Gå til innhold

Få forbud mot pels og forbud mot import av ekte pels


Nordmann3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ingen stor forskjell på pelsproduksjon i forhold til andre typer dyrehold.

 

At pelsdyra blir så mykje dårligare stelt enn andre dyr er tvilsomt all den tid verdien av pels og skinn går drastisk ned dersom den er påført arr og sår.

Eg er mykje meir skeptisk til produksjon av egg og kyllingkjøtt. I denne næringa har bonden liten fordel av hønene ikkje hakker kvarandre i hjel. Ei hardt skada høne produserer like mange egg og har like fint kjøtt som ei uskada høne. Ein oppbitt mink/rev derimot er omtrent verdilaus når pelsen skal selgast.

 

Eg har ingen forståelse for kvifor pelsnæringa skal være så mykje verre enn anna dyrehold.

Er det fordi pelsdyra er søtare enn andre husdyr som kyr og kylling at pelsdyrnæringa får so mykje oppmerksomheit?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

<snip>

Finnes det noen form for misbruk av dyr du ikke forsvarer?

Er ull greit?

Er dette et alvorlig spørsmål?

Hvor har jeg sagt at jeg støtter misbruk av dyr? Jeg tror bare at det er mulig å bruke dyr som en ressurs, uten at de skal lide unødvendig. Samtidig er det verdt å tenke over hva som skjer ved en eventuell nedleggelse. Som at land som Kina og Russland tar over markedet som Norge hadde. Er det bedre at et pelsdyr lider og blir flådd levende i Kina, enn at det har et helt ok liv i Norge? Er ikke dette et naturlig bekymringspunkt? Det er greit å være i mot oppdrett, men tenk nå virkelig litt lenger ut enn den bobla mange lever i.

 

Og ja, det var et seriøst spørsmål. Er det greit å bruke ull fordi vi spiser sauen?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er bare det at du alltid ser ut til å finne en "nobel" grunn til å drepe dyr eller holde dem i fangenskap til nytte for mennesker. Det er også betenkelig at du snakker om "unødvendig" lidelse, som om det finnes nødvendig lidelse.

 

Og med en viss risiko for å ta feil, tipper jeg at du er OK med norsk pelsdyrnæring - uavhengig av eventuelle konsekvenser ved å legge den ned. På samme måte som du synes selfangst, hvalfangst, revejakt osv. er greit. At du er "bekymret" for at Kina og Russland skal overta produksjonen fremstår som et forsøk på å helgardere seg. Er du villig til å innrømme at du er tilhenger av pelsdyroppdrett selv om det ikke vil skje noen verdens ting dersom næringen opphører i Norge?

 

 

 

Og ja, det var et seriøst spørsmål. Er det greit å bruke ull fordi vi spiser sauen?

Jeg visste ikke at det var nødvendig å drepe sauen etter du har klippet den.

Og nei, selv om jeg ikke spiser dyr, har jeg ingen problemer med at ull eller skinn blir benyttet hvis dyret likevel skal drepes for kjøttet. Problemet er gjerne at bruk av dyreskinn er en av grunnene til at dyrene drepes i utgangspunktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den eneste forskjellen på en ku og en rev, er at vi spiser førstnevnte. Er det så mye bedre da?

En vanlig misforståelse. Det er mange viktigere forskjeller mellom ku og rev. Er du interessert i å høre hvorfor du tar feil?

 

Rev er et jaktdyr som instinktivt krever å ferdes fritt over store områder. Ute i det fri trenger de å løpe og jakte. Har du sett kuer ute i det fri? Jeg har sett begge deler ute i det fri og påstanden om at forskjellen på ku og rev er avhengig av hvem vi spiser er ubegripelig for meg.

 

Så er det argumentet med skinn. Jeg har aldri forstått det. Jeg forstår ikke hvordan det blir relevant for saken.

 

Også er det argumentet om at hvis vi slutter å ha konsentrasjonsleirer for dyr i Norge så vil konstentrasjonsleirer for dyr i kina og russland vokse. Kan ikke annet enn å si meg sterkt uenig.

 

 

Det globale markedet forsvinner ikke. Norge er ikke det globale markedet. Vårt marked kan vel egentlig bare regnes som en dråpe i havet.

 

Hvor stor plass mener du skal til for at dyrene har det bra? Hvis 1x1 meter er for lite - hva er stor nok plass? Jeg regner med at en burstørrelse på størrelse med Dovre blir for lite det også?

 

Er ull greit?

