Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei. Har litt utfordringer med avregninger på f.eks. leieinntekter. F.eks. oppgave 7 i filen "avregninger" på it's learning, hvordan har det seg at kjøper skal betale for 8 dager der, istedenfor 7, slik som det hadde blitt regnet på alle de tidligere oppgavene?

Er det forskjell på hvem som beholder leieinntektene for selve oppgjørsdagen..? Eller hva er det jeg ikke får med meg her? :p Om det er noen som har "formelen" for hvordan avregningene gjøres, så hadde jeg blitt veldig takknemlig :)

Regelen er vel at kjøper skal betale for overtakelsesdatoen? F.eks ved overtakelse 8.1 så skal selger betale for 7 dager og kjøper for 23

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen flere som har stussa på saldoen på gulgata? Her står det 143.525 i utlegg debet, og 5.850.000 i selger/kjøper kreditt/debett. Det jeg ikke får til å stemme her er at når jeg regner ut provisjonen på 2,5% ut av 5.850.000 så får jeg 146.250, mens det i saldo utlegg debet står 143.250. Altså 3.000,- i diff? Noen flere som har lagt merke til det?

Lenke til kommentar

Noen flere som har stussa på saldoen på gulgata? Her står det 143.525 i utlegg debet, og 5.850.000 i selger/kjøper kreditt/debett. Det jeg ikke får til å stemme her er at når jeg regner ut provisjonen på 2,5% ut av 5.850.000 så får jeg 146.250, mens det i saldo utlegg debet står 143.250. Altså 3.000,- i diff? Noen flere som har lagt merke til det?

 

Jeg får det samme. Megler kan avvike fra 2.5 % i provisjon. Mest sannsynlig får vi oppgitt at det er benyttet en annen sats på dette salget i selve eksamen hvis det er relevant.

Lenke til kommentar

Noen som har et godt svar på følgene teori spørsmål:

 

-grunnbokens positive og negative troverdighet?

-hva er motregningserklæringen?

- frivillig pant?

- utleggspant og hvordan det kan være en utfordring for oppgjøret?

-dekningsprinsippet?

 

eller et middels svar på noe av d?

Endret av Yiddo26
Lenke til kommentar

Noen som har et godt svar på følgene teori spørsmål:

 

-grunnbokens positive og negative troverdighet?

-hva er motregningserklæringen?

- frivillig pant?

- utleggspant og hvordan det kan være en utfordring for oppgjøret?

-dekningsprinsippet?

 

eller et middels svar på noe av d?

 

Dekningsprinsippet:

 

For at en som søker å få tvangsfullburdet et privatrettslig krav skal få adgang til dette, må salgsummen være tilstrekkelig til å dekke de krav med bedre prioritet. Eksempelvis vil ikke en bank med andreprioritet få adgang til å tvangsselge et hus dersom den banken som har førsteprioritet ikke får dekket hele sitt krav

 

Frivillig pant:

 

Du står fritt til å gi andre pant i din eiendom. Feks når man lar banken ta pant i eiendommen mot at du får lån.

 

Utleggspant:

 

I forbindelse med tvangsfullbyrdelse. Man kan gå til namsmannen å få etablert utleggspant i en eiendom som en som skylder deg penger eier. Man kan så begjære eiendommen tvangssolgt for å dekke inn gjelden din.

Lenke til kommentar

 

Noen som har et godt svar på følgene teori spørsmål:

 

-grunnbokens positive og negative troverdighet?

-hva er motregningserklæringen?

- frivillig pant?

- utleggspant og hvordan det kan være en utfordring for oppgjøret?

-dekningsprinsippet?

 

eller et middels svar på noe av d?

 

Dekningsprinsippet:

 

For at en som søker å få tvangsfullburdet et privatrettslig krav skal få adgang til dette, må salgsummen være tilstrekkelig til å dekke de krav med bedre prioritet. Eksempelvis vil ikke en bank med andreprioritet få adgang til å tvangsselge et hus dersom den banken som har førsteprioritet ikke får dekket hele sitt krav

 

Frivillig pant:

 

Du står fritt til å gi andre pant i din eiendom. Feks når man lar banken ta pant i eiendommen mot at du får lån.

 

Utleggspant:

 

I forbindelse med tvangsfullbyrdelse. Man kan gå til namsmannen å få etablert utleggspant i en eiendom som en som skylder deg penger eier. Man kan så begjære eiendommen tvangssolgt for å dekke inn gjelden din.

 

Takk!

Lenke til kommentar

1A:

6.1: Beløp hvitveien 5125697

10.1: factura avis 21000 på alle 3 skjemaer.

15. 1: registrere faktura på 138150 i alle 3 skjemaer

renter inn i posteringssammendrag og kundespes

innfri lån i posteringssammendrag og kundespes

overføre utlegg 143525 i posteringssammendrag og kundespes

Utbetalt selger i posteringssammendrag og kundespes 2088425

17.1 Betale utestående avis 30500 i posterningssamendrag og levrandør

25.1 betale faktura på 138150 i alle skjemaer

30.1 innbetaling Lillaveien 11788722 ( anntok at dette var en selveier og regnet dok avg når det ikke sto noe spesifikt om boligtype )

Noen som er enig/uenig i dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...