Gå til innhold

Spørsmål angående iPhone 6 og USA


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte Iphone 5 når jeg bodde i USA (siden telefonen jeg hadde døde)

 

Iphone 5 hadde uheldigvis mange feil, som knapper som slutter å funke, og dårlig batteri

 

For å få dette fikset på reklamasjon må du levere telefonen fysisk i en butikk i USA, og motta den på en amerikansk adresse, med andre ord stress når du ikke lenger bor i USA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Legger du til moms, er du oppe i 5160 kroner.

Men man trenger altså ikke legge til moms. Varen koster under 6.000 NOK.

 

Jo!

 

Som sagt før (utrolig at man må si ting tre ganger før folk får det med seg): Det er totalprisen som teller, ikke prisen pr. enkelt ting.

 

Kjøper man en iPhone for en kameraet, i tillegg til det man kjøper selv, så er man veldig fort over 6000 kroner. Og jeg tipper denne kameraten helst vil ha sine egne ting momsfritt, og ikke det han kjøper for andre. Og da må man betale moms.

 

 

Det er da ingen som har påstått noe annet heller. Og man må betale moms på hele varen som "bikker over" 6000-grensa. Og som du skriver, det er totalprisen som teller, så hvis den ikke overstiger 6000 blir det ikke moms på noen ting.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det stemmer quantum.

AppleCare fungerer globalt så det vil si at du har beskyttelse her i Norge. Apple har egen shipping box og alt til AppleCare programmet. Vil si det er et must ved kjøp av Apple produkter i USA.

Ellers har Apple ett års internasjonal garanti med produktene deres, så om det skjer noe med iPhonen kan du levere den til Eplehuset/Humac for å få den fikset så lenge det er innenfor ett år.

 

Når du kjøper AppleCare PP må du registere den selv på internett (hvis du ikke kjøper den sammen med iPhonen).

 

(kjøpe iPhone i USA?: http://altomiphone.blogg.no)

 

 

 

hvordan kan man velge å ta den versjonen da?

 

For å kjøpe Sprint versjonen er det bare til å gå til en butikk som selger Sprint. Noen butikker selger iPhone med Verizone, noen med Sprint osv. Å få med Sprint er ikke vanskelig og vil tro at hvilken som helst butikk har Sprint versjonen, ihvertfall Apple butikken.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Det er da ingen som har påstått noe annet heller. Og man må betale moms på hele varen som "bikker over" 6000-grensa. Og som du skriver, det er totalprisen som teller, så hvis den ikke overstiger 6000 blir det ikke moms på noen ting.

Nei, men hvis kameraten hans kjøper noen ting også, så er man fort over 6000 totalt. Og da må man velge ut noe under 6000 kroner man kan få inn momsfritt, og jeg tviler på at kameraten da velger telefonen han ikke engang har kjøpt til seg selv :-)

 

I et slikt tilfelle vil telefonen koste godt over 5000 kroner, og når man i tillegg mister reklamasjonsrett og må kjøpe Apple Care i tillegg for samme garantivilkår i Norge så blir jo totalprisen enda nærmere norsk pris. Har man ikke lader/den nye kabelen fra før, må man kjøpe ny lader/kabel i Norge (et par hundre kroner ekstra der også) og vips er man over norsk pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[…] og du trenger vel et adapter for å bruke laderen, noe som ikke er å anbefale da det kan påvirke batteriet i negativ retning.

Dette er et ikke-problem. Kontakten er den samme som på tidligere iPhoner, så hvis trådstarter allerede har en iPhone kan han bruke laderen som fulgte med der.

 

Det kan være men han sier ingen ting om at han har det fra før..Ei sier han at han har Apple care. Han må gjerne kjøpe i USA å spare x antall hundrelapper, men jeg er rimelig sikker på at det ikke lønner seg nevneverdig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er da ingen som har påstått noe annet heller. Og man må betale moms på hele varen som "bikker over" 6000-grensa. Og som du skriver, det er totalprisen som teller, så hvis den ikke overstiger 6000 blir det ikke moms på noen ting.

Nei, men hvis kameraten hans kjøper noen ting også, så er man fort over 6000 totalt. Og da må man velge ut noe under 6000 kroner man kan få inn momsfritt, og jeg tviler på at kameraten da velger telefonen han ikke engang har kjøpt til seg selv :-)

 

I et slikt tilfelle vil telefonen koste godt over 5000 kroner, og når man i tillegg mister reklamasjonsrett og må kjøpe Apple Care i tillegg for samme garantivilkår i Norge så blir jo totalprisen enda nærmere norsk pris. Har man ikke lader/den nye kabelen fra før, må man kjøpe ny lader/kabel i Norge (et par hundre kroner ekstra der også) og vips er man over norsk pris.

