Gå til innhold

Spørsmål angående iPhone 6 og USA


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

 

en kompis av meg skal til USA i høstferien. Han lurte på om han skulle kjøpe noe for meg.. vi ble enig om at han skal kjøpe meg en iPhone 6.

 

Vil en iPhone 6 ha bra 4g dekning i Norge? (telenor)Vil den funke som den skal? Hva må jeg evt. gjøre for at den skal funke? (ulåst så klart) :)

 

 

Hvor mange penger sparer jeg på å kjøpe en ulåst iPhone 6 fra USA i forhold til i Norge?

 

:hmm:

Endret av xISturli99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare på alt du spør om, men husk at om kompisen din kjøper varer for mer enn 6000 kroner totalt, så må det som overstiger 6000 kroner fortolles. Om en vare koster mer enn 6000 kroner, så må den fortolles for hele summen. Kjøper han en vare til 5000 og en til 4000 må den til 4000 fortolles for hele summen.

 

I og med at han mest sannsynlig kjøper varer for mer enn 6000 kroner når han tar med seg en iPhone 6 til deg, så må du legge på 25% moms på det telefonen koster i USA. I og med at elektronikk er ganske billig i Norge, så tviler jeg på at du sparer særlig mye (hvis noe i det hele tatt). Og husk at du mister alt som heter 5 års reklamasjonsrett.

Endret av Molekylet
  • Liker 3
Lenke til kommentar

LTE vil funke i norge på alle frekvenser vi bruker i her i Norge uansett hvilken versjon av iPhone 6/6 Plus du kjøper, men hvis du kan velge ta sprint versjonen (A1586/A1524) da den støtter flest bånd.

 

https://www.apple.com/iphone/LTE/

 

orker ikke sjekke pris i usa, men hvis du velger den 4.7 tommer modellen under 64GB så blir det vel lavere enn 6000kr vel? er ganske mye du sparer på å kjøpe fra usa såvidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om han har den i lomma eller hvor han har den hvis han blir stoppet i tollen. Han må bevise/sannsynliggjøre at telefonen er kjøpt i Norge. Da må han kaste kvittering og alt som kan "bevise" at den er kjøpt i USA. I tillegg er ikke tollerne dumme.

Når det er sagt, er det sjeldent man blir stoppet i tollen, med mindre man har "riktig utseende", eller "riktig oppførsel".

Lenke til kommentar

han kan jo bare ta den i lommen ? :p

 

liksom ut av etuiet :p

Nope. Hvis tollerne blir mistenksomme, for eksempel ved at telefonen ikke engang er blitt tilgjengelig for salg i Norge eller er så ny at det er sannsynlig at den er kjøpt i USA, så er det den reisende som må bevise at den er kjøpt i Norge.

 

Kan man ikke bevise det der og da, så blir telefonen konfiskert. Kan man ikke fremlegge bevis innen en viss tid, kan den bli destruert. Og ikke får man igjen noe for den heller. I tillegg risikerer man bot.

 

Som en annen sier, så er det sjelden man blir stoppet. Men selv jeg, som ser ganske normal ut, er blitt stoppet to ganger (hadde ikke for mye, heldigvis). Så vil man risikere en gjenstand verdt mange tusen kroner, bare for å spare småpenger?

Lenke til kommentar

 

orker ikke sjekke pris i usa, men hvis du velger den 4.7 tommer modellen under 64GB så blir det vel lavere enn 6000kr vel? er ganske mye du sparer på å kjøpe fra usa såvidt jeg vet.

Det hjelper ikke det, om total verdi av alle varene man tar med er over 6000 kroner. Og det skal godt gjøres, om man har med en mobil til 4-5000 kroner.

 

Men sjekk gjerne priser, og be kameraten din gå på rødt og fortolle telefonen hvis det selv med moms blir mye rimeligere enn i Norge. Men husk at du mister reklamasjonsretten som i Norge er fem år. Den kan fort være verdt telefonens verdi i seg selv.

 

EDIT: Sjekket litt priser, og det eneste jeg fant som ikke var med abonnement var en "contract free" som var låst til T-Mobile. Tar her utgangspunkt i den rimeligste varianten med 16GB minne.

 

Den koster 649 dollar, som blir 4128 kroner. Legger du til moms, er du oppe i 5160 kroner. Husk også at det i statene ofte blir lagt til "sales tax" på noen prosent i tillegg til alt dette. Mulig du kan få refundert dette, men jeg vet ikke hvordan det fungerer.

 

Prisen i Norge, for en ulåst versjon, er 5790 kroner. En besparelse på maks 630 kroner. Akkurat det er fem års reklamasjonsrett mer enn verdt.

Endret av Molekylet
Lenke til kommentar

 

Da er det bare å handle da. Man finner jo fort ut om billig faktisk kan være dyrt...:-)

 

 

Jepp, det kan man jo meget enkelt regne ut på forhånd. Dog lurt å kjøpe apple-care samtidig, men det er jo bare å ta med i regnestykket. Helt lovlig er et også, stikk i strid med hva du antyder...

Endret av quantum
Lenke til kommentar

 

Da er det bare å handle da. Man finner jo fort ut om billig faktisk kan være dyrt...:-)

 

Jepp, det kan man jo meget enkelt regne ut på forhånd. Dog lurt å kjøpe apple-care samtidig, men det er jo bare å ta med i regnestykket. Helt lovlig er et også, stikk i strid med hva du antyder...

Klart det er lovlig, man kan ha med varer for totalt 6000 uten å betale mva hvis man er ute av landet i minst ett døgn. Å reise til USA tar jo mer enn ett døgn...:-)

 

Men det kan jo hende man handler mer enn en iPhone på turen, og da krysser man nok grensen på 6000...

 

Dessuten handler ikke muligheten for at en billig ting kan bli dyr bare om innkjøpsprisen...:-)))

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Legger du til moms, er du oppe i 5160 kroner.

Men man trenger altså ikke legge til moms. Varen koster under 6.000 NOK.

 

Jo!

 

Som sagt før (utrolig at man må si ting tre ganger før folk får det med seg): Det er totalprisen som teller, ikke prisen pr. enkelt ting.

 

Kjøper man en iPhone for en kameraet, i tillegg til det man kjøper selv, så er man veldig fort over 6000 kroner. Og jeg tipper denne kameraten helst vil ha sine egne ting momsfritt, og ikke det han kjøper for andre. Og da må man betale moms.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...