Gå til innhold

Hvem er norsk?


Anbefalte innlegg

 

Kjenner flere som ikke kom til Norge før de var på småskolen (5-6-7 år gamle), men som f.eks har norsk stefar eller stemor og har norske halvsøsken, har norsk statsborgerskap og er like norske, eller norskere andre nordmenn jeg kjenner. (Jeg føler meg f.eks ikke spesielt norsk mtp. normer og forventet oppførsel og sånt, selv om jeg er hvit nordmann med bare nordmenn i opphavet sporet i enkelte greiner så langt tilbake som tidlig middelalder.)

 

Men hvordan måler du denne "norskheten" når du sier at noen er mer norsk enn andre? Handler det om å flagge på flaggdagene, spise kjøttkaker og fårikål, være opptatt av norsk litteratur, kunst og historie, være overbevist om at "norsk" er et adjektiv som også konnoterer "kvalitet" og like landsbygd, dialekt og nynorsk?

 

Hva slags normer er det du ikke liker? Det er sikkert mange å ta av...

 

 

Ta drikkekulturen for eksempel da, den er jeg ikke med på og det får meg til å føle meg mindre norsk enn dem som gidder å bli med på den. Jeg har også veldig lyst til å hilse på folk jeg treffer på gata, men det blir veldig awkward for i Norge gjør man jo ikke slikt. Sånne småting som bare går på tvers av min personlighet og som får meg til å føle at jeg ikke er så norsk som mange av mine "utenlandske" bekjente.

 

Språket, botid etc er i disse tilfellene ikke så relevante, siden vi har bodd på samme sted siden vi var 5-6 år, snakker brei dialekt hele gjengen og har bunad og norskeflagg på 17. mai. :) Det er de andre småtingene som ofte dras frem som "typisk" norsk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem er norsk? Alle som har forfedre som holdt til her da landets grenser ble definert. Kanskje en litt vag definisjon, i og med at grensene ble oppgått på forskjellige steder til forskjellige tider, og har forandret seg gjennom tidene. Men det er iallfall en mulig måte å definere det på. F.eks. var ikke landegrensene fastsatt i nord da innvandringen fra finske områder begynte, og folk vandret over til venner og familie de kjente fra før, så det blir vanskelig å si at de som kom er innvandrere i ordets nåværende forstand.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er med på dette. Samtidig er jo også avholdsbevegelse typisk norsk. Nei, det er noe er "norsk" betyr nok ikke det samme som at det er bra og verdt å ta vare på. Helgefylla er vel "norsk", men det er en flau skikk.

 

 

Det er liksom to ekstreme ytterpunkter. Selv har jeg ikke noe i mot et par øl en fredagskveld, men kulturen med å starte på vors, så gå ut, ende med nach og ikke gi seg til man er så full at man knapt kan stå den orker jeg rett og slett ikke. Er hverken avholds eller stordrikker, sånn egentlig. Merker at jeg blir litt uglesett av de rundt meg fordi jeg sjelden sier ja når de vil ha meg med ut på byen.

Lenke til kommentar

Homo Sapiens er bagger med atomer. Kloner av kloner og alle er avkom av våre primitive fedre og mødre. Så det å være Norsk,Amerikansk,Afrikansk eller Russisk osv osv kommer av hva vi opplever under oppveksten og hvilke verdier vi blir lært av dem rundt oss da vi alle er homo sapiens.

 

Er du lenge nok i et miljø så er sjansen stor for at du tilpasser deg miljøet ditt. Så du kan være født i Bengal jungelen og flytte til Norge og fortsatt bli Norsk. Om du tilpasser deg....det å være Norsk er kun en ideologi.

 

EDIT: Så kan en jo stille spørsmålet hva er det å være Norsk?

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Homo Sapiens er bagger med atomer. Kloner av kloner og alle er avkom av våre primitive fedre og mødre.

 

Dette er ikke riktig, for de du kaller for våre "fedre og mødre" var ganske avansert, og mye er avansert på mange områder enn vi er i dag.

 

Det er gravd frem massevis med byggver som man ikke kan kopiere med den kjente teknologien som er i dag.

Og også pyramidene i Egypr, med innehold, er bygd ved hjelp av en mye mer avansert teknologi enn den teknologien vi kjenner i dag.

 

Jeg sier kjent teknologi, for USA har sannsynligvis gravd fram noe av denne teknologien, samt tegninger, og ved å kopiere dette, såkalt reverse engeneering har de klart å få teknologi som ligger flere hundre år foran den teknologien vi kjenner til til i dag.

