Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Tar politiet feil ang "Blålys" her?


Autofil

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser man et blålys i trafikken skal man tenke utrykningskjøretøy og gjøre seg klar til å vike, og alt som vanner ut betydningen av det er en uting. Om lyset er plassert på en bil eller fotgjenger har mindre å si, det er ikke alltid man har mulighet til å se så nøye etter. At noen stoppet for å spørre fotgjengeren i denne saken om hun var politi, sier egentlig det meste. Er helt enig med politiet i at dette er et produkt som ikke burde være i salg.

 

Det trenger ikke være noe eksplisitt lovforbud mot blålys på fotgjengere for at politiet skal kunne nekte folk å selge det. Det holder at de knytter pålegget opp mot lovverket på en rimelig måte. Skulle tatt seg ut om vi hadde en lovtekst for hver eneste lille ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det trenger ikke være noe eksplisitt lovforbud mot blålys på fotgjengere for at politiet skal kunne nekte folk å selge det. Det holder at de knytter pålegget opp mot lovverket på en rimelig måte. Skulle tatt seg ut om vi hadde en lovtekst for hver eneste lille ting.

 

Dette er et område der reglene i utgangspunktet er strenge (jf. Grunnloven §§ 96 og 113).

 

 

 

I denne saken står det ikke noe om hvilken hjemmel politiet bruker for å forby salg og bruk, så det er vanskelig å si om de har sitt på det tørre.

Lenke til kommentar

Nei. Journalisten siterer et utsagn fra en menigkvinne på at hun hadde fått høre at hun kunne vente seg en "reaksjon fra politiet" om hun brukte refleksen igjen. Det kan bety så mangt.

Poenget var at å nekte bruk og salg av noe ikke er straff, og derfor har grunnlovens paragraf 96 lite med saken å gjøre.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Nå var ikke jeg ute etter synsing.

JEG bruker ikke blålys hverken på bil eller sykkel, men lurer på lovhjemmelen politiet kan bruke for å stoppe dette. Noe jeg ikke tro de kan, annet enn for kjøretøy.

Det står ingenting i vegtrafikkloven eller trafikkreglene (Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)) om at ikke andre enn utrykningskjøretøy kan benytte blålys.

 

Så jeg vil tro det blir det med å utgi seg for å være politi.

Lenke til kommentar

 

Nå var ikke jeg ute etter synsing.

JEG bruker ikke blålys hverken på bil eller sykkel, men lurer på lovhjemmelen politiet kan bruke for å stoppe dette. Noe jeg ikke tro de kan, annet enn for kjøretøy.

Det står ingenting i vegtrafikkloven eller trafikkreglene (Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler)) om at ikke andre enn utrykningskjøretøy kan benytte blålys.

 

Så jeg vil tro det blir det med å utgi seg for å være politi.

 

 

 

Eller utgi seg for å være Redningsbil, eller Ambulanse, eller Brannbil osv

Det er ikke bare politiet som bruker blålys.

 

Lenke til kommentar

 

Eller utgi seg for å være Redningsbil, eller Ambulanse, eller Brannbil osv

Det er ikke bare politiet som bruker blålys.

Det er ikke ulovlig å utgi seg for å være noen av disse.

 

Men nå er det ikke snakk om å "utgi seg" for å være noen.

 

Hvilken forskrift eller paragraf kan stoppe gamle Magda fra å bruke blinkende blått lys på sparkstøttingen hennes i vinter?

Endret av Autofil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...