Gå til innhold

I ett av verdens rikeste land, så er det aller viktigst å spare mest mulig.


Anbefalte innlegg

Stort sett hver dag, så kan du lese om et offentlig helsetilbud for eksempel som det skal kuttes i. Skjønner ikke hvilken måte det blir drevet på i Norge.

 

Skolene faller fra hverandre

Sykehusene skal spare så og så mye

Veiene er hullete og ødelegger i verste fall dekk og felger på bilen din.

 

Vi har 6000 milliarder i oljefondet. Hvorfor brukes ikke da dette til å ordne opp i ALT som trenger det. Hvorfor skal det være så vanskelig å bevilge penger til det eller de som trenger det mest? Mulig vi er ett av verdens beste land og bo i, men det er mye som er helt på trynet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes vi har det bra jeg.

 

OT: Noen som vet om det finnes noe begrep eller wiki-side på det at uansett hvor bra man har det, så vil man alltid prøve å strekke seg etter noe mer? Det er liksom en ond sirkel hvor det aldri blir bra nok. (Kjøpe seg f. eks. Audi R8, craver etter Lamborghini Veneno, når Veneno er oppnådd, er ikke det bra nok og man craver etter en Adventador osv.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes vi har det bra jeg.

 

OT: Noen som vet om det finnes noe begrep eller wiki-side på det at uansett hvor bra man har det, så vil man alltid prøve å strekke seg etter noe mer? Det er liksom en ond sirkel hvor det aldri blir bra nok. (Kjøpe seg f. eks. Audi R8, craver etter Lamborghini Veneno, når Veneno er oppnådd, er ikke det bra nok og man craver etter en Adventador osv.)

Hedonic adaption er kanskje det du er ute etter? Det forklarer ikke direkte at man alltid vil ha noe bedre, men at man tilpasser seg det nye velferdsnivået uten en økning i lykke.

Endret av Sheasy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Stort sett hver dag, så kan du lese om et offentlig helsetilbud for eksempel som det skal kuttes i. Skjønner ikke hvilken måte det blir drevet på i Norge.

 

Skolene faller fra hverandre

Sykehusene skal spare så og så mye

Veiene er hullete og ødelegger i verste fall dekk og felger på bilen din.

 

Vi har 6000 milliarder i oljefondet. Hvorfor brukes ikke da dette til å ordne opp i ALT som trenger det. Hvorfor skal det være så vanskelig å bevilge penger til det eller de som trenger det mest? Mulig vi er ett av verdens beste land og bo i, men det er mye som er helt på trynet.

 

Det finnes dessverre ikke noe oljefond. Dette fondet du tenker på kalles statens pensjonsfond, og grunnen til at det heter dette er fordi fondet skal dekke pensjonen til alle i hele Norge. Da forstår du med en gang at vi plutselig ikke var rike i det hele tatt. Slik fungerer velferdsstaten vår.

Lenke til kommentar

Jeg synes vi har det bra jeg.

 

OT: Noen som vet om det finnes noe begrep eller wiki-side på det at uansett hvor bra man har det, så vil man alltid prøve å strekke seg etter noe mer? Det er liksom en ond sirkel hvor det aldri blir bra nok. (Kjøpe seg f. eks. Audi R8, craver etter Lamborghini Veneno, når Veneno er oppnådd, er ikke det bra nok og man craver etter en Adventador osv.)

Vi har det bra, men veiene ute i distriktet, og tilbudet for ungdommer er helt forferdelig. Spessielt i nord-troms

Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig at sykehusene har det romslig økonomisk, men skolene kunne jo vært lagt ned. Hva er poenget med å samle barna i store bygninger som er dyre å varme opp, når de heller kunne vært hjemme i små grupper? Barn (ikke de minste) og fanger (ikke de farlige) burde kunne være hjemme. Det er de alvorlig syke, som ikke kan være hjemme, som må på institusjon.Derfor trenger sykehusene penger, mens skole og fengsler i stor grad kan legges ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig at sykehusene har det romslig økonomisk, men skolene kunne jo vært lagt ned. Hva er poenget med å samle barna i store bygninger som er dyre å varme opp, når de heller kunne vært hjemme i små grupper? Barn (ikke de minste) og fanger (ikke de farlige) burde kunne være hjemme. Det er de alvorlig syke, som ikke kan være hjemme, som må på institusjon.Derfor trenger sykehusene penger, mens skole og fengsler i stor grad kan legges ned.

