Gå til innhold

Topp 50 fotballspillere i 2014 av Josimar


Anbefalte innlegg

Det vil du alltid mene uansett. Jeg er ikke uenig at kanskje Ronaldo har hatt et godt år (minus et elendig VM) mtp. at vant CL med Real Madrid. Poenget er vel at Messi er en bedre fotballspiller sånn dem i mellom. Hvem som har et best år mellom de to dømmes utifra hvem som har mest mål og hvordan laget har spilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så: Hva faen er det med TKK som gjør han så spesiell at han konstant brukes av både Josimar, C More og TV2 som ekspert?

 

 

Fordi han er den eneste nordmannen med ordentlig kjennskap til hvordan fotballen fungerer internasjonalt. Spesielt når det kommer til overganger.

 

Han var vel speideren som oppdaget/ordnet både Lucio og Berbatov til Leverkusen blant annet og selv om Monaco-tiden hans var kort (personelige grunner ble vel oppgitt som grunn for at han sluttet) så var han den ansvarlige for overgangene til Falcao, James, Carvalho, Moutinho, Fabinho og Kondogbia.

 

Han har i motsetning til mange andre en CV som er meget god, skjønner godt at han blir brukt.

 

Ellers kan det jo nevnes at en bør lese saken om kåringen og ikke bare se lista, for både begrunnelsene og selve diskusjonene er viktige for konteksten. F.eks. så er alltid de 4 siste plassene for spesielle spillere. Nr50 var en slags hyllest for noen som aldri ville komme med lengre og det sto mellom Lampard og Xavi, selv om de er alle klar over at de to ikke er topp 50.

 

47-49 er valg der de får velge 1 spiller hver uten innblanding, som de selv kaller hipstervalgene sine. Karlsen valgte Bacca, Auclair (som er fransk) valgte Ligue 1-spilleren Enyeama og Marcotti som hadde lenge kjempet for å få med Buffon på lista valgte Buffon som sitt hipstervalg.

 

Mens Agüero som de alle var enige om er enormt god (var vel på topp 10 i fjor), hadde vært alt for mye skadet og derfor ble "vraket" pga det. Mens "hele" Spania ble kastet nedover på listen pga fiaskoen i VM. Tyskerne på sin side ble flyttet opp pga VM-seieren, mot Marcotti sin vilje.

Lenke til kommentar

Det første avsnittet du skriver der er vel en rimelig drøy påstand? Ellers vil jeg bare si at jeg aldri har lest noe som understøtter de ryktene om hvilke spillere han har hentet. Men ok, jeg skal la mitt "korstog" mot TKK ligge, foreløpig ;)

 

Godt kjent med kåringen forresten, synes den er underholdende og har fulgt den de siste tre åra :)

Lenke til kommentar

Er det andre nordmenn som har hatt ledende roller i europeisk toppfotball? Altså den administrative-delen? Vi har noen andre speidere som Thorbjørnsen, Liverrød osv, men TKK som har vært i storklubber som Leverkusen og Zenit som speider og som Sportsdirektør i Monaco har etter hva jeg mener en overlegen CV.

 

Rune Bratseth, Solskjær eller Solbakken har ikke vært i nærheten av å være innblandet i like store klubber eller overganger som leder. Monaco-overgangene har han bekreftet selv i et intervju i sommer da Jorge Mendes / Falcao-stuffet var populært.

 

Han forhandlet da direkte med Jorge Mendes med en pakkeløsning for Falcao og de andre. Han sluttet før avtalene ble formalisert, men han var en stor del av det. Bortsett fra "wannabe Jorge Mendes"-Jim Solbakken kan jeg ikke tenke meg andre i fotballnorge som har hatt like stor omgang med Jorge Mendes eller andre store navn.

 

Når alt dette er sagt, sier ikke at TKK er noe orakel. Men med tanke på CVen så skjønner jeg at han blir brukt.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Enig i kritikken av Tor Kristian Karlsen jeg, og spesielt hvordan han regnes som et slags sannhetsvitne i overgangssaker.

