Gå til innhold

vegetarnybegynner


Cami

Anbefalte innlegg

Jeg har en stund tenkt på å bli sunnere i matveien, og nå er det jo så populært å være vegetarianer, så jeg tenkte å bevege meg i den retningen, jeg også.

Så de siste dagene har jeg tråla nettet for oppskrifter. Og det er forsåvidt greit, masse oppskrifter har jeg funnet. Men det som jeg finner vanskelig, er at de fleste oppskriftene inneholder diverse ting og krydder som jeg aldri har hørt om før.

Siden jeg er helt ny med dette, skulle jeg ønske det var noen enkle, trinn-for-trinn oppskrifter, som det ikke er så mye ting og tang i.

Så jeg lurer på om noen her veit om noen sider med oppskrifter, evt har noen de kan dele med meg?

Særlig er jeg interessert i oppskrifter med linser, tofu og farse, gjerne som jeg kan fryse ned i porsjonpakninger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en stund tenkt på å bli sunnere i matveien, og nå er det jo så populært å være vegetarianer, så jeg tenkte å bevege meg i den retningen, jeg også.

Hvor er dette populært igrunnen? Tror ikke jeg kjenner en eneste vegetarianer, så vidt jeg vet iallefall.

 

Tviler på at det er sunt for kroppen at du kun spiser vegetarianer-mat, men det skal jeg ikke uttale meg noe særlig om da jeg har mer eller mindre ingen kunnskap om det.

Kjøtt er nå bra for kroppen, såpass vet jeg da. :)

 

Du får ha lykke til uansett :)

Lenke til kommentar

Det er jo mye i media om dagen om dyrs rettigheter og levestandar osv, det er jo, synes jeg, en ganske så gyldig grunn til å spise mindre kjøtt. Var også et program på tv for noen dager siden, nrk2 tror jeg, hvor det ble forklart at du har større risiko for kreft og andre ting hvis du spiser kjøtt.

Jeg har flere grunner, jeg vil bli sunn, gå ned i vekt, og jeg er opptatt av at dyrene skal bli tatt godt vare på. Men å kutte kjøtt helt, veit jeg ikke om jeg får til. Er jo tradisjon på julaften med ribbe og det vil jeg helst ikke forandre, men tiden vil vise.

Men takk allikevel :)

Lenke til kommentar

Det er ingen dum idé å innføre ett kosthold med et lavere forbruk av kjøtt.

 

Selv styrer jeg langt unna tofu, smaken er som baken og for meg smaker tofu som baken. Men bruker masse linser, bønner og erter.

 

Dersom du velger å spise melkeprodukter og/eller egg (som man gjør når man er vegetarianer) blir det å kutte ut kjøttet mye enklere, spesielt med tanke på at du ikke må bekymre deg for B12 mangel og at de er så kalt fullverdige kilder til protein. Et vegansk kosthold (altså helt uten animalske produkter) er veldig vanskelig å holde seg til i vårt samfunn og krever mye mer kunnskap for å oppnå riktig inntak av alt kroppen trenger.

 

Oppskriftene du finner ser nok skikkelig skumle ut i begynnelsen, men det er bare til å hoppe i det! Det krever litt oppdatering av innholdet i kjøkkenskapene om man skal lage god vegetariansk mat.

En skikkelig lur ingrediens som jeg skulle ønske jeg kjente til da jeg var vegetarianer var "liquid smoke", flytende røykaroma. Det gir smaken av umami og kan tilfredsstille mangelen på kjøttsmak (spesielt baconsmaken) for de som savner den.

Lenke til kommentar

ja, jeg er klar over det, det har særlig blitt nevnt vitamin B12 og D. Jeg har lest mye om det, og veit hva som gjelder her, så jeg har nok god oversikt over det. men fra å vite hva jeg burde spise til å faktisk lage det, er det som jeg synes er vanskelig. jeg er glad i å lage mat, men denne type mat er nytt for meg :)

 

ja det er vel bare å hoppe i det, jeg har kjøpt inn soyamelk faktisk, men det var ikke noe godt, så foreløpig holder jeg meg til vanlig melk.

 

tofu synes jeg er kjempegodt, fikk det servert for lenge siden, stekt med paprikakrydder, på brødskiva.