 

Med tanke på hvordan lignende dyr lever i dyrepark så ser jeg for meg at en størrelsesorden på noen hundre kvadratmeter per individ er tilstrekkelig som et minimum.

 

Skal vi kjøre nok en feilslått sammenligning med rev og sau nå? La meg gjette, den eneste forskjellen på sau og ull er hvilket dyr vi lager gensere av?

 

Vi holder jo gullfisk i små boller, og den eneste forskjellen på rev og gullfisk er at rev bruker vi til pels. Så kanskje det er tilstrekkelig å ha rev i syltetøyglass eller lignende?

 

Det globale markedet for slaveri forsvant ikke selv om det ble forbudt i USA. Slaver hadde det mye verre andre steder enn i USA. Anser du det som gyldig argument? Styggedommen ble fordrevet fra amerikansk jord uansett. Ute av syne, ute av sinn?

 

 

Er det bedre at et pelsdyr lider og blir flådd levende i Kina, enn at det har et helt ok liv i Norge? Er ikke dette et naturlig bekymringspunkt? Det er greit å være i mot oppdrett, men tenk nå virkelig litt lenger ut enn den bobla mange lever i.

 

Det er ikke ett eneste pelsdyr som har et helt ok liv i Norge. De pelsdyra som har det best er de som blir bitt i hjel i ung alder.

 

Er det bedre å forby dyremishandling i Norge når vi vet at så mange dyr blir mishandlet andre steder i verden? Ja det er fortsatt bedre hvis vi skal tenke lenger enn bobla vi lever i.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg mener helt klart at man ikke kan gjøre forskjell på dyr og mennesker. Begge burde bli behandlet likt!

 

Mennesker er dyr, men det er helt idiotisk å behandle ulike dyr likt. Ulike dyr må i alle tilfeller får ulik behandling.

 

Tenk deg litt om før du hiver katten i akvairet eller forer hunden din med nøtter og frø.

 

Skinn er ikke greit det heller, men det er en annen sak. Her blir dyr torturert og drept for pelsen. Skinn kommer fra slaktede kyr som blir mat til noen. Det er selvsagt ikke greit å spise dyr, men dyrevelferden når det gjelder kjøttbransjen i Norge er noe av de bedre i verden.

 

Selvsagt skal man aldri kjøpe kjøtt fra land hvor halal er lovlig, eller fra Kina hvor de torturerer alle dyr!

Enige med noe du sier her, men en ting er helt feil. Det er helt greit å spise dyr. Ikke bare er det greit, det er en absolutt nødvendighet for hundretusener av arter rundtomkring i verden.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva skal ein gjere med dyra i desse pelsdyrfarmane då?

Ein skal iallefall ikkje sette dei ut i Norsk natur sidan dei ikkje tilhøyrer her,

og den minken som har rømt til Norsk natur øydeleggjer allereie altfor mykje slik som det er.

 

Eg støttar at ein stoppar med pelsdyr oppdrett, men eg er nysjerrig om slike "dyre forkjemparar" vil at minken skal sleppast ut i Noregs natur. Eller om alle skal avlivast (På ein mest mogleg human måte)

 

+Eller har du ein anna mogleg måte å kvitte seg med pelsdyroppdrett.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Hvorfor skal pels være så negativt? Pels er vel den nyttigste delen fra dyret når det er kaldt.

 

Hvorfor pels er så negativt? Fordi det bygger på konstant og intens lidelse for de involverte dyra.

 

Vært i et fjøs noen gang? Kuene skriker ikke i panikk, frykt og lidelse hele døgnet, gjør de?

 

Vært på en pelsfarm noen gang? Det er som å se de verste konsentrasjonsleirene bare for dyr. Du finner dyr med biteskader i hodet, hører bitt av, åpne stygge sår, dyr ligger døde i bunnen av burene og noen oppdages ikke før den rottne lukta river i nesa.

 

Jeg er ganske overrasket av hvordan noen kan spørre seg selv "hvorfor er pels så negativt".

 

Vi har en næring som liker å mishandle dyr, mennesker som ikke forstår hva dyr er, at andre levende vesener har følelser og behov.

 

Nå forstår jeg litt bedre hvordan du kan stille spørsmålet hva som er negativt med pels. Du tror alle dyr er like, at dyrevelferd er uavhengig av arters ulike instinkter.

 

Du tror at siden en gullfisk kan leve i en glassbolle så kan en katt også det?

 

Du tror at fordi vi trenger mat og dyr har det ikke alltid bra i den næringen, så har vi behov for å mishandle dyr på enorm skala, påføre ekstrem lidelse, på grunn av luksusbehov?

