Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Ang RØDSTUA.

 

Kjøper betaler med oppsparte midler, ergo han har ikke lån i banken. Jeg velger å tro at tinglysningsgebyr av pantedokument ikke skal tas med i regnestykket? Iogmed at dette er en sikkerhet for den som har lånt ut kapitalen....? Flere som er på samme bølgelengde som meg?

Det er riktig :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Hei!

Noen som kan forklare hva som menes med "Åpen post"? :hmm:

En åpen post er en ikke-identifiserbar innbetaling på klientkontoen frem til man avdekker hva det er.

 

Kan du forklare det med et eksempel?

 

En innbetaling som er foretatt uten bilag, dvs at oppdraget (ved salg) betalingen knytter seg mot ikke er identifisert. Feks. Når du betaler med ditt bank kort på en butikk (fks. rimi), samme dagen når du har handlet vil ikke "rimi" stå på dine transaksjoner, men kommer som regle etter en dag eller to. Det å sjekke hva man har kjøpt eller betalt for kalles åpen post.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hei!

Noen som kan forklare hva som menes med "Åpen post"? :hmm:

En åpen post er en ikke-identifiserbar innbetaling på klientkontoen frem til man avdekker hva det er.

 

Kan du forklare det med et eksempel?

 

En innbetaling som er foretatt uten bilag, dvs at oppdraget (ved salg) betalingen knytter seg mot ikke er identifisert. Feks. Når du betaler med ditt bank kort på en butikk (fks. rimi), samme dagen når du har handlet vil ikke "rimi" stå på dine transaksjoner, men kommer som regle etter en dag eller to. Det å sjekke hva man har kjøpt eller betalt for kalles åpen post.

 

Tusen takk!

Lenke til kommentar

 

 

Er det noen som har regnet ut noe for Blåveien? Jeg kommer frem til:

Utbet. fra bank: 2.105.982,-

Pro Contra: 4.950,- i selgers favør

Men selger skal betale skyldig husleie + eierskifte gebyr ved oppgjør: 8.940,-

 

Altså: Kjøper: kjøpssum 2.100.000,-

+ Dok.avg. 0,-

+ Tingl. hjemmel 430,-

+ Tingl. pant 430,-

+ Panteattest 172,-

+ Pro contra 4.950,-

= Utbet. fra bank: 2.105.982,-

 

 

Pro Contra: 5.500/30*27= 4950,-

 

Er langt ifra sikker, men si gjerne ifra viss du ser at noe er feil eller at det ser riktig ut.

Når det gjelder fellesutgiftene. Blir det ikke slik at kjøper betaler hele regningen for fellesutgiftene privat. Men siden selger skal betale for de første 3 dagene, blir dette pro contra? Altså 550,- som blir trukket fra på total kjøpesum, altså i kjøpers favør.

 

Noen som er enig?

 

Det er sånn jeg tenker i hvert fall, men virker som om det er veldig mange her som mener det skal være 4950,-

 

Mulig at jeg tenker feil her, men i oppgaveteksten står det at ved overtagelse 4.1 er fellesutg betalt til og med desember x4 (altså ikke januar?!). Dermed skal vel selger betale sin del (550,-) og kjøper sin (4950)?

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg/vi har ført for mange poster, som noen har nevnet litt tidligere! Men, tror kanskje ikke det er så farlig, det vil jo fort vise seg på eksamen og om vi har regnet ut det på forhånd (og eventuelt bare må plusse/trekke fra noe) så har vi jo spart litt arbeid

Et grundig forarbeid er aldri feil :thumbup:

Kunne jeg spurt om du vil dele leverandørposteringene dine også ?

Lenke til kommentar

 

 

Tror kanskje jeg/vi har ført for mange poster, som noen har nevnet litt tidligere! Men, tror kanskje ikke det er så farlig, det vil jo fort vise seg på eksamen og om vi har regnet ut det på forhånd (og eventuelt bare må plusse/trekke fra noe) så har vi jo spart litt arbeid

Et grundig forarbeid er aldri feil :thumbup:

Kunne jeg spurt om du vil dele leverandørposteringene dine også ?

Det kan jeg! Gjør det i morgen tidlig, minn meg på det hvis jeg glemmer det

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det noen andre enn meg som har reagert på at Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens Gunnvor Gress på utlegg klienter for Grønneveien? Utlegg må betales av oppdragsgiver, som i dette tilfelle er Gunnar Gress jf. emgl. § 7-2 (4).

