Gå til innhold

Avbyråkratisering - avgifter på nye måter


G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt hvorfor dette er noe å rope hurra for? Staten sparer penger på at de private må kreve inn pengene. Forbrukerene må betale for forsikringsselskapenes økte kostnader for dette. Staten sparer, vi taper - men igjen; "staten, det er meg".

 

 

Nei vel. Du ser altså ikke fordelen av å slippe å måtte bry seg med en ekstra faktura fra Staten? Jeg ser fordelen av å få det på samlefaktura fra forsikringsselskapet.

 

I tillegg slipper man altså en "nazi-variant" faktura, der staten har all makt til inndrivelse, selv via lønnsslippen. Det er det få inndrivere annet enn staten som har makt til å kjøre på med. Så de fattigste kan parkere bilen, og så stoppe å betale forsikring for den. Vinn-vinn for alle parter!

 

ALTSÅ:

Man slipper å betale avgiften for et helt år, dersom man ikke benytter bilen hele året.

 

I tillegg skal avgiften ligge på tilsvarende nivå som i dag, som jo er en lettelse å høre, dersom de holder ord.

 

De pengene staten sparer på vegne av oss ved avbyråkratiseringen, er en fordel. Altså folkestyrte ledere med vett i skallen. Da blir det mer i statsbudsjettet til andre områder. Altså man får mer for pengene.

 

Disse statlige ansatte som vi har for mange av må se seg om etter andre jobber, noe jeg tror går helt fint. Dessuten har vi en litt strammere tid med lav oljepris å ta hensyn til.

 

Montro hvorfor de er nødt å vente helt til 2017 ?

Det er jo ikke så bra å måtte vente så lenge, egentlig.

Endret av G
Lenke til kommentar

Nei vel. Du ser altså ikke fordelen av å slippe å måtte bry seg med en ekstra faktura fra Staten? Jeg ser fordelen av å få det på samlefaktura fra forsikringsselskapet.

 

I tillegg slipper man altså en "nazi-variant" faktura, der staten har all makt til inndrivelse, selv via lønnsslippen. Det er det få inndrivere annet enn staten som har makt til å kjøre på med.

 

1: Nei. For min del mottar jeg ca 300 fakturaer årlig, en til gjør ingen forskjell. Forøvrig er staten en kreditor som tilbyr både eFaktura og avtalegiro, så det er en faktura du overhodet ikke trenger bry deg om, bare passe på at du har penger på konto på rett dag.

 

2: Tull. Hvem som helst med et utestående krav kan gå til namsmannen og be ham ta utlegg i eiendeler eller lønn. Man trenger strengt tatt ikke en gang å gå via et inkassobyrå, selv om det er det vanligste. Og om du innbiller deg at forsikringsbransjen ikke gidder å sende utestående krav til inkasso, da tror du på julenissen. Inkassoselskapene kan riktignok ikke beregne seg like høye purregebyrer for første gangs purring som Staten, men når/hvis kravet går videre til inkasso blir gebyret på 675kr, mot 250kr i dag...

 

3: At man kan avskilte/påskilte bilen når som helst i året, og betale for en viss periode (under et halvt år, som dagens ordning) er en fordel, men det kunne vært innført uansett, uten å privatisere innkrevingen.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Det har vært mye mer fornuftig om de tok inn "veiavgiften" på drivstoff, oljeselskapene inndriver allerede en haug med avgifter og ville ikke medført økte utgifter for de.

+ det har blitt mer rettferdig med at de som kjører mest betaler mest.

Forutsetter da at staten ikke tar inn mer en de gjør i dag minus kostnader.

 

("Veiavgift" ræv**** idiotene som har bil.)

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Det har vært mye mer fornuftig om de tok inn "veiavgiften" på drivstoff, oljeselskapene inndriver allerede en haug med avgifter og ville ikke medført økte utgifter for de.

+ det har blitt mer rettferdig med at de som kjører mest betaler mest.

Forutsetter da at staten ikke tar inn mer en de gjør i dag minus kostnader.

 

Poenget med årsavgiften er nettopp at det skal være en bruksuavhengig komponent i bilavgiftene. Derfor er det ikke fornuftig å ta inn årsavgiften via drivstoffavgifter.

Lenke til kommentar

Hvorfor ha en bruksuavhengig årsavgift, på grunn av at stort sett alle partiene på stortinget vill gjøre bruk mer kostbart enn eie. De sier ihvertfall det på tv.

