Gå til innhold

Når kan man reklamere på et spill? (Grunnet mangler og bugs i spillet)


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nettopp Assassin´s Creed: Unity til PS4. Etter å ha spilt det i en times tid har jeg kommet frem til at spillet er så "ødelagt" at jeg ikke ønsker å spille videre. Det er grusomt å se hvordan teksturer bare dukker opp, ansikter forsvinner, personer henger i løse luften og så bare forsvinner, eller hvordan frameraten faller til 3,5 FPS om man skulle velge å få spillfiguren til å løpe. Spillet fungerer rett og slett ikke.

 

Jeg er fristet til å gå tilbake til butikken for å heve kjøpet, med grunnlag i at de har solgt meg en vare som ikke fungerer slik den forespeiler. Jeg er redd det vil fungere dårlig.

 

Hva tenker folk om dette?

Endret av Szmekken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For mange år siden fikk jeg faktisk returnert et spill fordi det var helt ubrukelig. Jeg fikk ikke pengene igjen, men jeg fikk hvertfall byttet til noe annet. Det er jo verdt et forsøk.

 

Men i dag er det vel ikke helt uvanlig å gi ut et halvveis ferdig produkt og heller komme med patcher i uker og måneder etter release. Slik var det ikke den gangen jeg gikk tilbake til butikken.

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Får sikkert ikke gjort noe før det evt blir en stor media sak ut av dette. Som privatperson alene har du dessverre ingen makt til å gjøre den dritt. Du kan alltids prøve å gå til sak, bare for å tape. Du har kanskje ikke rett til å få tilbake penger om du er heldig engang, men finne et tilsvarende produkt for bytting.

Endret av Stormwolf
Lenke til kommentar

Jeg syns spørsmålet dog er interessant. Hvor langt skal dette gå før utviklerne bare gir ut spill på alpha/beta-nivå? (Vil kunne si at ACU er i den kategorien allerede).

 

Hva kan vi som forbrukere gjøre for å snu denne trenden?

 

Jeg selv har sluttet helt med å forhåndsbestille spill etter watch_dogs. Ene og alene fordi jeg igjen ikke ønsker et ødelagt spill.

 

Hadde vært interessant og hørt hva forbrukerrådet har å si på dette. For som TS skriver så har han fått et spill som rett og slett ikke virker som det skal. Tilomed Ubisoft har gått ut offentlig med det faktumet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp Assassin´s Creed: Unity til PS4. Etter å ha spilt det i en times tid har jeg kommet frem til at spillet er så "ødelagt" at jeg ikke ønsker å spille videre. Det er grusomt å se hvordan teksturer bare dukker opp, ansikter forsvinner, personer henger i løse luften og så bare forsvinner, eller hvordan frameraten faller til 3,5 FPS om man skulle velge å få spillfiguren til å løpe. Spillet fungerer rett og slett ikke.

 

Jeg er fristet til å gå tilbake til butikken for å heve kjøpet, med grunnlag i at de har solgt meg en vare som ikke fungerer slik den forespeiler. Jeg er redd det vil fungere dårlig.

 

Hva tenker folk om dette?

 

Ifølge lovene i Norge har du faktisk rett til å returnere varen om den er ufullstendig eller inneholder feil(bugs etc).

 

Flere spurte om det samme når Skyrim kom ut og forbruker rådet svarte med noe ala det jeg skrev over.

 

Spill er en vare som alt annet, bare det at folk ikke tenker det som en "vare" på linje med andre varer (biler, leker, mat etc etc) og det utnytter forretningene.

Lenke til kommentar

merk at man ikke nødvendigvis bare kan heve kjøpet. man kan dog reklamere.

Realistisk sett kan man vel si at selger mest sannsynlig ikke vil være i stand til å rette feilene innen rimelig tid og dermed burde godta en heving av kjøpet med en gang.

 

som privatperson har man makt dersom butikken ikke aksepterer en reklamasjon.

Forbrukerrådet->Forliksrådet->Videre i rettssystemet

Lenke til kommentar

Du får ikke byttet et spill tilbake til butikken.

 

Cdon,Gamestop,spaceworld osv tar ikke tilbake spill av de grunnene du har. Det er i hvertfall uhyre sjeldent. Selv om de burde være ansvarlig for at de selger kvalitet.

 

Du kan prøve og reklamere i butikken for at varen du har kjøpt er ufullstendig produkt. De som selgere skal jo være klar over hva de selger og er ansvarlig for at produktene de selger fungerer som det skal. Så du kan gå den lange veien og ta med deg spill og utdrag fra loven i butikken og se hva som skjer. Jeg ville prøvd dette bare for og høre hva de har og si. Du har for eks ikke skrevet under på at de ikke er ansvarlig om uhellet er ute. Så oss som forbrukere og kunder har egentlig rett.

 

Steam,origin,uplay osv kan hende de tar det tilbake. Jeg har "returnert" 4 spill på steam men jeg hadde samme grunn på alle. Det sto ting på butikksiden til spillet (i steam shop) at det hadde innhold som ikke var der. Altså falsk reklamering.

