Gå til innhold

Dette er Nvidias nye toppmodeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bruke et par tusen kroner for å spare noen usle kroner på kjøling og strøm?

 

Nei, lavt strømforbruk er nok ingen god grunn til å oppgradere. Men at det er en solid fordel/bonus er jo sant. :)

Kjøling av kabinett er en ting. Kjøling av rommet PC-en står i er en annen. Når oppgradering av kortet er en oppgradering av arbeidsmiljøet, vil jeg si det er en god investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruke et par tusen kroner for å spare noen usle kroner på kjøling og strøm?

 

Nei, lavt strømforbruk er nok ingen god grunn til å oppgradere. Men at det er en solid fordel/bonus er jo sant. :)

 

Det er ditt syn, folk med romslig økonomi, og som ikke liker støy kan gjøre andre vurderinger, for min del er strømforbruk sterkt dimensjonerende.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Bruke et par tusen kroner for å spare noen usle kroner på kjøling og strøm?

 

Nei, lavt strømforbruk er nok ingen god grunn til å oppgradere. Men at det er en solid fordel/bonus er jo sant. :)

Jo det er det om du har 8x 780Ti som kjører på 1032MhZ.

Men om jeg kjøper 980 vet jeg ikke enda, vil vente litt.

Du sparer inn ca en 500kr i året (gitt et snitt på 0,75kr per kWh), og gitt at ALL varmen dumpes ut, og ikke bidrar til noe annen oppvarming. Trenger fort en 9 års tid på å spare inn det. XD Skal godt kjøres å spare penger på å oppgradere om man bytter så ofte (780Ti -> 980 er vel knapt et år).

 

 

Det er ditt syn, folk med romslig økonomi, og som ikke liker støy kan gjøre andre vurderinger, for min del er strømforbruk sterkt dimensjonerende.

AtW

Åpenbart er det mitt syn. På lik linje med at de fleste andre også presenterer sitt syn.

 

Etter støymålinger så gir 980 nøyaktig like mye støy som et 780Ti, og noe mer enn GTX 780. Det blir dog et sidespor, for mitt poeng er at strømforbruk alene, betyr kun én ting, og det er høyere strømtrekk og mer varme i rommet.

 

Om kjernen blir varmere, eller om kortet blir mer stillegående vil variere vesentlig etter hvor god kjøler den har. Og da er det ikke strømforbruket alene du ser på, som også var den opprinnelige påstanden.

 

 

 

Kjøling av kabinett er en ting. Kjøling av rommet PC-en står i er en annen. Når oppgradering av kortet er en oppgradering av arbeidsmiljøet, vil jeg si det er en god investering

Godt poeng. Men hvor mye ekstra koster det å dumpe 80W ekstra varme (per kort) om man folder 24/7?

 

Lagde nylig meg en ekstra luftesluse for datamaskinen min, da den dumpet 3000W mer varme enn normalt, og koster meg bare noen få kroner og noen få ekstra arbeidstimer, hvor tidsbruken uansett er noe du sparer på å ikke oppgradere uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Bruke et par tusen kroner for å spare noen usle kroner på kjøling og strøm?

 

Nei, lavt strømforbruk er nok ingen god grunn til å oppgradere. Men at det er en solid fordel/bonus er jo sant. :)

Jo det er det om du har 8x 780Ti som kjører på 1032MhZ.

Men om jeg kjøper 980 vet jeg ikke enda, vil vente litt.

Du sparer inn ca en 500kr i året (gitt et snitt på 0,75kr per kWh), og gitt at ALL varmen dumpes ut, og ikke bidrar til noe annen oppvarming. Trenger fort en 9 års tid på å spare inn det. XD Skal godt kjøres å spare penger på å oppgradere om man bytter så ofte (780Ti -> 980 er vel knapt et år).

 

 

Det er ditt syn, folk med romslig økonomi, og som ikke liker støy kan gjøre andre vurderinger, for min del er strømforbruk sterkt dimensjonerende.

AtW

Åpenbart er det mitt syn. På lik linje med at de fleste andre også presenterer sitt syn.

 

Etter støymålinger så gir 980 nøyaktig like mye støy som et 780Ti, og noe mer enn GTX 780. Det blir dog et sidespor, for mitt poeng er at strømforbruk alene, betyr kun én ting, og det er høyere strømtrekk og mer varme i rommet.