Har de stått inne for hva de sier har det blitt lagt inn lovforslag allerede og siden partiene som støtter det er i flertall har det blitt gjennomført. Men siden alle politikere lyver mer en noen andre i Norge hender ingen ting.

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hvordan dette skal bli enklere/billigere. Jobben med innkreving av penger osv. antar jeg er fullautomatisert med eFaktura uansett?

 

Poenget er vel at det ligger mye byråkrati-stillingsprosenter knyttet opp til dagens årsavgiftsinnkrevning. Husk, at det alltid er noen "idioter" som er sene med å betale.

 

Husk også at det finnes tilfeller med dagens årsavgift, hvor det er krangel mellom kjøper og selger av en bil omkring årsskiftet, der begge parter er skyldige staten. Dvs. at staten kan kreve pengene inn fra hvilken som helst av kjøper vs. selger partene de måtte finne for godt. Jeg tenker at "bruk og parkering" av avgiften er mer fornuftig slik vi kanskje vil få fra og med 2017.

Endret av G
Lenke til kommentar

Solgt volum bensin i 2011 var på ca 1,5 milliarder liter

Solgt volum autodiesel i 2011 var på ca 2,6 milliarder liter

Totalt 4,1 milliarder liter

Drivstoff solgt i 2011

http://www.np.no/drivstoff/

Tall fra SSB 2013 også 4,1

http://ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg/aar

 

Inntekter

Gir staten inntekter på om lag 9,7 mrd. kroner (2013)

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42349

 

Har man da lagt på drivstoffet ca 2kr pr liter har man fått inn pengene fra de som betaler og de som ikke betaler og staten har hatt de samme inntektene selv om tallet blir 2,3658 husk det er mange som kjører rundt uten betalt årsavgift.

 

I alt 65.132 årsavgifter måtte kreves inn av Statens innkrevingssentral for 2013

Det utgjør 200 mil.

 

Jeg som kjører rundt 12000 i året har da måttet betalt rundt 2300 i året med et tillegg på 2.3658

Endret av Maxopp
Lenke til kommentar

 

Forstår ikke helt hvordan dette skal bli enklere/billigere. Jobben med innkreving av penger osv. antar jeg er fullautomatisert med eFaktura uansett?

 

Poenget er vel at det ligger mye byråkrati-stillingsprosenter knyttet opp til dagens årsavgiftsinnkrevning. Husk, at det alltid er noen "idioter" som er sene med å betale.

 

Husk også at det finnes tilfeller med dagens årsavgift, hvor det er krangel mellom kjøper og selger av en bil omkring årsskiftet, der begge parter er skyldige staten. Dvs. at staten kan kreve pengene inn fra hvilken som helst av kjøper vs. selger partene de måtte finne for godt. Jeg tenker at bruk og parkering av avgiften er mer fornuftig slik vi kanskje vil få fra og med 2017.

 

Poeng A vil ikke endres om du flytter avgiften over til forsikringsselskapene. Registrert eier per 1.1 skal betale årsavgift - så det er klokkeklart. Ser vel det kan bli et problem om du kjøper bil 28 desember - men tror kjøper/selger er såpass oppegående at dette argumentet også er vås.

Lenke til kommentar

 

Solgt volum bensin i 2011 var på ca 1,5 milliarder liter

Solgt volum autodiesel i 2011 var på ca 2,6 milliarder liter

Totalt 4,1 milliarder liter

Drivstoff solgt i 2011

http://www.np.no/drivstoff/

Tall fra SSB 2013 også 4,1

http://ssb.no/energi-og-industri/statistikker/petroleumsalg/aar

 

Inntekter

Gir staten inntekter på om lag 9,7 mrd. kroner (2013)

http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=42349

 

Har man da lagt på drivstoffet ca 2kr pr liter har man fått inn pengene fra de som betaler og de som ikke betaler og staten har hatt de samme inntektene selv om tallet blir 2,3658 husk det er mange som kjører rundt uten betalt årsavgift.

 

I alt 65.132 årsavgifter måtte kreves inn av Statens innkrevingssentral for 2013

Det utgjør 200 mil.

