Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Den linken beskriver hvordan man oppretter lokal bruker under installasjon. Jeg hadde allerede installert. Men det var jo faktisk ganske enkelt å opprette ny bruker lokalt uten både Microsoft account og passord. Så kunne jeg slette min Microsoft bruker. Men jeg skal være grei enn så lenge, siden dette er en Technical Preview, å logge på med min Microsoft konto.

 

Men oppdaget noe annet. Jeg har selvsagt satt en av mine W7 partisjoner som Default os. Men hvis jeg velger "Shut Down" i W10, og så starter opp med powerknappen på kabinett etterpå, så booter pc opp direkte i W10 uten at jeg får muligheten til å velge os. Jeg må velge "Restart" for å få mulighet til å velge os under påfølgende oppstart. Dvs, hvis jeg er i W10 og ønsker å slå av pc og jeg vet at neste gang ønsker jeg å boote inn i W7, så er ikke dette mulig uten at jeg først velger restart, så booter inn i W7 og først da kan jeg slå av maskinen og ha muligheten til å velge os ved neste oppstart. Vet ikke om dette går å gjøre noe med ved å forandre strøminnstillinger. Skal se på det.

 

En annen ting, jeg skulle først ikke få logget inn med Microsoft konto/mailaddresse. Fikk ikke skrevet @ i addressen. Fant at man måtte trykke shift+2 i stedet for Alt Gr+2. Jeg har valgt norsk tastatur, men kanskje det er det engelske språket som gjør dette?

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

 

...

Ser ikke at det går an å bruke W10 uten at man logger på med en Microsoft konto, men kanskje er det jeg som ikke har utforsket nok enda.

...

 

Fant denne guiden som første treff på Google. Det samme gjelder som for Windows 8. Som er helt høl i huet... Men du må altså velge "Create Microsoft account" før du kan velge å logge på uten.

 

 Går helt fint å lage en lokal konto under første gangs pålogging...

Lenke til kommentar

Er det noen som har fått til å legge til norsk tastatur?

 

Jeg er livsikker på at jeg under installasjonen valgte norsk tastatur, men nå har jeg definitivt ikke det. Og ikke kan jeg finne noen mulighet til å legge det til etterpå heller. Det er en del taster som gir feil tegn når jeg bruker det norske tastaturet, har f.eks ikke funnet hvilken tast som gir "?" enda, må vel ty til google snart.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg fikk lagt til norsk spraak, men saa staar det at det ikke er tilgjengelig naar jeg trykker paa options for det norske tastaturet. Men jeg har allikevel norsk tastatur som standard ser det ut som. Men som du ser saa har jeg altsaa ikke ae, oe og aa naar jeg skriver dette innlegget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Hehe. Fort gjort. Husk å fjerne engelsk hvis du ikke bruker det. Hendte at den skiftet frem og tilbake hos meg.

 

Cortana og søk har sluttet helt å fungere for meg i 10074. I tillegg er startmenyen veldig ustabil. Usikker på om OS-et er klar til en ryktet juli-lansering.

Lenke til kommentar

Jeg har fjernet engelsk allerede.

 

Jeg har også hatt litt trøbbel med startmenyen. Nå etter at jeg fikk valgt norsk tastatur og språk så får jeg ei feilmeliding når jeg slår av maskinen, noe om at ett minneområde ikke kan leses, har med explorer.exe å gjøre. Får det selv om jeg kun starter og slår av igjen uten å ha vært inne på noe som helst annet enn å åpne startmenyen for å finne avslutt knappen.

 

Edit:

I tillegg så står maskinen å jobber med runding i stedet for musepeker i ca 10 sekunder etter at skrivebordet har kommet frem etter start. Det oppsto også etter tastatur/språkbytte.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Hehe. Fort gjort. Husk å fjerne engelsk hvis du ikke bruker det. Hendte at den skiftet frem og tilbake hos meg.

 

Cortana og søk har sluttet helt å fungere for meg i 10074. I tillegg er startmenyen veldig ustabil. Usikker på om OS-et er klar til en ryktet juli-lansering.

samme hos meg, cartona er ikke tilgjengelig i din region og skjerm driver slutter å fungere hver gang eg trykker på startmenyen Endret av Johannes Entenmann
Lenke til kommentar

For noen dager siden installerte jeg W10 for å se hvordan det virker og ser ut. Så langt synes jeg det ser ganske bra ut. Overraskende bra startmeny f.eks, noe jeg ikke kunne si om W8.

