Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hviletid for bil (ikke sjåfør)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har null peiling på bil, og iallefall ikke på superbiler, så jeg håper noen her kan forklare meg hva Idar Vollvik mente i intervjuet hvor han nevnte at bilen, en Koenigsegg CCR 2005 modell til 7 millioner kroner, hadde en hviletid på 175 km/t og derfor var nesten ubrukelig på norske veier? Han nevner også at den i den hastigheten har "den maks og fin kjøling" uten at det sier meg så veldig mye.

 

Intervjuet finnes her (video): http://www.vgtv.no/#!/video/101210/intervjuet-idar-vollvik/9

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At bilen går "rent og pent" i 175 km/t. Altså at motoren (og spesielt) girkassa + clutch er så hard, tung, og vanskelig, at bilen går best i høy fart. I for eksempel første gir i trafikk vil bilen være helt elendig. Humping, tung, og generelt vanskelig å bruke.

 

I 175 km/t vil du selvfølgelig få mye luftmotstand, men dette betyr også at bilen vil i denne farten få makismalt luftinntak, så motor får optimal kjøling.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Jeg tipper det er snakk om "optimal turtall på høyeste gir"-farten han har oppgitt. Det er typisk rundt 80-110 på "våre" vanlige biler. Mener å ha lest/hørt/sett at Porsche 911 Turbo har en "cruise-hastighet" beregnet til 150-160km/t (fra Top-Gear?). At Koenigsegg ligger litt over er egentlig å forvente med høyere toppfart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Og siden høyeste fartsgrense på Vollvik sin super bil tid var 100km/t så sier det seg selv at det var en unødvendig bil å eie. Men som også Vollvik sier, det er vel kanskje den beste tingen han har eid med tanke på hvilken pr og reklame bilen skaffet han.

Lenke til kommentar

Det betyr at optimalt forhold for bilen ligger ved 175km/t, det er da bilen er på sitt "beste" teknisk.

 

Jeg skjønner at det er det beste/mest optimale hastigheten, det jeg lurer på er hva dette har å si i praksis. Er det som på dieselbiler med partikkelfilter at bilen blir ubrukelig hvis den ikke får kjørt seg rein på lengre turer og at bilen dermed blir ødelagt/ubrukelig hvis den kun brukes til lovlig kjøring på offentlig norsk veg?

 

Jeg tipper det er snakk om "optimal turtall på høyeste gir"-farten han har oppgitt. Det er typisk rundt 80-110 på "våre" vanlige biler. Mener å ha lest/hørt/sett at Porsche 911 Turbo har en "cruise-hastighet" beregnet til 150-160km/t (fra Top-Gear?). At Koenigsegg ligger litt over er egentlig å forvente med høyere toppfart.

 

Det er greit, men hva er konsekvensen av å ikke la bilen få kjøre slik den ble designet (bane)? Vi ser jo kjendiser kjøre rundt i både Aventadorer og Gallardoer til daglig, så og jeg trodde iallefall at Koenigsegg også _kunne_ brukes hver dag til (luksus/showoff) transportbehov.

At bilen går "rent og pent" i 175 km/t. Altså at motoren (og spesielt) girkassa + clutch er så hard, tung, og vanskelig, at bilen går best i høy fart. I for eksempel første gir i trafikk vil bilen være helt elendig. Humping, tung, og generelt vanskelig å bruke.

 

I 175 km/t vil du selvfølgelig få mye luftmotstand, men dette betyr også at bilen vil i denne farten få makismalt luftinntak, så motor får optimal kjøling.

 

Takk! Endelig noen som sier noe om de faktiske praktiske manglene man vil møte på med slike biler hvis de ikke brukes til kun banekjøring. Kanskje du kan svare på spørsmålene jeg stilte over, samt dette; Tar bilen skade av å ikke bli kjørt i 175 km/t og dermed er ubrukelig på norske veier i ordet (ubrukelig) sin rette mening?

Lenke til kommentar

Å kjøre den i normal trafikk/på vanlige veier sliter nok ikke spesielt på motoren. Sliter nok heller mer på deg som fører (fysisk og psykisk). Dog så kjører Koenigsegg med turboer på sine biler. Turboer har godt av å få blåst seg titt og ofte. Det samler seg mye dritt som er godt å få rensket ut. Koengiseggen har også filtere, og som med turboen er det greit å få blåst disse rene også.