 

Jeg som kjører rundt 12000 i året har da måttet betalt rundt 2300 i året med et tillegg på 2.3658

 

Hva da med elbiler, campingvogner osv? Og er det rettferdig at folk som er avhengige av bil til pendlig, eller firmabiler eksempelvis som kjører 30 000 i året minimum skal betale enorme mengder i avgifter? Videre vet jeg ikke hvor mye bilen din bruker på literen - men for å gjøre det enkelt si landsgjennomsnittet er 1L/mil - da vil noen kanskje betale 500kr i årsavgifter, mens andre må ut med 6000. Hele poenget er, som Kikkert sier, en bruksuavhengig avgift.

Lenke til kommentar

 

Staten sparer, vi taper - men igjen; "staten, det er meg".

Staten er ikke meg eller deg, Staten er de som jobber i Staten, resten av oss er kun deres leielendinger

http://no.wikipedia.org/wiki/Leilending

 

Selvsagt er du en leilending. Men det er fordi naturen er skapt slik at noen er over og andre er under. Det er survival of the fittest. Adapt or perish. Du lever på en måte i en bondegård, hvor bøndene steller med deg, betaler veterinærer for deg, alt for høyere avkastning, men du har det sannelig bedre enn disse stakkarene som sitter under blikktak på kalde jordgulv langs elvene i Myanmar, der hvor den ene driter og litt lenger ned en annen som vasker ballene, der hvor omgangssyken faktisk kan ta livet av deg.

 

Nordmenn innser ikke hvor bra de faktisk har det. Selv om du jobber på McDonalds 4 dager i uka, så har du råd til å leve i en varm leilighet med toalett og elektrisitet, du vet er sikker, for alt er kontrollert og godkjent av de rette offentlige myndighetene, hvor de som har bygd huset, lagt opp vann og strøm er statslisensierte fagarbeidere som følger byggeforskriftene. Du kan spare til en PC, mobil, bil og spise nogenlunde greit også. Og skulle du miste jobben har du NAV som et solid sikkerhetsnett. Dette velferdssystemet er sentralt i den norske sjelen. Det kommer fra en tradisjon vi alltid har hatt; dugnad.

Lenke til kommentar

 

 

Poeng A vil ikke endres om du flytter avgiften over til forsikringsselskapene. Registrert eier per 1.1 skal betale årsavgift - så det er klokkeklart. Ser vel det kan bli et problem om du kjøper bil 28 desember - men tror kjøper/selger er såpass oppegående at dette argumentet også er vås.

 

 

 

Og om du kjøper bil i januar mnd. da, og overtar bilen i januar mnd.? Om du da som kjøper ikke er oppegående, så ender du opp med å betale årsavgiften som oftest, selv om kjøper teknisk sett også er like skyldig som deg, da han/hun også eide bilen ut i flere av januar-dagene.

 

Det som gjør det vanskelig, er om man ikke har gjort det skikkelig tydelig i kjøpekontrakt, hvem som skal stå for innbetalingen av påstartet års årsavgift. Samt gjort det klart om det skal ha konsekvens for kjøpesummen, eller ikke, i kjøpekontrakt.

 

Det blir som oftest den som blir sittende med overtakelsen av bilen som nok vil purres i da. Om man ikke har gode motargumenter å fare med. Det siste driter staten en lang i, da de har sikret seg både i baug og akterende. Staten kan som jeg allerede har nevnt innkreve pengene fra kjøper eller fra selger, så sant selger har eid bilen over i det nye året.

 

En ting som gjør dette forholdet ekstra ekkelt, er at innkrevingen skjer langt utpå nyåret. Så da mister kjøper som regel alle rettigheter, dersom selger da ikke "holder ord (om disse er blitt lovet muntlig)".

 

Men, dersom kjøper er en fattiglus, og selger er en rikmann. Og kjøper så er villig i et tenkt scenario å drite i å beholde bilen, og heller knokse den, avskilte den, eller velg det som passer inn. Så kan kjøper sette seg på bakbena, og dersom staten skulle få øynene opp for at pengene blir vanskelig nok å drive inn, altså at namsmannen må involveres, så skal du ikke se vekk i fra at selger kan tas istedetfor. Altså i et tenkt tilfelle av den mer "ekstreme sorten". Husk det finnes noen "idioter" i dette landet. Jeg synes at over 60 tusen "idioter" høres mye ut, og at det ikke er til å kimse av.

