Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvorfor kan ikke folk gjøre matteoppgavene sine, slik at det ikke går utover andre?


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har S2 matte og målet mitt er å få en 6er. Jeg føler jeg ikke er helt der ennå, og prøver derfor å nå dette nivået. Men i klassen føler jeg at læreren ikke går gjennom liksom liksom avanserte oppgaver, det er bare formler, og slike formler kan jo egentlig hvem som helst anvende og klare seg med. Det blir for mye terping på basic tingene. Jeg blir liksom litt frustrert. Jeg får på en måte ingen utfording, når jeg har lyst til å bli bedre. Prøvene har jo ofte en eller to oppgaver som er for å skille mellom 5 og 6, men når jeg gjentatte ganger blir kun terpet på basic oppgaver, og ikke noen utfordrende oppgaver, er det vannskelig å se at jeg skal utvikle meg videre.

 

Det som frustrerer meg mest er matte i seg selv. Jeg forstår liksom ikke hvorfor folk sliter med faget,når det egentlig bare er formler, og med nok tid så kan enhver person klare dette! Læreren vi har nå er såpass snill, at vi bruker good tid på kapittlene, slik at absolutt ALLLE skal være med. Kan dere ikke jobbe hjemme eller godt i timen, hvis dere sliter?? Hvorfor må det gå utover oss andre?

 

Vi har nå prøve i algebra og både eksamensoppgavene(Algebra) er ganske greie og lette, og oppgavene i boka er bare masse duplikater i en annen form. Men den ene "spesielle" oppgaven som kommer til å hindre meg, i å nå seksern, har jeg ingen kompetanse til å klare. Det er så urettferdig! Hvordan skal jeg utvvikle meg? (oppgaver?)

 

På prøven får du en veldig overraskende og komplisert oppgave slengt i ansiktet. Og siden du heller valgte å fokusere på det grunnleggende, forblir du grunnleggende.

 

Jeg hadde stor interesse for faget før, men det at jeg ikke kan oppnå det jeg vil, har redusert interessen betraktlig.

Endret av Neckrick
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg har S2 matte og målet mitt er å få en 6er. Jeg føler jeg ikke er helt der ennå, og prøver derfor å nå dette nivået. Men i klassen føler jeg at læreren ikke går gjennom liksom liksom avanserte oppgaver, det er bare formler, og slike formler kan jo egentlig hvem som helst anvende og klare seg med. Det blir for mye terping på basic tingene. Jeg blir liksom litt frustrert. Jeg får på en måte ingen utfording, når jeg har lyst til å bli bedre. Prøvene har jo ofte en eller to oppgaver som er for å skille mellom 5 og 6, men når jeg gjentatte ganger blir kun terpet på basic oppgaver, og ikke noen utfordrende oppgaver, er det vannskelig å se at jeg skal utvikle meg videre.

 

Det som frustrerer meg mest er matte i seg selv. Jeg forstår liksom ikke hvorfor folk sliter med faget,når det egentlig bare er formler, og med nok tid så kan enhver person klare dette! Læreren vi har nå er såpass snill, at vi bruker good tid på kapittlene, slik at absolutt ALLLE skal være med. Kan dere ikke jobbe hjemme eller godt i timen, hvis dere sliter?? Hvorfor må det gå utover oss andre?

 

Vi har nå prøve i algebra og både eksamensoppgavene(Algebra) er ganske greie og lette, og oppgavene i boka er bare masse duplikater i en annen form. Men den ene "spesielle" oppgaven som kommer til å hindre meg, i å nå seksern, har jeg ingen kompetanse til å klare. Det er så urettferdig! Hvordan skal jeg utvvikle meg? (oppgaver?)

 

På prøven får du en veldig overraskende og komplisert oppgave slengt i ansiktet. Og siden du heller valgte å fokusere på det grunnleggende, forblir du grunnleggende.

 

Jeg hadde stor interesse for faget før, men det at jeg ikke kan oppnå det jeg vil, har redusert interessen betraktlig.

 

Noen forstår ikke matte mens andre forstår ikke at andre er forskjellig fra seg selv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bøkene dine har jo vanskeligere oppgaver som du kan regne på selv. Dersom læreren din serverer for enkle oppgaver burde det ikke være noe problem at du regner på noe mer avansert, og kanskje ber læreren din om hjelp i timen etter han/hun er ferdig å undervise.

 

Forumet her er også en god ressurs, så det er bare å spørre.

Lenke til kommentar

Si dette til din lærer: "Jeg har som mål å nå en sekser i dette faget. Jeg føler at jeg mestrer alt som gjennomgåes i timene, og kanskje enda mer. Det jeg mangler er hjelp til å komme i gang med de ekstra utfordrende problemstillingene."

