Gå til innhold

KOMMENTAR: – Nei, mobilkameraet ditt er ikke «bra»


Anbefalte innlegg

Det blir ikke nødvendigvis veldig mye bedre resultater med et dyrt og dedikert kamera, om en ikke har kunskaper til å utnytte disse egenskapene et slikt kamera har.

 

Detaljgjengiving har også mye med kvaliteten på objektiver å gjøre, så et godt kamera med "crappy" objektiv, behøver ikke gi bedre resultater/detaljer enn hva du får med et greit mobilkamera.

 

Mulighetene er selvsagt flere med et dedikert kamera, men resultatene kommer ikke automatisk fordi en har et meget bra kamera, en må også kunne bruke det.

 

Jeg ville heller latt en skikkelig fotograf ta bilder med en mobiltelefon eller engangskamera for den delen, enn at jeg ville latt noen helt uten kunskaper tatt dem med et dyrt og godt kamera.

 

Det handler absolutt mest om hvordan det blir brukt, ikke nødvendigvis hvilket kamera det er etter min mening.......

 

Nei, dette:

 

 

Får en skikkelig vond følelse inni meg hver gang jeg befinner meg i nærheten av noen med speilreflekskamera og hører fokuspipelyden etterfulgt av et *FLOPP* som følge av at den innebygde blitzen spretter opp og avslører full auto-modus. Mange av disse klarer seg fint med en mobiltelefon. Går litt på interessen også :) Når det er sagt, sier jeg ja takk til begge deler.

 

Tja, et bra kamera er uendelig mye bedre også i fullauto.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det blir ikke nødvendigvis veldig mye bedre resultater med et dyrt og dedikert kamera, om en ikke har kunskaper til å utnytte disse egenskapene et slikt kamera har.

 

Detaljgjengiving har også mye med kvaliteten på objektiver å gjøre, så et godt kamera med "crappy" objektiv, behøver ikke gi bedre resultater/detaljer enn hva du får med et greit mobilkamera.

 

Mulighetene er selvsagt flere med et dedikert kamera, men resultatene kommer ikke automatisk fordi en har et meget bra kamera, en må også kunne bruke det.

 

Jeg ville heller latt en skikkelig fotograf ta bilder med en mobiltelefon eller engangskamera for den delen, enn at jeg ville latt noen helt uten kunskaper tatt dem med et dyrt og godt kamera.

 

Det handler absolutt mest om hvordan det blir brukt, ikke nødvendigvis hvilket kamera det er etter min mening.......

 

Nei, dette:

 

 

Får en skikkelig vond følelse inni meg hver gang jeg befinner meg i nærheten av noen med speilreflekskamera og hører fokuspipelyden etterfulgt av et *FLOPP* som følge av at den innebygde blitzen spretter opp og avslører full auto-modus. Mange av disse klarer seg fint med en mobiltelefon. Går litt på interessen også :) Når det er sagt, sier jeg ja takk til begge deler.

 

Tja, et bra kamera er uendelig mye bedre også i fullauto.

 

 

 

Jeg er ikke enig, men det finnes sikkert noen som er av den oppfatningen......

 

Full auto, som plasserer fokus der kontrastforskjellene er størst (ikke der jeg vil ha det), velger feil hvitbalanse, feil blenderråpning i forhold til ønsket dybdeskarphet, konsekvent bruk av pop-up blits, etc.

 

 

Så ja det er flott med full auto gitt....., nei takk for min del, men for enkelte så er det kanskje mer enn bra nok......

Men det kommer selvfølgelig an på resultatene en ønsker og behovene en har, og der har vi sikkert forskjellige meninger alle sammen, uten at det er mulig å fastsette en fasit for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det blir ikke nødvendigvis veldig mye bedre resultater med et dyrt og dedikert kamera, om en ikke har kunskaper til å utnytte disse egenskapene et slikt kamera har.

 

Detaljgjengiving har også mye med kvaliteten på objektiver å gjøre, så et godt kamera med "crappy" objektiv, behøver ikke gi bedre resultater/detaljer enn hva du får med et greit mobilkamera.

 

Mulighetene er selvsagt flere med et dedikert kamera, men resultatene kommer ikke automatisk fordi en har et meget bra kamera, en må også kunne bruke det.

