Gå til innhold

Få forbud mot pels og forbud mot import av ekte pels


Nordmann3

Anbefalte innlegg

 

Og nå velger du bare å lukke øra. Ei ku i Norge er ofte ute og beiter.

Ofte? I ett Norge hvor det ikke fins beite 9 måneder i året?

Vi har ganske god peiling på hvordan dyra trives. Om du kanskje mangler den empatiske kapasiteten og behøver direkte tale fra dyra for å skjønne situasjonen er vel en annen sak.

 

Tja, mulig jeg mangler evnen til å projectere menneskelige kvaliteter over til dyrene ala Aesops fabler, men enn så lenge jeg og de fleste ikke har slike evner behøvs litt bedre dokumentasjon av påstandene om at dyr tenker og føler som mennesker.http://en.wikipedia.org/wiki/Anthropomorphism

Hvor påstår jeg at dyr har like tanker og følelser som mennesker? Det er snarere tvert motsatt av det jeg sier. Mennesker er dyr. Forskjellige dyr har forskjellige behov.

 

For å sette ting litt på spissen så driter du i å evaluere etikk situasjonelt? Nyttefaktoren av pels er liten sett i forhold til f.eks. melkeproduksjon. Er nok mulig at "ofte" var et feil ordvalg av meg. Men det er ikke til å stikke under en stol at ei norsk ku generelt sett har det mye bedre enn en pels-mink.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

For å sette ting litt på spissen så driter du i å evaluere etikk situasjonelt? Nyttefaktoren av pels er liten sett i forhold til f.eks. melkeproduksjon. Er nok mulig at "ofte" var et feil ordvalg av meg. Men det er ikke til å stikke under en stol at ei norsk ku generelt sett har det mye bedre enn en pels-mink.

Jeg kan ikke se hviket grunnlag som eksisterer for påstanden om at ei bås-ku har det bedre enn en bur-mink?

 

Og om det var tilfellet burde dere vel argumentere fir å bedre burminkens levekår istedenfor å forby burminkens eksistens?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Båsdrift er ikke lov i nye fjøs lengre, og innen 2034 skal all melkeproduksjon i Norge foregå i løsdriftsfjøs. Det er på vei, med andre ord.

Når det gjelder mink er det viktig å huske at vi her sammenlikner et domestisert husdyr (kua) med et mer eller mindre vilt dyr (minken) som i svært langt mindre grad enn kua er tilpasset et liv i fangenskap. Det er enkelt og greit ikke dyrevelferdsmessig forsvarlig å drive pelsproduksjon i den formen det gjøres idag, noe som derimot er mulig i melkeproduksjonen - forutsatt løsdrift og en del andre detaljer.

 

Nå er vel dette med god dyrevelferd eller dyrevelferdsmessig forsvarlighet fort et subjektivt og temmelig individuelt tolket begrep, men jeg prøver å holde meg innenfor det i alle fall jeg sitter på av kunnskap om disse dyrene, innenfor biologi, etologi, veterinærfag osv.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

 

For å sette ting litt på spissen så driter du i å evaluere etikk situasjonelt? Nyttefaktoren av pels er liten sett i forhold til f.eks. melkeproduksjon. Er nok mulig at "ofte" var et feil ordvalg av meg. Men det er ikke til å stikke under en stol at ei norsk ku generelt sett har det mye bedre enn en pels-mink.

Jeg kan ikke se hviket grunnlag som eksisterer for påstanden om at ei bås-ku har det bedre enn en bur-mink?

Og om det var tilfellet burde dere vel argumentere fir å bedre burminkens levekår istedenfor å forby burminkens eksistens?

Jeg er ikke nødvendigvis for et forbud. Men dersom mink får leve som den gkør naturlig ville nok ikke pelsen vært like attraktiv. Det er i næringens beste interesse økonomisk sett å tvinge minken til å leve miserabelt.

 

Og en ku dør ikke for å produsere melk. En mink dør for at vi skal få pelsen. Det er vel per definisjon verre i hvert fall hvis død er den ultimate harme, noe som det riktignok ikke alltid er.

Lenke til kommentar

 

Og en ku dør ikke for å produsere melk. En mink dør for at vi skal få pelsen. Det er vel per definisjon verre i hvert fall hvis død er den ultimate harme, noe som det riktignok ikke alltid er.

Tja, nå drepes da kuas kalv for at man skal kunne ta kuas melk, men det er vel "per definisjon" bedre enn å drepe minken for pelsen?

Når drepes kalven for at kua skal melke? Jeg påstår ikke at melkeproduksjon er kroneksemplet på dyrehold heller. Jeg sier bare at ei ku er bedre tilpasset det forholdet enn en mink er tilpasset bur.