 

De holder det godt skjult. Men noe av det er likevel gradvis lekket ut. Bla så tilhører antakelg noen av de såkalte ufoene flyvåpnet i USA.

 

denne trekantede såkalte ufoen så jeg første gang i 80-årene.

 

https://www.youtube.com/watch?v=YQWqiI0jlQc

Lenke til kommentar

Jeg mener du er norsk dersom du har bodd i landet lenge nok til at du kan språket flytende (hvertfall tilnærmet), og har tilpasset deg det norske samfunnet og reglene.
Men det er jo samtidig umulig å unngå det med hudfarge her. Om man for eksempel snur på det..
- "Jeg har fått meg somalisk kjæreste, dere må bli med nedover og møte henne!"
Guttegjengen ankommer Alula Airport, alle like spente på å møte denne eksotiske kvinnen. Alle ser seg rundt, hvor er hun? Endelig ser vi henne, der borte ved brusautomaten. Margit, 42 år, født og oppvokst på Toten. Flyttet til Somalia da hun var 12.

Endret av ergal
Lenke til kommentar

Det er interessant å stille spørsmålet andre veien, som over her.

 

Du flytter til kina. Når er du å regne som kineser? Eller som Amerikaner i USA? Eller brite i england? Eller nederlender i nederland?

 

Har de samme diskusjonen som vi, om når er du en del av deres "nasjonalitet"? Og hvilke konklusjoner har de kommet frem til?

 

For hvis andre land har hatt denne diskusjonen, og kommet frem til et svar, hvorfor er det da viktig for oss å diskutere det videre? Kan vi ikke heller se på hvordan andre land har løst dette spørsmålet?

Lenke til kommentar

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd:

 

Kineserne har så mange forskjellige etnisiteter som har opphav innenfor sine grenser (55 ulike etniske grupper, tilsammen 105 millioner mennesker), at det har blitt et viktig nasjonalt prosjekt at alle skal være kinesere. (Zhonghua minzu).

Det minner om formann Maos svar til en vestlig journalist da han spurte om Mao ikke var redd for en invasjon utenfra: "Kina er stort. Før de er kommet langt er de alle blitt kinesere."
Geir :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

husker fra historiefaget på vgs at vi hadde om nasjonalisme, og da var begrepet delt i politisk- og kulturell nasjonalisme. I politisk nasjonalisme så handlet det om det politiske systemet, og alle som bodde innenfor grensene til dette systemet tilførte nasjonen (eller noe i den dur). Mens i kulturell nasjonalisme så besto nasjonen av en spesiell folkegruppe.

 

Altså kan det å være norsk deles i to: norsk av slekt og norsk av kultur, hvor norsk av slekt er de som tilhører "den norske folkegruppe", mens norsk av kultur er de andre som bor her, og som følger norske tanker, normer og ikke minst snakker norsk.

 

edit: vil legge til at hva som kreves for å være norsk av kultur, og norsk av slekt, er opp til hver og en. oftest er det jo lett å se om en person er av norsk eller utenlandsk slekt, men hvis en person er 50/50, så finnes det ikke noe fasitsvar. angående f.eks muslimer som kler seg i disse heldekkende lakenene,eller går rundt og snakker på et-eller-annet fremmedspråk hele tiden, så vil ikke jeg si disse er norsk av kultur ihvertfall.

Endret av knekkebr?dmedost
Lenke til kommentar

 

Jeg siterer meg selv fra en annen tråd:

 

Kineserne har så mange forskjellige etnisiteter som har opphav innenfor sine grenser (55 ulike etniske grupper, tilsammen 105 millioner mennesker), at det har blitt et viktig nasjonalt prosjekt at alle skal være kinesere. (Zhonghua minzu).

Det minner om formann Maos svar til en vestlig journalist da han spurte om Mao ikke var redd for en invasjon utenfra: "Kina er stort. Før de er kommet langt er de alle blitt kinesere."
Geir :)

 

 

Så hvis jeg reiser fra Norge og til kina, så er jeg altså etter din mening kineser før jeg når grensen til kina.

Hvordan og på hvilket tidspunkt skjer så denne forvandlingen ? :)

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Så hvis jeg reiser fra Norge og til kina, så er jeg altså etter din mening kineser før jeg når grensen til kina.

Hvordan og på hvilket tidspunkt skjer så denne forvandlingen ? :)

 

Jeg forsto det sånn at du blir kineser på veien fra den ene grensen (der invasjonen starter) til den andre grensen (der invasjonen slutter). Muligens er sitatet noe foreldet siden det antageligvis var mye vanligere å marsjere til fots før.

