Gå til innhold

Tollgrensen heves til 500 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som mange kun ser avgifter som noe som forsvinner ut av systemet, og ikke kommer noen til gode.

 

Ved å øke denne grensa vil langt flere handle internasjonale aktører bli rikere, norske små nettbutikker derimot får kroken på døra.

 

vi kan ikke baaaare leve på olje til sola går ned for siste gang.

 

Mange som bruker inflasjon som argument for at å heve grensa. "den burde jo uansett vært XXX, tatt inflasjon i betraktning". Nå har jo mye også endres siden 70-tallet., var ikke veldig vanlig med nettshopping på den tiden.

 

200 er en grei grense. For varer over 1000kr, inget gebyr, men 25% moms. Det er det eneste voksne og gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt naivt å tro at det er kroken for nettbutikker. Aldri før har de hatt et så stort potensiale til at en slik endring ikke utgjør så mye.

 

Folk er utålmodige, og kravstore med reklamasjonsretten sin. Så lenge nettbutikkene spiller på dette, går det nok helt fint. Det er også et faktum at vi nordmenn handler dyrere varer på nettet enn noen andre (var vel en artikkel om det på dinside for litt siden innenfor TVer), så om det var et lands nettbutikker som burde takle at salget av småting faller, så må det være Norge.

 

At en eller annen nettbutikk i Norge som baserer levebrødet sitt på disse smågjennstander til tålmodige kunder som driter i garanti og service, mister dette levebrøden og går under kan dog godt hende. Men det er nok ikke mange av de.

Lenke til kommentar

alt i norge er overprisa anyways. se på feks de quest proteinbarene. 349,- i norge + att du må betale frakt.

kjøper du på nettet fra en butikk fra usa får du de til ca 180..å det er med frakt.skal begynne å selge de..starte egen butikk...sånn sett kan det være positivt for de som driver butikk åsså.de kan jo lage flere bestillinger å få det billigere sånn sett?..be de som sender sakene sende de vær for seg på samme tid etc. da blir det kanskje billigere åsså..i dont know.

å sånn er det med veldig mye annet åsså. hadde de vært like på pris hadde vi selfølgelig kjøpt dem her istede.

frakta kan være på 150(det dyreste) kjøp noe for 50 å det er allerede 200.

men nå er det faktisk mulig å få handlet litt på nett! ENDELIG..

tviler sterkt på att nettbutikker her i landet går konk

Endret av chill1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro at nettbutikkene må omstrukturere avansen noe. Jeg vet enkelte butikker presser prisene på dyrere ting, mens "småplukket" har SVÆRT stor avanse - litt på samme viset som bensinstasjonene priser potetgull o.l. langt utenfor enhver fornuft. Drivstoffet tjener de derimot fint lite på.

Forøvrig hiver jeg meg på de som mener gebyret er problemet. Staten vil kreve inn penger, staten betaler for dette. Jeg trygler dem ikke om innkrevingen, akkurat... og å ta en sum, multiplisere med vekslingskurs, legge til mva har ikke en tresifret utgift hvis jobben utføres noen lunde effektivt. Dette er en såpass rask prosess at gebyret burde være på toppen 30-40 kroner uavhengig av pakkeverdi. Alternativt kunne pakkene bare sendes til postkontoret/PiB - og 25% av verdien ble lagt til og betalt inn automatisk. Hadde vel fort spart en virkedag på frakten, på det viset. Tror neppe de som sitter i tollen og faktisk lager disse oppkravslappene er mer kompetente enn de som jobber med sending/utlevering av pakker til daglig.

Totalt sett er jeg passe fornøyd - litt enklere å handle fra utlandet, men det er jo bare en midlertidig fiks som faktisk har noen betydelige baksider.

Lenke til kommentar

Som forklart over er gebyrbeløpet hinsides all sunn fornuft dersom systemet er noen lunde effektivt og velfungerende. Er det ikke det må staten ta den kostnaden selv. 30-40kr kunne jeg alltids akseptert i langt større grad enn 135/270, selv om man kan lage en prinsippsak av det. Sålenge innkrevingen skjer på statens initiativ uten at "kunden" har gjort noe veldig galt (sier dette for å unngå analogier mot purregebyrer og slikt) bør den som sitter på toppen (staten) ta dette gebyret på sin kappe. Behandlingsgebyrene eksisterer heldigvis ikke lenger, og det er jo litt av det samme prinsippet - hvis nettbutikk A vil at jeg skal handle hos dem er det mildt sagt underlig hvis de skal ta betalt for at jeg skal betale for varen. Den kostnaden bakes da inn i utsalgsprisen istedet. Det kunne man gjort i disse tilfellene også, forsåvidt.