Ellers bør det ikke være noen nevneverdige problemer med å kjøre den på vanlige veier. Men i mine øyne er bilen rett og slett for bred og for brutal til å bli brukt på en ordinær vei.

 

Nyere Lamborghinier kjører med helt andre girkasser (dobbel clutch er det vel), noe som gjør "sakte-kjøring" mye enklere. Roligere og bedre giring. Koenigsegg er lagd for å være så enkel som mulig, og samtidig så brutal som mulig. Mange vil nok tenke på en Lamborghini mer som en show-off-maskin enn en kjøremaskin, selv om det sitter fantastiske motorer i disse også.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

 

Jeg tipper det er snakk om "optimal turtall på høyeste gir"-farten han har oppgitt. Det er typisk rundt 80-110 på "våre" vanlige biler. Mener å ha lest/hørt/sett at Porsche 911 Turbo har en "cruise-hastighet" beregnet til 150-160km/t (fra Top-Gear?). At Koenigsegg ligger litt over er egentlig å forvente med høyere toppfart.

 

Det er greit, men hva er konsekvensen av å ikke la bilen få kjøre slik den ble designet (bane)? Vi ser jo kjendiser kjøre rundt i både Aventadorer og Gallardoer til daglig, så og jeg trodde iallefall at Koenigsegg også _kunne_ brukes hver dag til (luksus/showoff) transportbehov.

 

Med "optimalt turtall" mener jeg det turtallet motoren går på når den er mest energieffektiv. Nå tviler jeg egentlig på at en Koenigsegg kjører mest økonomisk rundt 175km/t på grunn av luftmotstanden, men det kan godt tenkes at motoren er mest energieffektiv på turtallet bilen har på høyeste gir når den kjører i 175km/t.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tipper det er snakk om "optimal turtall på høyeste gir"-farten han har oppgitt. Det er typisk rundt 80-110 på "våre" vanlige biler. Mener å ha lest/hørt/sett at Porsche 911 Turbo har en "cruise-hastighet" beregnet til 150-160km/t (fra Top-Gear?). At Koenigsegg ligger litt over er egentlig å forvente med høyere toppfart.

 

Det er greit, men hva er konsekvensen av å ikke la bilen få kjøre slik den ble designet (bane)? Vi ser jo kjendiser kjøre rundt i både Aventadorer og Gallardoer til daglig, så og jeg trodde iallefall at Koenigsegg også _kunne_ brukes hver dag til (luksus/showoff) transportbehov.

 

Med "optimalt turtall" mener jeg det turtallet motoren går på når den er mest energieffektiv. Nå tviler jeg egentlig på at en Koenigsegg kjører mest økonomisk rundt 175km/t på grunn av luftmotstanden, men det kan godt tenkes at motoren er mest energieffektiv på turtallet bilen har på høyeste gir når den kjører i 175km/t.

 

 

La meg oppsummere måten du svarer på:

Volvik sier "bilen går best i x km/t" og jeg spør hva han mener med det og hva konsekvenser det får å aldri la bilen oppnå den hastigheten som en følge av hva "best" betyr. Du svarer "den går best når den kjører i hastigheten Volvik nevnte." og bidrar med andre ord absolutt ingenting til diskusjonen..

Lenke til kommentar

Så sinna.

 

Jeg skriver at motoren er konstruert slik at den er mest energieffektiv. Jeg er ikke mekaniker eller egg-kjenner, men antar også en Koenigseggs motor har et optimalt turtall i forhold til forbruk/effekt. For å ta et tall - 2500RPM. Antar bilen har en 7 gir? 2700 rpm i 7. gir → 175km/t. Wild guess.

 

Samtidig vil sannsynligvis ikke det faktiske forbruket være lavest per kjørte kilometer i 175km/t.

 

Artig graf: Tipper Koenigsegg starter lavere, og ligger enda flatere.

different_cars.png

Lenke til kommentar

Så sinna.

 

Jeg skriver at motoren er konstruert slik at den er mest energieffektiv. Jeg er ikke mekaniker eller egg-kjenner, men antar også en Koenigseggs motor har et optimalt turtall i forhold til forbruk/effekt. For å ta et tall - 2500RPM. Antar bilen har en 7 gir? 2700 rpm i 7. gir → 175km/t. Wild guess.

 

Samtidig vil sannsynligvis ikke det faktiske forbruket være lavest per kjørte kilometer i 175km/t.