Endret av Cami
Lenke til kommentar

Er ikke vegetarianer, men spiser i ganske liten grad kjøtt. (En vanlig uke består kanskje av ett kjøttmåltid eller kyllingmåltid, 2-3 fisk og 2-3 vegetar). Startet egentlig med et prosjekt for et par år siden der jeg og kjæresten gikk inn for å kun spise vegetar i en hel mnd (for på denne måten å tvinge oss til å utforske ny mat). Endte opp med at vi spiste mye mindre kjøtt også i ettertid, men enda viktigere: Det førte også til at måltidene vi lagde med kjøtt/fisk/fugl også ble enda bedre, da en blir mye flinkere på å bruke forskjellige grønnsaker, osv. Utgangspunktet var en bok som heter "Plenty" av Yotam Ottolenghi.

 

(litt rabbel)

Dyrevelferd er selvfølgelig et aspekt (eksempel) (Jeg er nok litt kynisk der, og ser på det som en nødvendighet for å fø menneskeheten, selv om en selvfølgelig alltid bør forsøke å etterstrebe dyrevelferd). Men det største problemet med kjøttforbruket er likevel konsekvensene det har for miljøet, og spesielt går dette på hvor ekstremt mye areal vi trenger for å dyrke frem 1kg kjøtt vs 1kg grønnsaker (se dokumentaren Cowspiracy om du er interessert).

 

Med befolkningsutviklingen vi har i dag, kombinert med at mennesker utenfor vesten i stadig større grad også ønsker å spise mer kjøtt, vil det ikke ta så veldig lang tid før jorden ikke lenger har kapasitet til å produsere nok mat for oss. Med vårt kapitalistiske system vil riktignok dette regulere seg selv, først gjennom at vi hogger ned regnskogene våres helt, deretter til hungersnød, for så at kjøttprisene vil gå opp (og i mellomtiden vil kanskje SV i Norge jobbe for å gi folk dårlig samvittighet for å spise kjøtt, mens SP vil si at det ikke har noe å si for vi produserer kjøttet vårt lokalt uansett..).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

I kollektivet vårt er 3/5 vegetarianere og de resterende to (meg inkludert) spiser kjøtt et par ganger i uka. Alle er vel hovedsakelig motivert av å spise bærekraftig, og at dyr blir behandla ordentlig. Det hjelper òg at vegetarmat er billigere enn kjøtt. Vi har ganske mye god vegetarmat, med andre ord!

Selv er jeg veldig glad i sopp og egg som erstattere, er mindre fan av typisk veggisfyll som tofu, bønner og linser. Noe med konsistensen som jeg sliter litt med. Spinat og gresskar er òg fine grønnsaker som metter! Lager mye indisk mat med kikerter, pasta med smørstekt sopp, veggisburgere (diverse kokte grønnsaker most sammen med krydder, egg og potetmel, så stekt), ovnsbakte rotgrønnsaker med urter og hvitløk osv. Vegetarpizza er superdigg, det samme gjelder vegetartaco!

Vil anbefale både veganmisjonen og vegetarbloggen, de har mye bra. Og smitten kitchen, hun poster veldig mye gode grønnsaksoppskrifter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-o2uOMM

Det enkleste er vel å gå til innkjøp av alle disse krydderiene og greiene du ikke helt vet hva er. Det gjør vegetarmatlagingen enklere og kjekkere for deg enn at du i stede finner en oppskrift som ser skikkelig god ut men du ikke kan lage fordi du mangler "liquid smoke", næringsgjær og andre fancy greier.
Er selv ganske ny som veganer (rett fra kjøttis) og skjønner godt utfordringen, men den er absolutt overkommelig og alt blir lettere med tiden da du kommer inn det og disse nye og anderledes varene ikke er så unormale for deg lengre.

 

Anbefaler veganmisjonen.com - bruker denne siden mye selv.