Er du seriøs?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tror det er viktig at sykehusene har det romslig økonomisk, men skolene kunne jo vært lagt ned. Hva er poenget med å samle barna i store bygninger som er dyre å varme opp, når de heller kunne vært hjemme i små grupper? Barn (ikke de minste) og fanger (ikke de farlige) burde kunne være hjemme. Det er de alvorlig syke, som ikke kan være hjemme, som må på institusjon.Derfor trenger sykehusene penger, mens skole og fengsler i stor grad kan legges ned.

Er du seriøs?

 

"Romslig" var kanskje litt drøyt, men sykehus bør ikke være i en situasjon med korridorpasienter for eksempel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror det er viktig at sykehusene har det romslig økonomisk, men skolene kunne jo vært lagt ned. Hva er poenget med å samle barna i store bygninger som er dyre å varme opp, når de heller kunne vært hjemme i små grupper? Barn (ikke de minste) og fanger (ikke de farlige) burde kunne være hjemme. Det er de alvorlig syke, som ikke kan være hjemme, som må på institusjon.Derfor trenger sykehusene penger, mens skole og fengsler i stor grad kan legges ned.

Er du seriøs?

 

"Romslig" var kanskje litt drøyt, men sykehus bør ikke være i en situasjon med korridorpasienter for eksempel.

 

Enig i den, men å legge ned skolene er noe som ikke burde gjøres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes vi har det greit, men istedenfor å bygge kulturhus for milliarder av kroner, så burde vi brukt de pengene på utdanning, forskning, og eldreomsorg.

Kommunene i Norge skal tydeligvis bruke 14 milliarder på kulturhus de neste årene.

 

http://www.aftenposten.no/kultur/Kulturhus-boom-til-nesten-14-milliarder-7497309.html

 

edit. 14 milliarder kroner på kulturhus mellom år 2003 og 2018.

Endret av fsva
Lenke til kommentar

Det mest provoserende jeg hører er når de står på TV å sier att Norge ikke har RÅD til kreftmedisin, mens den tilbys i andre land som f.eks Spania og Danmark. Dette har jo vært fremme en rekke ganger i det siste.

Dette er vel gjerne kun livsforlengende medisiner?

Ut fra det jeg kan se er dette medisin som koster 1,9 mill i året ekstra ut over vanlig behandling og forlenger livet med opptil litt over ett år.

Hadde det kurert kreft hadde det nok vært anderledes, men desverre må man jo si at over en viss sum er ikke behandlingen verdt det. Spesiellt om det kun forlenger livet en "kort" periode.

 

Hvor mange millioner er ett år ekstra verdt? Umulig spørsmål å svare på, men ett sted går desverre grensen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vi må huske på at det er viktigere og bruke i overkant av 30 milliarder årlig i bistand. Så kommer alle våre nye landsmenn som fort koster opp mot 1 million hver. Dette er hva Ola dunk selv har valgt. Så at vi må spare på gode helsetilbud, skoler, veier osv. Det er et valg vi selv har tatt. Om ikke hadde det norske folk valgt en annen politisk retning for mange år siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig at sykehusene har det romslig økonomisk, men skolene kunne jo vært lagt ned. Hva er poenget med å samle barna i store bygninger som er dyre å varme opp, når de heller kunne vært hjemme i små grupper? Barn (ikke de minste) og fanger (ikke de farlige) burde kunne være hjemme. Det er de alvorlig syke, som ikke kan være hjemme, som må på institusjon.Derfor trenger sykehusene penger, mens skole og fengsler i stor grad kan legges ned.

Vi kunne spart masse om vi liberaliserte samfunnet litt mer. Det er mange fengselsplasser som kunne vært lagt ned om vi ikke holdt på med det primitive synet vårt om straff på alt vi ikke liker. Mange soner egentlig uten å ha gjort noe spesielt galt. Mange kunne også sonet hjemme i egen stue.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest provoserende jeg hører er når de står på TV å sier att Norge ikke har RÅD til kreftmedisin, mens den tilbys i andre land som f.eks Spania og Danmark. Dette har jo vært fremme en rekke ganger i det siste.

Det handler om prioritering vet du. Langt viktigere og kaste penger ut av landet, en å gi god behandling for egne her i landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er at alle tenker at vi bor i verdens rikeste land så da slipper vi å jobbe hardt. Og vips så er vi ikke så rike lenger. Det er en folkesport å sitte på ræva og klage mest mulig her på berget.

 

Hvorfor i granskauen skal "noen" ordne opp i noe du synes er fælt? Brett opp erma og gjør noe med saken sjæl da vel!

Endret av mofomofo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...