Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Legalisering av prostitusjon. Skal prostitusjon bli lovlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som med alt annet som handler om fri handel mellom mennesker som ikke skader andre, men som involverer en viss risiko, så burde prostitusjon være lovlig, men regulert. Eksempler på krav:

 

- Krav til helsekontroll (av begge parter).

- Krav til kontrakt/registrering

- Krav til kontroller for å forhindre menneskehandel, barneprostitusjon, sosial dumping, osv.

- At det bare skjer hos autoriserte bordeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som andre påpeker skal du gjøre dine egne lekser.

 

Du skal få litt hjelp fra meg. Først:

 

Det er lov å selge sex. Dette er prostitusjon, altså er prostitusjon lovlig.

 

Utover det skal du lese følgende lovtekster:

 

Straffelovens §202

 

og

 

Straffelovens §202a

 

Den første omhandler halikkvirksomhet, den andre kjøp av sex. Hva er din tolkning av disse lovtekstene?

 

Prøv å tenke litt selv.

 

:)

Lenke til kommentar

Hei! Skal skrive en norskoppgave og trenger litt inspirasjon. Jeg skal skrive en argumenterende artikkel om legalisering av prostitusjon, hva mener dere? Burde prostitusjon bli lovlig? Kom med alle deres meninger og tanker, setter pris på alt!

Det er ikke staten sin oppgave å bestemme over voksne menneskers avtaler seg i mellom når det gjelder sex. Prostitusjon innebærer at to voksne mennesker, avtaler seg i mellom at den ene skal komme bedre økonomisk ut etter å ha hatt sex. Det er ingen andre voksne mennesker som har noe med dette i og for seg. Når politiet straffer kunden med fengsel og bøter og slikt, så er det ikke annet enn et overtramp. Det er umoralsk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personleg så er det største problemet eg har med sexkjøpsloven er måten den er definert på.

At det skal være ulovlig å oppnå seksuellomgang i bytte mot eit ikkje spesifisert vederlag virker urimelig så lenge avtalen er mellom voksne personar.

 

Ordlyden i § 202a er henta frå § 203 som er ein nesten heilt identisk paragraf, berre at det der er snakk om seksuell omgang mellom ein voksen og ein mindreårig.

At ein ikkje skal kunne lure/friste mindreårige/barn til å gjennomføre seksuelle handlingar i bytte mot "glassperler" i form av småpenger, kontankort, alkohol, osv. gir fullstendig meining for meg. Men ikkje når det er snakk om ein avtale mellom to voksne personar.

 

Eg er sjølvsagt fullstendig klar over at det lova meiner er at ein ikkje lovlig skal kunne betale for sex, og at det ikkje skal være mulig å omgå regelen ved å heller betale med verdigjenstandar. Derfor er nok ordlyden "vederlag" brukt. Problemet for min del er at måten paragrafen framstår i dag indikerer at ein også kan bli straffa dersom ein spanderer middag eller ein drink på ein date som ein håper å få ha sex med.

 

Det må være rom for at det skal være ei tydelig markert grense mellom kva som er innanfor normal oppførsel, og kva som er straffbar oppførsel.

Sjå berre på ein uskyldig ting som flørting der den eine parten berører den andre. Meininga bak handlinga er å vise affeksjon mot den andre personen, men om den andre parten feiltolker situasjonen så er handlinga godt innanfor det som kan anmeldast som seksuelt overgrep.

 

Så for min del kan prostitusjon godt være lovregulert (og/eller ulovlig), men for å opprettholde rettsikkerheita til vanlige folk så må/bør det være eit markant skille mellom kva som er å inngå avtale om å betale for sex, og kva som er å gi ei gave/spandere noke utan at dette forplikter den andre parten til å gi motytelse i form av sex.

Lenke til kommentar

 

Hei! Skal skrive en norskoppgave og trenger litt inspirasjon. Jeg skal skrive en argumenterende artikkel om legalisering av prostitusjon, hva mener dere? Burde prostitusjon bli lovlig? Kom med alle deres meninger og tanker, setter pris på alt!

Det er ikke staten sin oppgave å bestemme over voksne menneskers avtaler seg i mellom.

