Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Ang Gulgaten, hva er grunnen for at du tar med dokumentavgift/skjøte/pant bestilles og betales, men ikke overføring av utlegg og utbetaling til selger, jeg kan ikke se at det er skrevet i oppgaven, men er kanskje noe man skal gjøre? :huh:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Ang Gulgaten, hva er grunnen for at du tar med dokumentavgift/skjøte/pant bestilles og betales, men ikke overføring av utlegg og utbetaling til selger, jeg kan ikke se at det er skrevet i oppgaven, men er kanskje noe man skal gjøre? :huh:

 

 

Fordi hjemmelen ikke er overført, og dermed kan man ikke utbetale! Mener det er riktig :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Lurer på om dette er sensor som prøver å lure oss. mest logiske her er jo at man glemmer at den siste ikke er innbetalt og regner ut alt (se vedlegg)

selger får mest sannsynlig den leien inn rett etter overtakelse siden den skulle vært inne den 1. da er det greit at alle pengene er avregnet først slik at kjøper og selger slipper tulle med det etter OT. Vi har utarbeidet denne med forbehold om at selger får leien inn på sin konto og ikke kjøper. Er jo tre mnd til neste gang leien skal inn så det at kjøper allerede har fått byttet kontonr til de tre forretningslokalene er lite sannsynlig. invetaret er fast butikkinnredning og skal derfor regnes provisjon utifra denne også. men ikke dokavg.

Noen andre som har tenkt sånn?

 

Et spørsmål om provisjonen her. Om det er med en bil som er inkludert i kjøpesummen, skal det betales provisjon av den?eller trekke den fra kjøpesummen? Og dokavgift regner jeg med man ikke skal betale av det bilen er verdt?

 

Provisjon av totalsummen og dokumentavgift regnes av eiendommens verdi, ikke verdien av det som er inkludert i summen.

 

Så momentet den 3.1 i Gulgata: Blir provisjonen da:

5 850 000 - 365 550= 5 484 450

5 484 450*2,5/100= 137 111?

 

Nei, om jeg da skjønte der riktig blir provisjonen 5 850 000 *2.5/100, mens dokavgiften blir på 137 111?

 

Så man skal ikke trekke ut inventar osv av kjøpesum mtp provisjon da? Dokavg skjønte jeg at ble 137.110. (Da den skal rundes ned til nærmeste hele 10)

 

Ut fra svaret som ble gitt over her virker det ikke slik :) Ja, selvfølgelig, gikk litt kjapt i svingene her: 137.110 :)

 

Blir ikke dok avg 137.100?

5.484.000 (rundet ned til nærmeste 1.000)*2,5/100= 137,100 :hmm:

Lenke til kommentar

 

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Ang Gulgaten, hva er grunnen for at du tar med dokumentavgift/skjøte/pant bestilles og betales, men ikke overføring av utlegg og utbetaling til selger, jeg kan ikke se at det er skrevet i oppgaven, men er kanskje noe man skal gjøre? :huh:

 

 

Fordi hjemmelen ikke er overført, og dermed kan man ikke utbetale! Mener det er riktig :)

 

Ah, da følger jeg med :) Takk for svar :)

Lenke til kommentar

 

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Hvordan har du fått 138 150 på tinglysning, pant/skjøte? Jeg har selv fått 138 332.

 

 

 

Fordi panteattesten på 172,- ikke skal tas med :)

 

Okei, supert :) Men hvorfor har du 5 746 322 på innbetalt fra bank da? Det virker jo som du har regnet med 138 322 der...

Lenke til kommentar

 

 

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Hvordan har du fått 138 150 på tinglysning, pant/skjøte? Jeg har selv fått 138 332.

 

 

 

Fordi panteattesten på 172,- ikke skal tas med :)

 

Okei, supert :) Men hvorfor har du 5 746 322 på innbetalt fra bank da? Det virker jo som du har regnet med 138 322 der...

