Gå til innhold

Hackere stjal nye storfilmer fra filmstudio og la dem ut på nettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Av egen erfaring så har jeg for lenge siden mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har hørt av venner at de ikke gidder bli med på kino fordi de allerede har lastet ned og sett filmen.

 

 

 

Hmm. Da har vi nok veldig forskjellige venner. Kjenner ingen som ønsker å besudle opplevelsen av en god film ved å se disse screening/TS-versjonene av kinofilmer. Det er jo helt forferdelig å både se og høre på. Har egentlig alltid lurt på hva slags galninger som faktisk laster ned disse forferdelige versjonene.

 

Det som skjer i mine kretser er heller at folk kanskje skipper kino og venter på bluray-releasen og laster den ned på mindre enn lovlige måter. Men det er jo en annen sak.

 

Når det er sagt synes jeg at bransjen takler dette på feil måte. Deres løsning er tydeligvis å øke prisen for de som allerede går på kino. Da jeg så Interstellar på kino i Bergen kostet billetten 130 kroner. Og det var en helt vanlig billett i en helt vanlig sal. Det er helt avsindig mye. Jeg og kompisen kunne nesten kjøpt hver vår bluray-utgave av filmen når den kommer ut for den prisen.

 

Jeg tror norske kinoer hadde tjent på å sette ned prisene. Å gå på kino er noe jeg setter pris på som en sosial greie, og jeg er villig til å betale ekstra for lyd- og bildekvaliteten man får på kino. Men på grunn av prisene er jeg ekstremt selektiv på hvilke filmer jeg faktisk gidder å se på kino. Jeg hadde helt ærlig sett mye mer film på kino hvis billettene var billigere. (Jeg var oftere på kino før)

Endret av Jakoozie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har også litt med at det er fleire underholdningstilbud som konkurrerer om dei same kundane.

 

Er lenge sidan eg kjøpte DVD/Blu-ray, ikkje fordi eg laster ned, men fordi eg nesten ikkje ser film lenger.

Siste filmen eg kjøpte på plate er Hobbiten, den står fortsatt forsegla i bokhylla.

 

Problemet er eigentleg at tilbudet på underholdning er større enn etterspørselen. Nesten ingen kjøper CDer lenger når behovet blir tilstrekkelig dekt av streaming/radio.

Dette gjer at ein ikkje lenger har filmnerder, musikkelskere, tegneseriesamkere, osv som lidenskapelig kjøper alt dei kjem over.

Utan slike folk så er det ikkje så rart at inntektene no er lavare enn dei var før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ok. Helt greit med personlige meninger

http://www.dagbladet.no/2014/11/27/kultur/film/kulturpolitikk/norsk_film/36334603/

 

"Inntektene på DVD-markedet har stupt fra 1,1 milliarder til 400 millioner på to år. Det får dramatiske følger for hele film-Norge.

 

- Folk kan nesten ikke begripe hva det inntektstapet betyr. Det er helt vanvittig, sier Asle Vatn, styreleder i Produsentforening."

 

Fortell meg hvordan piratkopiering skal dekke dette tapet?

 

Av egen erfaring så har jeg for lenge siden mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har hørt av venner at de ikke gidder bli med på kino fordi de allerede har lastet ned og sett filmen.

Nå er DVD salget av norsk film helt avhengig av at de lager publikum suksesser.

Det gjør de ikke hvert år. Barnefilm selger trolig også godt, barnefilmer på norsk er trolig også noe som er vanskelig å få som pirat kopi, du gir heller ikke en piratkopi som gave :)

Lenke til kommentar

 

 

Ok. Helt greit med personlige meninger

http://www.dagbladet.no/2014/11/27/kultur/film/kulturpolitikk/norsk_film/36334603/

 

"Inntektene på DVD-markedet har stupt fra 1,1 milliarder til 400 millioner på to år. Det får dramatiske følger for hele film-Norge.

 

- Folk kan nesten ikke begripe hva det inntektstapet betyr. Det er helt vanvittig, sier Asle Vatn, styreleder i Produsentforening."

 

Fortell meg hvordan piratkopiering skal dekke dette tapet?

 

Av egen erfaring så har jeg for lenge siden mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har hørt av venner at de ikke gidder bli med på kino fordi de allerede har lastet ned og sett filmen.