 

Artig graf: Tipper Koenigsegg starter lavere, og ligger enda flatere.

different_cars.png

 

Nok en gang så skjønner du ikke spørsmålet.. Jeg vet hva "optimalt" og "best" betyr for folk flest. Spørsmålet er hvorvidt og i så fall hvorfor bilen blir "ubrukelig" når den ikke oppnår den mest optimale hastigheten. De faktisk real world konsekvensene dersom den blir bestemorkjørt på norske veier istedefor å kun bli kjørt på bane slik den sikkert ble designet for. Min egen 2013 Audi blir treigkjørt hvis jeg ikke av og til tar meg en langtur og får blåst reint partikkelfilteret. Er det f.eks. et lignende problem som vil oppnå med en Koenigsegg som aldri får se baneasfalt?

Endret av AnthonyEdwardS
Lenke til kommentar

Tror du det?

 

EDIT: Hovedspørsmålet ditt er altså hva Vollvik mente i et intervju. Spør ham. Hvis du klarer å skrive en mail uten å være passiv aggressiv og/eller kverulerende (lykke til), så får du nok et svar. Hvis ikke er det Bård Eker sin tur, og etter det Christian von Koenigsegg.

 

EDIT2: Haha, nå så jeg klippet du snakker om. Du har kanskje ingen peiling på bil. Jeg har ganske LITE peiling på bil, men såpass at jeg skjønner når jeg ser en mann som ikke har peiling på bil i det hele tatt. Dropp den mailen til Vollvik, og gå rett på Bård Eker. Hvis uttalelsen i det intervjuet opptar deg så mye, da...

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

Ah - jeg skjønte ikke at du fokuserer på Volviks "ubrukelig" kommentar. Jeg trodde du snakket om "hviletid"-begrepet hans.

 

Den er vel ubrukelig i form av at han ikke får kjøre den så mye raskere enn 100 i Norge - og 80 i Bergen hvor han stort sett hadde bilen stående, en fart hvor han knapt nok trengte å bruke 3. giret...

Lenke til kommentar

Hvis min egen bil, som var designet for vanlige veier, av og til må kjøres hardt/langt for å brenne reint partikkelfilteret, så har jeg ingen grunn til å tvile at en superbil til mange millioner får enda større problemer hvis den kun blir brukt til å hente post i nærmeste post i butikk.

 

Bensinbiler har ikke partikkelfilter.

Lenke til kommentar

Hvis min egen bil, som var designet for vanlige veier, av og til må kjøres hardt/langt for å brenne reint partikkelfilteret, så har jeg ingen grunn til å tvile at en superbil til mange millioner får enda større problemer hvis den kun blir brukt til å hente post i nærmeste post i butikk.

Problemet er at du ikke har en bilmotor, men en modifisert traktormotor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis min egen bil, som var designet for vanlige veier, av og til må kjøres hardt/langt for å brenne reint partikkelfilteret, så har jeg ingen grunn til å tvile at en superbil til mange millioner får enda større problemer hvis den kun blir brukt til å hente post i nærmeste post i butikk.

 

Bensinbiler har ikke partikkelfilter.

 

 

Du har aldri møtt på en analogi før nå?

 

 

Hvis min egen bil, som var designet for vanlige veier, av og til må kjøres hardt/langt for å brenne reint partikkelfilteret, så har jeg ingen grunn til å tvile at en superbil til mange millioner får enda større problemer hvis den kun blir brukt til å hente post i nærmeste post i butikk.


Problemet er at du ikke har en bilmotor, men en modifisert traktormotor.

 

 

Janteloven lenge leve..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis min egen bil, som var designet for vanlige veier, av og til må kjøres hardt/langt for å brenne reint partikkelfilteret, så har jeg ingen grunn til å tvile at en superbil til mange millioner får enda større problemer hvis den kun blir brukt til å hente post i nærmeste post i butikk.

 

Bensinbiler har ikke partikkelfilter.

 

 

Du har aldri møtt på en analogi før nå?

 

Flere. Så syltynne sammenligninger har jeg derimot ikke sett mange av.

Lenke til kommentar

Dette har ikke noe som helst med janteloven å gjøre.

Dieselmotorer har rett og slett ikke en dritt i vanlige personbiler å gjøre.

De har så mange ulemper at de reelt sett er uegnet til bruken.

Hvorfor ikke opprette en opplysningstråd for oss, tydeligvis, uvitende om hva slags problemer og hvorfor diesel ikke har noe i en vanlig personbil å gjøre? Gjør du det håper jeg du har litt flere argumenter enn at du ikke liker lyden.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...