 

Jeg ville heller latt en skikkelig fotograf ta bilder med en mobiltelefon eller engangskamera for den delen, enn at jeg ville latt noen helt uten kunskaper tatt dem med et dyrt og godt kamera.

 

Det handler absolutt mest om hvordan det blir brukt, ikke nødvendigvis hvilket kamera det er etter min mening.......

 

Nei, dette:

 

 

Får en skikkelig vond følelse inni meg hver gang jeg befinner meg i nærheten av noen med speilreflekskamera og hører fokuspipelyden etterfulgt av et *FLOPP* som følge av at den innebygde blitzen spretter opp og avslører full auto-modus. Mange av disse klarer seg fint med en mobiltelefon. Går litt på interessen også :) Når det er sagt, sier jeg ja takk til begge deler.

 

Tja, et bra kamera er uendelig mye bedre også i fullauto.

 

 

 

Jeg er ikke enig, men det finnes sikkert noen som er av den oppfatningen......

 

Full auto, som plasserer fokus der kontrastforskjellene er størst (ikke der jeg vil ha det), velger feil hvitbalanse, feil blenderråpning i forhold til ønsket dybdeskarphet, konsekvent bruk av pop-up blits, etc.

 

 

Så ja det er flott med full auto gitt....., nei takk for min del, men for enkelte så er det kanskje mer enn bra nok......

Men det kommer selvfølgelig an på resultatene en ønsker og behovene en har, og der har vi sikkert forskjellige meninger alle sammen, uten at det er mulig å fastsette en fasit for det.

 

 

At et DSLR på full auto ikke gir optimale bilder er ikke det samme som at det ikke er bedre enn et mobilkamera. Så jo, jeg vil si det er mulig å sette en fasit her, DSLR er bedre, full auto eller ikke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er ikke enig, men det finnes sikkert noen som er av den oppfatningen......

 

Full auto, som plasserer fokus der kontrastforskjellene er størst (ikke der jeg vil ha det), velger feil hvitbalanse, feil blenderråpning i forhold til ønsket dybdeskarphet, konsekvent bruk av pop-up blits, etc.

 

 

Så ja det er flott med full auto gitt....., nei takk for min del, men for enkelte så er det kanskje mer enn bra nok......

Men det kommer selvfølgelig an på resultatene en ønsker og behovene en har, og der har vi sikkert forskjellige meninger alle sammen, uten at det er mulig å fastsette en fasit for det.

 

Du har selvsagt rett i at man om man vet hva man gjør tar bedre bilder med mer kontroll på kameraet (selv om jeg foretrekker å stille hvitbalanse etc. i etterkant).

 

Poenget du misser er at et bedre kamera på fullauto tar bedre bilder enn et mobilkamera eller kompakt på fullauto.

 

Selv har jeg valgt å droppe DSLR og speilløst system fordi jeg ikke liker store kameraer eller små brikker, så for meg er valget enkelt - jeg har kjøpt kompakt med fullformat-brikke. Da slipper jeg også zoomoptikk og kompromisser/kompleksitet som følger med utskiftbar optikk.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gi oss heller en test av likeverdige kameraer! Mobilkameraer er ikke interessante nok for skikkelig foto, iallefall ikke ennå! For de som ikke legger vekt på om bildene blir brukandes til annet enn som ren dokumentasjon funker de nok..... , men ikke til skikkelig foto... Helt greit at det er mange som ikke trenger noe annet, men for oss andre faller de helt gjennom..

Lenke til kommentar

At manuell innstilling er bedre enn full auto, er like selvfølgelig som at et skikkelig kamera gir bedre resultater enn et mobilkamera.

 

Jeg slenger ut følgende påstand: Et hvilket som helst speilreflekskamera med kit-objektiv vil gi bedre resultater enn det beste mobilkameraet på markedet i dag.

Det kommer helt an på under hvilke forhold det er, hva motivet er og hvilke kriterier en stiller til resultatene.

 

En dårlig sjåfør blir ikke bedre fordi han har god bil.....

Samme gjelder for foto, en dårlig fotograf får ikke nødvendigvis bedre resultater med et kamera på auto, enn hva en som kan fotografere med et godt mobilkamera.

 

Det kommer an på motiv og flere andre forhold etter min mening.

 

Nærbilder med god forstørrelse er jo et DSLR med kit-objektiv sajnseløst på. Liten forstørrelse og dårlig nærgrense.

