor organisasjon blir dårligere enn din lokale butikk.

 

Folk flest i Norge har så god råd at de ofte velger «billigst» fremfor «best kvalitet og service», jeg er nok litt slik jeg også men får jeg dårlig service et sted så bruker jeg forbrukermakten min og går et annet sted. Tror jeg det hjelper? Nei.

Lenke til kommentar

Det er veldig forskjellig fra sted til sted hvor bra servicen er. Folk/ansatte er forskjellige.

Ja. De store kjedene har omtrent samme betingelser og krav til service i systemet. Men det kan variere både fra person til person og på mentaliteten i avdelinger eller hele varehus. Det kan også virke som servicenivået kan være forskjellig mellom store kjedeide butikker og mindre franchisebutikker.

 

 

 

 

... Det som derimot er tilfelle er at Elkjøp har en strategi som er lik kjeder som f.eks XXL ...

At XXL sitt konsept ligner på Elkjøp er ikke tilfeldig når man vet hvem som startet XXL...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...