Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Mitt posteringssammendrag ser slik ut. Kun bokført det som caset ber om. Noen som har det samme? (Henv kan selvfølgelig være forskjellig ut ifra hvilken rekkefølge du har eiendommene)

 

Har nesten det samme, bare at jeg i tillegg har ført inn pro /contra På 242 000

Hvordan fører du det da? kredit på selger og debet på kjøper i kundespesifikasjonsskjemaet og pluss/minus på kundespes i posteringssammendraget? Og avregninger/pro contra føres bare i forbindelse med sluttoppgjøret, etter at innbetaling har kommet fra banken?
Stemmer det,hvertfall slik jeg gjør det, avregning og overføre utlegg før utbetaling til selger :) blir vel litt annen føring når det er pro/contra forretningsfører ref. Blåveien da :)

Hvordan har du gjort det på Blåveien? :) Og det blir vel annen føring av avregning dersom det hadde vært i selgers favør istedet for kjøpers? debet selger og kredit kjøper i kundespesifikasjonsskjemaet?
Svarte litt for fort ser jeg, jeg har tatt på debet på selger og kreditt på kjøper på avregning i gulgata.

I blåveien blir det de ulike beløpene på debet selger,debet kjøper og kreditt klientkonto :) men vet ikke om det er riktig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4950 kommer fra 5500 -550. Dette er beløpet som kjøper skal betale til forretningsfører, mens beløpet selger skal betale til forretningsfører er på 3990 (Eierskiftegebyr pluss sin andel av felleskostnader). Mener det er slik vi har gjort det i forelesning, for da skal det i kundespes.skjema føres 3990 på debet selger, 4950 på debet kjøper og 8940 på kreditt klientkonto. Det blir gjort slik siden det står opplyst i opgaven at forretningsfører forutsetter disse beløpene blir betalt i forbindelse med oppgjøret :) tror jeg. ikke helt sikker. .

Da skjønner jeg. Tusen takk!

Lenke til kommentar

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

 

 

Hvorfor blir tinglyst skjøte/pant 30 525 ? Burde ikke det være 31 050 ( Dok avg. 30 000 + Skjøte 525 + pantedokument 525 )

 

Fordi kjøper betaler kun med egenkapital, og banken skal derfor ikke ha pant i eiendommen.

Lenke til kommentar

Angående Blåveien, så står det ingenting om "inkl. mva" på fellesutgifter og eierskiftegebyr slik det har gjort tidligere. Er det noe man burde addere?

Hvis det ikke står om det er inklusive eller eksklusive mva så bør man forutsette en av delene og presisere det på eksamen. Tror ikke man får feil hvis man tar forbehold der noe er utydelig.

Lenke til kommentar

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

Hei, Sommernatt ! Det eneste jeg lurer på her er hvorfor det posteres -860 på klientkonto (bilag 7 i posteringssammendraget). Om jeg ikke tar feil skal denne posteringen under leverandørkontoen istedet? Ser man på kundespesifikasjon for Blåveien er det ikke postert noe på bilag 7 under klientkonto. Har jeg rett? :hmm:

Endret av ztudent1
Lenke til kommentar

 

Her er alle mine posteringer, noen som ser noen åpenbare feil? Supert med innspill!

Hei, Sommernatt ! Det eneste jeg lurer på her er hvorfor det posteres -860 på klientkonto (bilag 7 i posteringssammendraget). Om jeg ikke tar feil skal denne posteringen under leverandørkontoen istedet? Ser man på kundespesifikasjon for Blåveien er det ikke postert noe på bilag 7 under klientkonto. Har jeg rett? :hmm:

 

 

Du har rett! Liten knastefeil av meg :) Har rettet det opp nå! Takk for at du så det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Hvordan var det med avrunding til nærmeste 10 og 1000? Når gjaldt dette?

Og skulle de regnes til nærmeste 10/1000, eller ned til nærmeste 10/1000? :)

 

 

 

Avgiftsgrunnlaget avrundes nedover til nærmeste 1 000 og avgiftsbeløpet avrundes nedover til nærmeste 10 :)

 

Edit: Gjelder dok.avgiften hvis du lurte på det også

Endret av Sommernatt
Lenke til kommentar

 

Hei :)

 

Er det noen som kan hjelpe meg? Hvordan var det med avrunding til nærmeste 10 og 1000? Når gjaldt dette?

Og skulle de regnes til nærmeste 10/1000, eller ned til nærmeste 10/1000? :)

 

 

 

Avgiftsgrunnlaget avrundes nedover til nærmeste 1 000 og avgiftsbeløpet avrundes nedover til nærmeste 10 :)

 

Edit: Gjelder dok.avgiften hvis du lurte på det også

 

Tusen takk :D

Lenke til kommentar

Er det noen andre enn meg som har reagert på at Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens Gunnvor Gress på utlegg klienter for Grønneveien? Utlegg må betales av oppdragsgiver, som i dette tilfelle er Gunnar Gress jf. emgl. § 7-2 (4).

 

På side 4 av caset står det at man tar frem saksmappen for Blåveien, men det står at banken betaler inn nødvendig beløp for Barbro Havs kjøpt av BlåGATA. Er ikke det rart?

Er jeg helt på jordet eller ikke? :-)

Lenke til kommentar

Er det noen andre enn meg som har reagert på at Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens Gunnvor Gress på utlegg klienter for Grønneveien? Utlegg må betales av oppdragsgiver, som i dette tilfelle er Gunnar Gress jf. emgl. § 7-2 (4).

 

På side 4 av caset står det at man tar frem saksmappen for Blåveien, men det står at banken betaler inn nødvendig beløp for Barbro Havs kjøpt av BlåGATA. Er ikke det rart?

 

Er jeg helt på jordet eller ikke? :-)

 

Tror det bare er skriverfeiler som det dessverre er i de fleste eksamensoppgavene og oppgavesettene!

Jeg sender mail til fagansvarlig , selv om han kanskje ikke vil svare siden det er relatert til caset.

Endret av Sommernatt
Lenke til kommentar

 

Er det noen andre enn meg som har reagert på at Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens Gunnvor Gress på utlegg klienter for Grønneveien? Utlegg må betales av oppdragsgiver, som i dette tilfelle er Gunnar Gress jf. emgl. § 7-2 (4).

 

På side 4 av caset står det at man tar frem saksmappen for Blåveien, men det står at banken betaler inn nødvendig beløp for Barbro Havs kjøpt av BlåGATA. Er ikke det rart?

 

Er jeg helt på jordet eller ikke? :-)

 

Tror det bare er skriverfeiler som det dessverre er i de fleste eksamensoppgavene og oppgavesettene!

Jeg sender mail til fagansvarlig , selv om han kanskje ikke vil svare siden det er relatert til caset.

 

Flott, da hører vi hva fagansvarlig sier! Tenkte kanskje det var noe de valgte å bruke på eksamen, siden det er dog er noe rart at de kan prestere å ha skrivefeil på eksamensoppgaver. Men vi får se!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...