 

Så som nevnt det kommer an på hva motivet er, og hva det er en skal benytte det til.

 

Et DSLR som bruker kontrast basert fokus, finner svært sjelden motivet i det hele tatt om det er i kontrastfattige omgivelser. Med et mobilkamera vil du da kunne trykke på skjermen for hvor fokus skal plasseres, og det blir et bedre resultat.

 

Under andre forhold, så er jeg helt enig i at et DSLR stort sett gjør det bedre på full Auto. Men det er en konsekvent fasit til at det ene er bedre enn det andre jeg ikke er enig i, for det kommer an på hva det skal brukes til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

At et DSLR på full auto ikke gir optimale bilder er ikke det samme som at det ikke er bedre enn et mobilkamera. Så jo, jeg vil si det er mulig å sette en fasit her, DSLR er bedre, full auto eller ikke.

 

AtW

 

 

DSLR har høyere oppløsning, har bedre ISO egenskaper og enda flere muligheter etc., og er svært ofte mer egnet enn et mobilkamera, det protesterer jeg ikke på.

Men at en automatisk får bedre bilder fordi en benytter et DSLR på full auto, er jeg ikke enig i sånn helt uten videre.

 

 

Det kommer an på hva en snakker om, er det pixler en vil se på, skal det skrives ut i stort format, skal det taes bilder under svake lysforhold, så er stort sett DSLR å foretrekke. Det er jeg selvfølgelig helt enig i.

 

Men det fotografiske synet og innholdet i bildet har ikke et DSLR innebygget.......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du har selvsagt rett i at man om man vet hva man gjør tar bedre bilder med mer kontroll på kameraet (selv om jeg foretrekker å stille hvitbalanse etc. i etterkant).

 

Poenget du misser er at et bedre kamera på fullauto tar bedre bilder enn et mobilkamera eller kompakt på fullauto.

 

Selv har jeg valgt å droppe DSLR og speilløst system fordi jeg ikke liker store kameraer eller små brikker, så for meg er valget enkelt - jeg har kjøpt kompakt med fullformat-brikke. Da slipper jeg også zoomoptikk og kompromisser/kompleksitet som følger med utskiftbar optikk.

 

 

F.eks. hva gir best resultater på et nærbilde med størst mulig forstørrelse da?

 

Mange liker å ta slike bilder også, og der er det bedre resultater med et mobilkamera, enn et DSLR med kit-objektiv med lang nærgrense og liten forstørrelse.

 

Har selv hatt Canon 5D mklll med fotosekken full av L objektiver, og har gått over til et speilløst system kamera. Disse her på full auto gir ikke nødvendigvis bedre resultater på full auto etter min mening, enn hva et skikkelig mobilkamera gjør.

 

Men en har mange flere muligheter, og selvfølgelig så vil sjansene for lykkede resultater med en av disse kameraene være større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

At et DSLR på full auto ikke gir optimale bilder er ikke det samme som at det ikke er bedre enn et mobilkamera. Så jo, jeg vil si det er mulig å sette en fasit her, DSLR er bedre, full auto eller ikke.

 

AtW

 

 

DSLR har høyere oppløsning, har bedre ISO egenskaper og enda flere muligheter etc., og er svært ofte mer egnet enn et mobilkamera, det protesterer jeg ikke på.

Men at en automatisk får bedre bilder fordi en benytter et DSLR på full auto, er jeg ikke enig i sånn helt uten videre.

 

 

Det kommer an på hva en snakker om, er det pixler en vil se på, skal det skrives ut i stort format, skal det taes bilder under svake lysforhold, så er stort sett DSLR å foretrekke. Det er jeg selvfølgelig helt enig i.

 

Men det fotografiske synet og innholdet i bildet har ikke et DSLR innebygget.......

 

 

Jo, man, som i en person får bedre bilder, man har ikke innebygd fotografisk syn av en mobil heller, man er den man er, og det er man, DSLR eller kamera. Det er meningsløst å dra inn at verdens beste fotograf kan ta bedre bilder med mobil enn en blind molbo kan med DSLR, sålenge man faktisk ikke kan bytte ut seg selv. Om man da ikke regner med trening, men den treningen får man glede av uansett kamera.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

F.eks. hva gir best resultater på et nærbilde med størst mulig forstørrelse da?