Lenke til kommentar

Umiddelbart:

For cows to produce milk, they have to give birth to a calf every year. Most calves are separated from their mother within twelve hours of birth to reduce the risk of disease, and most do not stay on the farm for long.

http://kb.rspca.org.au/what-happens-to-bobby-calves_87.html

 

Litt mer:

 

http://animalrights.about.com/od/animalsusedforfood/a/MilkVeal.htm

 

Beklager om dere nå ser dere tvunget til å slutte å drikke melk. :lol:

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Umiddelbart:

For cows to produce milk, they have to give birth to a calf every year. Most calves are separated from their mother within twelve hours of birth to reduce the risk of disease, and most do not stay on the farm for long.

http://kb.rspca.org.au/what-happens-to-bobby-calves_87.html

Litt mer:http://animalrights.about.com/od/animalsusedforfood/a/MilkVeal.htm

Beklager om dere nå ser dere tvunget til å slutte å drikke melk. :lol:

Ja da får jeg vurdere det.

Lenke til kommentar

Kalver drepes ikke umiddelbart, men det stemmer at de tas fra mora for at mora skal produsere melk til menneskelig konsum. Kalven får morsmelkerstatning og annet fôr og vokser opp som en del av kjøttproduksjon og går ikke sånn sett "til spille".

 

Red; ellers kan det være verdt i denne sammenhengen å være tydelig på om man snakker om norsk eller amerikansk/annen utenlandsk melkeindustri. Der er en del forskjeller når det kommer til dyrevelferd.

I økologisk produksjon går forøvrig kalven lengre sammen med mora.

Poenger er i alle fall at dette er mulig, og kanskje relativt enkelt, å gjøre noe med. I motsetning til forholdene til pelsdyra..

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

 

Kalver drepes ikke umiddelbart, men det stemmer at de tas fra mora for at mora skal produsere melk til menneskelig konsum. Kalven får morsmelkerstatning og annet fôr og vokser opp som en del av kjøttproduksjon og går ikke sånn sett "til spille".

Det var ikke spørsmål om de går til spille, men om de i motsettning til minken ikke drepes for at vi skal få melken.

 

Red; ellers kan det være verdt i denne sammenhengen å være tydelig på om man snakker om norsk eller amerikansk/annen utenlandsk melkeindustri. Der er en del forskjeller når det kommer til dyrevelferd.

I økologisk produksjon går forøvrig kalven lengre sammen med mora.

Poenger er i alle fall at dette er mulig, og kanskje relativt enkelt, å gjøre noe med. I motsetning til forholdene til pelsdyra..

Vel, man kan flytte all kjøttproduksjon til SørAmerika, der dyrene faktisk går fritt, ved å slutte å subsidiere båskyr i Norke (og det er snakk om adskjillig mer penger enn det pelsdyroppdrettere får).

 

Klart at fe har generelt værre forhold i Norge enn i sydamerika er vel ikke noe man vil belyse. Dårligere og dyrere kjøtt er det også. ;)

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

 

Ingen overraskelse, mer undring. Båsdrift i Norge er under avvikling til fordel for løsdrift, som nevnt over.

Under avvikling? Eneste som overlever ute om vintern i Norge er reinsdyr og Moskusokser.

 

 

Hvordan kan det være gunstig å la sydamerika ta unna all norsk etterspørsel etter storfekjøtt

Bedre kj;ttkvalitet, lavere priser og bedre dyrevelferd, men pytt.

 

 

, og hvordan er dette relevant for pelsdyrsaken?

Opprinnelsen kom vel fra noen påstand om at kyr har det bedre enn pelsdyr, hvilket man ikke ser ut til å ha noe grunnlag for å påstå.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Alle dere som mener at vi bør avslutte pelsproduksjon her til lands: Se på denne videoen. http://www.vg.no/forbruker/dyrene/her-venter-hundene-paa-aa-bli-slaatt-i-hjel/a/23359870/

 

Dette er altså alternativet. Om vi avslutter vår produksjon, tror dere dyrene får det bedre i andre land? Trolig har vi et av verdens mest humane produksjonssystem for pels.

Øh, nei? Alternativet er at folk slutter å bruke pels.

 

Dersom noen kvinner som bruker pels leser dette: Dere ser ut som femti år gamle prostituerte russere.

Lenke til kommentar

Nå er vel utseendet til de som drar på seg et dødt dyreskinn urelevant for saken. Et fint humorisrisk innspill, men uten saklig vekt. Er det for eksempel ok for en 50 år gammel russisk prostituert å gå i pelskåpe? Siden hun allerede er på dette (slik det blir fremstilt ovenfor) "lave" stadiet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...