 

På side 4 av caset står det at man tar frem saksmappen for Blåveien, men det står at banken betaler inn nødvendig beløp for Barbro Havs kjøpt av BlåGATA. Er ikke det rart?

 

Er jeg helt på jordet eller ikke? :-)

 

Tror det bare er skriverfeiler som det dessverre er i de fleste eksamensoppgavene og oppgavesettene!

Jeg sender mail til fagansvarlig , selv om han kanskje ikke vil svare siden det er relatert til caset.

 

Ser foreleser har lagt dette ut på its nå, men han kommenterer kun Blåveien/Blågata, er det da fortsatt en skrivefeil ang Gunnvor og Gunnar? Eller blir vi testet her? :hmm:

 

Begge står som selger, så kan jo tydes som ett ektepar eller skrivefeil..

Endret av Pendleren?
Lenke til kommentar

Sendte denne mailen til fagansvarlig:

 

"Hei! Vet ikke om du kan svare på dette, men håper å få oppklart noen uklarheter

Flere stedet i caset til oppgjørseksamen blandes det mellom BlåVEIEN og BlåGATA, skal vi ta utgangspunkt i at dette er samme adresse?

Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens på utlegg klienter er det Gunvor Gress. Utleggene skal jo betales av oppdragsgiver, som i dette tilfellet er Gunnar Gress. Er det en skrivefeil at det står Gunvor i stedet for Gunnar?"

Fikk dette til svar:

"Det gjelder caset med henvisning til dato 4.1, andre avsnitt. Her står det "...vedrørende Barbro Hav sitt kjøp av Blågata". Her kan det forutsettes at henvisningen til Blågata er samme adresse som Blåveien nevnt i saldolisten."

Blir veldig stressa av at han unnlater å svare på det angående Grønneveien. Mulig dette er en indiksjon på at det blir spurt om dette på eksamen? Er det mulig at de skal skilles og begge står som selgere, og at avtalen er at Gunvor skal betale alle utlegg i forbindelse med salget?

Lenke til kommentar

Sendte denne mailen til fagansvarlig:

 

"Hei! Vet ikke om du kan svare på dette, men håper å få oppklart noen uklarheter

 

Flere stedet i caset til oppgjørseksamen blandes det mellom BlåVEIEN og BlåGATA, skal vi ta utgangspunkt i at dette er samme adresse?

Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens på utlegg klienter er det Gunvor Gress. Utleggene skal jo betales av oppdragsgiver, som i dette tilfellet er Gunnar Gress. Er det en skrivefeil at det står Gunvor i stedet for Gunnar?"

Fikk dette til svar:

"Det gjelder caset med henvisning til dato 4.1, andre avsnitt. Her står det "...vedrørende Barbro Hav sitt kjøp av Blågata". Her kan det forutsettes at henvisningen til Blågata er samme adresse som Blåveien nevnt i saldolisten."

Blir veldig stressa av at han unnlater å svare på det angående Grønneveien. Mulig dette er en indiksjon på at det blir spurt om dette på eksamen? Er det mulig at de skal skilles og begge står som selgere, og at avtalen er at Gunvor skal betale alle utlegg i forbindelse med salget?

Jeg tror at det kommer noe om det på eksamen siden han unnlater å svare på dette. Slik jeg ser det står Gunnar som selger, men Gunvor skal betale utlegg. Det står ingen sted at hun også er selger, dvs hun kan ikke betale utleggene. Men jeg tror nok det kommer noe om de på eksamen og som spiller på at hun betaler utleggene i forhold til om hun er selger eller ikke.

Lenke til kommentar

 

Sendte denne mailen til fagansvarlig:

 

"Hei! Vet ikke om du kan svare på dette, men håper å få oppklart noen uklarheter

 

Flere stedet i caset til oppgjørseksamen blandes det mellom BlåVEIEN og BlåGATA, skal vi ta utgangspunkt i at dette er samme adresse?

Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens på utlegg klienter er det Gunvor Gress. Utleggene skal jo betales av oppdragsgiver, som i dette tilfellet er Gunnar Gress. Er det en skrivefeil at det står Gunvor i stedet for Gunnar?"

Fikk dette til svar:

"Det gjelder caset med henvisning til dato 4.1, andre avsnitt. Her står det "...vedrørende Barbro Hav sitt kjøp av Blågata". Her kan det forutsettes at henvisningen til Blågata er samme adresse som Blåveien nevnt i saldolisten."