 

Mange liker å ta slike bilder også, og der er det bedre resultater med et mobilkamera, enn et DSLR med kit-objektiv med lang nærgrense og liten forstørrelse.

Jo mindre sensor en har, jo kortere nærgrense har du. Det er rett. Men det har ikke noe med selve kvaliteten på kameraet/sensoren å gjøre. Kjøp et makro-objektiv, eller en mellomring, til systemkameraet, så får du fortsatt bedre makrobilder enn et lite mobilkamera.

 

 

Har selv hatt Canon 5D mklll med fotosekken full av L objektiver, og har gått over til et speilløst system kamera. Disse her på full auto gir ikke nødvendigvis bedre resultater på full auto etter min mening, enn hva et skikkelig mobilkamera gjør.

Etter å ha jobbet en god del år i fotobutikk, så hørte jeg noen ganger påstander fra de mest ukyndige "knipserne" at de ikke trengte et systemkamera, da mobiltelefonen tok bedre bilder. Bildene kan av de noen ganger oppfattes som bedre, fordi de oppskarper bildene mer, gir de mer fargemetning og annet dilldall enn et systemkamera. For disse, så ser det bedre ut, fordi de kaster et raskt blikk på bildene kun på mobilskjermen og går videre. Ser man mer enn et par sekunder på bildet, så ser man at den overdrevne oppskarpingen ødelegger detaljene i bildet og man ser at den overdrevne fargemetningen får fargene til å skjære seg inn i øynene. Skal de skrives ut i litt større format enn 10x15, eller ses på noe annet enn en mobilskjerm, så vil disse forskjellene bli enda tydeligere. Det er også mer støy i bildene, selv om det ikke alltid er like lett å se i strålende solskinn (i litt dårligere belysning ser man det selv i de minste størrelsene). Men når det blir solskinn og store kontraster så sliter mobilkameraet med det i stedet.

 

En dårlig sjåfør blir ikke bedre fordi han har god bil.....

Samme gjelder for foto, en dårlig fotograf får ikke nødvendigvis bedre resultater med et kamera på auto, enn hva en som kan fotografere med et godt mobilkamera.

Jeg undrer meg stadig over hvorfor folk er så glade i å sammenligne med bilverdenen, uansett hvor dårlig sammenligningen er.

 

En dårlig sjåfør vil faktisk bli dårligere i en god bil (kan kjøre raskere og derfor bli mer farlig). En dårlig fotograf som knipser i full auto på et mobilkamera, vil få teknisk bedre bilder med et systemkamera på full auto.

 

Du kan heller ikke sammenligne en dårlig fotograf + et bra kamera med en god fotograf + et dårlig kamera. Da trekker du flere faktorer med i regnestykket. Du må sammenligne den samme fotografen med et bra og et dårlig kamera. Først da får du en sammenligning som kan brukes til noe.

 

 

Det kommer an på motiv og flere andre forhold etter min mening.

Igjen, du kan ikke sammenligne om du trekker inn flere forskjellige faktorer. Her må man sammenligne med samme motiv og samme forhold. Da vil et systemkamera slå mobilkameraet i 99% av tilfellene.

 

Et DSLR som bruker kontrast basert fokus, finner svært sjelden motivet i det hele tatt om det er i kontrastfattige omgivelser. Med et mobilkamera vil du da kunne trykke på skjermen for hvor fokus skal plasseres, og det blir et bedre resultat.

Eh... hæ? Hva har det med saken å gjøre? Er det dårlig kontrast, vil ikke et mobilkamera finne fokus heller, uansett hvor mye du trykker på skjermen. At kameraet vet hvor i motivet du vil sette fokus, betyr ikke at det automatisk vet fokusavstanden. Jeg skjønner ikke hvor du vil hen her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jo, man, som i en person får bedre bilder, man har ikke innebygd fotografisk syn av en mobil heller, man er den man er, og det er man, DSLR eller kamera. Det er meningsløst å dra inn at verdens beste fotograf kan ta bedre bilder med mobil enn en blind molbo kan med DSLR, sålenge man faktisk ikke kan bytte ut seg selv. Om man da ikke regner med trening, men den treningen får man glede av uansett kamera.

 

AtW

 

 

Vi snakker både forbi hverandre, og tildels om to helt forskjellige ting.

