Gå til innhold

Tidenes beste film


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det folka mener er nok at når man blir mer og mer interessert så er det ikke de average-joe-filmene (mainstream) man setter høyest lenger, og man har oppdaget en ny arena.

 

Utrolig sneversynt. Filminteresserte kan ikke lukke seg i en boble av finkultur og le av det gjengse publikum. Hvis man liker mainstream-film så er det ikke noe i veien for å ha High School Musical som favorittfilm. Man kan gjerne forkynne at film er en subjektiv opplevelse, men dette gjelder i videre forstand enn om det er Rød eller Blå av Kieslowski som er best. Ikke dikter andres smak.

Det er ingen som dikterer. Faktumet er at så lenge man utforsker filmverdenen, vil man faktisk sette andre filmer enn American Pie etc på en slik liste. Det er heller ikke noe problem med å inkl. blockbustere. Star Wars- og Ringenes Herre-trilogien er blant tidenes største blockbustere og jeg vil absolutt si at de ville komme på min topp 10-liste.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for å digge filmer man digga som fjortiss, men det er bare det, at når det komme til en topp 5-liste, så skinner det veldig i gjennom at vedkommende ikke har sett brutalt mye bra film

 

Er bare det at akkurat slike kommentarer får meg til å tenke at der må være en fasit liste en eller annen plass som jeg har gått glipp av.

 

Hvor får du det fra? Bare fordi noen påstår at du har sett lite film, som er en påstand jeg ville støttet. Det finnes da ingen fasit, og jeg forstår ikke hvor du får den idéen fra. C_C

 

Når et vedkommende sier "ikke har sett brutalt mye bra film" er det mye som skal til for å dra konklusjoner. Spørsmålet jeg da stiller, hvilken filmer er det som er så "bra" at den går fra subjektiv til objektiv og dermed automatisk blir fasit?

 

Jepp, man kan som regel se på en topp-liste om vedkommende har sett mye film. Men uansett, kudos til folk som tør å legge ut mainstream-lister, når de vet at elitistene kommer til å hakke på dem. Personlig er jeg en sucker for amerikansk film, og jeg har ikke noe imot en skikkelig mainstream-suppe.

 

Elitistene? Hva i hvette er det for noe svada, er du elitist innenfor film fordi du har sett filmer andre ikke har hørt om? Er jeg en skikkelig "leet gamer" fordi jeg har spillet gamle Atari spill folk flest ikke forbinder med spill engang? Hva er dette for noe forbanna svada som har infiltrert film forumet, elitist. Pishpash. Elitist er en term oppfunnet av selvoppnevnte elitister i et forsøk på å heve seg over massen.

 

Man kan ha sett et lass med forskjellige filmer fra forskjellige epoker i filmhistorien og fremdeles falle på at man liker disse såkalte "mainstreamene", filmsmak er totalt likestilt med bøker, spill og musikk, der finnes simpelt hen ingen objektiv mening og at det finnes "elitister" er noe av det største tullet jeg har hørt på dette forumet, og jeg har vært her en stund. Elitist eller leet, selvoppnevnt titler for personer som føler behov for å være bedre enn masse.

 

Personelig driter jeg i hva andre her sier og hva dere vil kalle meg for, og ikke kom med et lass av ukjente titler og spørsmålet "har du sett de? Å ikke det, da er du ikke elite" for som sagt, dette er snakk om totalt subjektive meninger og det finnes ikke noe fasit, har aldri vært noe fasit og der kommer aldri til å være noe fasit. Og før dere begynner med mer svada om å "fordype" meg i filmverden, jeg er nok fordypet i denne verden, kanskje mer enn enkelte her aner, and I'm still going down.

Lenke til kommentar

Ordet "elitist" blir i de fleste sammenhenger, og spesielt i filmdiskusjonene her på forumet, brukt for å omtale en person som har en snobbete ovenfra-og-ned-holdning.

 

Jeg skjønner forøvrig ikke helt hva du hisser deg over. Ingen som har angrepet deg, eller noen andre for den saks skyld. Bortsett fra den ene litt flåsete kommentaren som står med fet skrift (som det riktignok finnes litt sannhet i, tross alt, selv om det, som jeg sa tidligere, ikke alltid er like politisk korrekt å påpeke det).

 

Ingen som har kalt deg noe som helst, btw.

Lenke til kommentar
Elitistene? Hva i hvette er det for noe svada, er du elitist innenfor film fordi du har sett filmer andre ikke har hørt om? Er jeg en skikkelig "leet gamer" fordi jeg har spillet gamle Atari spill folk flest ikke forbinder med spill engang? Hva er dette for noe forbanna svada som har infiltrert film forumet, elitist. Pishpash. Elitist er en term oppfunnet av selvoppnevnte elitister i et forsøk på å heve seg over massen.