Endret av Eriksendrul
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JWlLR8

Jeg kjøpte nettopp Assassin´s Creed: Unity til PS4. Etter å ha spilt det i en times tid har jeg kommet frem til at spillet er så "ødelagt" at jeg ikke ønsker å spille videre. Det er grusomt å se hvordan teksturer bare dukker opp, ansikter forsvinner, personer henger i løse luften og så bare forsvinner, eller hvordan frameraten faller til 3,5 FPS om man skulle velge å få spillfiguren til å løpe. Spillet fungerer rett og slett ikke.

 

Jeg er fristet til å gå tilbake til butikken for å heve kjøpet, med grunnlag i at de har solgt meg en vare som ikke fungerer slik den forespeiler. Jeg er redd det vil fungere dårlig.

 

Hva tenker folk om dette?

 

Tror, som de andre har nevnt, dessverre ikke du burde holde pusten din her.

 

Hvis du kjøper en genser som ikke er så varm som du trodde den skulle være, så for du nok ikke pengene dine igjen om du måtte ønske.

 

Kanskje litt vagt eksempel, men innen spill bør du undersøke før du kjøper. Vis spillet er et kaotisk rot (noe som ikke er alt for sjeldent om dagen), bør du ikke kjøpe det.

 

Jeg er enig med noen av de andre i tråden som nevnte at det ikke burde være opp til konsumeren å undersøke slikt på forhånd, men i den korrupte industrien de kaller "game journalism", er det ikke så mye annet å gjøre.

 

Prøv uansett. Klag. Men ikke regn med gull og edelstener.

Lenke til kommentar

 

Jeg kjøpte nettopp Assassin´s Creed: Unity til PS4. Etter å ha spilt det i en times tid har jeg kommet frem til at spillet er så "ødelagt" at jeg ikke ønsker å spille videre. Det er grusomt å se hvordan teksturer bare dukker opp, ansikter forsvinner, personer henger i løse luften og så bare forsvinner, eller hvordan frameraten faller til 3,5 FPS om man skulle velge å få spillfiguren til å løpe. Spillet fungerer rett og slett ikke.

 

Jeg er fristet til å gå tilbake til butikken for å heve kjøpet, med grunnlag i at de har solgt meg en vare som ikke fungerer slik den forespeiler. Jeg er redd det vil fungere dårlig.

 

Hva tenker folk om dette?

Tror, som de andre har nevnt, dessverre ikke du burde holde pusten din her.

 

Hvis du kjøper en genser som ikke er så varm som du trodde den skulle være, så for du nok ikke pengene dine igjen om du måtte ønske.

 

Kanskje litt vagt eksempel, men innen spill bør du undersøke før du kjøper. Vis spillet er et kaotisk rot (noe som ikke er alt for sjeldent om dagen), bør du ikke kjøpe det.

 

Jeg er enig med noen av de andre i tråden som nevnte at det ikke burde være opp til konsumeren å undersøke slikt på forhånd, men i den korrupte industrien de kaller "game journalism", er det ikke så mye annet å gjøre.

 

Prøv uansett. Klag. Men ikke regn med gull og edelstener.

 

Er jo ikke lett å undersøke hvorvidt et spill er feilfritt før man kjøper det.

 

Man kan ikke returnere en genser fordi den "ikke er så varm som du trodde", men det blir ikke en helt rett sammenlikning her.

 

La oss si at genseren hadde hull rundt forbi, og at den gikk i oppløsning når du vasket den ihht vaskelappen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nettopp Assassin´s Creed: Unity til PS4. Etter å ha spilt det i en times tid har jeg kommet frem til at spillet er så "ødelagt" at jeg ikke ønsker å spille videre. Det er grusomt å se hvordan teksturer bare dukker opp, ansikter forsvinner, personer henger i løse luften og så bare forsvinner, eller hvordan frameraten faller til 3,5 FPS om man skulle velge å få spillfiguren til å løpe. Spillet fungerer rett og slett ikke.

 

Jeg er fristet til å gå tilbake til butikken for å heve kjøpet, med grunnlag i at de har solgt meg en vare som ikke fungerer slik den forespeiler. Jeg er redd det vil fungere dårlig.

 

Hva tenker folk om dette?

 

Tja?

Jeg regner med du har flere spill som du kan spille enn kun Unity og disse fungerer feilfritt?

Det skal la seg gjøre å dra tilbake til spillbutikken, anbefaler deg at du tar noen bilder som du tar med og viser dem og sier at du mener at det ikke er greit å spille et spill som har såpass alvorlige problemer.

Endret av Malvado
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte mail til forbrukerrådet og spurte om hva jeg har rettigheter til om et spill ikke fungerer som det skal. altså: Den fysiske delen er uskadd og fungerende men spillet i seg selv har flere mangler og funksjoner som ikke fungerer riktig. Hva har jeg mulighet for og gjøre ?

 

 

Svar:

Hei

Jeg forstår det slik at du har kjøpt et pc-spill som du er misfornøyd med. Du lurer på hvilke rettigheter du har.