 

Om kjernen blir varmere, eller om kortet blir mer stillegående vil variere vesentlig etter hvor god kjøler den har. Og da er det ikke strømforbruket alene du ser på, som også var den opprinnelige påstanden.

 

 

 

Kjøling av kabinett er en ting. Kjøling av rommet PC-en står i er en annen. Når oppgradering av kortet er en oppgradering av arbeidsmiljøet, vil jeg si det er en god investering

Godt poeng. Men hvor mye ekstra koster det å dumpe 80W ekstra varme (per kort) om man folder 24/7?

 

Lagde nylig meg en ekstra luftesluse for datamaskinen min, da den dumpet 3000W mer varme enn normalt, og koster meg bare noen få kroner og noen få ekstra arbeidstimer, hvor tidsbruken uansett er noe du sparer på å ikke oppgradere uansett.

 

Det er i mine øyne meningsløst å late som strømforbruket ikke har en massiv innvirkning på støynivået, bare fordi man får bråkete kjøpere per effekt til alle effektnivåer, så betyr ikke det at effekten ikke er særdeles viktig, det er det desidert viktigste dimensjonerende kriteriet for støy.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det som er virkelig stort med denne serien er inntoget av Hdmi 2.0 output.

Krever det nye kabler antar jeg? Og ikke minst hardware med HDMI 2.0-inngang :)

Det krever sikkert gode kabler, men ikke nødvendigvis nye. Når man øker båndbredden over kabelen så faller de kablene med dårligst signalkvalitet av lasset. Dvs. lange kabler (5-20m) og kabler med tvilsom kvalitet (1$ kr/m på ebay). Siden signalet er digitalt så er det sånn at enten fungerer det eller så fungerer det ikke. Det er bare å teste ut om kabelen takler det. HDMI-kontakten er den samme som før.

Lenke til kommentar

andrull: Jeg bruker 0kr i året på panel ovner, så din matte stemmer ikke.

Prøv selv å kjøre folding@home så skjønner du bedre selv.

Om sommeren er det ut ja.

Vel, jeg spesifiserte jo nettopp dette faktum fordi jeg ikke vet hva slags oppvarmingutstyr og hus du har. Noen bor kanskje ikke i samme sted hvor folding-PCen står på etc...

 

Men tar du det med, så gjør det jo poenget mitt enda sterkere. For om du tar med det faktum at du utnytter deg av varmen, ja så er innsparte kroner mindre ved lavere effekt på skjermkortet (mindre oppvarming).

 

 

 

Det er i mine øyne meningsløst å late som strømforbruket ikke har en massiv innvirkning på støynivået, bare fordi man får bråkete kjøpere per effekt til alle effektnivåer, så betyr ikke det at effekten ikke er særdeles viktig, det er det desidert viktigste dimensjonerende kriteriet for støy.

AtW

Ganske sikker på at overflate på kjøleren har akkurat like mye å si som effekten. Er kortet (kjøleren) tilsvarende mindre som effekten, så blir også støyen det samme. På veldig størmslukende kort, og ved overklokking så er kjøleren lik, mens effekten styrer støy/temperatur. Men på mindre kort så blir også ofte kjøleren mindre, og tendensene forandrer seg.

 

De mid-level kortene jeg har vært vite til med halve effektforbruket har ikke hatt en tendens til å være spesielt mer stillegående. Det er bare når du kommer til de verste beistene, som f.eks 290x, hvor kjøleren ikke lengre kan skalere opp, da kortene ikke har blitt noe større/lengre.

 

Uansett, jeg sier ikke at effektforbruket ikke har noe å si, for det er en god del av kaka og en svært fin bonus at den klarer så god ytelse med så lite. Men at effektforbruket alene har en så stor faktor er jeg ikke enig i. Og spesielt når kortet i praksis ikke har vist seg å være vesentlig (om noe) mer stillegående, så er det vel unødvendig å stå på sitt om at det er en stor fordel? Ja det er potensiale, men vi snakker ikke om et teoretisk kort lengre.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Bruke et par tusen kroner for å spare noen usle kroner på kjøling og strøm?

 

Nei, lavt strømforbruk er nok ingen god grunn til å oppgradere. Men at det er en solid fordel/bonus er jo sant. :)

 

Det er ditt syn, folk med romslig økonomi, og som ikke liker støy kan gjøre andre vurderinger, for min del er strømforbruk sterkt dimensjonerende.

 

AtW

 

 

http://anandtech.com/show/8526/nvidia-geforce-gtx-980-review/21

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...