 

Man kan ha sett et lass med forskjellige filmer fra forskjellige epoker i filmhistorien og fremdeles falle på at man liker disse såkalte "mainstreamene", filmsmak er totalt likestilt med bøker, spill og musikk, der finnes simpelt hen ingen objektiv mening og at det finnes "elitister" er noe av det største tullet jeg har hørt på dette forumet, og jeg har vært her en stund. Elitist eller leet, selvoppnevnt titler for personer som føler behov for å være bedre enn masse.

 

Personelig driter jeg i hva andre her sier og hva dere vil kalle meg for, og ikke kom med et lass av ukjente titler og spørsmålet "har du sett de? Å ikke det, da er du ikke elite" for som sagt, dette er snakk om totalt subjektive meninger og det finnes ikke noe fasit, har aldri vært noe fasit og der kommer aldri til å være noe fasit. Og før dere begynner med mer svada om å "fordype" meg i filmverden, jeg er nok fordypet i denne verden, kanskje mer enn enkelte her aner, and I'm still going down.

 

Og jeg sier: WTF? Jeg forsvarte han duden som la ut den lista med Starsky & Hutch. Når folk kommer og rakker ned på han og sier at det er drittfilmer, velger jeg lett å kalle de elitister. Er det et ord oppfunnet av selvoppnevnte elitister? Jeg ser på meg selv som en sterk motstander av elitisme, det er faktisk noe av det verste jeg vet. Why so angry, man? Life's too short ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor skal man kalle en person som ikke liker Starsky & Hutch elitist? Jeg ser ikke logikken. Det betyr bare at disse to personene har forskjellig smak, at man skal helt ukritisk kaste rundt ord som elitisme, syntes jeg bare blir for dumt. Det prates så utrolilg mye omelitisme, men jeg ser ikke det noe steder her. Jeg ser bare personer med forskjellig smak. Folk må da tåle å bli kritisert, selv om argumentene ikke sitter så løst =/

Lenke til kommentar

Stråmann, stråmann bukken min...

 

Folk tar ting veldig ut av sammenheng. Saken er at det hersker en slags underliggende elitistisk holdning (og ikke en ELITE-holdning, haxxors er i spillforumet...) mot de som verdsetter Starsky and Hutch høyere enn andre kanonfilmer. Anngående objektivitet rundt film så er jeg delvis enig, men det er visse filmer som er mer "akseptert" å like enn andre. Sånn er det bare. Det jeg, og sikkert endel andre, irriterer meg over er det faktum at mange velger å se ned på de som liker mer lettbeinte filmer enn disse "aksepterte" filmene. Og dette gjelder den andre veien også, selvfølgelig. De som kun liker lettbeint film har en tendens til å gnåle over netopp elitisme. Cluet er at folk bør være litt mer åpne for filmopplevelser og ikke sitte med en sjåvinistisk holdning ovenfor sine motpoler.

Lenke til kommentar
Stråmann, stråmann bukken min...

 

Folk tar ting veldig ut av sammenheng. Saken er at det hersker en slags underliggende elitistisk holdning (og ikke en ELITE-holdning, haxxors er i spillforumet...) mot de som verdsetter Starsky and Hutch høyere enn andre kanonfilmer. Anngående objektivitet rundt film så er jeg delvis enig, men det er visse filmer som er mer "akseptert" å like enn andre. Sånn er det bare. Det jeg, og sikkert endel andre, irriterer meg over er det faktum at mange velger å se ned på de som liker mer lettbeinte filmer enn disse "aksepterte" filmene. Og dette gjelder den andre veien også, selvfølgelig. De som kun liker lettbeint film har en tendens til å gnåle over netopp elitisme. Cluet er at folk bør være litt mer åpne for filmopplevelser og ikke sitte med en sjåvinistisk holdning ovenfor sine motpoler.

Poenget er ikke at han verdsetter de "drittfilmene" høyere enn de "gode" filmene. Poenget er derimot at kanskje ikke vedkommende har SETT de store, annerkjente verkene. Derimot ikke sagt at han ikke har lov til å yttre sin mening da, jeg påpeker kun at smak ofte forandrer seg ettersom man blir mer bevandret i filmverdenen. Det er en slags intetvitenhet på samme måte som jeg var preget av for kanskje 10 år siden. Da så jeg kun det som gikk på kino og visste null og niks om det som var gull fra før av. At jeg med årene har fått interesse for film gjenspeiles jo bare i hva jeg mener er bra film.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Elitistene? Hva i hvette er det for noe svada, er du elitist innenfor film fordi du har sett filmer andre ikke har hørt om? Er jeg en skikkelig "leet gamer" fordi jeg har spillet gamle Atari spill folk flest ikke forbinder med spill engang? Hva er dette for noe forbanna svada som har infiltrert film forumet, elitist. Pishpash. Elitist er en term oppfunnet av selvoppnevnte elitister i et forsøk på å heve seg over massen.