 

Han uttaler seg veldig bastant og gir folk en følelse av at han har fullstendig kontroll på den spilleren han snakker om, men jeg stiller meg jo litt tvilende til at en mann kan ha det om så mange spillere og ligaer. Det kan godt være han er flink til å finne riktige spillere til riktige klubber og finne en eller annen gullgruve, men synes fortsatt det blir litt dumt at uttaler seg på måten han gjør på for eksempel Deadline Day på TV2. Et godt eksempel er jo Bryan Ruiz da han ble hentet til Fulham, og han sitter der og kaller han en megaflopp allerede før han har spilt en kamp. De andre i TV2 går da også inn med denne innstillingen og Ruiz blir regnet som en flopp fra første kamp bassert på påstandene til Karlsen.

 

Berbatov og Lucio var for all del bra signeringer det, men det var da ikke sånn at de ble hentet fra gata og rett inn i førsteellveren til Leverkusen. Berbatov hadde allerede spilt flere landskamper for Bulgaria og scoret mot blant annet Danmark i VM-kvalikken og bøttet inn mål i CSKA Sofia. Lucio hadde debutert for Brasil, spilt OL, og for et storlag i den braslianske serien i flere år før han ble hentet. Signeringene til Monaco av Falcao osv. skjedde vel etter Karlsen hadde gitt seg i klubben.

 

Bra signeriner, uten tvil, men han er også veldig flink til påminne om dette selv. Siden han har jobbet som speider i så mange år, så regner jeg med han har "funnet" andre spillere også, som det ikke snakkes om.

 

Skal prøve å ikke være alt for negativ her, men jeg synes mye av det han sier ikke er spesielt imponerende eller bra. Han uttaler seg ofte veldig bastant og arrogant, og da synes jeg det er på sin plass å gi han litt kritikk for det også. Han har en fin CV i forhold til klubber og sånn, men det er det mange spillere og trener som også har, uten at de nødvendigvis er så fantastiske i det de gjør.

 

Apropos lista er det ting å utsette på den. For eksempel at Aguero er helt nede på 30. plass, noe som er hårreisende. Men slike lister vil alltid være subjektive og vanskelige å sette opp. Om alle på forumet her satt opp hver sin ville vi nok ikke funnet to like.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er vel egentlig bare at det er ganske drøyt å hevde så sikkert at en spiller er blant de 3-5 største talentene i verden. Markovic har ikke vist en dritt som skal tilsi at han blir en verdensklassespiller. Mens med Gerrard f.eks kunne alle, til tross for at han ofte slet mot mer erfarne spillere, se det store potensialet hans. Ronaldo slet også i starten i Man Utd, men jeg mener å huske at man allikevel var relativt sikre på at han kom til å bli fenomenal?

 

Ang listen: Savner f.eks David Silva, Reus, Thiago Silva, Oscar, Xabi Alonso.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men topp 3-5 største talentene innenfor europeisk fotball? Nope. Da hadde det nok vært mye mer konkurranse om å hente ham.

 

Det var vel ikke så mye konkurranse om å hente Messi. Klubben som henter må være i stand til å se talentet. Har vært mange hendelser hvor en klubb ikke har klart å se et talent (Wenger om Ronaldo) og hvor en klubb har overvurdert et talent (Januzaj).

Lenke til kommentar

Poenget er vel egentlig bare at det er ganske drøyt å hevde så sikkert at en spiller er blant de 3-5 største talentene i verden. Markovic har ikke vist en dritt som skal tilsi at han blir en verdensklassespiller. Mens med Gerrard f.eks kunne alle, til tross for at han ofte slet mot mer erfarne spillere, se det store potensialet hans. Ronaldo slet også i starten i Man Utd, men jeg mener å huske at man allikevel var relativt sikre på at han kom til å bli fenomenal?

 

Ang listen: Savner f.eks David Silva, Reus, Thiago Silva, Oscar, Xabi Alonso.

 

Markovic hadde vel vist gode ting i Serbia og i Benfica i fjor? Og da er det rimelig drøyt å plutselig avskrive han etter 4 måneder i en klubb der alle har spilt ræva i år.

 

Angående de spillerne du nevnet. Spanjolene ble vurdert for dårlige basert på VM-fiaskoen, Reus pga skader, Thiago Silva pga katastrofe i VM (Karlsen) mens Auclair nevner at han ikke har spilt denne sesongen, Oscar kan jeg være enig i kunne kommet sneket seg inn.

