Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

99% prosent minnebruk


Anbefalte innlegg

Har siden jeg fikk maskinen hatt problem med at minnet fylles opp. Etter et par timers bruk er minnebruket ofte oppi 95-99%, selv om jeg lukker alle programmer. En restart retter opp i problemene, men etter en stund fylles minnet opp igjen og maskinen blir ubrukelig treg.

 

 

Maskinen er en komplett i30 som er under mnd gammel.

 

CPU: Intel Core i5-4460

HK: MSI Z87-G45 Gaming
RAM: HyperX Fury DDR3 1600MHz 8GB Black 2x4GB 1600MHz

Skjermkort: Gainward GeForce GTX 770 2GB PhysX CUDA
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5"
HD: Toshiba Desktop 2TB SATA 3.0

OS: Windows 8.1

 

 

Noen som vet hva problemet kan skyldes, og evt. vet hvordan det kan løses?

 

post-135766-0-38899400-1410566015_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok heller noe som bruker masse ram

Men, misstenker den listen din ikke er listen over hva alle brukere bruker. Om du trykker på færre detaljer, kan du velge å se oversikt over alle brukere da?

 

Evt på alternativer eller noe sånt.

Har sjekket resursovervåkning når minnet har vært fullt, men ingen programmer bruker noe særlig mer enn 10 MB.

Kan legge ved en print screen neste gang minnet er fullt.

 

 

Lever den tilbake, og få dem til å gå over den.. høres jo ut som det er noe med ram eller prosessor her..

Har hatt mye trøbbel med komplett angående datamaskinen og deres kundeservice. Leverte inn en maskin i Mai, og etter mye frem og tilbake og flere telefonsamtaler/mail fikk jeg denne maskinen i slutten av August. Kjenner at jeg ikke har så veldig lyst og gi fra meg maskinen til dem hvis det er noe jeg kan fikse selv (selv om jeg tviler på det).

Endret av robolai
Lenke til kommentar

Lever den tilbake, og få dem til å gå over den.. høres jo ut som det er noe med ram eller prosessor her..

Hva legger du til grunn for at prosessor har noe med saken å gjøre?

 

VIlle dobbeltsjekket at maskinen finner alle 8 GB først og fremst. Gjør den det, så er det et software-problem. Tidvis noe virus og drit kan finne på å gjøre, men også andre feil kan forårsake dette. Langt fra alt som vises i oppgavebehandling dessverre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Du må heller se i den fanen som heter detaljer.

Lær deg å bruke task manageren og resource manager , jo alt vises der.

Det nytter ikke å få hjelp over forum med bare det ene skjermbildet.

Eventuelt last ned process explorer fra microsoft system internals.

 

Det er heller ikke sikkert noe er feil. Windows 8 loader mesteparten om ikke qlt minne til egen memory cash manager.

 

Ser du har en del programmer i bakgrunn og 8GB er ikke lenger mye (selv om noen påstår det).

Har du en bråte med faner oppe i nettlesere ?

 

Avslutter du metro programmer ?

 

 

Det kan og være scheduled maintenance som kjører eller er startet.

Se

http://www.eightforums.com/tutorials/2632-automatic-maintenance-change-maintenance-settings-windows-8-a.html

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Du må heller se i den fanen som heter detaljer.

Lær deg å bruke task manageren og resource manager , jo alt vises der.

Det nytter ikke å få hjelp over forum med bare det ene skjermbildet.

Eventuelt last ned process explorer fra microsoft system internals.

 

Det er heller ikke sikkert noe er feil. Windows 8 loader mesteparten om ikke qlt minne til egen memory cash manager.

 

Ser du har en del programmer i bakgrunn og 8GB er ikke lenger mye (selv om noen påstår det).

Har du en bråte med faner oppe i nettlesere ?

 

Avslutter du metro programmer ?

 

 

Det kan og være scheduled maintenance som kjører eller er startet.

Se

http://www.eightforums.com/tutorials/2632-automatic-maintenance-change-maintenance-settings-windows-8-a.html

 

 

Jeg har lukket nesten alle programmer, inkl. nettleser. Det er bare spotify, steam og noen drivere som er oppe, resten er windows. Og som du ser er det ingen av dem som tar mer enn 10 MB ram.

 

Som nevnt over så sa jeg at jeg glemte å ta print screen av resursovervåkning, men den er sjekket, og den viser ingen stor bruk av RAM.

Vedlikehold er kl. 02:00, så det er ikke det som er problemet kl. 22:00.

Endret av robolai
Lenke til kommentar

 

Er nok heller noe som bruker masse ram

Men, misstenker den listen din ikke er listen over hva alle brukere bruker. Om du trykker på færre detaljer, kan du velge å se oversikt over alle brukere da?

 

Evt på alternativer eller noe sånt.

Har sjekket resursovervåkning når minnet har vært fullt, men ingen programmer bruker noe særlig mer enn 10 MB.

Kan legge ved en print screen neste gang minnet er fullt.

 

 

Lever den tilbake, og få dem til å gå over den.. høres jo ut som det er noe med ram eller prosessor her..