 

Da vil jo jeg stille deg spørsmålet hvorfor er slaveri så negativt? Arbeidskraft er den nyttigste delen fra mennesket. Hvis en okse kan pløye åkeren hele livet uten en krone som betaling, så kan vel mennesker gjøre det samme? Det er jo bare å føle seg som en okse så går det helt greit. Vi har jo ingen andre behov eller instinkter.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kva skal ein gjere med dyra i desse pelsdyrfarmane då?

Ein skal iallefall ikkje sette dei ut i Norsk natur sidan dei ikkje tilhøyrer her,

og den minken som har rømt til Norsk natur øydeleggjer allereie altfor mykje slik som det er.

 

Eg støttar at ein stoppar med pelsdyr oppdrett, men eg er nysjerrig om slike "dyre forkjemparar" vil at minken skal sleppast ut i Noregs natur. Eller om alle skal avlivast (På ein mest mogleg human måte)

 

+Eller har du ein anna mogleg måte å kvitte seg med pelsdyroppdrett.

Alle disse mishandlete dyrene må avlives, lag gjerne pels av dem, men forby praksisen og stopp all fremtidig dyremishandling av denne grove typen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kva skal ein gjere med dyra i desse pelsdyrfarmane då?

Ein skal iallefall ikkje sette dei ut i Norsk natur sidan dei ikkje tilhøyrer her,

og den minken som har rømt til Norsk natur øydeleggjer allereie altfor mykje slik som det er.

 

Eg støttar at ein stoppar med pelsdyr oppdrett, men eg er nysjerrig om slike "dyre forkjemparar" vil at minken skal sleppast ut i Noregs natur. Eller om alle skal avlivast (På ein mest mogleg human måte)

 

+Eller har du ein anna mogleg måte å kvitte seg med pelsdyroppdrett.

Alle disse mishandlete dyrene må avlives, lag gjerne pels av dem, men forby praksisen og stopp all fremtidig dyremishandling av denne grove typen.

 

Heilt enig med deg, men er spent på kva TS meiner. Dei fleste dyreforkjemparane eg har møtt trur at mink og liknande dyr tilhøyrer Norsk fauna og vil derfor at minken skal ut i sitt "Naturlege habitat".

Lenke til kommentar

Ser ingen stor forskjell på pelsproduksjon i forhold til andre typer dyrehold.

 

At pelsdyra blir så mykje dårligare stelt enn andre dyr er tvilsomt all den tid verdien av pels og skinn går drastisk ned dersom den er påført arr og sår.

Eg er mykje meir skeptisk til produksjon av egg og kyllingkjøtt. I denne næringa har bonden liten fordel av hønene ikkje hakker kvarandre i hjel. Ei hardt skada høne produserer like mange egg og har like fint kjøtt som ei uskada høne. Ein oppbitt mink/rev derimot er omtrent verdilaus når pelsen skal selgast.

 

Eg har ingen forståelse for kvifor pelsnæringa skal være så mykje verre enn anna dyrehold.

Er det fordi pelsdyra er søtare enn andre husdyr som kyr og kylling at pelsdyrnæringa får so mykje oppmerksomheit?

Virkelig? Du forstår ikke at dyr som skriker og biter ørene av hverandre lider under uverdige forhold har det verre enn en gullfisk i en bolle?

 

En fisk kan ha det utmerket godt i et 60-liters akvarium. Så kan du like gjerne ha en rev i et 60-liters akvarium?

 

Pelsdyra får omtrent samme behandling som undermennesker i konstentrasjonsleirer. En gang i året kommer "røde kors" på besøk og da er det bare å skuffe unna likene og dyr med åpne sår og avbitte ører.

 

Hvor mange dyr må hver ansatt ha oversikt over? 1000? I små bur? Verdien økes drastisk med økning av antall dyr. Så hvis du dobler antall dyr så tjener du mye bedre selv om halvparten av dem er grovt mishandlet.

 

Har du sett en rev i naturen? Det har jeg. Har du sett en høne i det fri? Det har jeg. At du ikke ser forskjellen er for meg en gåte. Tror du rev og høne har samme behov?

 

Mat er en nødvendighet. Pels er luksus. Det kan jo være et godt argument for hvorfor pelsnæringen får oppmerksomhet.

