Gå til innhold

[Løst] Komplett.no Nrk-lisens


Anbefalte innlegg

Som dere vet så var det black friday salg. Endte opp med å bestille en tv i fra komplett.no

Men begynte å tenke på en ting, sender komplett.no mld om at jeg har kjøpt tvn, så jeg kan vente meg en regning på Nrk-lisens?

 

Ikke at det er noe problem, men det er sure penger å evt. Måtte ut med for kanaler jeg ikke ser på :-p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan plombere tv'n for en mindre sum, slik at du ikke kan motta signaler, dersom du kun skal bruke den til, la oss si til Netflix, HBO via PC etc.

Da skal du i teorien ikke motta krav om lisens. Det finnes jo nrk-nett tv nå til dags ;)

Endret av LisaE
Lenke til kommentar

Det er "gratis" å sende de et brev. Hvor du skriver du bruker den til "data" etc..

Det hjelper ikke, da man må betale lisens for mottakeren. Ikke for at man ser på TV.

 

Så skal man unngå lisens, må man plombere TV'en. Eller gi den bort og sende brev til NRK der både du og den du gir bort TV'en til skriver under.

Lenke til kommentar

Tvn er bestilt hjem til mine foreldre, hvor jeg fortsatt bor, så satser på at det kan gå på lisensen tel hain far :-)

 

Har du bestilt den i ditt navn så har du en lang og traudig prosess forran deg for å få lisensen over på han. Her snakker jeg ærfaring. Du bør vertfall være ganske kjapp å si fra til NRK at TVen er en gave til faren din eller lignende. Om du møter på problemer er det bare å fyre av en PM da jeg selv har klart komt meg ut av denne lisens faenskapen når jeg gjorde samme tabbe som deg.

Lenke til kommentar

Er det ikke noe som heter bare 1lisens pr hustand, da jeg har tilhold på gutterommet?

 

En lisens per husstand ja. Kjøpte tv i mitt navn fra komplett mens jeg bodde hjemme, fikk aldri noe pes fra NRK da. Da var jeg og under 18 år.

 

Jeg er også i mot lisensen, men det er dumt med faktafeil når man diskuterer noe så konkret.

Slik er reglene:

Lisensen gjelder for personen den er registrert på, ikke for adressen. Privatpersoner kan ha flere mottakere på samme lisens forutsatt at mottakerne brukes av lisenshaveren selv, ektefelle/samboer og/eller hjemmeboende barn som forsørges fullt ut av lisenshaveren, jfr. § 4 i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Øvrige husstandsmedlemmer som forsørger seg selv skal betale egen lisens dersom de har egen mottaker i bruk. Den som har skattbar inntekt, trygd eller studielån regnes som selvforsørget.

 

 

http://www.nrk.no/lisens/1.11614048

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1980-10-23-8798

Endret av Mr D
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er "gratis" å sende de et brev. Hvor du skriver du bruker den til "data" etc..

Det hjelper ikke, da man må betale lisens for mottakeren. Ikke for at man ser på TV.

 

Så skal man unngå lisens, må man plombere TV'en. Eller gi den bort og sende brev til NRK der både du og den du gir bort TV'en til skriver under.

 

merkelig. betaler ikke en krone

Lenke til kommentar

 

 

Det er "gratis" å sende de et brev. Hvor du skriver du bruker den til "data" etc..

Det hjelper ikke, da man må betale lisens for mottakeren. Ikke for at man ser på TV.

 

merkelig. betaler ikke en krone

 

Fint for deg. Men vanlig praksis er at et slikt brev ikke godtas. Hvem som helst kan skrive et brev og si hva som helst, og likevel bruke mottakeren til å ta mot tv-signaler. Så nei, det funker ikke, selv om det kan skje en glipp fra tid til annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...