Gå til innhold

Hvilke strømforsyning burde jeg kjøpe?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst til å bytte skjermkort fra nvidia gtx 560 til https://www.komplett.no/msi-geforce-gtx-980-gaming-4gb-physx/824862# , Jeg la merke til at mitt forrige skjermkort trengte andre kabler med andre mengder "pins" osv. Men jeg er ikke så veldig smart når det gjelder hardware. Kan noen sjekke om jeg kan bytte til https://www.komplett.no/corsair-rm850-850w-psu/796968# fra http://www.ascendtech.us/fsp-group-fsp450-60ep-power-supply_i_pwfsp45060ep500.aspx eller komme med andre forslag til strømforsyning?

Endret av Nazzer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Store forskjeller der ute på holdbarhet på komponentene og kvaliteten på strømmen.

 

Hvis det er et sted hvor det er lett å kutte på på kvaliteten så er det her. Og er det en komponent som er kjipt å få problemer med så er det vel denne.

 

RM er ikke det værste, men ganske langt fra det beste.

 

Effektivitet og støy er bare et punkt på en mengde parametere. :)

 

Seasonic s12 er kjent og velprøvd merkevare.

 

Rm650 bla. er laget av Channel Well, som lager mye rart. Noe av grei/god standard og noe dårlig. Ser man f.eks på techpowerup sin test så finner man mangel på kjøleribber, koblinger som er glemt å kobles på, ikke alt for bra lodding og mye billig komponentbruk og eldre design.

 

Styr unna.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det er verdt å merke at Komplett.no (i samarbeid med Corsair) gir 10-års garanti på RM-serien.

Garanti utover de obligatoriske 5år med reklamasjonsrett er nok det siste du bryr deg om når du har PSU trøbbel. Da er det frustrasjonen pga. Random feil, som kan ta lang tid å finne ut er forårsaket ac PSU, skade på annet utstyr (som altså ikke er dekket), og at feil du gjør kan bli skjebnesvangre.

 

Og så har du også andre ting som brann og lignende som jeg uansett ikke forventer å finne på slikt som RM-serien vel og merke.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Dette slette resultatet ble funnet ikke i bare en test, men to tester av de mest seriøse nettstedene for PSU testing. Jonnyguru og techpowerup. Som begge gjør en grundig analyse. Selv om bildene stort sett taler for seg.

Det er langt unna noen entusiastserie, selv om corsair legger det sånn midt på treet, men får ofte" skryt" da den er billig og umiddelbart gir greie effektivitet og rippel-resultater. Som mange enkle tester bare tar hensyn til.

Feil kan du finne på mange, men dårlige har større sjans for grove feil. Og at flere av komponentene er fra laveste hylle gjør ikke saken bedre.

Virker som det er en del som har hatt problemer med dem også. Over snittet mange, også her inne.

I steden for 10 års reklamasjonsrett så vil jeg heller ha en PSU som holder i 10 år. Ja 10 år er bedre enn 5, men hvor viktig er dette i det lange løp eeegentlig? Det er jo nesten verdiløst og et billig slagstriks når det ikke representerer kvaliteten.

Kan jo nevnes at 750 og 850 modellen er en heeelt annen PSU fra en annen produsent og annet design. Ikke noen topp notch det heller, men virker i det minste å ha ting litt på stell.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

RM 650 er jo en møkka psu, den har blant annet en grov defekt som ble påpekt i Jonnyguru sin test :

 

 

I really only have two areas of major concern on this unit, and one area of minor concern. First, the soldering isn't what I like to see from the best in the world. Delta, Etasis, Enermax... these are the ones to get when it comes to board work so clean you can eat off it. But, this is far from the worst, so I'll only pull half of the point I've allocated for soldering. Now... let's talk about the missing 5V wires. Even though this issue was down to one jumper, the fact remains that its deletion took two of the wires in the ATX spec out of service. Now, the omission of power to these wires is just fine when viewed through the lens of performance in a modern system. The fact that they are dead is a complete non issue from a longevity and performance standpoint for any modern rig using a 24 pin ATX connector. But I'm still going to take two points off - one per dead wire - because if you plug this unit into an old board like my Asrock 939Dual-VSTA which only has a 20 pin ATX connector, you may have issues down the road.

 

Så i utgangspunktet skal det gå bra med et moderne hovedkort med denne PSU'en, men jeg må innrømme at jeg har sett en drøss med klager på RM 650 og bare det at det blir brukt CapXcon komponenter er en kalddusj for meg.

Nei, ønsker man seg problemer så kjøper man seg en RM 650.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

RM 650 er jo en møkka psu, den har blant annet en grov defekt som ble påpekt i Jonnyguru sin test :

Les hva som står: The fact that they are dead is a complete non issue from a longevity and performance standpoint for any modern rig using a 24 pin ATX connector

 

Les "ikke relevant for en moderne rigg".

 

Hvis du med "møkka psu" mener at den selger som hakka møkk, så har du rett. Hvis ikke overdriver du sterkt.

Lenke til kommentar

Den får selge så mye den vil , en god strømforsyning skal ikke ha den typen mangler som blir påpekt i testene der det har blitt gjort en grundig analyse og valget av Caps / Mosfets er såpass dårlig at for meg er denne PSU'en helt verdiløs.

 

Jeg er ganske så sikker på at du fikk med deg det jeg skrev i innlegget over "Så i utgangspunktet skal det gå bra med et moderne hovedkort med denne PSU'en" noe som betyr at jeg faktisk er helt klar over det poenget du kom med , men du er jo sikkert fullstendig klar over hva det innebærer i samtlige hovedkort at 2 av tilkoplingene ikke leverer noe strøm overhodet?