Det finnes flere måter å se dette på, men ikke alle er nødvendigvis den rette sammenligningen. Men da misoppfatter jeg tydeligvis dette, for her blir det tydeligvis kun sammenlignet og ikke noe annet.

Og det var det jeg trodde en kunne diskutere, men når det ikke er mulig, så blir det jo ikke så enkelt. DVS da blir det en enkel seier for DSLR og ferdig med det.....

 

Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt at med et så stort, flott og dyrt kamera som det der, så må det jo bare bli flotte bilder, men det stemmer ikke. Og på langt nær om jeg benytter det på auto, men det kommer an på hva en forlanger av resultatene og hvilke kunskaper en har for å bedømme dem i etterkant.

 

DSLR har mange fortrinn, om en kan utnytte dem, men etter å ha sett flere i familien sine bilder fra i sommer (og flere år tilbake) med DSLR på full auto, så skal det jammen ikke mye til for å gjøre det bedre med en mobil.

Men det er klart at det har med den som tar bildene, og her kunne de like godt ha gjort dette med en mobil, for det hadde i alle fall ikke blitt dårligere. Når flere titalls bilder er ute av fokus, så er det ikke godt nok mener jeg. Og det er takket være kontrastbasert autofokus, fordi kontrastforskjellene er større et annet sted i bildet enn der motivet er. Men det motivet fant mobilen min......

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

F.eks. hva gir best resultater på et nærbilde med størst mulig forstørrelse da?

 

Mange liker å ta slike bilder også, og der er det bedre resultater med et mobilkamera, enn et DSLR med kit-objektiv med lang nærgrense og liten forstørrelse.

Jo mindre sensor en har, jo kortere nærgrense har du. Det er rett. Men det har ikke noe med selve kvaliteten på kameraet/sensoren å gjøre. Kjøp et makro-objektiv, eller en mellomring, til systemkameraet, så får du fortsatt bedre makrobilder enn et lite mobilkamera.

 

 

Har selv hatt Canon 5D mklll med fotosekken full av L objektiver, og har gått over til et speilløst system kamera. Disse her på full auto gir ikke nødvendigvis bedre resultater på full auto etter min mening, enn hva et skikkelig mobilkamera gjør.

Etter å ha jobbet en god del år i fotobutikk, så hørte jeg noen ganger påstander fra de mest ukyndige "knipserne" at de ikke trengte et systemkamera, da mobiltelefonen tok bedre bilder. Bildene kan av de noen ganger oppfattes som bedre, fordi de oppskarper bildene mer, gir de mer fargemetning og annet dilldall enn et systemkamera. For disse, så ser det bedre ut, fordi de kaster et raskt blikk på bildene kun på mobilskjermen og går videre. Ser man mer enn et par sekunder på bildet, så ser man at den overdrevne oppskarpingen ødelegger detaljene i bildet og man ser at den overdrevne fargemetningen får fargene til å skjære seg inn i øynene. Skal de skrives ut i litt større format enn 10x15, eller ses på noe annet enn en mobilskjerm, så vil disse forskjellene bli enda tydeligere. Det er også mer støy i bildene, selv om det ikke alltid er like lett å se i strålende solskinn (i litt dårligere belysning ser man det selv i de minste størrelsene). Men når det blir solskinn og store kontraster så sliter mobilkameraet med det i stedet.

 

En dårlig sjåfør blir ikke bedre fordi han har god bil.....

Samme gjelder for foto, en dårlig fotograf får ikke nødvendigvis bedre resultater med et kamera på auto, enn hva en som kan fotografere med et godt mobilkamera.

Jeg undrer meg stadig over hvorfor folk er så glade i å sammenligne med bilverdenen, uansett hvor dårlig sammenligningen er.

 

En dårlig sjåfør vil faktisk bli dårligere i en god bil (kan kjøre raskere og derfor bli mer farlig). En dårlig fotograf som knipser i full auto på et mobilkamera, vil få teknisk bedre bilder med et systemkamera på full auto.

 

Du kan heller ikke sammenligne en dårlig fotograf + et bra kamera med en god fotograf + et dårlig kamera. Da trekker du flere faktorer med i regnestykket. Du må sammenligne den samme fotografen med et bra og et dårlig kamera. Først da får du en sammenligning som kan brukes til noe.

 

 

Det kommer an på motiv og flere andre forhold etter min mening.

