Gå til innhold

MSI- GTX.970 Gaming- Vi som har kjøpt-Erfaringer osv.


kal.50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror jeg har nådd kapasiteten for benchmarking nå. CPU-en min, en 3770K, stopper helt på 4,7 GHz. Jeg kan benche så mye jeg vil på denne frekvensen, men på 4,75 kommer jeg ikke engang inn til Windows.

 

Siden jeg kun har klokket skjermkortene synkront, vet jeg ikke om det ene er mer klokkevillig enn det andre. Sammen kommer de seg greit gjennom Fire Strike vanlig og extreme med kjernene på 1340 MHz (+226) og minnet på 1928 MHz (+350). Jeg vet faktisk ikke hvor langt minnet er villig til å gå, men det ser ikke ut til å ha den helt store effekten uansett...

 

Fire Strike: 16.245 (graphics: 21.471)

Fire Strike Extreme: 8.872 (graphics: 9.877)

 

Jeg vet godt at prosessoren kunne vært mye bedre, men jeg skal prøve å holde ut et år til med den.

 

 

Edit: Under load er frekvensen oppe i 1554 MHz.

 

Edit2: Etter å ha søkt opp resultater fra andre med samme CPU og GPU som meg, så virket scorene mine plutselig veldig dårlige. Jeg tok innpå litt ved å deaktivere de to andre skjermene mine, men jeg tror det er mye å hente i å oppgradere fra Win7 til 8.1. Jeg avventer Win9...

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Er det intentional at viftene spinner opp individuelt for å avkjøle enkelte deler av kortet? I mitt tilfelle går often en vifte på max (bråker hvertfall noe inn i helvete), mens den andre vifta kan være avslått.

 

Er ofte viftene ikke virker helt sikker på om de ønsker å gå eller ikke, heller; de fyres opp i 2 sec før de går mot stopp igjen; fyres opp i 2 sec og stopper osv osv.

Lenke til kommentar

Er det intentional at viftene spinner opp individuelt for å avkjøle enkelte deler av kortet? I mitt tilfelle går often en vifte på max (bråker hvertfall noe inn i helvete), mens den andre vifta kan være avslått.

 

Er ofte viftene ikke virker helt sikker på om de ønsker å gå eller ikke, heller; de fyres opp i 2 sec før de går mot stopp igjen; fyres opp i 2 sec og stopper osv osv.

 

Du bør ta en titt på vifteprofilen, jeg synnes dette høres litt rart ut men vet at noen skjermkort med flere vifter kan feks kun aktivere en vifte og når det blir behov for det , aktiveres de andre viftene og så gradvis økes hastigheten på alle.

Lenke til kommentar

Viftene kan gå i forsjellig hastighet på dette kortet ja..

Jeg har ikke innstalert programvaren for dette og har ingen problemer.

 

De starter ikke før kortet når 50gr heller..

At de spinner av og på slik hørtes merkelig ut..

Var det slik før du la inn programvaren også ?

 

Hender slike program kan være litt buggy også..

 

(håper ikke du tok råtta på den ene vifta når du tok av den fordømte plasten..) :)

Endret av kal.50
Lenke til kommentar

Om jeg ikke tar helt feil så er det egentlig unødvendig. Det blir nesten mer for å se hvor varmt kortet blir. Det er nyttig i den forstand at man kan virkelig finne ut om kortet er 100% stabilt ved aller øverste klokk, men som regel legger jeg meg litt under det uansett, nettopp for stabiliteten sin skyld.

 

Uten endringer på V ligger jeg forøvrig nå på 1480 core og 7700 memory. Virker helt kurant. Får se om det tåler Folding ;)

Lenke til kommentar

Du bør ta en titt på vifteprofilen, jeg synnes dette høres litt rart ut men vet at noen skjermkort med flere vifter kan feks kun aktivere en vifte og når det blir behov for det , aktiveres de andre viftene og så gradvis økes hastigheten på alle.

 

Viftene kan gå i forsjellig hastighet på dette kortet ja..

Jeg har ikke innstalert programvaren for dette og har ingen problemer.

 

De starter ikke før kortet når 50gr heller..

At de spinner av og på slik hørtes merkelig ut..

Var det slik før du la inn programvaren også ?

 

Hender slike program kan være litt buggy også..

 

(håper ikke du tok råtta på den ene vifta når du tok av den fordømte plasten..) :)

Har ikke lagt inn noe MSI programvare til kortet. Kun driver fra Nvidia.

 

Vifta fungerer nok, den kjører av og til. Er litt hipp som happ hvilke av de to som ønsker å dure rundt.

