Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Så skal ha meg Macbook igjen. Eller prøvd i et par uker og savner det. Så ser på litt alternativer.

 

 

Jeg har en Windows stasjonær til det meste av gaming, men har tenkt til å bruke macen mye til surfing, netflix/Spotify. Litt mild hobby programmering og noe smått spilling av småe spill som for eksempel OpenTTD osv.

 

 

og derfor har jeg vurdert Macbook pro. 8GB i5 128GB. og en Macbook air I5 8GB 128GB.

 

 

Og synes personlig macbook proen ser beder ut i form av skjerm osv.

 

 

Men et ikke om det kanskje er en annen Air versjon jeg burde gå for og evt hvilken ?

 

Jeg har lyst til å ha denne i 3-4 år, så greit og ha litt specces. Ettersom jeg har fortstått vill ikke i5 mot i7 ha så veldig mye å si så spart penger der og lagd det i rammen istede.

 

 

Men hva mener folk, tips, erfaringer og alt egentlig er godtatt og vell takknemmlig for ! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det er skjermen som er det avgjørende punktet så er MBP det klart beste valget. Du må jo også vurdere selv om du synes 128gb er nok lagring. MBA er litt lettere og har litt bedre batteritid. Ser man bort fra prisen hadde jeg valgt en MBP. Har selv en Air, men det er mest fordi jeg ikke hadde råd til en Pro der og da.

 

Du har også rett i at det ikke har så mye for seg å kjøpe i7 fremfor i5. Bedre å ta med 8gb ram da.

Lenke til kommentar

Hadde en MBA mid 2011 i tre år. Når elkjøp hadde salg på rMBP il 8999,- slo jeg til, og solgte min MBA for 4500kr.

 

Skjermen er definitivt bedre, men det har sin pris. Selv med en tre år nyere prosessor er opplevd batteritid noe dårligere, selv om man kan surfe timesvis i strekk. Men med en gang du begynner å se youtube-videoer eller andre streamingtjenester stuper batteritiden (har hatt min i ca. 7 måneder nå med daglig bruk).

 

Det hjelper om du er flink med å ha laderen tilkoblet når du har mulighet til det.

 

Når det kommer til størrelse og vekt er de så å si like. Det skiller ca. 700 gram, men begge er like portable.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg selv en MBP nå til jul, aldri hatt Mac før, men må si den virker veldig fint. Syns ikke den er tung overhode, og kjører Hearthstone og Kotor uten problemer (tyngste jeg har prøvd), har tenkt å bruke den til mye av det samme som deg, valgte Pro utelukkende pga bedre specs, spesielt skjermen og etter å snakket med flere jeg studerer med. Ser ingen fordeler med MBA utenom prisen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Om du bruker den til jobb eller skole ville jeg anbefalt Macbook air. Jeg bruker min 2013 Macbook air modell til både dota 2, civ og csgo. Selvfølgelig ikke på høyeste grafikk men det fungerer fint.

 

Er og vanvittig deilig at den er liten, med tanke på reiser osv. Batteritiden er som alltid veldig god!

Lenke til kommentar

Macbook Air veier 1,35kg.

Macbook Pro veier 1,57kg.

 

Så stor forskjell er det i grunn ikke. Jeg har selv akkurat hatt en macbook pro retina 13" og det tok ikke lang tid før jeg falt for den. Som sagt ovenfor så er visst retinaversjonen på salg hos Lefdal. 8990,- er virkelig ikke en dårlig pris. Spesielt ikke med tanke på at det bare er 800,- dyrere enn den uten retina. Da vil du også sannsynligvis ikke tape så mye om du skulle selge den i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Macbook Air veier 1,35kg.

Macbook Pro veier 1,57kg.

 

Så stor forskjell er det i grunn ikke. Jeg har selv akkurat hatt en macbook pro retina 13" og det tok ikke lang tid før jeg falt for den. Som sagt ovenfor så er visst retinaversjonen på salg hos Lefdal. 8990,- er virkelig ikke en dårlig pris. Spesielt ikke med tanke på at det bare er 800,- dyrere enn den uten retina. Da vil du også sannsynligvis ikke tape så mye om du skulle selge den i fremtiden.

