Gå til innhold

Rundkjøring ''kollisjon''


christofferdavi

Anbefalte innlegg

Hei. Havnet i en unødvendig situasjon i dag.

 

Skal prøve og forklare det på en grei måte.

 

 

Jeg lå i høyrefil i inn mot en rundkjøring og i rundkjøringa ( skulle rett frem, rundkjøringen er ikke oppmerket, men man skal da ligge i høyre fil da?)

 

Så lå det en bil vedsiden av meg i venstre fil. Ca litt etter rundkjøringen hvor hun skulle kjørt til venstre, så bryter hun plutselig alt som heter vikeplikt og kjører rett frem i rundkjøringa, jeg bråbremser å prøver og slippe unna en kollisjon men desverre så tok hun hele venstredel av bilen fremme og frontfangeren.

 

Skademld ble skrevet, men jeg er litt usikker på hvordan disse rundkjøringsreglene fungerer.

 

Jeg mener, det var da hun som lå i feil fil og brøt vikeplikten sin og at det dermed er hennes feil?

 

Noen som vet?

 

 

post-368902-0-88243000-1418591475_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit vel ikke 100% hvem som har skyld, men slik skjer nesten hver dag her også, folk som ligger innerst som da skal til venstre, de bare gir totalt faen å drar rett frem akkurat som om de eier veien og rundkjøringa.

Ligger man til venstre så skal man enten holde seg der til man er ute om det er en flerfelts/fil vei eller da kjøre til venstre når det er en fil, men er ikke så greit med IQ nærmere 0 enn 100.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Stemmer denne flotte tegningen, du er blå, hun er rød:

 

wKhPS1G.jpg

Ikke helt, mulig jeg ikke har vert så flink til og forklare meg.

Både jeg og den andre bilen kom ut fra der den blå kjører ut fra. Jeg lå i høyre fil for jeg skulle rett frem, hu lå vedsidenav i venstre fil og bare kjørte rett frem...

Endret av Dysfunctional
Ordnet i siteringsrot
Lenke til kommentar

Veit vel ikke 100% hvem som har skyld, men slik skjer nesten hver dag her også, folk som ligger innerst som da skal til venstre, de bare gir totalt faen å drar rett frem akkurat som om de eier veien og rundkjøringa.

Ligger man til venstre så skal man enten holde seg der til man er ute om det er en flerfelts/fil vei eller da kjøre til venstre når det er en fil, men er ikke så greit med IQ nærmere 0 enn 100.

 

Hvis du ser på tegningen stemmer ikke det, Hun skal ligge i innerste fil, hvis hun skal ut og det ikke er 2 felt på veien ut av rundkjøringen oppstår det et spørsmål om hvem som skal vike for hvem.

 

Dog har TS rett her, siden kvinnen selvsagt har ligget i feil fil og ikke kan rundkjøringsregler.

 

Håper dere fikk dette skikkelig frem i skademelding, da skal du være sikker.

Lenke til kommentar

 

Veit vel ikke 100% hvem som har skyld, men slik skjer nesten hver dag her også, folk som ligger innerst som da skal til venstre, de bare gir totalt faen å drar rett frem akkurat som om de eier veien og rundkjøringa.

Ligger man til venstre så skal man enten holde seg der til man er ute om det er en flerfelts/fil vei eller da kjøre til venstre når det er en fil, men er ikke så greit med IQ nærmere 0 enn 100.

 

Hvis du ser på tegningen stemmer ikke det, Hun skal ligge i innerste fil, hvis hun skal ut og det ikke er 2 felt på veien ut av rundkjøringen oppstår det et spørsmål om hvem som skal vike for hvem.

 

Dog har TS rett her, siden kvinnen selvsagt har ligget i feil fil og ikke kan rundkjøringsregler.

 

Håper dere fikk dette skikkelig frem i skademelding, da skal du være sikker.