Har du en mattematikklærer som har respekt for sitt eget yrke, så vil du få hjelp videre. Om ikke, så forhør deg om ekstra lesestoff, ekstrahjelp i nærområdet, eller med din kontaktlærer for trinnet som er pliktig til å forsøke å hjelpe til med å tilrettelegge bedre for deg som elev.

 

Benytt for all del også nettforum, slik som "Den enorme matteassistansetråden" her på forumet, eller matematikk.net hvor mange av oss også tilbyr hjelp. Merk at for å få noe utbytte av slike nett-tjenester, forventes det nesten alltid en del egen-innsats. Dvs. en kort beskrivelse av hva du allerede har forsøkt, og hva du har problemer med. Passer gjerne bedre, men ikke begrenset til -, spesifikke problemstillinger.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Det er for dårlig at det kommer oppgaver på prøvene som ikke er gjennomgått av lærer. Det bør du ta opp med læreren på en høflig måte.

 

I tillegg så kan det være at:

1. Du hadde hatt mulighet til å løse disse oppgavene hvis du hadde forstått matte, vs. å bare pugge formlene.

2. Du kan lese på disse oppgavene hjemme i boka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Det er for dårlig at det kommer oppgaver på prøvene som ikke er gjennomgått av lærer. Det bør du ta opp med læreren på en høflig måte.

 

I tillegg så kan det være at:

1. Du hadde hatt mulighet til å løse disse oppgavene hvis du hadde forstått matte, vs. å bare pugge formlene.

2. Du kan lese på disse oppgavene hjemme i boka.

 

Sånn har det da alltid vært.

Lenke til kommentar

I en klasse har ikke alle samme motivasjon og ikke alle forstår matte like bra.

 

Men det er masse bra på internett, særlig hvis engelsk ikke er noen hindring. Du kan søke på nesten hvilket tema som helst og finne gode forklaringer på youtube for eksempel. Om du vil bli best i matte så må du gå utenfor lærer/bok uansett, det gjelder alle fag og særlig i utdanningen senere.

 

Så er det jo kjipt med videregående at du har obligatorisk oppmøte og nivået/motivasjonen i klassen gjerne er spredt.

Lenke til kommentar

1. Du hadde hatt mulighet til å løse disse oppgavene hvis du hadde forstått matte, vs. å bare pugge formlene.

Det er akkurat slik det er. Det er jo det som er poenget. Man får ikke temar som ikke er gjennomgått, men kanskje på et annet nivå enn hva som undervises dersom man skal ta med alle.

 

Jeg er i samme situasjon som TS bortsett fra at det er R1+R2 og tar kun det mattelæreren sier vi skal regne på som en veiledning. Det er null problem å regne selvstendig, eller å hjelpe andre. At TS klager på at undervisningen ikke følger hans nivå mens han ikke utfordrer seg selv og skylder på andre er det som er problemet. Hva jeg mener om det får heller være usagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@TS:

 

Jeg stusser litt over at du har valgt å ta S-matte, når det så vidt meg bekjent ikke er det mest utfordrende. Da kan du ikke forvente at resten av elevene som tar det er faglig sterke elever i det faget.

 

Når det er sagt, så er det en vakker drøm om at alle skal få tilpasset undervisning i en skoletime. Det er fullstendig urealistisk i de fleste klasser, men som sagt; en vakker drøm. Det er derfor ikke overraskende at din lærer har tilpasset seg nivået for klassen.

 

Men det er mye du kan gjøre selv, uten å jobbe deg ihjel. Et enkelt triks, som du kanskje allerede gjør, er å forstå hvorfor formlene som oppgis er gyldige. For eksempel, relativt enkelt, hvorfor har man chart?cht=tx&chl=x^a \cdot x^b = x^{a+b} og lignende potensregler i algebra? Når du forstår dette for samtlige formler så har du et mye bedre utgangspunkt for å løse mer krevende oppgaver. For, som the_last_nick_left allerede har påpekt, for å få en 6'er så må man vise en evne til å anvende det man har lært i uvante situasjoner. Disse forventer da ofte at man bruker ting fra flere fagområder innenfor matematikk.

 

Du bør helt klart si ifra til læreren din om dine ambisjoner (lærere elsker ambisiøse elever som ønsker å jobbe med faget). I det minste så burde du kunne få noen gamle eksamensoppgaver å jobbe med, dersom du mestrer det enkleste.

 

Dette ble langt, men essensen: Fokuser på forståelse fremfor terping, og ta det opp med din lærer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...