Det er forbrukerkjøpsloven som gir deg rettigheter i slike tilfeller.

Det er to vilkår som må være oppfylt:
a. Varen må ha hatt en mangel på det tidspunkt du kjøpte varen
b. Du må ha klaget (reklamert) til selgeren innen de fristene loven setter.

a. Er det en mangel på varen?

Det er en mangel når varen ikke er i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som er forutsatt ved kjøpet. Det vil være en mangel når selgeren har gitt uriktige eller villedende opplysninger om varen. Det er også en mangel hvis varen ikke er i overensstemmelse med sikkerhetskrav og forskrifter som er fastsatt av offentlige myndigheter.

Problemer som skyldes normal slitasje, ytre påvirkning eller feilbruk fra din side, vil på den annen side ikke være en kjøpsrettslig mangel. Forhold som skyldes manglende vedlikehold, feil bruk eller uhell i din eiertid er altså ditt eget ansvar.
Det følger av loven at alle feil som oppstår de første seks månedene skal regnes som fabrikkfeil, hvis ikke selgeren beviser noe annet. Det vil si at selgeren har bevisbyrden for at feilen ikke skyldes han. Etter de første seks månedene, har du som kjøper som hovedregel bevisbyrden.


b. Har jeg reklamert innen fristen?

Når du oppdager at noe er feil med en vare du har kjøpt, må du klage til selgeren innen rimelig tid. Det vil alltid være tilstrekkelig at du klager innen to måneder etter at du oppdaget feilen, men i praksis vil både du og selgeren være tjent med så rask tilbakemelding som mulig.

I tillegg til at du må reklamere innen rimelig tid, er det noen klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon, pc og byggevarer.

Hva kan jeg kreve?

Hvis det foreligger en mangel ved et produkt, kan du ha krav på følgende:

  1. Holde tilbake kjøpesummen, eller
  2. Reparasjon, eller

3 . Ny vare, eller
4. Prisavslag, eller
5. Heving av kjøpet, og/eller
6. Erstatning

§ 29 i forbrukerkjøpsloven bestemmer at det i utgangspunktet er forbrukeren selv som kan velge mellom å kreve reparasjon eller ny vare. Valgretten er begrenset i de tilfellene hvor for eksempel kjøperens krav på ny vare er umulig å etterkomme (for eksempel på grunn av varens art) eller kravet påfører selgeren urimelige kostnader. Etter gjeldende rettspraksis er det antatt at dersom omleveringskostnadene er betydelig høyere enn reparasjonskostnadene (2-3 ganger høyere), må du trolig akseptere at selgeren reparerer varen. Dette betyr at du i de aller fleste tilfeller må godta en reparasjon. I øvrige tilfeller vil det bero på en konkret vurdering av om kravet vil føre til urimelige kostnader for selgeren. Du kan be om at selgeren dokumenterer at det vil bli vesentlig dyrere å gi deg en ny vare sammenlignet med reparasjon.

Selgeren må sørge for at omlevering eller retting skjer innen rimelig tid, og det skal skje uten kostnad for deg. For standard hyllevarer, kan vi gå ut fra at innen rimelig tid normalt vil være omlag 2-4 uker. Forøvrig vil hva som er rimelig tid, bero på en skjønnsmessig vurdering. Du må for eksempel regne med lengre tid når det er snakk om spesialvarer fra utlandet, sammenlignet med vanlige hyllevarer. Dersom reparasjonen tar mer enn en uke, har du som hovedregel krav på en lånegjenstand.

Dersom selgeren enten ikke lykkes i å utbedre mangelen innen rimelig tid eller samme mangel oppstår mer enn to ganger, vil du kunne kreve prisavslag tilsvarende reduksjonen i varens verdi.
Dersom mangelen ikke er uvesentlig, kan du i stedet for prisavslag kreve å heve kjøpet. Du må da levere varen tilbake til selgeren, og selgeren må betale tilbake kjøpesummen pluss forsinkelsesrente fra det tidspunktet du reklamerte på feilen.

Dersom du har hatt et økonomisk tap, kan du i tillegg i en del tilfeller kreve erstatning fra selgeren. Du må da kunne dokumentere tapet. Merk deg at du plikter å begrense tapet, og at du ikke får erstattet tap i næringsvirksomhet.

Hvordan går jeg frem når jeg skal klage/reklamere?
Dersom du etter dette mener at varen har en mangel, og du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du raskt sende en skriftlig klage til selgeren.

Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerrådet.no
http://www.forbrukerrådet.no/klage/klage-til-selger

Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.

Du kan lese mer om rettighetene dine ved forbrukerkjøp på våre internettsider:
http://www.forbrukerrådet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon

Vi håper dette vil være til hjelp.

 

 

 

Dette er hva de svarte i mailen ang retur av spill som ikke fungerer slik det skal.

Så alt de gjorde her var vell egentlig og copy-paste en "gammel" lov. Virker ikke som om det finnes noe som er rettet mot digitale varer og digitale kjøp selv noen tilfeller vil havne under det de skriver her.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...