 

Jo, det er det.

Lenke til kommentar

 

 

Hei! Skal skrive en norskoppgave og trenger litt inspirasjon. Jeg skal skrive en argumenterende artikkel om legalisering av prostitusjon, hva mener dere? Burde prostitusjon bli lovlig? Kom med alle deres meninger og tanker, setter pris på alt!

Det er ikke staten sin oppgave å bestemme over voksne menneskers avtaler seg i mellom.

 

Jo, det er det.

 

Nei. Så lenge begge de to voksne inngår avtalen frivillig, så har ikke staten noe med det. De har ingen ting med sex eller byttehandler å gjøre over hodet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kjennskapen til lovverket er på topp ser jeg.

 

Han sa ingenting om lovverket, eller noen spesifikk stat.

 

 

Nå går det ganske åpenbart frem at tråden handler om Norge og derav den Norske stat. Viss noe annet er ment bryter det rettningslinjene til forumet.

 

Hvorvidt en stat har sin innblanding er regulert av lovverket, så når man sier at staten ikke har noe man skulle sagt impliserer man med at lovverket ikke fører hjemmel for det. I Norge gjør det akkurat det. Du er mer en velkommen i JUS-delen av forumet. En stor andel av sakene gjelder husleieforhold. Som er akkurat en avtale i mellom myndige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hei! Skal skrive en norskoppgave og trenger litt inspirasjon. Jeg skal skrive en argumenterende artikkel om legalisering av prostitusjon, hva mener dere? Burde prostitusjon bli lovlig? Kom med alle deres meninger og tanker, setter pris på alt!

Det er ikke staten sin oppgave å bestemme over voksne menneskers avtaler seg i mellom.

 

Jo, det er det.

 

Nei. Så lenge begge de to voksne inngår avtalen frivillig, så har ikke staten noe med det. De har ingen ting med sex eller byttehandler å gjøre over hodet.

 

 

Jeg er faktisk enig med deg i denne saken. Er jo helt håpløst at loven er slik som den er i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kjennskapen til lovverket er på topp ser jeg.

 

Han sa ingenting om lovverket, eller noen spesifikk stat.

 

 

Nå går det ganske åpenbart frem at tråden handler om Norge og derav den Norske stat. Viss noe annet er ment bryter det rettningslinjene til forumet.

 

Hvorvidt en stat har sin innblanding er regulert av lovverket, så når man sier at staten ikke har noe man skulle sagt impliserer man med at lovverket ikke fører hjemmel for det. I Norge gjør det akkurat det. Du er mer en velkommen i JUS-delen av forumet. En stor andel av sakene gjelder husleieforhold. Som er akkurat en avtale i mellom myndige.

 

 

Går åpenbart fram at tråden handler om hvordan ting burde være iht prostitusjon, og at de som svarer da argumenterer for hva staten burde ha rett til å styre. At du da drar fram nåværende lovverk er helt irrelevant for diskusjonen.

 

Visste forsåvidt ikke at reglene sa noe om at diskusjoner her måtte gjelde Norge.

Endret av Kerbox
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Kjennskapen til lovverket er på topp ser jeg.

Han sa ingenting om lovverket, eller noen spesifikk stat.

 

Nå går det ganske åpenbart frem at tråden handler om Norge og derav den Norske stat. Viss noe annet er ment bryter det rettningslinjene til forumet.

 

Dagens lovverk er irrelevant for mine meninger om hva som er rett og hva som er galt.

Lovene er selvmotsigende, og ofte sterkt umoralske. Jeg snakker da om de norske lovene.

Grunnloven finnes jo egentlig ikke heller, da ikke noe som står der har noen stor betydning for noe. Det er en selvmotsigende tekst hvor negative og positive rettigheter er blandet sammen.

 

 

Hvorvidt en stat har sin innblanding er regulert av lovverket, så når man sier at staten ikke har noe man skulle sagt impliserer man med at lovverket ikke fører hjemmel for det.