 

Staten bruker alt for mye penger på byråkrati. Så begrepet passer som hånd-i-hanske (jmf. byråkrati). :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Hva da med elbiler, campingvogner osv? Og er det rettferdig at folk som er avhengige av bil til pendlig, eller firmabiler eksempelvis som kjører 30 000 i året minimum skal betale enorme mengder i avgifter? Videre vet jeg ikke hvor mye bilen din bruker på literen - men for å gjøre det enkelt si landsgjennomsnittet er 1L/mil - da vil noen kanskje betale 500kr i årsavgifter, mens andre må ut med 6000. Hele poenget er, som Kikkert sier, en bruks uavhengig avgift.

 

Er det ikke rettferdig at en som kjører 30000 i året betaler mer i veiavgift en en som kjører 12000.

 

Det finnes ikke en god grunn til en bruks uavhengig årsavgift.

 

Campingvogner hvorfor veiavgift på de når bilen betaler det med økt drivstofforbruk når man drar den.

 

Motorsykler,mopeder og tilhengere mer hassle en inntekter på å inndrive.

 

Elbilene som finnes i dag vill forsvinne i løpet av noen år eller bli et minimalt nisjemarked. Batteridrift av bil er et blindspor.

 

Det er vell et fåtall av bensin bilene som bruker over 0.8 i snitt som jeg regnet det ut, på selv om snittforbruket mitt de 2 siste årene er 0.73.

Endret av Maxopp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke rettferdig at en som kjører 30000 i året betaler mer i veiavgift en en som kjører 12000.

 

Det finnes ikke en god grunn til en bruks uavhengig årsavgift.

 

Campingvogner hvorfor veiavgift på de når bilen betaler det med økt drivstofforbruk når man drar den.

 

Motorsykler,mopeder og tilhengere mer hassle en inntekter på å inndrive.

 

Elbilene som finnes i dag vill forsvinne i løpet av noen år eller bli et minimalt nisjemarked. Batteridrift av bil er et blindspor.

 

Det er vell et fåtall av bensin bilene som bruker over 0.8 i snitt som jeg regnet det ut, på selv om snittforbruket mitt de 2 siste årene er 0.73.

 

 

Tja, avgifter er nettopp avgifter. Eneste årsak bak en avgift ser ut til å være å dra penger inn i statskassen. De kan gjerne hevde at det er for å spare miljøet og det ene med det andre, men de mangler ryggrad for å hevde det. Noen kan si at: "man må jo starte et sted" - om slike miljøavgifter. Og at Norge er "flinkest i klassen" og det der. Men vi lever i en global tilværelse. Der det finnes grove forurensere andre steder. Gå fram som "et godt eksempel - sier "du" kanskje da". Tja, de andre forurensende land bryr seg vel neppe. Og man forer dem velvillig med råvarer til å fortsette sitt griseri (Kina f.eks.). Hvorfor gjør man det, leverer dem råvarer som olje. Å jo der kom poenget fram. At staten egentlig bryr seg mest om pengene, og minst om miljøet. "Oh - the irony" :wee:

 

Har staten først bestemt at en avgift skal være der, så tar det lang tid før det skjer noen endringer, såpass har vel samtlige velgere fått med seg vel ?? - ? - ?

 

Så bruksuavhengig, dersom den ser slik ut i dag, ja da består den nok som det.

 

Du nevner mange gode grunner som du kaller "hazzle". Ja det er et slit å dra inn mikroavgifter innenfor en avgiftskategori som Årsavgiften er. Så hvorfor tenke tanken, når det er enklere å ha en bruksuavhengig avgift, som fordrer mindre byråkrati enn fingerspiss-arbeid?

 

EL-biler ser lovende nok ut. Selv om man nok fremdeles skyver miljøutfordringen litt foran seg (produksjon, gjenvinning av batterier ..)

Jeg ser liten grunn til at det ikke skal bestå som du hevder. Det er mange som har fått øynene opp for Tesla her i landet. Omkring der jeg bor, så kjører det Teslaer i fleng.

 

Dessuten skal man ikke se vekk fra at teknologien gjør "kvantesprang" innenfor EL-bil kategorien. Samt at også disse vil kunne hybrid'iseres på sikt.

 

Her er et interessant perspektiv fra et annet forum (Sol).

Selv om jeg i hovedtrekk er veldig enig i bilen er avgiftsoverbelastet, så synes jeg fremdeles en avbyråkratisering slik som skissert i 2017 er en forbedring for fellesskapets statskasse - mindre utgifter er en bra ting. Her ser man hvor mye bilen er avgiftsbelagt:

 

 

Kilde: http://guru.sol.no/question/bil-motor-og-mc/bil/er-arsavgift-og-veiavgift-det-samme

 

 

Vestlandsfanden svarte:
13 juli 2009 - kl. 18:46
Årsavgiften het tidligere veiavgift!

