Gå til innhold

Drepte speilrefleksen, hva kjøper man nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om jeg hadde kjøpt noe i en butikk som jeg mistenkte det var feil på så hadde ikke jeg kastet bort tid på å finne ut om andre har gnisselyder fra kameraet. Det er ganske vanskelig å forestille seg hvordan det låter.

Om jeg ikke husker feil nå, så er det altså en mekanisk pipegnisselyd som låter som en pittepitteliten cd som går rundt? Jeg er iallefall helt blank, tror egentlig ikke jeg noensinne har hørt hvordan en pittepitteliten cd høres ut.

Lenke til kommentar

 

Ny status - siden Elkjøp har mulighet for angre seg, har jeg tatt sjansen og kjøpt.

 

Jeg er litt i tvil. Hver gang jeg starter eller slår det av, piper det to ganger. En slags gnisselyd imellom, som en pittepitteliten cd som går rundt. Skal det være sånn? Det er samme lyden som ved sensorrensing. Det kan jo være det men... Det hadde jo forrige kamera også, og det holdt kjeft.

 

Datteren min har et EOS 550D. Det er en sånn lyd på hennes 18-200. Den forsvinner når hun skrur av stabiliseringen. Det virker som om den noen ganger henger seg opp, og bare kjører full gass i alle retninger. Da piper/gnisser den. Det hjelper å skru den (altså stabiliseringen) av og på.

Endret av tow
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjermen bruker ikke samme fokuseringsteknikk som søkeren, det pga. at speilet må være oppe og da fungerer ikke den vanlige type fokusering "egen fokuseringsmodul"og kameraet må fokusere via sensoren som må behandle informasjonen på en annen måte og det går litt tregere på 700D.

 

18-135mm. er et ok objektiv for de som ikke krever alt for mye av bildekvaliteten, er man interessert i og optimalisere bildene burde man lære seg minimum om blender, lukker og iso samt investere i bedre objektiver, bruker man kameraet på auto er man nok fornøyd med en 18-135mm.

 

Ble du kvitt de merkelige lydene i kameraet, eller fant du ut hva det var for noe ?

Lenke til kommentar

Forresten - du sier tregere, det stemmer nok. For meg ser det også ut som man rett og slett ikke får bestemme selv hva man skal fokusere på om man bruker skjermen? Selv om jeg har valgt et punkt kamera skal fokusere på, så kommer disse sprettende firkantene rundt om på skjermen opp så snart jeg går bort fra søkeren.

Jeg finner ikke ut hvordan jeg får valgt det når skjermen er i bruk - går det virkelig ikke an?

Lenke til kommentar

Du setter kameraet i liveview og trykker på "flagget" oppe til høyre, da skal du kunne selv velge fokuspunkt ved og bruke piltastene, eventuell sette kameraet til 1 fokuspunkt og rekomponere bildet. Om dette fungerer i full auto vet jeg ikke, sett kameraet i P så virker det på omtrent samme måte som full auto men du kan foreta endel valg selv så som blits, fokuspunkt, hvitbalanse, iso, eksponeringskontroll, etc.

Lenke til kommentar

Nei? Hvis du med flagget mener den knappen som jeg satte punktfokusen med, så virker ikke den når skjermen er i gang. Da får jeg bare melding om at bildet ikke kan forstørres. :( Er det noe annet som må holdes nede samtidig, eller noe?
(Da har jeg kameraet på P)

Endret av Miamaria
Lenke til kommentar

Jeg har 100D og der har jeg berøring-sensitiv skjerm og jeg har kun 1 fokuspunkt der, hvis jeg vil flytte fokuspunktet trykker jeg på skjermen der jeg vil ha det, husker ikke fra 7D helt hvordan man gjorde det men det er sikkert en innstilling som må gjøres/forandres. Se om du har påslått ansiktgjenkjenning eller noe sånt.

Lenke til kommentar

Har ikke 700D, men på Canon-kameraer kan man velge mellom Quick Mode (med norske menyer heter det noe annet) og fokusering via sensoren (som går sakte). Med Quick Mode slår kameraet opp speilet et øyeblikk for å fokusere. Det går rimelig kjapt, i de andre modusene brukes såkalt "kontrasbasert fokusering" og det er mye tregere, men du slipper at speilet beveger seg.

 

Alt er ganske godt beskrevet i bruksanvisningen.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan forstå av bruksanvisningen så er kamera nesten et helt annet når man bruker det med skjermvisning istedenfor søkeren? Ser fremdeles for meg ut som det ikke en gang går an å få punktfokusering om man ikke bruker søkeren - er det virkelig mulig? Da er jo denne skjermen bare tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...