Hvorfor skal dette tapet dekkes av noen, hvem kjøper DVD (LES:ekskludert bluray)i dag?

 

Streaming har hatt en ekstrem økning siden 2012

Piratkopiering har hatt nedgang siden 2012.

 

Såklart vil 500.000 familier med netflix i Norge vil gjøre noe med dvdsalget på kiwi.

 

Ps: for ordens skyld er jeg enig i at handlingene i artikkelen er gale, men du har en ekstrem holdning til fildeling, og skadeomfanget.

 

Det at folk foretrekker netflix over dvd og 70" tven over kino er forbruks endringer på grunn av teknologisk utvikling noe det har vært mye av de siste 100 år.

Kort sakt kunden ønsker billigere/ mer bekvemme løsninger.

 

Litt komisk at de kommer med pirat klagene nå når det er på vei tilbake.

Piratkopiering av film har alltid vært en nisje i motsetning til kopiering av musikk.

Bransjen gjorde et grep som hjalp mye, de endret så store filmer kommer samtidig over hele verden.

Dette hjalp fordi folk vil ta til takke med et cam opptak om filmen ikke kommer før om 2 måneder men alle snaker om den, ikke ellers.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ok. Helt greit med personlige meninger

http://www.dagbladet.no/2014/11/27/kultur/film/kulturpolitikk/norsk_film/36334603/

 

"Inntektene på DVD-markedet har stupt fra 1,1 milliarder til 400 millioner på to år. Det får dramatiske følger for hele film-Norge.

 

- Folk kan nesten ikke begripe hva det inntektstapet betyr. Det er helt vanvittig, sier Asle Vatn, styreleder i Produsentforening."

 

Fortell meg hvordan piratkopiering skal dekke dette tapet?

 

Av egen erfaring så har jeg for lenge siden mistet tellingen på hvor mange ganger jeg har hørt av venner at de ikke gidder bli med på kino fordi de allerede har lastet ned og sett filmen.

Et annet spm er jo hvor mange gode norske filmer som har kommet de siste to årene! Man ser jo klart at når det kommer noe som er verdt å kjøpe så selger det. Det er ikke urimelig å anta at det kommer til å ligge ganske mange utgaver av børning under årets juletre, av den enkle grunnen til at det er god film som vil selge godt!

 

 

Riktig, men da vil vi se filmselskapene ikke tørre satse på de "smale" filmene mer, men kun de filmene de vet vil tjene penger.

 

 

Som om selskaper ute etter å tjene penger uansett har som hovedmål å tape penger på filmer som ikke selger...

 

Føler virkelig at du er som tatt ut fra år 2005. Når enkelte sider rapporterer nyheter som at Netflix alene utgjør 1/3 av nettrafikken og når betalte musikktjenester også skårer høyere en torrenting tror jeg ikke du behøver bekymre deg for økonomien til Rihanna eller Warner Bros med det første. Å klage på at piratkopiering tar livet av underholdningsbransjen er ikke så rent ulikt fra da det ble sagt at VHS-opptak var døden for filmverdenen, eller at opptak på kassett ville få musikkartister blakke. At vennene dine ikke gidder være med deg på kino, sier vel egentlig bare litt om hvor ålreite "venner" du har.

 

Synes bare at du har slukt propagandaen fra selskapene rå. Nei, piratkopiering blir ikke pliktetisk forsvarlig på noe hvis, men konsekvensetisk og realistisk sett får det virkelig ubetydelige moralske følger.

Lenke til kommentar

Er enig med det om at kinoprisene er noe for høye. Er også enig i at det er noe mer bekvemt å sitte hjemme med litt mer fred og ro rundt seg. Samt at man kan lage seg en hel masse deilig snacks til å ha å kose seg med.

 

Litt vanskeligere å slafse i seg pizza fra kinosete, selv om det også kan gå, om man lurer det med seg inn.

 

Dessuten så gjør kinoene det svært dyrt, ved å legge seg til bykjerner. Eiendom der koster noen flere kroner. Man vil kanskje ikke tilbake til utendørskino, selv om det hadde vært artig på en fin sommernatt.

 

Hollywood har seg vel selv å takke for å kreve heftige midler per film som vises på kino. Kanskje bransjen kunne sett seg selv litt i kortene? Kinoene trenger de utstrakte hender som evt. kan finnes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...