Blir veldig stressa av at han unnlater å svare på det angående Grønneveien. Mulig dette er en indiksjon på at det blir spurt om dette på eksamen? Er det mulig at de skal skilles og begge står som selgere, og at avtalen er at Gunvor skal betale alle utlegg i forbindelse med salget?

Jeg tror at det kommer noe om det på eksamen siden han unnlater å svare på dette. Slik jeg ser det står Gunnar som selger, men Gunvor skal betale utlegg. Det står ingen sted at hun også er selger, dvs hun kan ikke betale utleggene. Men jeg tror nok det kommer noe om de på eksamen og som spiller på at hun betaler utleggene i forhold til om hun er selger eller ikke.

 

 

Jo, står under "Utlegg klienter"; Gunnvor Gress, selger av Grønneveien

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sendte denne mailen til fagansvarlig:

 

"Hei! Vet ikke om du kan svare på dette, men håper å få oppklart noen uklarheter

Flere stedet i caset til oppgjørseksamen blandes det mellom BlåVEIEN og BlåGATA, skal vi ta utgangspunkt i at dette er samme adresse?

Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens på utlegg klienter er det Gunvor Gress. Utleggene skal jo betales av oppdragsgiver, som i dette tilfellet er Gunnar Gress. Er det en skrivefeil at det står Gunvor i stedet for Gunnar?"

 

Fikk dette til svar:

 

"Det gjelder caset med henvisning til dato 4.1, andre avsnitt. Her står det "...vedrørende Barbro Hav sitt kjøp av Blågata". Her kan det forutsettes at henvisningen til Blågata er samme adresse som Blåveien nevnt i saldolisten."[/size]

 

Blir veldig stressa av at han unnlater å svare på det angående Grønneveien. Mulig dette er en indiksjon på at det blir spurt om dette på eksamen? Er det mulig at de skal skilles og begge står som selgere, og at avtalen er at Gunvor skal betale alle utlegg i forbindelse med salget?

 

Jeg tror at det kommer noe om det på eksamen siden han unnlater å svare på dette. Slik jeg ser det står Gunnar som selger, men Gunvor skal betale utlegg. Det står ingen sted at hun også er selger, dvs hun kan ikke betale utleggene. Men jeg tror nok det kommer noe om de på eksamen og som spiller på at hun betaler utleggene i forhold til om hun er selger eller ikke.

Jo, står under "Utlegg klienter"; Gunnvor Gress, selger av Grønneveien

Ja, men hvorfor står ikke hun da på kundespesifikasjon? Hvis de begge et selgere skal begge stå på kundespesifikasjon?

Lenke til kommentar

 

 

 

Sendte denne mailen til fagansvarlig:

 

"Hei! Vet ikke om du kan svare på dette, men håper å få oppklart noen uklarheter

Flere stedet i caset til oppgjørseksamen blandes det mellom BlåVEIEN og BlåGATA, skal vi ta utgangspunkt i at dette er samme adresse?

Gunnar Gress står som selger av Grønneveien, mens på utlegg klienter er det Gunvor Gress. Utleggene skal jo betales av oppdragsgiver, som i dette tilfellet er Gunnar Gress. Er det en skrivefeil at det står Gunvor i stedet for Gunnar?"

 

Fikk dette til svar:

 

"Det gjelder caset med henvisning til dato 4.1, andre avsnitt. Her står det "...vedrørende Barbro Hav sitt kjøp av Blågata". Her kan det forutsettes at henvisningen til Blågata er samme adresse som Blåveien nevnt i saldolisten."[/size]

 

Blir veldig stressa av at han unnlater å svare på det angående Grønneveien. Mulig dette er en indiksjon på at det blir spurt om dette på eksamen? Er det mulig at de skal skilles og begge står som selgere, og at avtalen er at Gunvor skal betale alle utlegg i forbindelse med salget?

Jeg tror at det kommer noe om det på eksamen siden han unnlater å svare på dette. Slik jeg ser det står Gunnar som selger, men Gunvor skal betale utlegg. Det står ingen sted at hun også er selger, dvs hun kan ikke betale utleggene. Men jeg tror nok det kommer noe om de på eksamen og som spiller på at hun betaler utleggene i forhold til om hun er selger eller ikke.

Jo, står under "Utlegg klienter"; Gunnvor Gress, selger av Grønneveien

Ja, men hvorfor står ikke hun da på kundespesifikasjon? Hvis de begge et selgere skal begge stå på kundespesifikasjon?

 

Enten er det en skrivefeil, eller så får vi nok mer opplysninger på eksamen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...