 

 

Det er da ingen som har påstått noe annet heller. Og man må betale moms på hele varen som "bikker over" 6000-grensa. Og som du skriver, det er totalprisen som teller, så hvis den ikke overstiger 6000 blir det ikke moms på noen ting.

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Så da er vi enige om at mva må betales?

 

Bare for å gjøre det HELT klart; det er snakk om totalprisen på absolutt alt kameraten kjøper i USA og tar med hjem som teller, ikke alt som kjøpes i Apple-butikken om noen skulle lure.

Så det sier seg selv at han har med seg verdier for over 6.000,- med mindre han skal til USA kun for å kjøpe en telefon for en kompis.

 

Men selvsagt hvis kompisen har med verdier for ca 9.000,- så betaler han ikke mva på iPhone, men på varene som koster nærmest mulig differansen mellom 6 og 9 tusen, ca 3.000,-. Det blir jo billigere enn å betale mva for iPhone. Da er det selvsagt at han som skal ha iPhone betaler mva på disse tingene.

Lenke til kommentar

Var i New York i november i fjor og forhørte med på en da ny Iphone 5S i Applestore på 5th. Der sa de at denne ikke ville virke i Norge før etter flere måneder. Apple hadde lagt i en sperre på telefonen for bruk utenfor USA. Gjaldt ikke for 5C da denne hadde kommet ut tidligere og sperren derfor var fjernet. Han antok at det tok 4-5 måneder fra tlf var ny til sperren var fjernet for bruk utenfor USA. I tillegg til Apple-prisen må man legge til en tax, som i New York er på 9%. Også er det jo dollarkursen. Kjøpte meg en Ipad Air isteden. Med taxes og kursen sparte jeg ikke mer en 400-500 kr. I tillegg får man ikke reklamasjonsretten på 5 år. Kort tid etter at jeg kom hjem solgte de samme Ipad´n til den samme prisen jeg ga i NY.

Lenke til kommentar

Og det var innenfor garantien på ett år?

Da ville jeg klagd på det. Internasjonal garanti er internasjonal garanti. Selv sier Apple Norge også det at den skal fikses uten ekstra kostnader selv om den er kjøpt i utlandet.

Jepp, det var innen et år etter at Iphone 5 var lansert i det heletatt

 

Ringte to ganger til norsk support (det vil si en svensk person ene gangen, og en dansk andre gangen) siden jeg ikke var fornøyd med første svaret da jeg også trodde det skulle være internasjonalt . For så å bli oversatt til amerikansk support siden jeg ikke var dekket av europeisk eller skandinavisk garanti og eneste løsningen de kunne tilby var å levere den fysisk i USA

Lenke til kommentar

Lurer selv på om jeg skal kjøpe iphone 6 i USA, men er veldig skeptisk med tanke på at de kun selger denne "contract free" utgaven som er låst til T-Mobile. Leser rundt om at det er mangen som sier den funker over dammen til tross for dette, men nesten like mangen som sier det motsatte.

 

Fristelsen er stor da det er endel å spare. Jeg skal ha Iphone 6 Plus 64gb som koster 849 Dollar for Contract free versjonen. Dette er ca. 5374 kr etter dagens kurs. Altså over 2200kr mindre enn den norske som koster 7590kr.

 

AppleCare kan fungere som erstatter vis det er sånn at man mister garantien når den kommer til norge, men ser ikke ut som Apple tilbyr AppleCare til Iphone i Norge. Jeg har hvertfall ikke funnet det så langt. Vil den gi samme rettigheter i norge selv om det ikke tilbys her?

 

Om noen vet om noen som faktisk har prøvd ut Iphone 6 fra USA i norge evt. tidligere modeller som har blitt kjøpt som contract free, vær grei og fortell :)

Endret av Havdyr
Lenke til kommentar

AppleCare Protection Plan kjøper du i USA. Planen fungerer globalt, så skjer det noe her så dekkes det.

 

Har du noen linker til der apple skriver dette selv.

 

Spør kun for å forsikre meg så godt som mulig.

 

Og om dette er casen, så vil det komme på akkuratt 6000kr med appleCare til 99 dollar inkludert

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...