Gå til innhold

Oktoberfest 2014 - 400mmL 2,8 IS - Substitute


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin separasjon fra bakgrunnen på fuglen. Kanskje ikke dens beste vinkel :) Litt urolig bokeh.

 

Fin liste du har laget, burde kanskje ha tenkt gjennom motiver selv.Ikke bare tatt det som dukker opp. Jeg har kun noen vage ideer når jeg tar med meg kamera på tur.

Merker det krever litt mer planlegging når du skal drasse på så mye tungt utstyr. Det begrenser seg hvor langt du orker å gå. Men motiver som ørn og elg og sånn krever litt leting og masse tid og tålmodighet. Tid og tålmodighet har jeg ikke mye av.

Lenke til kommentar

Du skal jammen stå på hvis du skal ha bilde av flere levende og skye ville dyr, med mindre du har noen åte/foringsplasser fordelt rundt omkring. Du kan jo føye på "Abstrakt" på listen f.eks.

 

Ser du fikk en "smule" mer spektakulært take-off bilde enn meg (da tenker jeg på F-16). Her får du demonstrert teleeffekten skikkelig. Men så til det første egentlige oktoberbildet. Bakgrunnen er litt "busy" som Bjørn Åge er inne på, men jeg synes egentlig ikke det gjør noe her. Virkelig tett på, og det tekniske sitter. Du har i alle fall valgt en tryggere lukkertid enn jeg gjorde. Fokus skal vel normalt strengt tatt sitte på hodet/øynene, men tror ikke det hadde gjort seg med bakparten såvidt ute av fokus her siden den dominerer bildet.

Lenke til kommentar

Jeg har en foreløpig ønskeliste over ting jeg skal ta bildet av:

 

- Fisk

 

- Macro (den kan bli tøff)

 

"Ekte" makro er nok vanskelig, men 400mm kan gi flotte nærbilder. Vil tro (levende) fisk er en større utfordring. Ellers er vel 400mm flott til alt av dyr og fugler. Synes du har hatt fin variasjon så langt.

Lenke til kommentar

 

Jeg kunne tenkt meg enda litt nærmere, men 2x konverteren gjør bildene ganske mye softere.

Du bruker vel versjon 3 av 2x-konverteren?

Merkbar skarpere med versjon 3.

Og selvfølgelig hjelper stativ godt med et så tungt objektiv.

 

Ja jeg bruker v3 av begge konverterne.

Jeg har fått meg et benro stativ som jeg har brukt, men kulehode er ikke noen god ide på et slikt objektiv. Skulle hatt et litt bedr.

 

Ellers har jeg vært på Elgjakt i 2 dager uten å sett så mye som en liten elg. Fikk et crappy bilde av en ørn, men vil ikke belaste dere med stygge bilder.

Lenke til kommentar

Jeg har fått meg et benro stativ som jeg har brukt, men kulehode er ikke noen god ide på et slikt objektiv. Skulle hatt et litt bedr.

Finnes billig gimbal-hode på ebay. Har dette selv, men bruker det på lett optikk - 400 f5.6L.

Funker helt greit, men hadde kanskje prøvd meg forsiktig fram med optikk til 30-50k og mer. Er uten kulelager eller lign, så helt friksjonsfritt er det heller ikke. Kan sikkert fettes opp for bedre "glid"..

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=gimbal+head&_from=R40&_osacat=0&_from=R40&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR0.TRC0.H0.XBEIKE+BK-45.TRS0&_nkw=BEIKE+BK-45&_sacat=0

 

Kanskje andre her inne har erfaring ved bruk på større og tyngre optikk?!

 

Benro GHA kan kanskje og være et alternativ, men tusenlappen dyrere etter hva jeg kan se på ebay.

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Mange fine bilder her. Foreløpige favoritter er rullebanen og måke i take-off.

 

Ser at du har tenkt å prøve ut extender. Det er desverre ikke etter reglene til oktoberfesten. Grunnen til det er at den endrer brennvidden og dermed bildevinkelen. Etter mange års diskusjoner, så er det en av de tingene vi er noenlunde enige om. At man etterstreber å ha samme brennvidde og sensorstørrelse. Det som vil være oker å ta bilde med og uten extender, og legge extender-utgaven i spoiler.

 

edit: Et alternativ er å bruke en og samme extender i hele festen. Håper ikke det ødelegger for deg.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

 

Jeg har fått meg et benro stativ som jeg har brukt, men kulehode er ikke noen god ide på et slikt objektiv. Skulle hatt et litt bedr.

 

Benro GHA kan kanskje og være et alternativ, men tusenlappen dyrere etter hva jeg kan se på ebay.

Ville gått for full gimbal på dette objektivet (GHA er vel en sidekick-variant). Har Benro GH2 som jeg benytter med 300mm f/2.8, funker som en drøm i alle fall.

 

Forøvrig: Ku er ku. Ble i hvert fall et bra resultat dette.

Jeg vurderte for øvrig 500mm i denne festen, men besinnet meg i siste øyeblikk. Håper du ikke tar deg vann over hodet nå, det er faktisk en del forskjell på 400mm og 560mm.

Endret av k.n.b
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har fått meg et benro stativ som jeg har brukt, men kulehode er ikke noen god ide på et slikt objektiv. Skulle hatt et litt bedr.

 

Benro GHA kan kanskje og være et alternativ, men tusenlappen dyrere etter hva jeg kan se på ebay.

Ville gått for full gimbal på dette objektivet (GHA er vel en sidekick-variant). Har Benro GH2 som jeg benytter med 300mm f/2.8, funker som en drøm i alle fall.

Det stemmer, som festes på kulehodet, så er nok ikke helt den beste løsningen.

 

Jeg drømmer om denne, når jeg en gang kan kjøpe: http://promediagear.3dcartstores.com/Katana-Gimbal-Head_p_8.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...