 

Men (i tillegg til coil whine) min har også denne "buzzingen": https://www.youtube.com/watch?v=Un5B23eaS98&feature=youtu.be&list=UUMkHL7BsxlkbOKbUwFqQWBg

Eller hvertfal noe likende. Under load. Det er ikke viftene; starter før viftene starter og når de kjører kan jeg holde de igjen og fortsatt høre lyden.

 

Hadde vært greit om noen kommenterte på denne lyden og avklarte om det er normalt eller ikke. Ellers kommer jeg til å bytte kortet tror jeg. :/

Lenke til kommentar

Lakus, jeg sammenlignet min og din score. Du knuser scoren min på Graphics fullstendig selv om vi har klokket ganske likt. Det er litt urovekkende for min del...

 

Jeg skal ikke late som om jeg vet hvorfor. For min del lurer jeg på hvorfor min "physics" er såpass langt under din.

 

Men nå kan jeg uansett ikke fortsette før jeg får noen nye vifter til kabinettet. Det nederste koser seg på 70 grader, men det øverste kortet vil dra temperaturen til månen nå om jeg lar det. Venter til jeg får litt mer luft mot det før jeg gjør noe mer. Får spille noen spill i mellomtiden :p

Lenke til kommentar

 

Du bør ta en titt på vifteprofilen, jeg synnes dette høres litt rart ut men vet at noen skjermkort med flere vifter kan feks kun aktivere en vifte og når det blir behov for det , aktiveres de andre viftene og så gradvis økes hastigheten på alle.

 

Viftene kan gå i forsjellig hastighet på dette kortet ja..

Jeg har ikke innstalert programvaren for dette og har ingen problemer.

 

De starter ikke før kortet når 50gr heller..

At de spinner av og på slik hørtes merkelig ut..

Var det slik før du la inn programvaren også ?

 

Hender slike program kan være litt buggy også..

 

(håper ikke du tok råtta på den ene vifta når du tok av den fordømte plasten..) :)

Har ikke lagt inn noe MSI programvare til kortet. Kun driver fra Nvidia.

 

Vifta fungerer nok, den kjører av og til. Er litt hipp som happ hvilke av de to som ønsker å dure rundt.

 

Men (i tillegg til coil whine) min har også denne "buzzingen": https://www.youtube.com/watch?v=Un5B23eaS98&feature=youtu.be&list=UUMkHL7BsxlkbOKbUwFqQWBg

Eller hvertfal noe likende. Under load. Det er ikke viftene; starter før viftene starter og når de kjører kan jeg holde de igjen og fortsatt høre lyden.

 

Hadde vært greit om noen kommenterte på denne lyden og avklarte om det er normalt eller ikke. Ellers kommer jeg til å bytte kortet tror jeg. :

Nå har jeg ikke hørt etter sånn klin inntil på mitt under load ..men jeg mener mitt er uten slike lyder..men ta det med en klype salt da jeg er litt hørselskadd..:) Kansje du skulle prøve å legge inn programvaren og tvinge viftene til å kjøre likt ? om det blir noe forsjell da..

Lenke til kommentar

Som oftest en "kobberspole" som avgir høyfrekvent vibrasjon og dermed lyd når det går strøm igjennom..

Etter det jeg har lest så er det ikke skadelig for kortet på noen måte..

Men kan sef være ufattelig irriterende..

 

Hadde det vært skikkelig gneldring i mitt ville jeg søkt en RMA på det..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bestilt dette kortet selv, så jeg er spent på om mitt eksemplar har dette fenomenet. Erfaring vil bli gitt.

Jeg har montert og såvidt testet det. Mitt er fritt for "coil whine" heldigvis. Veldig støysvakt i forhold til mitt forrige referanse GTX670. Det forrige var stille i 2D men spant opp endel under spilling.

 

Forøvrig ser jeg at Fps gikk opp fra 45-60 til 75-90 med det nye kortet i BF4 på de samme innstillingene. Noe jeg er veldig fornøyd med.

Lenke til kommentar

Byttet selv ut sli gtx 670 med et msi gtx 970, og så langt er jeg strålende fornøyd. Ville ikke sli med en gang, tar det senere når jeg har behov for kraften.

 

Angående coil whine/ulyd så har jeg en liten smule av der. Det kommer og går, men for det meste så hører jeg det ikke. Men jeg er redd for at det har en sammenheng med plastikken som var limt til vifta og som jeg forsiktig fjernet, men man vet jo aldri om dette kan være en grunn til litt ulyd. At viften kan ha blitt skadet pga dette.

 

Uansett så er jeg strålende fornøyd. Aldri overklokket en gpu før, men bestemte meg for at dette skulle være første gangen siden maxwell skal være så overklokkingsvennlig.

Og jammen var det der! Min core er klokket opp med 175MHz og minne +190 MHz (i afterburner) og det uten noen økning i voltage... Stabilt som bare det!!!:)))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...