 

Nivå av bevissthet avgjør også viktighet av å unngå lidelse. Hva er viktigst, ikke tråkke i hjel en hund eller ikke tråkke i hjel en maur? Du får straff om du tråkker på en hund. Men ingen bryr seg om du tråkker på en maur eller ti. Pattedyr som hund og rev har ganske høyt nivå av bevissthet og kan føle smerte slik vi kan det. En maur har ikke bevissthet og er i det hele ikke mye ulikt en robot. En høne har en hjerne kanskje på størrelse med en ert?

 

Hva er viktigst, unngå unødvendig lidelse for et vesen med bevissthet som en rev eller unngå nødvendig lidelse for et vesen med bevissthet som et dyr med hjerne på størrelse med en ert?

 

Det er uforståelig for meg hvorfor pelsnæringen ikke får mer oppmerksomhet. Eller hvorfor vi har dette svineriet i Norge uansett.

 

Du kan gjerne kjempe din kamp for fjærkre og industrien der, jeg vil langt på vei støtte deg, men ikke stikk kjepper i veien for å få bukt med den groteske mishandlingen pelsdyrnæringen står for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi har en næringskjede her i verden der vi som mennesker per idag er på toppen.

 

Nyt det.

Du skal tåle inderlig vel den lidelse som ikke rammer deg selv.

 

 

Sitatet er feil og irrelevant om det er sitert i sin rette kontekst.

 

Noen må lide for andre sin velstand, at enkelte ikke alltid når opp kan ikke dem som gjør det ei klandres for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje litt avsporing dette, men Norge er ikke verdens rikeste land fordi vi er kompromissløse når det kommer til etiske retningslinjer og miljøspørsmål. Det er vel ikke så mye tvil om at den dokumentaren viser at dyremishandling er ganske utbredt, men samtidig så er det en nasjonal interesse bak næringen. Det er jo derfor den er subsidiert? Og grunnen til at vi støtter pelsdyrnæringen er ikke fordi vi ønsker å støtte dyremishandling, men fordi det gir arbeidsplasser og penger til statskassa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Om du hadde vært en mink eller rev,

 

Jeg hadde følt meg som en hvilken som helst fisk, kylling, gris, kalv etc.

 

Vi lever på drepte dyr! I matveien, på beina, rundt magen, i sofaen, i kvinners armkrok og menns baklomme, på hodet, rundt halsen og om kroppen.

 

Hvorfor skal pels være så negativt? Pels er vel den nyttigste delen fra dyret når det er kaldt.

 

Det stemmer selvfølgelig, og drap på dyr må kunne anses som en naturlig del av vår hverdag. MEN dyra må absolutt ikke, på ingen måte, nødvendigvis PLAGES før vi dreper dem.

 

 

Om du hadde vært en mink eller rev, hvordan tror du at du ville følt deg om du sitter i halvparten av en kvadrat meter bur hele livet? Et nettinbur langt over bakken. Du får så store psykiske lidelser når du prøver febrilsk å komme deg ut. Løper fra side til side for å få dagene til å gå. Begynner å spise opp det døde dyret som ligger ved siden av og begynner med selvskading selv. På vinteren blir du tatt ut av buret, får en elektrode i munnen og en i raua. Deretter skrus strømmen på. Elller.... Om dette hadde vært i kina hadde du blitt flådd levende.

 

Det er en helt sanne fakta!

 

Hadde sikkert følt meg like bedritten som om en bjørn hadde angrepet meg i skogen og drept meg. Men sånn er livet, dem får lære seg å passe seg.

 

Ikke spesielt enkelt å lære seg å passe seg for de bura..

 

Ser ingen stor forskjell på pelsproduksjon i forhold til andre typer dyrehold.

 

At pelsdyra blir så mykje dårligare stelt enn andre dyr er tvilsomt all den tid verdien av pels og skinn går drastisk ned dersom den er påført arr og sår.

Eg er mykje meir skeptisk til produksjon av egg og kyllingkjøtt. I denne næringa har bonden liten fordel av hønene ikkje hakker kvarandre i hjel. Ei hardt skada høne produserer like mange egg og har like fint kjøtt som ei uskada høne. Ein oppbitt mink/rev derimot er omtrent verdilaus når pelsen skal selgast.

 

Eg har ingen forståelse for kvifor pelsnæringa skal være så mykje verre enn anna dyrehold.

Er det fordi pelsdyra er søtare enn andre husdyr som kyr og kylling at pelsdyrnæringa får so mykje oppmerksomheit?