Nei. Staten har ikke noe med hva voksne gjør på soverommet, heller ikke har de noe med hvem de velger å gjøre det med, eller hvorvidt det skal være lov å komme ut bedre økonomisk i etterkant eller ikke, osv. Dette har ikke politikerne i staten noe med å gjøre. Jeg er jo fullstendig klar over loven, men loven er ikke rasjonell, logisk eller fornuftig.

 

 

I Norge gjør det akkurat det. Du er mer en velkommen i JUS-delen av forumet. En stor andel av sakene gjelder husleieforhold. Som er akkurat en avtale i mellom myndige.

Juss er ikke noe annet enn resultatet av politikernes meninger. Lovene er formet av tilfeldige innfall som da politikerne til en hver tid får, og ikke begrunnet i en helhetlig og objektiv etikk osv.

 

Trådstarter spurte ganske spesifikt om meninger og tanker. Turbonello svarte då med sin egen mening, samtalen handlet ikkje om loverket før du blandet deg inn.

 

Sjølv syns eg folk skal få lov å bestemme fritt over sin egen kropp, hvis du bestemmer deg for å selge kroppen din er det mellom deg og din kunde.

Jepp! Takk for støtte! :) Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hei! Skal skrive en norskoppgave og trenger litt inspirasjon. Jeg skal skrive en argumenterende artikkel om legalisering av prostitusjon, hva mener dere? Burde prostitusjon bli lovlig? Kom med alle deres meninger og tanker, setter pris på alt!

 

Horekunder blir sett ned på, det samme blir prostituerte. Hvorfor det er slik kunne vært en diskusjon, er det en rasjonell eller emosjonell årsak til at det er slik?

 

Legalisering er utelukket, det var lovlig for rundt hundre år siden og det er sikkert flere grunner til at de gikk vekk ifra legalisering.

Lenke til kommentar

 

Hei! Skal skrive en norskoppgave og trenger litt inspirasjon. Jeg skal skrive en argumenterende artikkel om legalisering av prostitusjon, hva mener dere? Burde prostitusjon bli lovlig? Kom med alle deres meninger og tanker, setter pris på alt!

Horekunder blir sett ned på, det samme blir prostituerte. Hvorfor det er slik kunne vært en diskusjon, er det en rasjonell eller emosjonell årsak til at det er slik?

 

Årsaken er at folk ikke vil ha det slik. Fordi det er overfladisk og ikke har noe med ekte kjærlighet å gjøre osv. Det står skrevet i bibelen at sånt er en styggedom, osv. Så det er gravert langt inn i samvittigheten vår. Det er noe vi mener er feil. Men likefordømt er det ikke statens oppgave håndheve rene moralske lover basert på følerier. Statens oppgaver burde kun bestå i å beskytte individet mot initiering av tvang (dvs. vold, trusler om vold, svindel, slaveri, og andre ting som krenker de negative/ekte rettighetene). Jeg selv ville aldri, og har aldri kjøpt sex.

Men jeg er av den formening at staten ikke har noe med å bestemme hva slags premiss folk skal ha sex på osv. Staten skal kun gripe inn dersom noen blir utsatt for vold, og overgrep, osv. Da er det alvorlig kriminalitet som skal straffes hardt. Men sex der hvor alle parter er enige, og tilfredse, osv. I de tilfellene skal man ikke bruke politiet og rettsvesenet. Dette kaller vi liberalister for "forbrytelse uten offer".

 

Står mer om det på Liberalistene's hjemmesider her:

http://liberalistene.org/politikk/kjernesaker/forbrytelse-uten-offer/

 

Der står det blant annet: "[...]Det er dette som utgjør et sivilsert samfunn: Å tolerere at andre mennesker gjør valg du ikke nødvendigvis liker selv – å tolerere at folk er forskjellige."

 

Legalisering er utelukket, det var lovlig for rundt hundre år siden og det er sikkert flere grunner til at de gikk vekk ifra legalisering.

Det finnes alltid grunner, det betyr ikke at det er rett å gjøre noe.

Mordere har også som regel grunner til å myrde, det gjør ikke gjerningen noe mer rett for det. Det stod også i loven at jøder ikke skulle få adgang til riket. Makt gjør ikke rett. At det finnes en lov, gjør den ikke moralsk god, osv.

Endret av тurbonєℓℓo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...