 

 

Tegningen stemmer ikke heeelt, mulig jeg har formulert meg feil. Jeg og den andre bilen kom begge to ut fra hvor den blå du tegnet starter. Jeg lå i høyrefil, noe man skal hvis man skal rett frem? Hun lå i venstrefil, men hun fortsatte bare rett frem vedsidenav meg slik jeg ikke klarte og styre unna hun, var enten hun eller rett frem i autovernet. Er kun et felt ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar

 

Veit vel ikke 100% hvem som har skyld, men slik skjer nesten hver dag her også, folk som ligger innerst som da skal til venstre, de bare gir totalt faen å drar rett frem akkurat som om de eier veien og rundkjøringa.

Ligger man til venstre så skal man enten holde seg der til man er ute om det er en flerfelts/fil vei eller da kjøre til venstre når det er en fil, men er ikke så greit med IQ nærmere 0 enn 100.

 

Hvis du ser på tegningen stemmer ikke det, Hun skal ligge i innerste fil, hvis hun skal ut og det ikke er 2 felt på veien ut av rundkjøringen oppstår det et spørsmål om hvem som skal vike for hvem.

 

Dog har TS rett her, siden kvinnen selvsagt har ligget i feil fil og ikke kan rundkjøringsregler.

 

Håper dere fikk dette skikkelig frem i skademelding, da skal du være sikker.

 

 

Ligger man innerst, skal man enten holde seg der til man er ute, eller fortsette til venstre eller vike for de som kommer ytterst, tok neppe feil, men ok.

Dessuten så bekrefter jo TS at begge kom ifra samme retning som jeg mistenkte, er nesten bare da denne feilen skjer når det er bare en kjørefil/felt ut av rundkjøringen, så tegningen din var feil, ikke det jeg sa.

 

Hadde det vært slik tegningen din var, med bare ett felt inn/ut av rundkjøringen og hu dama kom ifra en anna retning så er det jo TS som ikke har overholdt vikeplikten, men han har gjort alt riktig og hun feil.

Man skal alltid vike for de som er i rundkjøringen først og de som bryter vikeplikts linja først har forkjørs rett.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

 

Veit vel ikke 100% hvem som har skyld, men slik skjer nesten hver dag her også, folk som ligger innerst som da skal til venstre, de bare gir totalt faen å drar rett frem akkurat som om de eier veien og rundkjøringa.

Ligger man til venstre så skal man enten holde seg der til man er ute om det er en flerfelts/fil vei eller da kjøre til venstre når det er en fil, men er ikke så greit med IQ nærmere 0 enn 100.

 

Hvis du ser på tegningen stemmer ikke det, Hun skal ligge i innerste fil, hvis hun skal ut og det ikke er 2 felt på veien ut av rundkjøringen oppstår det et spørsmål om hvem som skal vike for hvem.

 

Dog har TS rett her, siden kvinnen selvsagt har ligget i feil fil og ikke kan rundkjøringsregler.

 

Håper dere fikk dette skikkelig frem i skademelding, da skal du være sikker.

 

10841251_10204333399792698_485138204_n.j

Lenke til kommentar

Ligger mann innerst, skal man enten holde seg der til man er ute, eller fortsette til venstre eller vike for de som kommer ytterst, tok neppe feil, men ok.

Dessuten så bekrefter jo TS at begge kom ifra samme retning som jeg mistenkte, er nesten bare da denne feilen skjer uansett.

 

Det stemmer, ville bare presisere at hvis de kjørte, som i tegningen min er det færre som vet hvem som skal vike for hvem. Altså innerste viker for ytterste som du sier, da det ikke var helt klart i førstepost hvor bilene kom fra ;)

 

Men saken er jo relativt klar når de begge kommer fra samme sted her. Klarer ikke se for meg at det skal bli noe som helst problem.

 

Hva sa damen når det skjedde? Mente hun hun hadde rett?

Lenke til kommentar

 

Ligger mann innerst, skal man enten holde seg der til man er ute, eller fortsette til venstre eller vike for de som kommer ytterst, tok neppe feil, men ok.