Dette er et klassisk, men utbrukt argument. Bra pels er IKKE nødvendigvis det samme som god dyrevelferd. Selve grunnen til at dyra i utgangspunktet ble flytta fra større innhengninger før i tida til de burene de bruker nå, er hensynet til pelskvalitet - IKKE dyrevelferd. Her kom høna før egget, kan du si.

 

Begrunnelsen for at det er dårligere sort med pelsdyrdrift i dagens form enn feks klassisk husdyrdrift med storfe, er relativt enkel. Storfe er domestiserte husdyr, det er ikke pelsdyra; de er stort sett å regne som ville eller halvville rovdyr som absolutt ikke har noe i bur å gjøre.

 

Kva skal ein gjere med dyra i desse pelsdyrfarmane då?

Ein skal iallefall ikkje sette dei ut i Norsk natur sidan dei ikkje tilhøyrer her,

og den minken som har rømt til Norsk natur øydeleggjer allereie altfor mykje slik som det er.

 

Eg støttar at ein stoppar med pelsdyr oppdrett, men eg er nysjerrig om slike "dyre forkjemparar" vil at minken skal sleppast ut i Noregs natur. Eller om alle skal avlivast (På ein mest mogleg human måte)

 

+Eller har du ein anna mogleg måte å kvitte seg med pelsdyroppdrett.

 

 

 

 

Kva skal ein gjere med dyra i desse pelsdyrfarmane då?

Ein skal iallefall ikkje sette dei ut i Norsk natur sidan dei ikkje tilhøyrer her,

og den minken som har rømt til Norsk natur øydeleggjer allereie altfor mykje slik som det er.

 

Eg støttar at ein stoppar med pelsdyr oppdrett, men eg er nysjerrig om slike "dyre forkjemparar" vil at minken skal sleppast ut i Noregs natur. Eller om alle skal avlivast (På ein mest mogleg human måte)

 

+Eller har du ein anna mogleg måte å kvitte seg med pelsdyroppdrett.

Alle disse mishandlete dyrene må avlives, lag gjerne pels av dem, men forby praksisen og stopp all fremtidig dyremishandling av denne grove typen.

 

Heilt enig med deg, men er spent på kva TS meiner. Dei fleste dyreforkjemparane eg har møtt trur at mink og liknande dyr tilhøyrer Norsk fauna og vil derfor at minken skal ut i sitt "Naturlege habitat".

 

 

Tror du må ha møtt på det lille fåtallet som ikke helt har skjønt hva dette handler om. Og nei, jeg tror svært få "dyre forkjempere" (hva nå enn det egentlig er for slags folkeslag) mener man skal åpne burene og slippe ut alle pelsdyra "over natta".

 

Kanskje litt avsporing dette, men Norge er ikke verdens rikeste land fordi vi er kompromissløse når det kommer til etiske retningslinjer og miljøspørsmål. Det er vel ikke så mye tvil om at den dokumentaren viser at dyremishandling er ganske utbredt, men samtidig så er det en nasjonal interesse bak næringen. Det er jo derfor den er subsidiert? Og grunnen til at vi støtter pelsdyrnæringen er ikke fordi vi ønsker å støtte dyremishandling, men fordi det gir arbeidsplasser og penger til statskassa.

Så .. staten sponser ethvert tiltak som kan skape arbeidsplasser, uavhengig av andre hensyn? Trur jeg skal sende en søknad om å få begynne med storskala hasjdyrking. Får garantert støtte, om det skaper arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

 

Så .. staten sponser ethvert tiltak som kan skape arbeidsplasser, uavhengig av andre hensyn? Trur jeg skal sende en søknad om å få begynne med storskala hasjdyrking. Får garantert støtte, om det skaper arbeidsplasser.

 

Men hasj er ulovlig i de fleste land, og vi tjener mest på eksport av pels til Kina om jeg husker rett fra dokumentaren. Om Norge skal begynne massiv eksport av hasj vil det kanskje heller sette oss i et dårlig lys. I tillegg kan det være at hasj koster mer enn det tjener samfunnet mtp. helseutgifter.

 

Sånn sett så er det kanskje rart at alkohol er lov, men det er vel så inngrodd i kulturen vår og alle andre steder i verden at det er politisk selvmord og gjøre det ulovlig.

 

Jeg vet ikke om norsk pels er unik, men jeg tenker at om Norge kutter ut pels, vil andre kyniske land fylle vakumet ganske fort. Å kutte ut næringen er etter min mening naivt, og vil bare sette Norge i en dårligere økonomisk situasjon (selv om pelsdyr sikkert er en fillenæring sett i det store bildet).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...