Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Noen som kan lære meg rentefordeling etter fordelingsnøkkel?

Eksempel i Oppg. 2 fra its...

Holdt tilbake 75 000 kr, og prisen reduseres med 40 000 kr. Og rentene kom på 1200.

Tar du bare 40 000/75 000 * 1200 ( renta) = 640 ( kjøper får 40640 )

og 35 000/75 000* 1200 = 560 (selger får 35560)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på en ting i Caset som jeg tror kan komme på eksamen!!

Moment 5.1:
Der det kommer broren til Peder Rask og ønsker å selge boligen i Søgne, Vest Agder...
Og det er en eiendom med 0-konsesjon..

Hvis det på eksamen skulle komme at vi skal selge eiendommen, hvordan er oppsettet / reglene rundt det?
Kjøpers omkostninger er helt det samme som vanlig bolig?

Kjøpesum
+ dok avg. 2.5 %
+ TIngl skjøte 525
+ tingl pante dok. 525
+ pante attest 172?

Jeg har ikke vært bort i at man skal selge en slik eiendom, men hvordan gjør man det og hva skal man være ops på å nevne i oppgaven eventuelt..?

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting i Caset som jeg tror kan komme på eksamen!!

 

Moment 5.1:

Der det kommer broren til Peder Rask og ønsker å selge boligen i Søgne, Vest Agder...

Og det er en eiendom med 0-konsesjon..

 

Hvis det på eksamen skulle komme at vi skal selge eiendommen, hvordan er oppsettet / reglene rundt det?

Kjøpers omkostninger er helt det samme som vanlig bolig?

 

Kjøpesum

+ dok avg. 2.5 %

+ TIngl skjøte 525

+ tingl pante dok. 525

+ pante attest 172?

 

Jeg har ikke vært bort i at man skal selge en slik eiendom, men hvordan gjør man det og hva skal man være ops på å nevne i oppgaven eventuelt..?

Har sett det har kommet om nedsatt konsesjonsgrense på tidligere eksamener, dog ikke noe om hvordan det skal føres(så vidt jeg har sett), men mer slike spørsmål: Hva er «nedsatt konsesjonsgrense»? Hvorfor velger enkelte kommuner å ha en nedsatt konsesjonsgrense?

 

Men fant dette på lovdata : https://lovdata.no/dokument/JB/forskrift/1998-08-10-828

"Konsesjonsfriheten for bebygd eiendom som er eller har vært i bruk som helårsbolig settes ut av kraft for Søgne kommunes landfaste del."

Kan dette ha noe å si for caset?

Endret av stressa
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes caset våren 2014 som er "knotete"? :omg:
Overtagelsen til hver bolig blir opplyst sammen med info om bolig, så etter utregninger viser det seg at overtagelsen plutselig blir en annen dag!? Altså de oppgaver som har husleie/komm.avg osv blir gjort feil først, og må rettes midt i oppgaven?

Ellers begriper jeg ikke hvorfor jeg får 130.000,- i forskjell til fasit mtp Skytterveien.. Noen som kan forklare?? :hm:

Lenke til kommentar

 

 

Noen som kan lære meg rentefordeling etter fordelingsnøkkel?

Eksempel i Oppg. 2 fra its...

Holdt tilbake 75 000 kr, og prisen reduseres med 40 000 kr. Og rentene kom på 1200.

Tar du bare 40 000/75 000 * 1200 ( renta) = 640 ( kjøper får 40640 )

og 35 000/75 000* 1200 = 560 (selger får 35560)

Tusen takk!

Lenke til kommentar

 

 

Mine leverandørpostering (klar over at jeg muligens har med for mange posteringer på kartverket):

 

 

I moment nr. 3 og 4 på statens kartverk; Hvorfor står det 138.322 der når det er 138.150 i kundespesifikasjonen?

Fordi den jævla macen min autofullfører uten jeg får det med meg! Skal være 138 150.

Takk for at du så det!

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på en ting i Caset som jeg tror kan komme på eksamen!!

 

Moment 5.1:

Der det kommer broren til Peder Rask og ønsker å selge boligen i Søgne, Vest Agder...

Og det er en eiendom med 0-konsesjon..

 

Hvis det på eksamen skulle komme at vi skal selge eiendommen, hvordan er oppsettet / reglene rundt det?

Kjøpers omkostninger er helt det samme som vanlig bolig?

 

Kjøpesum

+ dok avg. 2.5 %

+ TIngl skjøte 525

+ tingl pante dok. 525

+ pante attest 172?

