Gå til innhold

Plassere penger riktig.


veluci

Anbefalte innlegg

Hei! Tidligere i år kjøpte jeg min første leilighet, å begynner å få kontroll på økonomien igjen. Jeg vil derfor begynne å spare igjen.

 

Etter at alle utgifter er betalt, og jeg har satt av penger på BSU-kontoen, så har jeg ca 5000,- som jeg kan sette av til sparing.

 

Slik jeg ser det, er det egentlig 3 alternativer.

 

Alt 1: Fordele pengene 50/50 imellom fond sparing og sparekonto.

Jeg har aldri prøvd fond sparing, så vet ikke så alt for mye om dette enda, men har veldig lyst å sette meg inn i dette, da jeg ser det kan være høy avkastning.

 

Alt 2: Sette alt innpå sparekonto. Spare opp 100 000 - 150 000 i buffer, for så å starte med annen sparing. (Nedbetaling av gjeld eller fond sparing)

 

Alt 3: Fordele pengene 50/50 imellom nedbetaling av gjeld og sparekonto.

Når jeg fikk boliglån, så gikk mesteparten av sparepengene (utenom BSU) mine til innkjøp av møbler, nedbetaling av billån og til litt oppgradering i leiligheten. Så egenkapital til selve leilighet kjøpet hadde jeg ikke så mye av. Jeg har en nedbetalingsplan på 30 år.

 

 

Jeg er veldig interessert i å få mest mulig ut av pengene mine, så er veldig åpen for forslag. Noen som har noen innspill i hva som er lurest når det kommer til sparing?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, jeg er ikke ekspert på dette feltet, så ta min kommentar med en klype salt.

 

Jeg er selv i din situasjon at jeg for en tid tilbake kjøpte min egen leilighet, som er ganske belånt i skrivende stund. Jeg har arbeid som gjør at jeg tjener mer enn jeg vanligvis forbruker hver måned, og derfor har jeg satt opp en ganske aggressiv nedbetalingsplan på lånet mitt, og så kaller jeg det for min spareplan. Jeg synes dette er fornuftig, men noen med erfaring/utdanning innen økonomi kan sikkert fortelle meg at det finnes sparemetoder som er bedre enn nedbetaling av gjeld nå som vi har forholdsvis lav boliglånsrente.

 

Jeg sparte i fond før, og det var gøy/lurt, men jeg vil jo anbefale å ha en ganske lang tidshorisont på den typen sparing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

.

 

Alt 1: Fordele pengene 50/50 imellom fond sparing og sparekonto.

Jeg har aldri prøvd fond sparing, så vet ikke så alt for mye om dette enda, men har veldig lyst å sette meg inn i dette, da jeg ser det kan være høy avkastning.

 

 

Glem forventningene om "høy avkastning" (uten at jeg vet hva du legger i begrepet). Ja, mine fondsandeler økte verdien med 30% i 2013, men i år går de så vidt i pluss slik det ligger an nå. Men over tid skal man forvente en avkastning et stykke over bankrente, men man kan nok ikke forvente høy avkastning (f.eks. 10-15%) år etter år etter år....

Lenke til kommentar

Buffer er viktig.

 

BSU bør fylles.

 

Å betale ned på boliglånet er trygt, men det er i overkant konservativt å bare betale ned på lånet, synes jeg. Å ha penger i aksjemarkedet har historisk sett lønnet seg. Jeg tror fortsatt det vil lønne seg å ha penger i aksjemarkedet. Aksjemarkedet har gitt veldig høy avkastning de siste årene 5. Vi vil garantert ikke ha like høy avkastning de neste 5 årene.

 

Jeg synes du bør sette av 1000 kr i måneden som du setter i et globalt indeksfond. Sett av 3000 på sparekonto og betal ned 1000 kr ekstra på boliglånet.

 

Mange synes det er greit å ha fondene sine i banken sin. DNBs DNB Global indeks er et bra fond hvis du har DNB som bank. Aller helst skulle du hatt et fond som også investerer i emerging markets. Da er KLP aksjeverden indeks og Storebrand alle markeder indeks de beste fondene. Men viktigheten av emerging markets kan overdrives, så det er ingen krise om du ikke kan velge en av de to siste jeg nevnte.

 

Hvilken bank har du nå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

.

 

Alt 1: Fordele pengene 50/50 imellom fond sparing og sparekonto.

Jeg har aldri prøvd fond sparing, så vet ikke så alt for mye om dette enda, men har veldig lyst å sette meg inn i dette, da jeg ser det kan være høy avkastning.

 

 

Glem forventningene om "høy avkastning" (uten at jeg vet hva du legger i begrepet). Ja, mine fondsandeler økte verdien med 30% i 2013, men i år går de så vidt i pluss slik det ligger an nå. Men over tid skal man forvente en avkastning et stykke over bankrente, men man kan nok ikke forvente høy avkastning (f.eks. 10-15%) år etter år etter år....

 

Fondene dine går så vidt i pluss...? MSCI Indeksen er oppe i 10% i år og OBX hadde en korrigering i trendkurven og stupte rundt 10% når den falt nedenfor støttelinjen, men har nå stabilisert seg og videre oppgang forventes. Så lurer på hvilke fond du sparer i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At MSCI World er opp 9,8% i år rr en sannhet med noen modifikasjoner.

 

DNB Global indeks, som følger MSCI World, er opp 9,8% i år, men det skyldes mye at den norske kronen har svekket seg. Ser man på KLP aksjeglobal indeks, som er valutasikret, så er det fondet bare opp 4,8% i år. Man kan ikke regne med en ekstra avkastning på 5% i året på grunn av at den norske kronen svekker seg hvert år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Å sette penger inn på en BSU-konto er noe av det lureste du kan gjøre og det er anbefalt at du fyller den kontoen aller først. Altså kr 25 000 første virkedag i januar. Når det gjelder sparing på en sparekonto så kan jeg skuffe deg for i utgangspunktet så sparer du ingenting. Ja, det kommer an på innskuddsrenten du får hos den banken du er kunde i men som oftest så beholder du bare det beløpet du setter inn i banken etter justert inflasjon. Altså bankinnskudd er for risikoaverse mennesketyper og du må spørre deg selv om du er en sånn en. Når det gjelder sparing i aksjefond så må du kunne tåle en del tap. Det er ikke gitt at du vil tjene mer på det enn på en vanlig sparekonto men sett fra historien så vil du det. Hvis du skal investere i aksjefond invester langsiktig. Nedbetaling av lån er ofte lurt men du må regne litt på det.

Endret av 64bit
Lenke til kommentar

Hvor høy rente har du på ditt dyreste lån? For at en investering skal lønne seg fremfor å betale ned lån må snittavkastning ETTER skatt og inflasjon være høyere enn renta.

 

Inflasjon og skatt påvirker lånet også, så regner du avkastning etter skatt og inflasjon på investeringen må du regne rente på lån etter skatt og inflasjon også, men det er greiere å sammenlikne før skatt og inflasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...