Hadde macbook pro før, den var hvertfall betydelig tyngre enn min Macbook air er nå. Men det kan ha forandret seg iløpet av de siste tre utgivelsene.

 

Om du ska gå for pro anbefaler jeg 15 tommer sterkt.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar

Du kan ikke sammenligne med en MacBook Pro som er tre generasjoner gammel, da har du jo ikke hatt en MacBook Pro 13" med retinaskjerm som er langt tynnere og lettere enn MacBook Pro 13" var. Vi snakker vel 1,57 kg mot 2,1 kg og endel tykkere og mer klumpete.

 

MacBook Air 13" er for portabilitet, med lavere vekt, tynnere kabinett, ULV (ultra-low-voltage) prosessor, svakere skjermkort osv for å tyne mest mulig ut av batteriet osv..

 

MacBook Pro 13" med retinaskjerm handler mer om ytelsen, samtidig som den forblir portabel. Det går endel utover batteriet men du får en full voltage prosessor, du får bedre skjermkort og du får langt bedre skjerm. Du vil fort se 3-4 timer svakere batteri, noe høyere vekt og tykkelse.

 

 

EDIT:

 

Et tips for batteriet er å sky Google Chrome som pesten og holde seg til Apple Safari som nettleser. Latterlig mye bedre strømstyring, når min samboer bruker Chrome fremfor Safari så mister hun fort 2 timer med batteri sammenlignet med Safari, og det gjelder også ved avspilling av YouTube osv.. Chrome pusher maskinen mye mer enn Safari helt uten mål og mening som fører til mer støy, mer varme og dårligere batteri.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Har hatt begge i 2014 utgave. Solgte min MBA, men savnet etterhvert grensesnittet, pekeplaten og designet så mye at jeg kjøpte en MBPr en måned senere. Var umiddelbart skuffet over dårlig batteritid, men har funnet ut - som andre - at dette var utelukkende p.g.a Chrome. Har tvunget meg selv til å bruke Safari konsekvent de siste dagene, og det har hjulet mye. Nå holder batteriet det Apple lover. (ca 8-9 timer med lett/middels bruk)

 

Den gnistrende skjermen var stilig de første dagene, men siden har jeg ikke tenkt på det. Driver du ikke med video/bilderedigering bør ikke dette veie for mye etter min mening. Skjermen på Air'en var mer enn bra nok for meg.

 

Skjermen på Air'en er bredere og funket bedre på filmtitting. Den føltes også endel lettere og mer portabel selv om vektforskjellen er liten.

 

Skulle jeg velge nå, ville jeg gått for en Macbook Air for mitt bruk, men bruker den mest som en underholdningsmaskin. Surfing, youtube, spotify, film etc. Men bytte nå gjør jeg ikke!

Lenke til kommentar

Vektforskjellen på MBA 13" og MBPr 13" er ca 220 gram, så det ville jeg nok ikke tenkt så mye over, jeg selv ville definitivt gått for den som Lefdal har på salg nå, til 8999,-, som du sier, så ønsker du å ha maskinen i 3 - 4 år, da er denne definitivt mye bedre rustet enn Air 13" med 4GB ram, jeg tror du vil bli veldig fornøyd, noe dårligere batteritid er det nok, men bruker du Safari som de andre over også sier, fremfor andre nettlesere så gir det utslag på batteritiden. Jeg har en 15" fra tidlig 2013, og jeg kan ikke tenke meg noe annen skjerm enn retina, etter først å ha blitt vant til det. Jeg hadde en 13" MBA før jeg kjøpte denne, en helt annen verden.

Lenke til kommentar

Den gnistrende skjermen var stilig de første dagene, men siden har jeg ikke tenkt på det. Driver du ikke med video/bilderedigering bør ikke dette veie for mye etter min mening. Skjermen på Air'en var mer enn bra nok for meg.

 

Skjermen på Air'en er bredere og funket bedre på filmtitting. Den føltes også endel lettere og mer portabel selv om vektforskjellen er liten.