Velkommen i veggis livet og lykke til! :)

Lenke til kommentar

Det er evolusjonært unaturlig å være 100% avstående fra alle animalske produkter. Som påpekt tidligere er det helseskadelig om man ikke vet hva man holder på med. Spis litt kjøttprodukter minst en gang i uka, ikke kutt dem helt. Det er mer i kjøtt enn bare B12. Mangelsydommene kan ta lang tid, så de er ikke alltid like lett å merke at de sniker seg innpå. Spis gjerne mer ordentlig fisk som ikke er ihjelherpa ferdigmat. Krydder er meget viktig for å få god smak. Det betyr alt nå du skal lage vegetarisk mat. Innvandrerbutikker har mye bra i de mengdene du trenger. Skal du handle dette på vanlige butikker i små glass/bokser blir det for dyrt. Hos meg går det mest i bønner, linser og ris med grønnsaker. Krydderhyllen er rimelig stor også. Leverpostei er en vitaminbombe av de store. Å spise det i ny og ne er en grei forsikring, men ikke spis mye av det daglig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det enkleste er vel å gå til innkjøp av alle disse krydderiene og greiene du ikke helt vet hva er. Det gjør vegetarmatlagingen enklere og kjekkere for deg enn at du i stede finner en oppskrift som ser skikkelig god ut men du ikke kan lage fordi du mangler "liquid smoke", næringsgjær og andre fancy greier.

Er selv ganske ny som veganer (rett fra kjøttis) og skjønner godt utfordringen, men den er absolutt overkommelig og alt blir lettere med tiden da du kommer inn det og disse nye og anderledes varene ikke er så unormale for deg lengre.

 

Anbefaler veganmisjonen.com - bruker denne siden mye selv.

 

Velkommen i veggis livet og lykke til! :)

 

Hva er vitsen med å være veganer om alt man lager er veganske utgaver av retter som opprinnelig ble lagd med kjøtt (refererer til veganmisjonen nå)? De beste vegetarianske rettene er de som ble laget for å være vegetarisk fra starten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-o2uOMM

 

Det enkleste er vel å gå til innkjøp av alle disse krydderiene og greiene du ikke helt vet hva er. Det gjør vegetarmatlagingen enklere og kjekkere for deg enn at du i stede finner en oppskrift som ser skikkelig god ut men du ikke kan lage fordi du mangler "liquid smoke", næringsgjær og andre fancy greier.

Er selv ganske ny som veganer (rett fra kjøttis) og skjønner godt utfordringen, men den er absolutt overkommelig og alt blir lettere med tiden da du kommer inn det og disse nye og anderledes varene ikke er så unormale for deg lengre.

 

Anbefaler veganmisjonen.com - bruker denne siden mye selv.

 

Velkommen i veggis livet og lykke til! :)

 

Hva er vitsen med å være veganer om alt man lager er veganske utgaver av retter som opprinnelig ble lagd med kjøtt (refererer til veganmisjonen nå)? De beste vegetarianske rettene er de som ble laget for å være vegetarisk fra starten.

 

 

Vitsen er jo å ikke utnytte dyr, samme hvilken rett du lager. Hva så om retten opprinnelig ble lagd med kjøtt så lenge det går an å lage det uten og det likevel smaker godt? Å lage nye varianter av allerede oppfunnet oppskrifter er det mange som allerede gjør, veganer eller ikke. Det finnes mye godt å spise som både er laget originalt vegetarisk (som du nevner) eller omgjorte retter. Her gjelder det invdividuelt hva man liker å spise og ikke, ikke sant? :) Det er ikke meningsløst å være veganer basert på at du ikke spiser retter som er laget for å være vegetarisk fra starten av i forhold til å spise uvegetariske retter som er blitt omgjort så lenge man ikke utnytter et dyr for å ha mat på bordet og likevel kan ha et godt og mettende måltid mener nå jeg :)

Lenke til kommentar

Personlig syntes jeg det blir teit når man pakker inn en klam blanding av bønner og frø i butterdeig laget med olje. Butterdeig laget med olje smaker ikke i nærheten så godt som den med smør. Å servere det med rosenkål som kun er kokt syntes jeg er rart om man liksom skal prøve å fremheve grønnsaker.