 

Uansett, som jeg nevnte i stad. Les saken, da får man en kontekst som gjør lista mye mer naturlig. F.eks. så foreslår Marcotti at Sergio Ramos skal komme inn på 30.plass, men Karlsen tar veto og nekter. Ramos blir da senere nærmest glemt selv om det er 20 plasser til.

 

Når 3 personer skal sette sammen en lista så blir det som regel mye uenigheter og enkelte spillere blir glemt i diskusjoner rundt andre. Spesielt når man i tillegg til å sette inn de 50 beste spillerne i 2014 også skal prøve å få med litt variasjon med keepere og forsvarsspillere pluss litt hipsterspillere. Da forsvinner noen plasser.

Lenke til kommentar

 

Men topp 3-5 største talentene innenfor europeisk fotball? Nope. Da hadde det nok vært mye mer konkurranse om å hente ham.

 

Det var vel ikke så mye konkurranse om å hente Messi. Klubben som henter må være i stand til å se talentet. Har vært mange hendelser hvor en klubb ikke har klart å se et talent (Wenger om Ronaldo) og hvor en klubb har overvurdert et talent (Januzaj).

 

 

Januzaj er 19 år.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Josimars Topp 50

(Auclair, Karlsen og Marcotti)

 

1. C.Ronaldo (Real Madrid)

2. M.Neuer (Bayern München)

3. L.Messi (Barcelona)

4. P.Lahm (Bayern München)

5. T.Müller (Bayern München)

6. A.Robben (Bayern München)

7. D.Costa (Chelsea)

8. L.Suárez (Barcelona)

9. Z.Ibrahimović (Paris Saint-Germain)

10. Á.Di María (Manchester United)

 

11. T.Courtois (Chelsea)

12. J.Mascherano (Barcelona)

13. Neymar (Barcelona)

14. J.Rodríguez (Real Madrid)

15. T.Kroos (Real Madrid)

16. L.Modrić (Real Madrid)

17. G.Bale (Real Madrid)

18. A.Sánchez (Arsenal)

19. K.Benzema (Real Madrid)

20. P.Pogba (Juventus)

 

21. B.Ivanović (Chelsea)

22. N.Matić (Chelsea)

23. P.Zabaleta (Manchester City)

24. B.Schweinsteiger (Bayern München)

25. K.Navas (Real Madrid)

26. C.Tévez (Juventus)

27. I.Rakitić (Barcelona)

28. D.Alaba (Bayern München)

29. E.Hazard (Chelsea)

30. S.Agüero (Manchester City)

 

31. R.Lewandowski (Bayern München)

32. A.Iniesta (Barcelona)

33. Y.Touré (Manchester City)

34. A.Vidal (Juventus)

35. M.Götze (Bayern München)

36. D.Godín (Atlético Madrid)

37. E.Džeko (Manchester City)

38. M.Hummels (Borussia Dortmund)

39. H.Lloris (Tottenham Hotspur)

40. R.Sterling (Liverpool)

 

41. L.Bonucci (Juventus)

42. A.Schürrle (Chelsea)

43. C.Fàbregas (Chelsea)

44. D.De Gea (Manchester United)

45. R.Nainggolan (Roma)

46. V.Kompany (Manchester City)

47. V.Enyeama (Lille)

48. G.Buffon (Juventus)

49. C.Bacca (Sevilla)

50. F.Lampard (Manchester City)

 

 

 

Panelet besto av:

Tor-Kristian Karlsen, Gabriele Marcotti og Phillipe Auclair.

 

Som vanlig var det høy temperatur under diskusjonen, og det er et fint antall gullkorn samt gode, og håpløse, argumentasjonsmetoder.

Anbefalt lesning!

 

P.S:

Alle 3 ekspertene fikk helt på tampen av listen sin egen plassering hvor de kunne velge hvem de ville uten protester fra de andre i panelet, det ble som følgende:

 

Auclair valgte Vincent Enyeama.

Marcotti valgte Gianluigi Buffon.

Tor-Kristian Karlsen valgte Carlos Bacca.

 

Hvem er folk evt. enige eller uenige i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...