Gå til innhold

Altibox - Fra TV til Internett i vegguttak. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg skrev et innlegg tidligere hvor jeg forklarte at jeg gjerne ville gjøre om slik at jeg får kablet nettverk fra vegguttaket mitt istedet for TV, som det er nå. Dette ønsker jeg fordi wifi-signalet inn her er veldig dårlig, så jeg får så tregt nett.

 

Jeg leier en hybel, så jeg fikk komme inn til utleier i dag for å ta en kikk på oppsettet, for å se om jeg bare kunne enkelt bytte om kabelen på hjemmesentralen fra TV og over til nett.

 

Jeg møtte heller et litt overveldende syn av kabler og bokser, og tok et par bilder for å se om noen her kunne hjelpe meg og kanskje finne en løsning.

 

Jeg vet blant annet ikke hvilken av disse kablene som er kabelen som går inn i min vegg til TV-uttaket mitt. Og om jeg finner den riktige kabelen, så vet jeg ikke hvor jeg eventuelt kan plassere den for å få nett istedet. :hm: Er veldig redd for å ødelegge noe for utleier. Jeg nevnte for dem at kanskje det hadde vært lurest å ringe Sandefjord Bredbånd/Altibox, som da er leverandøren deres, for å få fagfolk til å ta en titt, men er det nødvendig?

 

Utleier har visst flere tv-er koblet til ettersom jeg forstod. Og de syntes også nettverket gikk litt tregt, men jeg vet ikke om de bruker kabel eller wifi. Ruteren de har nå kjøpte de ny for ikke så lang tid tilbake i håp om raskere nett.

 

Her er bildene, beklager ganske dårlig kvalitet. Var litt stressa når jeg tok dem, og bare knipset et par stykker i farta.

 

Bilder.

 

 

Kan disse bildene gi noen klarhet, eller bør jeg spørre utleier om eventuelt å spleise på en fagperson som kan ta en kikk på alt sammen?

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huffa meg, her står det dårlig til med utstyret i allefall.

Det er en av de gamle hjemmesentralene til Altibox, så for det som jeg ser, så er selve internett og trådløs biten koblet via noe Jensen søppel...

Problemet med Jensen er at disse generelt suger når de får litt belastning og vil om du er heldig bare falle ut.

 

Trinn 1, finn ut hvilken kabel som går til ditt vegguttak, enkel måte å finne ut dette på er å plugge PCen inn i uttaket og se når Windows rapporterer at kabelen ikke er plugget inn mens noen andre drar ut pluggen hos utleier.

 

Trinn 2, ta kabelen fra TV biten og plugg den inn i Jensen søpplet (Burde skiftes!) eller i Netgear Switchen som virker å være tilkoblet Jensen saken fra bildene.

 

Alternativ 2, spor opp kabelene og tegn ett nettverkskart ala dette:

http://www.gliffy.com/publish/1324424/

her kan du fint skisse opp i Paint bare med bokser og skrive hva det er feks, Jensen, Netgear osv.

 

Nettverkskart er veldig bra å ha for fremtiden også for feilsøking og lignende.

 

Lenke til kommentar

Huffa meg, her står det dårlig til med utstyret i allefall.

Det er en av de gamle hjemmesentralene til Altibox, så for det som jeg ser, så er selve internett og trådløs biten koblet via noe Jensen søppel...

Problemet med Jensen er at disse generelt suger når de får litt belastning og vil om du er heldig bare falle ut.

 

Trinn 1, finn ut hvilken kabel som går til ditt vegguttak, enkel måte å finne ut dette på er å plugge PCen inn i uttaket og se når Windows rapporterer at kabelen ikke er plugget inn mens noen andre drar ut pluggen hos utleier.

 

Trinn 2, ta kabelen fra TV biten og plugg den inn i Jensen søpplet (Burde skiftes!) eller i Netgear Switchen som virker å være tilkoblet Jensen saken fra bildene.

 

Alternativ 2, spor opp kabelene og tegn ett nettverkskart ala dette:

http://www.gliffy.com/publish/1324424/

her kan du fint skisse opp i Paint bare med bokser og skrive hva det er feks, Jensen, Netgear osv.

 

Nettverkskart er veldig bra å ha for fremtiden også for feilsøking og lignende.

 

 

 

Tusen takk for svar!

 

Ja, jeg hadde en mistanke om at utleier hadde gammelt utstyr, og det stemte gitt..

 

Jeg har mest lyst til å bare tilby å spleise på at en fra Altibox kan komme og ta en grundig kikk på hele oppsettet. Det vil jo gagne både meg og dem.

 

Kunne gjerne spleiset på en ny ruter og, f.eks denne fra ASUS synes jeg ser grei ut.

 

Ser jo ut som det ikke hadde skadet med en nyere hjemmesentral-modell der heller, men vet ikke hvor dyrt dette eventuelt er å bytte, hvor motivert utleier er for det, og om det vil ha så mye å si for hastighet?

 

Når det gjelder og spore kabelen så får jeg prøve å få til dette en dag. Sliter bare litt med sosial angst, så det er en ekstra utfordring å drive og styre rundt inne hos utleier. Jeg kan jo eventuelt holde kontakten over telefon mens en av dem drar ut en og en kabel.

Lenke til kommentar

Egentlig trenger du ikke å ha noen fagfolk for noe slikt, uansett om de bytter hjemmesentral så får du en 2 boks løsning hvorpå de da kobler Netgear switchen fra "PC" uttaket på Zyxel skrammelet de deler ut.

Er uansett hakket bedre enn Jensen varianten som står der nå, personlig synes jeg de eldre hjemmesentralene var bedre enn det de shipper nå, men har forenklet min ved å fjerne Zyxel routeren de deler ut og sette dit en gammel PC med PFSense istedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...