Lenke til kommentar

Mange som mener gebyret er problemet her og jeg er enig at det er en irriterende stor utgift på små summer... men gebyret er jo egentlig en pris på en jobb. Mener dere at millioner av pakker hvert eneste år skal fortolles gratis?

I dag er det fullt mulig å betale moms direkte via nettbutikken. Dette kan man f.eks. gjøre på Amazon, og da er det ikke nødvendig at en speditør tar seg betalt for å se på en fraktseddel og trykke litt på en kalkulator.

Lenke til kommentar

 

 

500 kr er alt for lite. Skulle ihvertfall vært 1500-2000 kr.

Eller hva med å heve den tilsvarende prisveksten siden den ble innført?

Siden når? Grensen var f.eks. 0, dvs ingen subsidier overhodet, i 1999, som er 15 år siden.

 

? Nå har jeg ingen anelse om hva du snakker om, men det er nok ikke 200,-kr grensen.

 

 

 

– 200-kronersgrensen ble innført i 1975. Det vil tilsvare cirka 1030 kroner i nåverdi. Problemet er at grensen har stått bom stille, noe som gjør at det blir færre og færre produkter som omfattes av regelen

 

 

Kraftig inflasjon

Det er nå 38 år siden 200-kronersgrensen ble innført, og på den tiden har inflasjonen vært hele 415 prosent.

Det betyr at 200 kroner i 1975 tilsvarer 1030 kroner i dag.

http://www.nettavisen.no/na24/415-prosent-prisstigning---tollgrensen-bestar/3560479.html

http://www.nrk.no/livsstil/_-gjor-noe-med-200-grensen-na_-1.11330262

 

Og dette var i fjor. Enda høyere i år.

 

Det er fordi du, i likhet med så å si alle som uttaler seg, ikke vet hva du snakker om. Fritaket eksisterte ikke i perioden 1999-2001.

 

http://www.skatteetaten.no/no/radgiver/rettskilder/skattedirektoratets-meldinger/forskrift-om-beregning-og-oppkreving-av-merverdiavgift-ved-innforsel-nr-12---endringsforskrift/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mange som mener gebyret er problemet her og jeg er enig at det er en irriterende stor utgift på små summer... men gebyret er jo egentlig en pris på en jobb. Mener dere at millioner av pakker hvert eneste år skal fortolles gratis?

I dag er det fullt mulig å betale moms direkte via nettbutikken. Dette kan man f.eks. gjøre på Amazon, og da er det ikke nødvendig at en speditør tar seg betalt for å se på en fraktseddel og trykke litt på en kalkulator.

 

 

Hvis momsen blir betalt gjennom nettbutikken er jeg selvsagt enig i at man skal slippe gebyret men i tilfellene der jobben må gjøres av noen så skjønner jeg de vil ha betalt for det... men hvis gebyret ble redusert noe så er jeg enig.

 

De klarer sikkert å fortolle flere slike i timen så ett fortollingsgebyr på godt under 50 kr (20-30 kr) burde vært mulig.

Endret av Nasciboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

500 kr er alt for lite. Skulle ihvertfall vært 1500-2000 kr.

Eller hva med å heve den tilsvarende prisveksten siden den ble innført?

Siden når? Grensen var f.eks. 0, dvs ingen subsidier overhodet, i 1999, som er 15 år siden.

? Nå har jeg ingen anelse om hva du snakker om, men det er nok ikke 200,-kr grensen.

 

200-kronersgrensen ble innført i 1975. Det vil tilsvare cirka 1030 kroner i nåverdi. Problemet er at grensen har stått bom stille, noe som gjør at det blir færre og færre produkter som omfattes av regelen

 

Kraftig inflasjon

Det er nå 38 år siden 200-kronersgrensen ble innført, og på den tiden har inflasjonen vært hele 415 prosent.

Det betyr at 200 kroner i 1975 tilsvarer 1030 kroner i dag.

http://www.nettavisen.no/na24/415-prosent-prisstigning---tollgrensen-bestar/3560479.html

http://www.nrk.no/livsstil/_-gjor-noe-med-200-grensen-na_-1.11330262

 

Og dette var i fjor. Enda høyere i år.

Det er fordi du, i likhet med så å si alle som uttaler seg, ikke vet hva du snakker om. Fritaket eksisterte ikke i perioden 1999-2001.

 

http://www.skatteetaten.no/no/radgiver/rettskilder/skattedirektoratets-meldinger/forskrift-om-beregning-og-oppkreving-av-merverdiavgift-ved-innforsel-nr-12---endringsforskrift/

Ja, og hva så? Hvordan endrer det på noe av fakta?