Dessuten så bekrefter jo TS at begge kom ifra samme retning som jeg mistenkte, er nesten bare da denne feilen skjer uansett.

 

Det stemmer, ville bare presisere at hvis de kjørte, som i tegningen min er det færre som vet hvem som skal vike for hvem. Altså innerste viker for ytterste som du sier, da det ikke var helt klart i førstepost hvor bilene kom fra ;)

 

Men saken er jo relativt klar når de begge kommer fra samme sted her. Klarer ikke se for meg at det skal bli noe som helst problem.

 

Hva sa damen når det skjedde? Mente hun hun hadde rett?

 

Vi stod aldri og kranglet om hvem som hadde gjort galt.

 

Vi skrev hversin skademelding om hva som hadde skjedd, vi tegnet begge to helt likt som på det bilde jeg la ut. Hva han beskrev på neste ark vet jeg ikke, han sa bare det var opp til forsikringsselskapene og bedømme hvem sin feil det var. Forøvrig så kom mannen hennes til stedet også for hun forstod svært lite.

Endret av christofferdavi
Lenke til kommentar

Jeg har redigert posten min noe mens/før du skreiv dine nårværende innlegg, men ikke mye har forandret seg, bare la til noe.

 

Men bare slapp av, alt ordner seg, vær glad skaden ikke er større enn det den er.

Har aldri skrevet en skade melding, men man kan jo skrive ned hvor det var, hvilken strekning eller om det går ann fiske opp noen bilder ifra stedet så div forsikrings selskap kan se, men regner med at de fleste skjønner hva som er hva og ikke.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Dette avhenger av merking i og før rundkjøringen.

Det kan være at hun kjørte helt riktig, og det kan være at du kjørte helt riktig.

Vi vet lite om rundkjøringen, en referanse i kartverk hadde vært til hjelp, selv om det uansett er forsikringssleskapene som avgjør dette, se ikke bort fra at de vil ha skylddeling.

Lenke til kommentar

Er det ikke slik at de fleste skader i rundkjøring ender med delt skyld uansett? Jobbet deltid på viking redning for en del år tilbake og det var den oppfatningen jeg satt med da iallefall, hvordan det er nå skal jeg ikke uttale meg om.

 

Vikeplikt er nå fortsatt vikeplikt. Er ikke ville vesten vi lever i, regler er der for en grunn.

Problemet må som jeg ser det ligge i tvil om hva som skjedde og dårlig dokumentering?

Lenke til kommentar

Vikeplikt er nå fortsatt vikeplikt. Er ikke ville vesten vi lever i, regler er der for en grunn.

Problemet må som jeg ser det ligge i tvil om hva som skjedde og dårlig dokumentering?

 

Problemet er strengt tatt at forsikringsselskapa med Gjensidige i spissen tolker vikepliktsreglane på ein anna måte enn både vegmyndigheitene og kjøyrelærarane rundt om i landet. Dette er blant anna diskutert i denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1618324

 

 

Når det er sagt så er eg enig i at i dette tilfellet så har trådstarter både plassert seg og kjøyrt rett i rundkjøyringa. Det er den andre bilen som har plassert seg feil og pressa seg fram slik at uhellet oppstod.

Lenke til kommentar

 

Er det ikke slik at de fleste skader i rundkjøring ender med delt skyld uansett? Jobbet deltid på viking redning for en del år tilbake og det var den oppfatningen jeg satt med da iallefall, hvordan det er nå skal jeg ikke uttale meg om.

 

Vikeplikt er nå fortsatt vikeplikt. Er ikke ville vesten vi lever i, regler er der for en grunn.

Problemet må som jeg ser det ligge i tvil om hva som skjedde og dårlig dokumentering?

 

Ikke vær for sikker. Forsikringsselskapet prøvde seg på skylddeling en gang jeg fikk en varebil rett i venstresiden i et helt standard høyreregelkryss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...