 

Jeg har ikke vært bort i at man skal selge en slik eiendom, men hvordan gjør man det og hva skal man være ops på å nevne i oppgaven eventuelt..?

Har sett det har kommet om nedsatt konsesjonsgrense på tidligere eksamener, dog ikke noe om hvordan det skal føres(så vidt jeg har sett), men mer slike spørsmål: Hva er «nedsatt konsesjonsgrense»? Hvorfor velger enkelte kommuner å ha en nedsatt konsesjonsgrense?

 

Men fant dette på lovdata : https://lovdata.no/dokument/JB/forskrift/1998-08-10-828

"Konsesjonsfriheten for bebygd eiendom som er eller har vært i bruk som helårsbolig settes ut av kraft for Søgne kommunes landfaste del."

Kan dette ha noe å si for caset?

 

Tipper det bare blir teorispørsmål rundt konsesjon. Vi har ikke lært at det skal føres noe annerledes enn vanlige eiendommer hvertfall. Eneste man må passe på er at man ikke utbetaler noe til selger før konsesjonssøknaden er godkjent.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som synes caset våren 2014 som er "knotete"? :omg:

Overtagelsen til hver bolig blir opplyst sammen med info om bolig, så etter utregninger viser det seg at overtagelsen plutselig blir en annen dag!? Altså de oppgaver som har husleie/komm.avg osv blir gjort feil først, og må rettes midt i oppgaven?

Ellers begriper jeg ikke hvorfor jeg får 130.000,- i forskjell til fasit mtp Skytterveien.. Noen som kan forklare?? :hm:

Foreleser sa i timen når vi gikk gjennom eksamen våren 2014, at man må være obs på at overtakelsesdato kan endres - det er da den faktiske overtakelsesdatoen som gjelder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på en kjapp ting!

 

Hvordan regner man hva som skal utbetales til selger for Rødstua?

 

Sitter i skikkelig knipe her, og setter pris på svar :)

Jeg har gjort dette:

Kjøpesum 1.200.000

- Utlegg 92.000

= Utbetales til selger 1.108.000

 

Vet ikke om det er riktig.

 

Lenke til kommentar

 

Jeg lurer på en kjapp ting!

 

Hvordan regner man hva som skal utbetales til selger for Rødstua?

 

Sitter i skikkelig knipe her, og setter pris på svar :)

Jeg har gjort dette:

Kjøpesum 1.200.000

- Utlegg 92.000

= Utbetales til selger 1.108.000

 

Vet ikke om det er riktig.

 

 

Her må vel provisjon også tas med? Evnt andre kostnader som kan komme frem i eksamensoppgaven.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på en kjapp ting!

 

Hvordan regner man hva som skal utbetales til selger for Rødstua?

 

Sitter i skikkelig knipe her, og setter pris på svar :)

Jeg har gjort dette:

Kjøpesum 1.200.000

- Utlegg 92.000

= Utbetales til selger 1.108.000

 

Vet ikke om det er riktig.

 

 

Her må vel provisjon også tas med? Evnt andre kostnader som kan komme frem i eksamensoppgaven.

 

Dette er hva jeg har gjort ut ifra faktum i caset. Det kan godt tenkes at provisjon er innbakt i utleggene på 92.000 :) Dette får vi nok vite mer om på eksamen og må jo justere deretter.

Endret av miiia
Lenke til kommentar

 

 

Jeg lurer på en kjapp ting!

 

Hvordan regner man hva som skal utbetales til selger for Rødstua?

 

Sitter i skikkelig knipe her, og setter pris på svar :)

Jeg har gjort dette:

Kjøpesum 1.200.000

- Utlegg 92.000

= Utbetales til selger 1.108.000

 

Vet ikke om det er riktig.

 

 

Her må vel provisjon også tas med? Evnt andre kostnader som kan komme frem i eksamensoppgaven.

 

Beklager, det gikk litt fort her. Regner med provisjon allerede er tatt inn i denne allerede.. :/

Lenke til kommentar

Hei. Har litt utfordringer med avregninger på f.eks. leieinntekter. F.eks. oppgave 7 i filen "avregninger" på it's learning, hvordan har det seg at kjøper skal betale for 8 dager der, istedenfor 7, slik som det hadde blitt regnet på alle de tidligere oppgavene?

Er det forskjell på hvem som beholder leieinntektene for selve oppgjørsdagen..? Eller hva er det jeg ikke får med meg her? :p Om det er noen som har "formelen" for hvordan avregningene gjøres, så hadde jeg blitt veldig takknemlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...