 

edit: "marsjere til fots" var en klønete pleonasme fra min side. :D

Endret av ærligøs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Så hvis jeg reiser fra Norge og til kina, så er jeg altså etter din mening kineser før jeg når grensen til kina.

Hvordan og på hvilket tidspunkt skjer så denne forvandlingen ? :)

 

Jeg forsto det sånn at du blir kineser på veien fra den ene grensen (der invasjonen starter) til den andre grensen (der invasjonen slutter). Muligens er sitatet noe foreldet siden det antageligvis var mye vanligere å marsjere til fots før.

 

edit: "marsjere til fots" var en klønete pleonasme fra min side. :D

 

 

Vel, jeg forsto det egentlig slik jeg også, men siden det ikke nevnes kommet langt innenfor kinas grenser, så kan det jo egentlig bety omtrent hvor som helst.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg reiser fra Norge og til kina, så er jeg altså etter din mening kineser før jeg når grensen til kina.

Hvordan og på hvilket tidspunkt skjer så denne forvandlingen ? :)

 

Nå har du jo alt sagt at det ikke var slik du forstod det...

 

Du blir som Mao så det kineser av å oppholde deg lenge nok i Kina. Hvor lenge får du spørre ham om, når dere møtes i himmelen. Det tror jeg ikke ha sa noe om.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Men ble Einstein omtalt som en amerikaner?

Yup, hans etnisitet var tysk mens hans nasjonalitet var amerikansk så ble han kjent som en tysk amerikaner.

Idag feires han som en American Master, et slags nasjonalhelt

 

http://www.pbs.org/wnet/americanmasters/episodes/albert-einstein/how-i-see-the-world/585/

 

 

:thumbup:

 

Det er det samme med Tesla, han var av serbo-kroatisk bakgrunn, men han regnes også som en amerikansk elektroingeniør...

 

 

Wikipedia:

Han ble født i Smiljan i det daværende Keiserdømmet Østerrike, dagens Kroatia.

+ av serbisk bakgrunn.

 

Det bare viser at vi ikke kan dele mennesker slik... Er han Amerikaner, Kroater, Serber eller Østerriker? Og spiller det noen rolle? :D

 

 

Norsk pass = Norsk. Vi lever i et globalt samfunn. Hvor dine etniske røtter stammer fra har absolutt ingenting å si. Så enkelt ser jeg på det.

 

Det er denne veien verden går, uansett om man liker det eller ikke. Så det er bare å vende seg til det. Landegrenser hviskes ut, og etniske grupperinger er snart et begrep som ikke gir noen mening.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

 

 

 

Men ble Einstein omtalt som en amerikaner?

Yup, hans etnisitet var tysk mens hans nasjonalitet var amerikansk så ble han kjent som en tysk amerikaner.

Idag feires han som en American Master, et slags nasjonalhelt

 

http://www.pbs.org/wnet/americanmasters/episodes/albert-einstein/how-i-see-the-world/585/

:thumbup:

 

Det er det samme med Tesla, han var av serbo-kroatisk bakgrunn, men han regnes også som en amerikansk elektroingeniør...

 

 

Wikipedia:

Han ble født i Smiljan i det daværende Keiserdømmet Østerrike, dagens Kroatia.

+ av serbisk bakgrunn.

 

Det bare viser at vi ikke kan dele mennesker slik... Er han Amerikaner, Kroater, Serber eller Østerriker? Og spiller det noen rolle? :D

 

Norsk pass = Norsk. Vi lever i et globalt samfunn. Hvor dine etniske røtter stammer fra har absolutt ingenting å si. Så enkelt ser jeg på det.

 

Det er denne veien verden går, uansett om man liker det eller ikke. Så det er bare å vende seg til det. Landegrenser hviskes ut, og etniske grupperinger er snart et begrep som ikke gir noen mening.

:thumbup:

Gruppetilhørighet har mye å gjøre med hvordan vi snakker om hverandre

 

Jeg antar de alle fleste norske mødre ikke kaller sine barn "adoptert" men heller bare "mitt barn" fordi de vill at sine adopterte barn føler som de er fulle medlemmer av familien sin.

 

Hvis innvandrerbarn kalles aldri "norske" uavhengig av oppførselen så øker sjansen at de oppføre seg som "norske".

 

Det var slik i USA også blant slavene- de kunne aldri bli helt amerikaner og betaler vi en stor pris helt til idag pga dette tidligere praksis, de har aldri helt integrert seg, selv om det sitter et innvandrebarn i det hvite hus idag!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...