 

Man kan ha sett et lass med forskjellige filmer fra forskjellige epoker i filmhistorien og fremdeles falle på at man liker disse såkalte "mainstreamene", filmsmak er totalt likestilt med bøker, spill og musikk, der finnes simpelt hen ingen objektiv mening og at det finnes "elitister" er noe av det største tullet jeg har hørt på dette forumet, og jeg har vært her en stund. Elitist eller leet, selvoppnevnt titler for personer som føler behov for å være bedre enn masse.

 

Personelig driter jeg i hva andre her sier og hva dere vil kalle meg for, og ikke kom med et lass av ukjente titler og spørsmålet "har du sett de? Å ikke det, da er du ikke elite" for som sagt, dette er snakk om totalt subjektive meninger og det finnes ikke noe fasit, har aldri vært noe fasit og der kommer aldri til å være noe fasit. Og før dere begynner med mer svada om å "fordype" meg i filmverden, jeg er nok fordypet i denne verden, kanskje mer enn enkelte her aner, and I'm still going down.

 

Og jeg sier: WTF? Jeg forsvarte han duden som la ut den lista med Starsky & Hutch. Når folk kommer og rakker ned på han og sier at det er drittfilmer, velger jeg lett å kalle de elitister. Er det et ord oppfunnet av selvoppnevnte elitister? Jeg ser på meg selv som en sterk motstander av elitisme, det er faktisk noe av det verste jeg vet. Why so angry, man? Life's too short ;)

 

 

Når jeg sa at blant annet Starsky & Hutch var en drittfilm, sa jeg det rett og slett fordi jeg synes den er en drittfilm. No more, no less. Ingen antydninger til at jeg selv er "elitist", ingen antydninger til at den aktuelle listeskriveren har dårlig smak. Bare forskjellig smak. Det var aldri min intensjon å rakke ned på noen som helst.

 

:)

Endret av Speik
Lenke til kommentar

Mine nåværende favoritter

 

The Boondock Saints

Samfunnsspørsmål, klipping, skuespill, story

 

LoTR - litt skuffende at det var fjernet så mye fra bøkene.

Musikk, landskap, skuespill, effekter.

 

Batman - The Dark Knight

Heath Ledgers joker. Og nei, at han er død spiller ingen rolle for meg når det kommer til hva jeg synes om hans prestasjoner.

 

Star Wars (de gamle)

Falt for de.

 

American History X

De viktige temaene som blir tatt opp.

 

Sin City

Bruk av farger og effekter.

 

Death Sentance

Den tar opp spørsmålet om hevn over kriminelle som skader dine nærmeste. Det er veldig lett og si at hvis noen gjør noe mot en jeg er glad i tar jeg hevn. Men konsekvensene kan være alvorlige.

Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for å digge filmer man digga som fjortiss, men det er bare det, at når det komme til en topp 5-liste, så skinner det veldig i gjennom at vedkommende ikke har sett brutalt mye bra film

 

Er bare det at akkurat slike kommentarer får meg til å tenke at der må være en fasit liste en eller annen plass som jeg har gått glipp av.

 

Hvor får du det fra? Bare fordi noen påstår at du har sett lite film, som er en påstand jeg ville støttet. Det finnes da ingen fasit, og jeg forstår ikke hvor du får den idéen fra. C_C

 

Når et vedkommende sier "ikke har sett brutalt mye bra film" er det mye som skal til for å dra konklusjoner. Spørsmålet jeg da stiller, hvilken filmer er det som er så "bra" at den går fra subjektiv til objektiv og dermed automatisk blir fasit?

 

Jepp, man kan som regel se på en topp-liste om vedkommende har sett mye film. Men uansett, kudos til folk som tør å legge ut mainstream-lister, når de vet at elitistene kommer til å hakke på dem. Personlig er jeg en sucker for amerikansk film, og jeg har ikke noe imot en skikkelig mainstream-suppe.

 

Elitistene? Hva i hvette er det for noe svada, er du elitist innenfor film fordi du har sett filmer andre ikke har hørt om? Er jeg en skikkelig "leet gamer" fordi jeg har spillet gamle Atari spill folk flest ikke forbinder med spill engang? Hva er dette for noe forbanna svada som har infiltrert film forumet, elitist. Pishpash. Elitist er en term oppfunnet av selvoppnevnte elitister i et forsøk på å heve seg over massen.

 

Haha. Virkelig; haha.

 

Ja, man må da få kunne påstå at man er mer bevandret enn 'andre' i filmverdenen. Skal historikere med all deres viten tie for femteklassinger? Jo mer interesse, jo mer kunnskap.

 

Hvordan den anvendes er en annen sak.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...