 

Navnet ble endret slik at vår kjære stat kan skalte og valte med pengene slik det måtte passe.

Da avgiften hadde navnet "veiavgift" forpliktet det på en måte å bruke en del av det på vei...

Det er jo et paradoks at vår samferdselsminister kaller en investering på litt over 30 mrd pr år de neste ti årene på vei "et kjempeløft", når staten tar inn over 50 mrd alene på årsavgiften pr år.

I tillegg har vi drivstoff avgift (80% av prisen), Nybilavgift (100 - 150% av prisen), omregistreringsavgift, og vrakpant.

 

Når man så skal bompengefinansiere alle veiprosjekter slik at staten betaler ca 10% av investeringene, og biltrafikken 90% på toppen av alle avgiftene skulle det vel snart bli bortimot dyrt nok å eie en bil her i landet.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Ser ikke helt hvorfor dette er noe å rope hurra for? Staten sparer penger på at de private må kreve inn pengene. Forbrukerene må betale for forsikringsselskapenes økte kostnader for dette. Staten sparer, vi taper - men igjen; "staten, det er meg".

 

 

Nei vel. Du ser altså ikke fordelen av å slippe å måtte bry seg med en ekstra faktura fra Staten? Jeg ser fordelen av å få det på samlefaktura fra forsikringsselskapet.

 

 

Det er mange positive aspekter ved forslaget, men ikke hvis de prøver å dytte ekstra kostnader over på bileier. Det koster idag kr.2 å betale fakturaen i nettbank og det må selvsagt fortsatt forbli gebyr/kostnadsfritt å betale årsavgift, iallefall hvis man vil betale hele beløpet på èn gang. Forslaget er sendt på høring til en haug forskjellige instanser, bl.a. flere bilorganisasjoner, og vil tro de vil stå hardt på at det skal være kostnadsfritt for bileier.

 

 

 

 

Forstår ikke helt hvordan dette skal bli enklere/billigere. Jobben med innkreving av penger osv. antar jeg er fullautomatisert med eFaktura uansett?

 

Poenget er vel at det ligger mye byråkrati-stillingsprosenter knyttet opp til dagens årsavgiftsinnkrevning. Husk, at det alltid er noen "idioter" som er sene med å betale.

 

Husk også at det finnes tilfeller med dagens årsavgift, hvor det er krangel mellom kjøper og selger av en bil omkring årsskiftet, der begge parter er skyldige staten. Dvs. at staten kan kreve pengene inn fra hvilken som helst av kjøper vs. selger partene de måtte finne for godt. Jeg tenker at bruk og parkering av avgiften er mer fornuftig slik vi kanskje vil få fra og med 2017.

 

 

Poeng A vil ikke endres om du flytter avgiften over til forsikringsselskapene. Registrert eier per 1.1 skal betale årsavgift - så det er klokkeklart. Ser vel det kan bli et problem om du kjøper bil 28 desember - men tror kjøper/selger er såpass oppegående at dette argumentet også er vås.

 

 

Det vil ikke bli noe pr. 1.1 lengre når det nye systemet er innkjørt.

 

Man betaler årsavgift fra tidspunktet (dato) bil blir registrert & forsikret. Selger du bilen etter f.eks. 8 måneder (eller når som helst på året), får du refundert hele tilgodehavende. Ny eier (som skal ha bilen på veien) må i sin tur så betale årsavgift på nytt, fra denne datoen, osv. (man kan ikke "arve" allerede betalt årsavgift lengre)

 

Dermed opphører usikkerhetsmomentet som har vært rundt før/etter nyttår problematikken.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Staten er ikke meg eller deg, Staten er de som jobber i Staten, resten av oss er kun deres leielendinger

http://no.wikipedia.org/wiki/Leilending

 

Selvsagt er du en leilending. Men det er fordi naturen er skapt slik at noen er over og andre er under.
Nytt teorietisk grunnlag for politikken ser jeg.

 

 

Dette velferdssystemet er sentralt i den norske sjelen.

Om noe slikt som "den norske sjelen" hadde eksistert kunne man konkludere med at den er pill råtten. :)

 

 

Det kommer fra en tradisjon vi alltid har hatt; dugnad.

Jupp, ufrivillig dugnad aka slaveri. ;) Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...