Igjen, du kan ikke sammenligne om du trekker inn flere forskjellige faktorer. Her må man sammenligne med samme motiv og samme forhold. Da vil et systemkamera slå mobilkameraet i 99% av tilfellene.

 

Et DSLR som bruker kontrast basert fokus, finner svært sjelden motivet i det hele tatt om det er i kontrastfattige omgivelser. Med et mobilkamera vil du da kunne trykke på skjermen for hvor fokus skal plasseres, og det blir et bedre resultat.

Eh... hæ? Hva har det med saken å gjøre? Er det dårlig kontrast, vil ikke et mobilkamera finne fokus heller, uansett hvor mye du trykker på skjermen. At kameraet vet hvor i motivet du vil sette fokus, betyr ikke at det automatisk vet fokusavstanden. Jeg skjønner ikke hvor du vil hen her.

 

Der kommer det jo an på øynene som ser som jeg har nevnt tidligere, og hva bildene skal brukes til. Ser det for dem bedre ut på mobilen, så er det da de beste bildene for dem. Fordi det er den eneste måten de betrakter eller viser frem sine bilder.

Men et DSLR kan også settes opp på den måten, med de rette innstillingene for hvordan en ønsker bildene sine i JPG. Der kan en også øke kontrasten, fargemetning, oppskarpning etc, men skjermen er gjerne både fysisk mindre og har færre pixler totalt sett.

 

Jeg er heller ikke uenig i at den samme personen kan få bedre resultater med et DSLR på full auto, enn hva den samme personen kan få til med et mobilkamera på full auto.

 

Det er her det hele ligger, for når en diskuterer slike ting på enkelte andre nettsteder, så får en gjerne høre fra en eller annen at en god fotograf kan gjøre det bedre med et billig engangskamera, enn hva en amatør gjør med et dyrt DSLR. Og det er dette som var utg.pkt. for mine utsagn, og de står jeg for fremdeles, men det var tydeligvis et feil forum å gjøre dette i forstår jeg, spesiellt ut i fra den artiklen det blir diskutert fra her.......

 

Vi snakker litt forbi hverandre, og om forskjellige ting, derfor kommer en heller ikke videre her.

 

 

Kontrastbasert fokus gjøres på forskjellige måter ved forskjellig behov, og ved f.eks. detaljfotografering av små lyse gjenstander på et hvitt underlag, så finner ikke et DSLR eller systemkamera denne gjenstanden i det hele tatt, jeg har prøvd både mye og lenge.......

Mens en kan gå nærmere med mobilen og fokusere på gjenstanden, ikke et problem i det hele tatt.

 

Løsningen kan være både mellomring og/eller et makroobjektiv for et DSLR eller systemkamera, men da begynner det å bli ganske spesialisert fotografering med tilleggsutstyr, og det er jo egentlig rått parti mot en mobiltelefon som kun kommer rett i fra esken og har muligheten fra første stund.

 

Et DSLR på full auto kan plassere fokus helt på et annet sted enn der en ønsker det, fordi det er større kontrastforskjeller et annet sted i bildeflaten. Da havner fokusplanet helt feil, og bildet er etter min mening ubrukelig. Dette leser en ofte også på forskjellige forum, hvor de lurer på hvorfor motivet ikke er i fokus.

Der kan en da lettere plassere fokus med mobilen, fordi det er kontrastforskjeller der motivet er, men det er ikke der kontrastforskjellene er størst.

Jeg vet at dette ikke er ofte det er mulig å få til de forskjellene, men her forsøker jeg kun å vise at det er fullt mulig, og dette hører nok fort til den ene % du nevner med 99% av tilfellene.

 

 

Jeg for egen del benytter aldri noe på auto, og det gir meg enda bedre og større fordeler ved de fleste anledninger. Men best bilder får jeg faktisk oftest med mobilen min, for det er den jeg har med meg ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok et screenshot fra artikkelen :

 

dxok28.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Siden Nokia 1020 har støtte for RAW , burde mye kunne rettes opp i et RAW editprogram.

 

 

 

 

 

Samme har jeg på min Android telefon. Du kan aldri få dagens mobilkamera til å bli like bra som et DSLR, men du kommer deg lett 90% av veien i 90% av situasjonene.

 

https://www.youtube.com/watch?v=op3cMaQPvhY

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...