Gå til innhold

Nett trøbbel etter reinstallasjon


Godstol

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har noen merklige problemer med maskinen etter både en og to komplett reinstallasjoner;

 

Internett er meget ustabilt, enkelt og greit.

 

For litt over tre uker siden fikk jeg ett nytt hovedkort, CPU og minne da jeg kjøpte en "Oppgraderings pakke" hos komplett (jævlene nektet å erstatte ett defekt hovedkort jeg sendte inn som DE bøyde CPU pinnene på, men det er en annen historie). Jeg skrudde sammen maskinen og installerte Windows 7. Så snart alle drivere var installerte så startet jeg opp IE og lastet ned Chrome. Her begynte morroa, men internett var generelt treigt før det også.

 

Alle nettsider laster inn med enkelte bilder som er intet annet enn ett pikselert rot eller bare halvferdige, å refreshe hjelper ikke. Andre er bare sinnsykt treige. For å gjøre det enda bedre er det slikt at noen sider som Chrome ikke liker, klarer Firefox å vise og motsatt vei. Klarer hverken Firefox eller Chrome å vise det, klarer IE det. Faktisk er IE den mest stabile av trioen, men den har enkelte hikke perioder den også.

 

Videre påvirker dette også andre klienter som Origin, Steam, League of Legends, Eve Online. Mest plagsom er Origin da jeg ENDELIG er ferdig med eksamener for nå og skulle til å spille Dragon Age, men nedlastningen mister på magisk vist en gigabyte her og en gigabyte der.. mens den laster ned på 4.5MB/s

Jeg laster opp noen eksempler så det kan sees hva jeg mener og om noen har peiling på HVA det kan være som er problemet. Merk at bildet som inneholder League of Legends klienten er fastlåst på "Logging onto Chat service". Det pikselerte rotet på Steam klienten er hvordan mange bilder lastes inn på FF, Chrome og IE.

post-115830-0-37636200-1418865683_thumb.jpg

post-115830-0-18826100-1418865690_thumb.jpg

post-115830-0-26060200-1418865699_thumb.jpg

Endret av Godstol
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som at du har et litt for stort pakketap på linja. Det kan skyldes nett inn til huset, adsl/kabel modem, router/wifi, kabel eller nettverkskort.

 

Forsøk å ping med store pakker, for å se om du får tap av noen icmp echo replies.

 

F.eks:

ping -l 8000 www.vg.no

 

Og sett på -t for å la den gå litt.

ping -l 8000 www.vg.no -t

 

Om dette påviser problemer er det bare å begynne feilsøking på hvor problemet ligger :)

Endret av tHz
Lenke til kommentar

Du sier du har 'to komplett reinstallasjoner'... ...Er det to fullstendige ny-installasjoner, eller er to reinstallasjoner utført av Komplett?

 

-Er litt viktig å finne ut av det. -Er det en helt ny frisk installasjon av OS, kan det være noe så enkelt som at det mangler drivere til hovedkort, skjermkort, nettverkskort og ymse anna.

Lenke til kommentar

Vel, pinging av alle sider med 8000 bytes skaper tull med 100% P/L. Med 7000 så er det 100% flytende og gjort unna uten en eneste hikke.

 

Jeg mente at det var komplett reinstallasjoner utført av meg. Reformatering av harddisk og total rensk.

 

Jeg har lekt med tanken om firewall og/eller antivirus som skaper problemet, men laptoppen min på samme linje og som ligger rett vedsiden av hovedmaskinen har absolutt null problemer av samme slag. Begge er koplet til en ny router som er bridget til Zyxzel routeren fra Altibox. Routeren har både standard og 5g nettverk hvor 5g er det som brukes av mitt utstyr.. men standard 2.4 GHz linja har nøyaktig samme problem.. for hovedmaskinen, ingen for laptopen.

 

Det er en gammel Windows 7 installasjon som jeg har hatt liggende en lengre periode. Jeg husker at søskenbarnet mitt en gang lånte en USB pinne av meg for å installere windows og for ham var den helt merklig og ikke medgjørelig i det heletatt selv om jeg hadde nøyaktig samme og hadde ingen problemer selv. For meg var alt flott og fint, men hans maskin kunne ikke engang kjøre start menyen eller installere spill/programmer.

Lenke til kommentar

Vel, pinging av alle sider med 8000 bytes skaper tull med 100% P/L. Med 7000 så er det 100% flytende og gjort unna uten en eneste hikke.

 

Jeg mente at det var komplett reinstallasjoner utført av meg. Reformatering av harddisk og total rensk.

 

Jeg har lekt med tanken om firewall og/eller antivirus som skaper problemet, men laptoppen min på samme linje og som ligger rett vedsiden av hovedmaskinen har absolutt null problemer av samme slag. Begge er koplet til en ny router som er bridget til Zyxzel routeren fra Altibox. Routeren har både standard og 5g nettverk hvor 5g er det som brukes av mitt utstyr.. men standard 2.4 GHz linja har nøyaktig samme problem.. for hovedmaskinen, ingen for laptopen.

 

Smyptomene du beskriver peker i retning av nettverksproblemer, men feilsøkingen du har utført og laptopen som fungerer på samme linje tyder på at det ikke er hardware problemer.

Jeg ville forsøkt å starte opp på en live linux dvd og se om maskinen oppfører seg bedre da.

Har du forsøkt kabel og ikke wifi? (om det er noe problemer med wifi adapteret/drivere i maskinen).

Lenke til kommentar

Som sagt flere ganger her.

Du må gjøre mere for å isolere problemet.

Etterpå kan man finne ut og vurdere hva man skal/kan gjøre med det.

 

Test PCen med TP kabel rett i ruteren og deaktiver trådløst nettverksadapte i ckontrollpanelet.Da vet du at problemene er isolerert til og reletert til WiFi om det blir bra.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...