 

Det er mye interessant man kan lage som er vegansk, eller i hvert fall bruker lite smør/egg, uten å basere seg på retter tenkt for kjøtt. Jeg kunne fint spist vegetarisk en stund, men ville gått fort lei om jeg f.eks ikke kunne bruke smør. Alain Passard har skrevet en veldig fin bok om grønnsaker. Anbefaler den, selv om det ikke er så mye vegansk i den (smør brukes i flere oppskrifter, som er viktig for å lage en emulsjon av sausen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-o2uOMM

Men da er det jo godt at vi alle er forskjellige. Om du ikke føler for å ha et vegansk kosthold basert på at du ikke kunne brukt vanlig smør o.l så er jo det en ærlig sak og helt opp til deg. Jeg for min del har det fint som veganer og lider aldeles ikke av mangel på smør :)

Lenke til kommentar

Ingen erfaring som vegetarianer selv, men er det en ting som altid har vært en sannhet så er det at det beste kostholdet er et variert kosthold, dvs også kjønn.

 

Det er mye forskning på hva man trenger, og hva man får av hva, men det er likevel mye man ikke vet, og skal man sikre seg en sunn livstil er variert kosthold tingen.

 

 

 

 

Dersom du er vegetarianer av etiske grunner burde du også:

- Ikke spise fisk

- ikke bruke klær laget av dyr, pass spesielt på sko (skinn). Generelt pass på at alt av skinnprodukter du kjøper er fake, enten det er bilseter eller en vest.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-o2uOMM

"Utnytte dyr" må nesten defineres. Var nettopp en professor som kikket på dette med vegetarkost og belastning på dyr og fauna: LINK

 

Konklusjonen ble vel noe sånt som at kjøttetere faktisk har færre dyreliv på samvittigheten enn vegetarianere og da spesielt veganere...

Anbefaler å se denne videoen i forhold til artikkelen du nevner.

Endret av Slettet-o2uOMM
Lenke til kommentar

 

"Utnytte dyr" må nesten defineres. Var nettopp en professor som kikket på dette med vegetarkost og belastning på dyr og fauna: LINK

 

Konklusjonen ble vel noe sånt som at kjøttetere faktisk har færre dyreliv på samvittigheten enn vegetarianere og da spesielt veganere...

Anbefaler å se denne videoen i forhold til artikkelen du nevner.

 

 

Nå kommer det jo ikke frem noe i videoen din som det ikke blir tatt forbehold om i artikkelen jeg nevner. hun sier også selv at det er for oss mennesker umulig å ikke ha dyreliv på samvittigheten. Men hennes argumenter for å fortsette som veganer er basert på globale tall, mens tallene i artikkelen jeg linker til er basert på lokale forhold i Australia. Så det blir litt som å sammenlikne epler og appelsiner.

 

Man må selv trekke parallellene fra Australia til Norge og se hva som er mulig. F.eks. vil det være tåpelig å spise biff av storfe kjøpt på Rema1000 som er importert fra Brasil, da storfeet der enten ødelegger regnskog eller er fødd på korn. Parallellen til Norge fra artikkelen blir at om du skal spise kjøtt, så sørg for at det er økologisk fra frittgående dyr som ikke er foret på korn. I Norge har vi da elg, sau, geiter og reinsdyr i tillegg til gressende kyr. Og å dekke ihvertfall deler av ens proteinbehov ved hjelp av disse kildene vil gjøre at du får færre dyreliv på samvittigheten enn på veganer kost. Fisk er også en mulighet for de som har en lokal fisker å handle fra, om en ikke fisker selv.

 

Et av argumentene som blir brukt i videoen du linker til er dyre-velferd. Da kan det være greit å vite hvordan rottegift fungerer. Rotter er så "smarte" at de gjerne spiser en liten bit av en ting for å teste den. Om de ikke dør eller blir dårlige av den biten så kommer de tilbake og forsyner seg igjen. Dette gjør at for at rottegift skal fungere må den være svært sakte-virkende, slik at rottene skal få i seg en dødelig dose. Dessverre betyr det også at de går en ekstremt sakte og smertefull død i møte etter å ha forsynt seg.

 

Jeg har overhodet ikke noe "i mot" vegetarianere og veganere, men jeg syns det er litt trist om dere i Norge prøver å ha så få dyreliv på samvittigheten som mulig, og likevel ender opp med å stå bak flere dyre-dødsfall enn meg som er kjøtteter. Videoen du linker til oppgir flere studier som nok er korrekte for en veganer i Los Angeles, men i Norge er det litt andre forhold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...