Gå til innhold

Tidenes beste regissør


Ni kon

Anbefalte innlegg

Kubrick er nok den jeg setter høyest, han klarer å gi meg gåsehud og sitrende glede på samme tid. For noen mesterverk han har laget.

 

Enig.

 

Det er ikke uten grunn at han har 9 filmer på imdb topp 250.

 

Med tanke på at han bare laget 13, hvis vi ikke teller med den tilbaketrukne Fear and Desire så må de sies å være ganske så imponerende. Alfred Hitchcock er vel den eneste som kan matche Kubrick når det kommer til antall filmer på topp 250, og han regisserte 66 filmer i løpet av sin karriere. Kubrick laget ikke en eneste film, som ikke er alment annerkjent for å være av god kvalitet etter Killers kiss, og han laget etter min mening ikke en eneste film som ikke har kunstnerisk verdi etter Lolita. Lolita, Dr. Strangelove, 2001: en romodysee, A Clockwork Orange, Barry Lyndon, The shinning, Full metal Jacket og Eyes wide shut er etter min mening alle av kunstnerisk verdi, mens The Killing, Paths of Glory og Spartacus er av god kvalitet.

Endret av modin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du noen gang skulle ha 500 kroner til overs må du bestille "Dramas and shadows" Phaidon fotobok med Kubricks sine fotojournalistiske bilder fra hans ungdom. Mannen hadde et enormt godt blik for morsomme situasjoner, og hadde han ikke gått videre til filmen, er jeg nesten sikker på at han ville blitt nevnt i samme samenheng som, Henri Cartier Bresson, Robert Capa og andre av de STORE fotojournalistene.

 

Hm, interessant. Skal ta en titt på den, er faktisk velig glad i fotobøker av denne typen.

 

edit: 370 kroner hos capris.no :thumbup:

Endret av zonko
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...