 

Det er vel fordi 5.746.322 er den totale summen kjøper skal betale i dette oppgjøret?! :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Hvordan har du fått 138 150 på tinglysning, pant/skjøte? Jeg har selv fått 138 332.

 

 

 

Fordi panteattesten på 172,- ikke skal tas med :)

 

Okei, supert :) Men hvorfor har du 5 746 322 på innbetalt fra bank da? Det virker jo som du har regnet med 138 322 der...

 

 

Fordi de 172 ,- må betales, de bare er ikke med når tinglysningen betales.

Nå er jeg på tynn is, men tror det er for at regningen på 172.- kommer i etterkant av hjemmelsoverføringen, og for å få oppdraget til å gå raskere, betales tinglysningen av skjøte/pant uten panteattesten. Noen som har innspill?

Lenke til kommentar

 

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Angående blåveien, hvordan har du kommet frem til 3990 på avregninger? :)

 

 

Eierskiftegebyr (3440,-) + Fellesutgifter (550,-)

 

Ja stemmer :) Men på rødstua, hvorfor har du plusset på panteattest på inn.bet. til bank når de ikke skal ha pant i eiendommen? Skal det være med uansett?

Lenke til kommentar

 

 

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Angående blåveien, hvordan har du kommet frem til 3990 på avregninger? :)

 

 

Eierskiftegebyr (3440,-) + Fellesutgifter (550,-)

 

Ja stemmer :) Men på rødstua, hvorfor har du plusset på panteattest på inn.bet. til bank når de ikke skal ha pant i eiendommen? Skal det være med uansett?

 

Tinglysningsgebyr på pantedok skal ikke være med her da kjøper ikke skal ta opp lån, men panteattest skal være med da denne må innhentes for sjekk av hjemmel og heftelser, mener jeg.. :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Angående blåveien, hvordan har du kommet frem til 3990 på avregninger? :)

 

 

Eierskiftegebyr (3440,-) + Fellesutgifter (550,-)

 

Ja stemmer :) Men på rødstua, hvorfor har du plusset på panteattest på inn.bet. til bank når de ikke skal ha pant i eiendommen? Skal det være med uansett?

 

 

Tror du blander tingl. av panteobligasjon og panteattest! Panteattest skal alltid uthentes

Lenke til kommentar

Tror du blander tingl. av panteobligasjon og panteattest! Panteattest skal alltid uthentes

Bare for å få redegjort for noen begreper;

Panteobligasjon er det samme som "tinglysningsgebyr 1 pantedokument", som jeg ser det står i mange fasiter.

Og panteattest er "utskrift av grunnbok" som det står i Store Norske Leksikon.

 

Riktig?

Endret av KeyTu
Lenke til kommentar

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Ser du får litt å svare på her, men prøver meg på ett spm til :wee:

Du henviser ikke til leverandører ved faktura, ikke grunnbok eller tinglysninger. Grunnboken vet jeg skal inn, men usikker på tinglysningen.. Skal den ikke henvises og føres inn under leverandører?

 

Lenke til kommentar

post-368107-0-56320600-1417442545_thumb.png

 

Hei!

Dette er det vi har kommet frem til ut i fra utregninene fra caset. Noen andre som har kommet frem til det samme? Ser flere andre har en del flere føringer, men ut opplysningene fra caset virker det ikke som dette skal føres før på eksamen????

 

 

La ut feil fil i sted ups!

Endret av Magnhild2
Lenke til kommentar

Hei!

Dette er det vi har kommet frem til ut i fra utregninene fra caset. Noen andre som har kommet frem til det samme? Ser flere andre har en del flere føringer, men ut opplysningene fra caset virker det ikke som dette skal føres før på eksamen????

 

attachicon.gifhallo.png

Jeg har gjort det samme som deg og fått samme svar, men på faktura og betale tingl/skjøte/pant har jeg 860 kr og ikke 1032, da jeg kun har tatt med tinglysning av hjemmel 430,- og tinglyse pantedokument 430,-. Panteattesten uthentes jo helt til slutt så den vil ikke være på denne regningen fra Kartverket er jeg ganske sikker på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...