 

Dog flott sniktaktikk, hvor du fikk det til å virke som om det var et relativt nytt tiltak. Men så var det bare en toårsperiode hvor det var opphevet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Mange som mener gebyret er problemet her og jeg er enig at det er en irriterende stor utgift på små summer... men gebyret er jo egentlig en pris på en jobb. Mener dere at millioner av pakker hvert eneste år skal fortolles gratis?

Hvorfor strår man menn, når diskusjonen raser?

 

 

?

Lenke til kommentar

Du er nok det.

 

Vanlig høflighet er vel å forklare.

 

Hvorfor en slik kommentar passer inn der tror jeg ingen forstår... bare du!

 

 

Du ender selv med å si at problemet er størrelsen på gebyret, og ikke fortolling og annet.

 

Ja jeg mener det er problemet... ett av de, hvorfor skulle jeg ikke "ende opp" med å si det?

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Du har fortsatt skrevet post #50 og #46.

I den ene påstår du at vi vil at tollen skal gå uten en måte å kreve inn penger.

I den andre kommer du tilbake til kjerne: Fortollingsgebyret er latterlig for kun et stempel.

Du er sikkert enig med deg selv, så hvorfor stiller du spørsmålet i post 46 vis du allerede har en stilling i forhold til fortollingsgebyr?

Lenke til kommentar

Du har fortsatt skrevet post #50 og #46.
I den ene påstår du at vi vil at tollen skal gå uten en måte å kreve inn penger.
I den andre kommer du tilbake til kjerne: Fortollingsgebyret er latterlig for kun et stempel.
Du er sikkert enig med deg selv, så hvorfor stiller du spørsmålet i post 46 vis du allerede har en stilling i forhold til fortollingsgebyr?

Ja, jeg har skrevet post 46 og 50.

Du har fortsatt skrevet post #50 og #46.
I den ene påstår du at vi vil at tollen skal gå uten en måte å kreve inn penger.
I den andre kommer du tilbake til kjerne: Fortollingsgebyret er latterlig for kun et stempel.
Du er sikkert enig med deg selv, så hvorfor stiller du spørsmålet i post 46 vis du allerede har en stilling i forhold til fortollingsgebyr?

Nei, ikke for de som blir kontrollert og må betale... det har jeg aldri sagt.
Det jeg derimot har sagt at de som har forhåndsbetalt momsen så klart skal slippe fortollingsgebyr på varer de allerede har betalt moms på.

Du har fortsatt skrevet post #50 og #46.
I den ene påstår du at vi vil at tollen skal gå uten en måte å kreve inn penger.
I den andre kommer du tilbake til kjerne: Fortollingsgebyret er latterlig for kun et stempel.
Du er sikkert enig med deg selv, så hvorfor stiller du spørsmålet i post 46 vis du allerede har en stilling i forhold til fortollingsgebyr?

Aldri har jeg nevnt ordet "latterlig" eller "stempel"... synes heller ikke fortollingsgebyret er latterlig men bare for høyt.
Hvorfor putter du ord i munnen min som jeg ikke har sagt?

Du har fortsatt skrevet post #50 og #46.
I den ene påstår du at vi vil at tollen skal gå uten en måte å kreve inn penger.
I den andre kommer du tilbake til kjerne: Fortollingsgebyret er latterlig for kun et stempel.
Du er sikkert enig med deg selv, så hvorfor stiller du spørsmålet i post 46 vis du allerede har en stilling i forhold til fortollingsgebyr?

Nå er det vel slik at ALLE (kanskje bortsett fra deg) her vet hva ett retorisk spørmål er.
Det er ett spørsmål der svaret allerede er gitt som er til for at folkene her som er så imot gebyret skal skjønne at det faktisk er arbeid de betaler for.
Ble det klarere nå... kanskje er det du som er blitt for gammel?
Lenke til kommentar

Nå er det vel slik at ALLE (kanskje bortsett fra deg) her vet hva ett retorisk spørmål er.

 

Det er ett spørsmål der svaret allerede er gitt som er til for at folkene her som er så imot gebyret skal skjønne at det faktisk er arbeid de betaler for.

Jeg lurer spesielt på hvordan du ikke klarer å forsto hvorfor du lager en høydunge av det der. Du kom med en påstand du aldri underbygget, og så klarer du å rote deg videre fordi andre ikke falt under påstanden.

Det er vel og greit, men du påsto at "folkene her" er noe, og du får vel bevise det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...