Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Er det lov å gå med sverd offentlig?


Captain Kuijt

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Viser til Straffeloven §352 a.

 

§ 352 a. Med bøter eller fengsel inntil 6 måneder eller begge deler straffes den som forsettlig eller grovt uaktsomt på offentlig sted bærer kniv eller et lignende skarpt redskap som er egnet til bruk ved legemskrenkelser. Medvirkning straffes på samme måte. Forbudet gjelder ikke kniv eller annet redskap som brukes til eller bæres i forbindelse med arbeid, friluftsliv eller annet aktverdig formål.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bunadskniv til bunad er tillatt som aktverdig formål, på samme måte kan ein også ha samisk seremonikniv på offentlig sted utan at dette er ulovlig.

Så å bære sverd som høyrer til ei uniform burde være mulig, men det vil nok være ei vurderingssak.

 

Slik som med bunadskniv så er det stor forskjell på å ha kniven i belte under 17. mai feiringa på dagtid, og det å ha bunadskniv (og bunad) når ein seinare på kvelden går på flatfylla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt interessant mtp om man er med på en halloweenfest fks. Blir man automatisk straffet for å bære sverd som "romersk soldat" ?

 

Nei ikkje automatisk.

Dersom halloweenfestkostymet blir ansett som eit aktverdig formål så er det fullt lovlig.

Om det er ein privatfest så er det heller ikkje eit offentlig sted.

Men når det er sagt så er kombinasjonen av våpen og fest såpass uheldig at politiet fort konkluderer med at formålet ikkje er aktverdig nok til å være lovlig.

Det vil også være ei vurdering av kor egna sverdet er til legemskrekelser. Eit plastsverd vil f.eks. bli vurdert på ein anna måte enn eit slipt stålsverd.

Lenke til kommentar

Heile seansen med Halloween eksemeplet minner meg om en komstymefest for mange år siden der jeg, klok som jeg er hadde bestemt meg for å kle meg ut som blotter.

 

Kjøpte da en penislignende gjenstand og festet den på buksekanten, hadde en snor i ermet som jeg kunne dra i å bevege på enheten.

 

Så når jeg fant det fortreffelig dro jeg i snoren og den ganske så autentiske gjenstanden kom til syne for de fleste.

 

Politiet fant det ikke like festelig og jeg ble tatt med til stasjonen etter at jeg hadde prøvd å forklare at det tross alt ikke var autentisk og var en hjemmelaget patent var det først på stasjonen jeg fikk ta av enheten, lagt den på bordet.

 

Nuff said, men buksa tom gikk jeg derifra uten å egentlig ha noen større konsekvenser enn ett par politibetjenter som måtte forklare til sin overordnede hvorfor dem hadde tatt inn en person med en tilsynelatende falsk penis.

 

Gøy seanse, ikke prøv det selv.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...