Har hatt mye trøbbel med komplett angående datamaskinen og deres kundeservice. Leverte inn en maskin i Mai, og etter mye frem og tilbake og flere telefonsamtaler/mail fikk jeg denne maskinen i slutten av August. Kjenner at jeg ikke har så veldig lyst og gi fra meg maskinen til dem hvis det er noe jeg kan fikse selv (selv om jeg tviler på det).

 

Jøss, sier du det.. har aldri bestilt komplett maskin derfra, men bare komponenter..

men kanskje du burde bestille fra noen andre heretter? :)

 

Ja har du hatt så mye tull, ville jeg bare slengt den på bordet dems, og krevd penger eller ny maskin tilbake. og nå som høsten er i anmarsj, er det ALFAOMEGA med en PC!

Endret av Yippee
Lenke til kommentar

Hvis det er mistanke om snusk sw (trojanere e.l) bør trådstarter kjøre en scann med noe skikkelig som MalawareBytes og tilsvarende.

 

Og dessuten avinstallere det komplett måtte ha i sitt image av McAffe , SymantecNorton Antivirus , 3dje parts firewall og annet .

Windows 8.1 trenger man fint lite ekstra til. Det er innebygd både antivirus, malaware detection og brannmur.

Jeg bruker på win 8 bare å legge til PRO versjonen til mbam for realtime protection og web acess beskyttelse og den merkes ikke overhodet.

Lenke til kommentar

Last ned Process Explorer som forslått av syar2003.

Faner du skal følge med på er Working Set Size,Private Bytes og Virtual Size.

Gir et mye bredere blide på hva som stjeler minnet.

 

Windows sin default konfigurasjonen er kun satt opp til og vise Working Set.

​Dett kan gi en feilaktig informasjon,da det finnes applikasjoner som kan ta veldig mye av virtuelle minne uten å nødvendigvis ta så mye av det fysiske.

 

Process Monitor er også bra,for og finne ut om det er noe som jobber hele tiden og sjeler minne.

 

Lenke til kommentar

Har scannet maskinen med MalwareBytes og antivirus uten å finne noe.

Skal legge ved print screen av Process Monitor og Process explorer + resursovervåkning neste gang minnet er fylt opp. Er ikke sikkert jeg kan gjøre det de nærmeste dagene da jeg muligens skal bort en tur.

 

 

Dette er garantert et software problem.

Har du spilt noen spill eller brukt noen programmer, mens RAMen ble fullt opp?

Battlefield 4 fylelr opp Windows 8 sin 8gb RAM etter 2 timer tid.

 

Hvis du vil være helt sikker på om det er software eller hardware kan du starte windows i sikkerhetsmodus og la den stå.

Problemet er at når jeg bruker maskinen fylles minnet opp litt og litt, uten at det tømmes.

Skal al maskinen gå av seg selv neste gang jeg skal bort for å se om minnet fylles opp av seg selv også.

 

 

 

Tusen takk til alle som hjelper =)

Endret av robolai
Lenke til kommentar

Virtual Size representerer bare det virituelle minneområdet som er "reservert" men ikke nødvendigvis

allokert. Med andre ord har den svchost prosessen allokert rundt 16mb RAM og er ikke problemet.

 

Sorter heller etter private bytes - som er allokert minne som ikke er delbart, eller working set. (Ta

bilde av begge.)

Når du først kjører process explorer gå også inn på View->System Information og se på

Memory tab'en og ta bilde av oversikten der.

Lenke til kommentar

Som du ser av det bildet du postet bruker nonpaged pool hele 7.6gb av ditt totale 8gb fysiske minne.

 

For å forklare litt:

I Windows skilles vanlige prosesser slik som internet explorer, spill, skype osv inn i et eget minneområde som kalles user mode.

 

Drivere og Windows egne kjernesystemer kjøres i et seperat område som kalles Kernel Mode.

Kernel mode deles så i to undergupper som kalles paged pool og nonpaged pool - ingen prosesser

har tilgang til dette området - så det er sannsynlig at det er enten en driver eller windows selv

som står bak denne minnebruken. For å se hva det er som

bruker minnet kan du ikke bruke process explorer men en annen programvare slik som poolmon.

 

Denne linken forklarer hvordan man kan bruke poolmon til å se hva som bruker opp alt minnet:

http://blogs.msdn.com/b/ntdebugging/archive/2012/08/30/troubleshooting-pool-leaks-part-2-poolmon.aspx

 

Det kan være litt vanskelig å forstå men kort fortalt vil alle allokasjoner (ihvertfall de som er gjort korrekt) bli "tagget" med en unik tag. Poolmon

lar deg se hvilke området i minnet som er "tagget". Deretter må du søke

etter denne taggen som forklart i siden over for å se hvilken driver eller modul som eier denne taggen.

 

Merk at nonpaged pool skal normalt sett være veldig lite (gjerne under 100mb) så du behøver ikke å vente til minnet er helt fyllt opp før du unsersøker med poolmon - hvis du feks ser at nonpaged pool er 600-700mb er dette allerede for mye.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...