 

 

Dette varierer veldig fra person til person, men MacBook Pro med retinaskjerm har mye bedre fargegjengivelse, innsynsvinkel og tekst blir mye skarpere og mer behagelig for øyet. Min samboer brukte en MacBook Air 13" i 2-3 uker før hun fikk sin MacBook Pro 13" med retinaskjerm og hun merket umiddelbart forskjell og hun driver ingen form for bilde- eller videoredigering. I studiesammenheng så synets hun bedre innsynsvinkel er utrolig kjekt i gruppeoppgaver da alle som sitter rundt faktisk klarer å se skjermen uten at bildet blir helt utvasket og grelt. Hun merker også at det er mye mer behagelig for øynene å se på skjermen over lenger tid.

 

Hvor sensitiv man er for dette er jo utrolig individuelt. men for meg og samboer som nå har vært bortskjemt med høy pikseltetthet på mobil, nettbrett og PC over en lenger periode så syntes vi det er temmelig grelt å gå tilbake til noe annet, inkludert MacBook Air selv om den ikke har det verste av TN-paneler på markedet.

 

 

16:10 er utvilsomt å foretrekke på Mac grunnet kontinuerlig statusbar øverst på skjermen og at du får mye bedre areal å jobbe på. 16:9 gir deg riktignok ikke en stort stripe under og over når du ser på TV-serier, men det er vel også det eneste positive det har for seg. Ser du på filmer så får du jo uansett sorte striper og det finnes vel grenser på hvor irriterende disse oppleves? Du vil jo få bedre farger og oppløsning når du ser på multimedia på MacBook Pro også så det burde jo så absolutt veie opp for dette. Ser du på TV- serier i 16:9 så vil du jo kunne ha dock nederst, og statusbar mens du ser på videoen i maksimert vindu, mye greiere om du ønsker å bedre litt "multitasking".

Endret av RamGuy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den gnistrende skjermen var stilig de første dagene, men siden har jeg ikke tenkt på det. Driver du ikke med video/bilderedigering bør ikke dette veie for mye etter min mening. Skjermen på Air'en var mer enn bra nok for meg.

 

Skjermen på Air'en er bredere og funket bedre på filmtitting. Den føltes også endel lettere og mer portabel selv om vektforskjellen er liten.

 

 

Dette varierer veldig fra person til person, men MacBook Pro med retinaskjerm har mye bedre fargegjengivelse, innsynsvinkel og tekst blir mye skarpere og mer behagelig for øyet. Min samboer brukte en MacBook Air 13" i 2-3 uker før hun fikk sin MacBook Pro 13" med retinaskjerm og hun merket umiddelbart forskjell og hun driver ingen form for bilde- eller videoredigering. I studiesammenheng så synets hun bedre innsynsvinkel er utrolig kjekt i gruppeoppgaver da alle som sitter rundt faktisk klarer å se skjermen uten at bildet blir helt utvasket og grelt. Hun merker også at det er mye mer behagelig for øynene å se på skjermen over lenger tid.

 

Hvor sensitiv man er for dette er jo utrolig individuelt. men for meg og samboer som nå har vært bortskjemt med høy pikseltetthet på mobil, nettbrett og PC over en lenger periode så syntes vi det er temmelig grelt å gå tilbake til noe annet, inkludert MacBook Air selv om den ikke har det verste av TN-paneler på markedet.

 

 

16:10 er utvilsomt å foretrekke på Mac grunnet kontinuerlig statusbar øverst på skjermen og at du får mye bedre areal å jobbe på. 16:9 gir deg riktignok ikke en stort stripe under og over når du ser på TV-serier, men det er vel også det eneste positive det har for seg. Ser du på filmer så får du jo uansett sorte striper og det finnes vel grenser på hvor irriterende disse oppleves? Du vil jo få bedre farger og oppløsning når du ser på multimedia på MacBook Pro også så det burde jo så absolutt veie opp for dette. Ser du på TV- serier i 16:9 så vil du jo kunne ha dock nederst, og statusbar mens du ser på videoen i maksimert vindu, mye greiere om du ønsker å bedre litt "multitasking".

 

Gode poenger. Jeg er nok litt farget enda av at batteritiden (og varmeutvikling) opplevdes så skuffende.

M.h.t skjermen så merket jeg som sagt stor forskjell umiddelbart, men ved daglig bruk er det ikke noe jeg tenker på den ene eller andre veien. Men det er som du sier veldig individuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...