Gå til innhold

Drepte speilrefleksen, hva kjøper man nå


Anbefalte innlegg

Det er vel den konklusjonen jeg har kommet fram til. Jeg tok det som en selvfølge at kamera fungerte på samme måte når man brukte den, at den bare ga mulighet til å se hva man faktisk tar bilde av om man f.eks. må løfte det i høyden over en folkemengde, eller man skal ta bilde i bakkehøyde.

Den gang ei, tydeligvis. For noe tull. Det er jo bare en ekstra ting det kan bli feil med, en sånn utstikkerskjerm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut fra hva? Jeg har lest hele bruksanvisningen om denne liveview-greien på dansk, og har ikke klart å finne noe som helst om spot-fokusering. Også på denne linken ser jeg bare firkanter, noen som flakser rundt og noen som står fast - men ikke et eneste punkt. Jeg er altså ikke i stand til å finne det jeg er ute etter, men om andre gjør det kan jeg kanskje få pekt nøyaktig på hvor hen det er jeg skal se? Eller noen kan forklare det på en måte som jeg forstår? Ut fra bruksanvsiningen ser det i hvert fall for meg ut som det ikke går an i denne modusen, men det er jo strålende om det er feil.

Lenke til kommentar

Du kan få kun fokus med senterpunktet i Live View på 700D. Det heter FlexiZone - Single, s 162 i den engelske manualen.

 

Skal du har rask fokus med Live View må du som nevnt i forrige innlegg velge Quick Modus.

 

Personlig bruker jeg nesten alltid Flexi Zone single i Live view (noen ganger også ansiktsgjenkjenning), men stort sett bruker jeg bare Live View sammen med stativ hvor motivet er i ro og fokushastighet ikek spiller noen rolle.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Alle kamera har live view nå til dags og det koster ikke noe ekstra. Vil du ikke ha det, bare la være å bruke det.

 

Live view kan være kjekt noen ganger, men det virker ikke som du er interessert i å høre det.

 

Vil du ikke ha vippe/vri-skjerm så kjøp et uten eller kjøp et med og teip den fast.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har da TS allerede kjøpt et kamera og synes det er dumt å komme trekkende med sånne kommentarer at du burde kjøpt et annet kamera.

 

Nå var det vel heller at liveview ikke fungerer som ønsket og TS lurte på hvorfor og har allerede fått flere gode svar på hvordan fremgangmåten er for å få til de innstillingene som er ønsket.

Lenke til kommentar

Live view fungerer ikke som forventet nei. Da er det selvsagt bare å la være å bruke det - i likhet med skjermen, som det ikke er vits å flippe ut.

 

- Mitt poeng er imidlertid at da er det vel bedre å ha et kamera uten, som det er mindre sjans å få feil med skjermen på? Eller er det noen grunn til å tro at ikke denne hengselen på skjermen er et svakt punkt?

Ellers ser det ut på filmsnutten akkurat som det står i bruksanvisningen - det er ikke et punkt (spot?), men en firkant (zone?) som er i fokus der også. Jeg vil altså ha et punkt, sånn som det går an når jeg ikke har live view, sånn at det går an å fokusere der man vil, ikke der kameraet tror (for det er dessverre ofte feil).

- Nå skal det sies at jeg ikke har testet dette nøye ut i praksis med dette kameraet, jeg går bare ut ifra at firkanter og punkt fungerer (og ikke) på samme vis som på tidligere kameraer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den firkanten er punkt fokus. Hvorfor den er såpass stor vet jeg ikke, men det er samme prinsipp. Du kan jo prøve å zoome visningen på skjermen hvis den ikke fokuserer på riktig sted.

 

Vanskelig å få kamera uten skjerm i dag, dessuten er skjerm og live view nyttig i veldig mange sitasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot skjerm, men det at den er hengslet. Har bare en følelse av at det er et svakt punkt sånn som på klapptelefoner, og da vil man jo bli uten skjerm etterhvert.

Flott om det stemmer som du sier at firkanten faktisk er punktfokus. Merkelig at det ikke er det på kompaktkameraet da (også Canon), men det er jo strengt tatt ikke så nøye hvis forskjellen er til speilrefleksens fordel. :)

På kompaktkameraet fungerte det nemlig sånn at det fokuserte på det som det befant seg mest av inni firkanten, ikke det som befant seg midt i den. (Håpløst f.eks. ved fotografering av strå o.l.) Litt rart at de bruker en firkant her da hvis det er midten av den som er fokuspunkt, men - da har de vel tatt til vett, hurra! :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe imot skjerm, men det at den er hengslet. Har bare en følelse av at det er et svakt punkt sånn som på klapptelefoner, og da vil man jo bli uten skjerm etterhvert.

 

Jeg har hatt kameraer med hengslet skjerm i rundt ti år uten problmer. Det er klart at det går an å brekke hengslet hvis man er uheldig, men vrir du bare skjermen inn i "standardposisjon" og lar den stå der hele tiden er det ikke noe større belastning enn om du hadde fast skjerm. Jeg vrir forøvrig gjerne skjermen inn mot baksiden av kameraet for ekstra beksyttelse av når kameraet ikke er i bruk.

Lenke til kommentar

Etter å ha hatt 6 kamera med hengslet skjerm anser jeg ikke dette som et svakt punkt eller ulempe.

Det eneste som fikk litt problemer var et gammelt Canon G3 der bryteren i hengslet begynte å jukse etter mange års bruk, men da var det utdatert billedmessig for lenge siden.

 

At Liveview-fokus ikke er noe å skryte av på 700D burde ikke komme som noen overraskelse, hvis du planla å bruke dette burde du kjøpt 70D.

70D og 7D MkII er de eneste kameraene fra Canon med god (fasebasert) autofokus i Liveview.

Heldigvis finnes det andre kamerafabrikanter som driver utviklingen fremover fortere enn Canon gjør...

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Ok, da lar jeg bare vær å bruke den tullefunksjonen, og satser på at vribar skjerm ikke er særlig svakhetspunkt.

 

- Men hva er det som gjør at fokusen begynner å sprette rundt på skjermen igjen, i P-stilling? Det har jeg garantert ikke bedt om. Stiller den seg tilbake så snart jeg har vridd hjulet til noe annet, eller hva er det som gjør det? Greit å være klar over før jeg står der med et motiv som det haster med å få knipsa...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...