Gå til innhold

[Løst] Hva er kravene for å jobbe som contractor?


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt litt på om jeg vil søke jobb om noen år hos ett private military company som contractor fordi jeg har hørt at du får jævlig godt betalt. Men hva er egentlig kravene for sånt? Jeg antar at dette varier fra firma til firma, men sånn generelt sett tenker jeg. Er det sånn at alle som skal søke jobb der må ha vært i forsvaret en gang i tiden? Må man ha vært med i krig før sånn at de får folk med erfaring?

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som du seier sjølv så vil det variere svært mykje. Contractor er berre det engelske navnet for innleigd arbeidskraft så det kan også være store forskjeller på kva som reint faktisk er arbeidsoppgåvene dine i ein slik jobb.

 

Antar at relevant erfaring og utdanning er ein stor fordel. Men utanom det så må du du nesten sjekke opp med aktuelle arbeidsgivere.

Lenke til kommentar

Leiesoldat med andre ord.

 

Tipper du bør/må ha vært i spesialstyrkene eller tilsvarende i militæret først ja. Å faktisk ha vært i krig er nok en stor fordel også ja.

 

Å marsjere opp der uten noen som helst relevant bakgrunn, ville nok vært ganske så meningsløst. De gir ikke høye lønner fordi de liker å gi det, men fordi det krever en fin sum spiss spesialkompetanse, og fordi de ikke ønsker å trene opp en helt ny soldat fra scratch...

 

Ja, på lik linje som at det ikke funker å bare bli ingeniørkonsulent som du prøver å leie deg ut til et ønsket firma, når du ikke en gang har gått på videregående...

 

Btw:

Jeg tviler også på at det holder med førstegangstjeneste også. Ser for meg at de krever minst et par års erfaring i felten, gjerne 10+ år, aktiv tjeneste i krigssoner, spesialjeger og kanskje noen andre teoretiske fag innenfor forsvaret.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Som norsk må du ha tung relevant utdannelse og erfaring. Husk du konkurrerer med personell som har 10-15 års erfaring fra spesialstyrker i USA, Storbritannia, Russland, Israel osv.

 

Førstegangstjeneste holder som regel ikke, med mindre du har gode kontakter i diverse selskap.

 

Lønna kan variere fra ca. 5000 USD til 50.000 USD per. mnd. avhengig av hvor i verden du jobber og for hvem. Men kampen om jobbene er knallhard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...