 

Det kan slå ut på mange forskjellige måter , noen hovedkort vil greie seg fint pga at de får inn strøm via andre tilkoplinger , andre hovedkort kan få noen problemer ved høyere last ( Overklokking ) mens det på andre hovedkort kan trolig dukke opp ymse feil som man aldri helt forstår årsaken til...

 

For meg personlig er slike mangler ren slurv og når man da i tillegg ser på komponentvalgene så er dette en lavkvalitets strømforsyning som selger utelukkende pga Corsair klistremerket og pris.

Lenke til kommentar

Hvis du kan komme deg gjennom denne siden uten å spy, så kanskje man kan vurdere PSUen. http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM650/4.html

 

Dog, har sikkert 20-30 andre anbefalte PSUer i alle prisklasser som jeg kan komme med, og RM550/650 ville aldri verden havnet på den lista. (Ikke at rm750 og rm850 ville havnet der heller)

 

Hjelper ikke med 10 års garanti når folk flest ikke vet eller har utstyr til å kunne kjenne igjen en defekt PSU. Er ikke nødvendigvis så enkelt som at den bare stopper å virke. Den kan ødelegge komponenter over tid, skape ustabilitet og lage annet unødvendig trøbbel.

 

Har selv en PSU som jeg med et oscilloscop fant ut hadde en defekt 5V-rail, som gå ut nær AC-strøm i stedenfor DC. Ikke bra overhode. Var defekt kondensator som var grunnen, da det var fra et billig merke. Uten å åpne opp PSUen eller oscilloscop så er det ingen måte å vite noe slikt på.

 

Omnithunder: Hva er det egentlig du sier!? En slik grov feil på flere enheter i flere separate tester, sammen med dårlig arbeid/lodding, og dårlige komponenter burde være nok til at de fleste styrer unna. Hva er det som er så fantastisk at man bør svelge disse kamelene? Har sett langt mindre feil som skaper problemer, og selv mikroskopiske feil og mangler har bydd på reperasjoner og hodebry.

Jeg kan virkelig ikke forstå hva grunnen til hvorfor man skal velge den ligger. Her må det da ligge noe under? :hmm:

 

Techpowerup hadde flere ledere som ikke var tilkoblet. Personlig så trekker alle skjermkortene og de kraftige VRMene såpass av 3,3V railen og 5V railen at manglende kobling her ikke ville vært noe særlig bra (blir et vesentlig større spenningstap). Og selv om det ikke nødvendigvis i seg selv blir et direkte problem, så tyder det ikke på grei eller god kvalitet?

 

Skulle gjerne sett kjøleribbe på transistorene på sekundærsiden også.

 

Trådstarter: Her har du en god start over en lang liste PSUer som kan anbefales i alle prisklasser: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1569444

 

Edit: Men for all del, spenningsreguleringen er god, og ripple på RM-serien (på nye enheter i alle fall) er ganske god i sin klasse. Og det er jo meget bra, uten at jeg kan se hvordan det kan være så viktig for folk flest at det går på bekostning av kvalitet. Og andre faktorer gjør at jeg ikke ville slaktet den helt og holdent. Men det er fortsatt langt fra noen anbefaling her i gården. Så får man ta et eget valg hva man prioriterer.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Likevel konkluderer techpowerup med 8.7 av 10 poeng http://www.techpowerup.com/reviews/Corsair/RM650/11.html

 

Dette er ikke en "entusiast" PSU, ei heller en møkka PSU. Nå blir det vel heller ikke så mye overklokking på en Core i7 2600. At kondensatorene ikke er av beste merke/type er ikke synonymt med at de er dårlige. Ut over dette ser jeg ingen grunn til å fortsette diskusjonen.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke slaktet den, da den som nevnt har sine fordeler. Men ser ikke helt prioriteringen her.

Techpowerup veier nok ripple-supression ganske tungt, og kan av åpenbare grunner heller ikke teste dette etter flere års bruk, så det vet man jo ikke på forhånd.

 

En svakere og god og veltestet PSU er vel det jeg hadde prioritert i dette tilfellet. :hmm:

 

 

At kondensatorene ikke er av beste merke/type er ikke synonymt med at de er dårlige.

Men hvorfor ikke ta en som er synonymt med god? :hm:

 

Hadde f.eks heller tatt en CS-PSU om det skal være rimelig og fra Corsair.

Lenke til kommentar

Jeg har heller ikke slaktet den, da den som nevnt har sine fordeler. Men ser ikke helt prioriteringen her.

Techpowerup veier nok ripple-supression ganske tungt, og kan av åpenbare grunner heller ikke teste dette etter flere års bruk, så det vet man jo ikke på forhånd.

 

En svakere og god og veltestet PSU er vel det jeg hadde prioritert i dette tilfellet. :hmm:

 

 

At kondensatorene ikke er av beste merke/type er ikke synonymt med at de er dårlige.

Men hvorfor ikke ta en som er synonymt med god? :hm:

 

Hadde f.eks heller tatt en CS-PSU om det skal være rimelig og fra Corsair.

Hvis du leser post #2 så ser du at det var CS 550M jeg foreslo der. Jeg har heller ikke nektet for at Seasonic'en kan være et bedre valg. Støymessig (lyd) er RM 650 tildels meget god. Det er språkbruken jeg finner høyst unyansert; møkk, dårlig, laveste hylle etc. Du kan finne langt dårligere komponenter enn det er i denne PSU'en. Kvaliteten er grei. Det finnes dårligere og det finnes bedre. De fleste pc leverandører leverer sine maskiner med dårligere PSU'er enn denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...