Gå til innhold

[Løst] Altibox og Asus RT-AC66U. Får ikke nettilgang.


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å sette opp en ny ruter(Asus RT-AC66U) til Altibox-modemet hos foreldrene mine, men etter at jeg har fullført veiviseren for oppsett med tilsynelatende ingen problemer, så får jeg fortsatt ikke tilgang til nett.

 

Jeg vet ikke helt hva det er jeg gjør feil eller eventuelt overser i oppsettet, da jeg fulgte det til punkt og prikke.

 

Noen ideer om hva som kan forårsake dette?

 

Jeg skal prøve å gå igjennom veiviseren igjen og evt ta noen bilder av stegene og hva jeg gjør, så sees forhåpentligvis hva jeg gjør feil. Kommer tilbake med det snart..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du koblet til rett utgang på altibox modemet...at den ikke står i TV eller telefonkontakten. Får du internet hvis du kobler din pc direkte mot altibox modemet??

 

Skal gå å sjekke dette nå.

 

Edit: Ja, kablene står i riktig. Og jeg får jo nett når jeg bruker den gamle Zyxel-ruteren.

Endret av Edderkopp
Lenke til kommentar

det ser ut som du har fjernet hjemmesentralen helt og satt opp asus routeren i stedet direkte i mediaconverteren? For at dette skal virke er du nødt for å sette opp asus routeren til å bruke vlan på wan porten. Internett er vlan 102, tv er vlan 101

 

Så jeg kan fjerne Zyxel-modemet(som er hjemmesentralen) og bruke ASUS-ruteren istedet altså? Jeg trodde boksen på veggen var hjemmesentralen jeg :confused:

 

"..For at dette skal virke er du nødt for å sette opp asus routeren til å bruke vlan på wan porten. Internett er vlan 102, tv er vlan 101.."

 

Kan du forklare fremgangsmåten på det litt nærmere?

Lenke til kommentar

Det du har koblet ASUS routeren din til er en media converter. Det enkleste er om du kobler tilbake ZyXEL modemet.

 

Det må kobles på følgende måte:

Mediaconverter til WAN på ZyXEL modem, Internett (Port 1) på ZyXEL modem til WAN på ASUS router.

 

Anbefaler også at du aktiverer bridge mode på fibermodemet ditt. Dette kan du gjøre via mine sider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du har koblet ASUS routeren din til er en media converter. Det enkleste er om du kobler tilbake ZyXEL modemet.

 

Det må kobles på følgende måte:

Mediaconverter til WAN på ZyXEL modem, Internett (Port 1) på ZyXEL modem til WAN på ASUS router.

 

Anbefaler også at du aktiverer bridge mode på fibermodemet ditt. Dette kan du gjøre via mine sider.

Takk skal du ha, det gir mening. Da prøver jeg igjen, og regner med det fungerer!

Lenke til kommentar

 

gå til lan -> iptv

på isp profil velger du manual, på internett setter du VID 102

Gå til lan sier du. Men fra hvor?

 

Beklager, er ikke helt kompetent på dette her.

 

som judoflipp sier er det aller enkleste å bare sette tilbake zyxel og sette denne i bridge mode. (zyxel er hjemmesentralen, boksen på veggen er en ren mediaconverter som konverterer fibersignaler til kobbersignaler)

 

om du allikevel skulle ønske å forsøke deg med vlan konfigurasjonen direkte på asus routeren så må du gjøre disse endringene i webgrensesnittet til asus routeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...