 

Men nå nettopp oppdaget jeg noe merkelig i oppgavebehandlinga. Hovedkortet jeg har installasjonen på har både LPT og COM port header. På W7 installasjonen vises begge, men på denne W10 installasjonen er com porten borte. Det står (LPT og COM porter), men com porten er ikke listet opp. Har heller ingen ukjente, det virker også som om jeg fikk installert alle driverene, grafikkdriver og usb3 kom via Windows update. Kortet er MSI B85-G43.

 

Jeg regner med at dette kun er en liten bug mellom W10, gamle drivere og dette hovedkortet. For det er jo selvsagt ikke slik at com port støtte er fjernet fra W10?

 

Edit: Det er selvsagt Enhetsbehandling jeg refererer til når jeg sier at com porten ikke vises

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar

Jeg bruker Polar ProTrainer 5.

Det overføres data via IrDA Dongl : MCS7780.
Virka bra i 10041 men ikke i builds fra og med 10049.

Samme om IR-dongl er i USB3.0 eller 2.0 - lager tilkoblingslyd, men blunker ikke.

Driver : ASIX 1.3.2.0 (Electronics Corporation) finnes i Device Manager.
"This Device is not working properly because Windows cannot load the drivers required for this device. (Code 31)

An objeckt ID was not found in the file".

Troubleshooting : The best driver is already installed.

Lots of good nonsens there :)

Har lite greie på dette, men kanskje samme feil som du har ?

Lenke til kommentar

Jeg bruker Polar ProTrainer 5.

Det overføres data via IrDA Dongl : MCS7780.

Virka bra i 10041 men ikke i builds fra og med 10049.

Samme om IR-dongl er i USB3.0 eller 2.0 - lager tilkoblingslyd, men blunker ikke.

Driver : ASIX 1.3.2.0 (Electronics Corporation) finnes i Device Manager.

"This Device is not working properly because Windows cannot load the drivers required for this device. (Code 31)

An objeckt ID was not found in the file".

Troubleshooting : The best driver is already installed.

Lots of good nonsens there :)

Har lite greie på dette, men kanskje samme feil som du har ?

Jeg har HK med native com port. Mens du bruker ei USB-com port dongle?

Hos meg finnes ikke com porten i enhetsbehandling i det hele tatt, rett og slett forsvunnet.

Lenke til kommentar

Det er definitivt noe muffens med W10 og native comport på dette kovedkortet. Hvis jeg booter opp i W10 så er comporten forsvunnet fra enhetsbehandlingen når jeg etterpå booter opp i enten W7 x64 eller W7 x86. For å få den tilbake må jeg gå inn i bios og disable comporten, så boote opp i begge W7 os', så gå inn i bios, enable comport og når jeg da booter opp i W7 så er comporten tilbake i enhetsbehandlingen. Men så snart jeg booter opp i W10 så forsvinner den fra W7 igjen. I W10 får jeg ikke comporten frem uansett hva jeg gjør.

 

Dette er meget merksnodig må jeg bare si :hmm:

 

Edit:

Da jeg først oppdaget at den manglet i W10 så var jeg ikke klar over at den også hadde forsvunnet fra begge W7 os. Det oppdaget jeg først nå nettopp.

Endret av SteinarN
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er definitivt noe muffens med W10 og native comport på dette kovedkortet. Hvis jeg booter opp i W10 så er comporten forsvunnet fra enhetsbehandlingen når jeg etterpå booter opp i enten W7 x64 eller W7 x86. For å få den tilbake må jeg gå inn i bios og disable comporten, så boote opp i begge W7 os', så gå inn i bios, enable comport og når jeg da booter opp i W7 så er comporten tilbake i enhetsbehandlingen. Men så snart jeg booter opp i W10 så forsvinner den fra W7 igjen. I W10 får jeg ikke comporten frem uansett hva jeg gjør.

 

Dette er meget merksnodig må jeg bare si :hmm:

 

Edit:

Da jeg først oppdaget at den manglet i W10 så var jeg ikke klar over at den også hadde forsvunnet fra begge W7 os. Det oppdaget jeg først nå nettopp.

 

Tipper at Windows 10 slår av comporten via UEFI BIOSEN på boot, siden det kanskje ikke er noe i den...

Lenke til kommentar

Er Windows 10 stabilt nok til å kunne brukes som primært OS? Testet I Mars, og da var det langt fra stabilt nok til å bruke.

skjedde noe feil da jeg skulle installere det og bruke det i dual boot så er nå mitt primær-OS -_- mistet windows 8.1. Hatt null problemer og bruker nå kun det, eneste er litt problemer med spill her og der da. Dårlig ytelse i bf4 og noen andre spill, alt annet er supert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...